Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

@Bart
Het woord "opgeven" heb ik drie jaar geleden al uit mijn woordenboek geschrapt. Anders was ik er nu niet meer geweest ...... Ik neem nu de tijd om een beslissing te nemen en stel een ander doel voor de korte termijn: op de ledendag een gesloten en gladde romp van de Victory!
@Wim
Het valt ook wel mee, maar toch ben ik niet tevreden. En je kunt van mij moeilijk zeggen dat ik niet eigenwijs ben :laugh:
De knoop of beter knopen heb ik al doorgehakt :tongue:
Een hoop gepriegel met bindsels en zo. En ik heb slechts 2 keer een hoofdlijn per abuis doorgeknipt
Optie 1 komt inderdaad niet ter sprake. Maar er is nog een derde optie waar ik over nadenk: gedeeltelijk slopen en / of restaureren.
Ik kan alleen de bindsels verwijderen en vernieuwen. Ik kan alleen de zwichtingen (de horizontale verbindingen onder de marsen) verwijderen en wat minder robuust opnieuw aanbrengen. Ik kan de spreeworst en directe omgeving insmeren met lijm, hard laten worden en vervolgens met een naaldvijltje of sleutelvijltjes materiaal weghalen. Genoeg stof tot nadenken dus.

Ondertussen ben ik ook bezig met de bijenwas die Fred - the--Mouse - geheel belangeloos ter beschikking gesteld heeft. Ik heb de raad van onze goede vriend Beagle opgevolgd en was opgelost in (verwarmde) terpentijnolie (geen terpentine!).
Blijkt dat ik niet het wiel maar de ouderwetse boenwas opnieuw aan het uitvinden ben :laugh:
Na wat experimenteren (ooit in een vorig leven was ik technisch chemicus) heb ik een goed vloeibare maar ook smeerbare oplossing verkregen die niet meer gefilterd hoeft te worden.
Helaas ben ik vergeten om de exacte verhoudingen te noteren :ohmy:. In ieder geval wat meer terpentijn dan bijenwas.
 
En je kunt van mij moeilijk zeggen dat ik niet eigenwijs ben :laugh:
Daar ga ik beslist niet tegen in ;).

Wacht geduldig je beslissing af en misschien horen of zien we het wel op de ledendag.
 
Ondertussen ben ik ook bezig met de bijenwas die Fred - the--Mouse - geheel belangeloos ter beschikking gesteld heeft.

En werk het dan ook, want dat schrijf je er niet bij;)

Fred
 
Dat weet ik nog niet Fred. Het door AL geleverde touw is wat te licht naar mijn mening. Als de weeflijnen geknoopt zijn wil ik deze nog bijkleuren. En dan is het niet handig als er al was op zit .....
 
Gisteren wilde ik vol goede moed vertrekken naar de ledendag. Zet ik de Bounty in de auto, even niet opletten :@ :@ :@ :@ :@.
Stoot ik met de grote mast tegen het dak ....... krak dwars doormidden. Ik zal maar niet herhalen wat ik toen gezegd heb :angry:.
Gelukkig was het een "schuine" breuk met een groot breukvlak zodat het nog goed te lijmen was. Zo kon ik nog met Bounty vertrekken, wel met een uur vertraging. Zie hier de schade.

attachment.jpg

Met een beetje kneedbaar hout, schuurpapier en beits zie je er later niets meer van.
Eerst dit repareren en dan verder met het touwwerk. Deze dame krijgt vanaf nu voorrang, de Victory moet maar even wachten.
 
Hoi Jan ,ja het gebeurd op de meest ongepaste momenten he zulke ongevalletjes,maar ik zie dat je het netjes kon oplossen. De Bounty op zich iq en blijft een van de mooiste schepen.Succes met de verdere herstelling.
 
Geluk bij een ongeluk dat het een schuine breuk was. Jou kennende zien we daar straks niets meer van.
 
Laatst bewerkt:
Dat is idd serieus balen als je zoiets tegenkomt (kan ik van mee spreken). Maar (zoals Wim al zei) jou kennende komt dit wel terug in orde.
Blijf alvast volgen.
 
jan ik heb er met mijn neus bij gestaan en heb helemaal niets gemerkt waar hij gelijmt was dus heel mooi gedaan hoor.

en bij het verhuizen van modellen gebeuren nog altijt de meeste ongelukken zeker bij de schepen is dit het geval, daarom moet je uiterst zorgvuldig te werk gaan en dan heb je soms nog dat er iets gebeurt.
 
Ja Dirk, verhuizen van modellen is gevaarlijk. Maar je wilt je werk toch ook aan anderen laten zien .....
En zoals je zelf al schreef in je eigen topic, macro foto's laten genadeloos alles zien. En iedereen ziet zijn eigen fouten steeds groter worden lijkt het wel :worried:.
Maar dit kan nog onzichtbaar gerepareerd worden. In een eerder stadium heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering het laatste stukje rondhout voor de bezaanmast doormidden gezaagd.

http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=5060&p=96582&viewfull=1#post96582

Zie je ook bijna niets meer van.

1_Bounty20110217a.jpg
 
Tja, modellen verhuizen is schade meestal.... ook bij mijn Oseberg wat lichte schade maar gelukkig mag ik deze nu verder "slopen"

Fred
 
ja we zijn wel streng voor ons zelf :) maar dat maakt dan ook dat je heel mooie modellen krijgt en dat is natuurlijk ook wel mooi.

en dat geld voor alle bouwers natuurlijk.
 
Zo, de romp van de Victory heeft voorlopig de laatste schuurbeurt gehad. Nu krijgt deze dame weer alle aandacht.
Allereerst heb ik het herstel van de schade van de schipbreuk ..... , eh mastbreuk, van vorige week voltooid.

attachment.jpg

Zie je bijna nix meer van. Ook bleek de masttop afgebroken. Ook maar weer hersteld, inclusief kraal op de top. Toch een pluim voor AL vanwege het ruim leveren van materiaal (had er nog een over).

attachment.jpg

De spreeworsten zien er, zoals eerder gemeld, niet uit.

attachment.jpg

Ik heb besloten om er, net als Fred, de schaar maar in te zetten. Nee niet alles gaat eraf, alleen de verbindingen tussen het bovenste en onderste want en de horizontale zwichtingen onder de marsen. Deze bestaan nu uit afzonderlijke lijnen met ieder hun bindsel op de spreeworst, vandaar die warboel. Door het beruchte schaaleffect worden die knopen relatief groot ten opzichte van de diameter van het touw. Ik ga ze nu uit een stuk van stuurboord, via de spreeworst, naar bakboord laten lopen. Met een minimaal bindseltje op de spreeworst.

En dan de weeflijnen ...... maar er zijn ook nog andere dingen te doen. Na de weeflijnen komen de stagen en aan die stagen hangen later stagzeilen aan heel veel metalen ringetjes. Dus zal ik de stagzeilen meteen moeten hangen anders wordt dat later een echt gepriegel.

Dat betekent dat het tijd is om de zeilen te kleuren. Fred the Mouse boft maar met slechts een zeil op de Oseberg ...... ik heb er 18.

attachment.jpg

Veel te wit, dus heb ik maar thee gezet van de zeilen, of was het toch anders?
Men neme 2,5 liter water en brengt dat in een pan samen met 5 theezakjes - Pickwick English Tea Blend - aan de kook. Even door laten koken tot de thee bijna zwart is. Af laten koelen (voorkom krimp!) en uitschenken in een voldoende brede bak. Zeilen er een voor een in doen en goed laten doordrenken. Een paar uur wachten en dan de zeilen laten uitlekken en te drogen leggen op een droge theedoek.

attachment.jpg

Ze hebben niet allemaal dezelfde kleur, hier en daar zit een streepje of een vlekje, maar dat is allemaal de bedoeling.
En zoals gewoonlijk laat de macro-opname veel meer zien dan het blote oog kan waarnemen.

Vaak wordt er in bouwverslagen gemopperd op kit-leveranciers vanwege het ontbreken van detail. Hier verdient AL toch weer een pluim, op alle zeilen zijn netjes banen gestikt en ook de lijken (randen) zijn netjes afgewerkt.
DAAR KAN GEEN SCHOONMOEDER TEGENOP!
Deze foto is bij goed daglicht genomen (het zonnetje kwam heel even door) en geeft het best de werkelijke kleur weer.

attachment.jpg

Zelfs op het zeil voor de boegspriet zijn diagonalen gestikt.

attachment.jpg

Nu moed verzamelen en dan touwen verwijderen en ontwarren, wordt vervolgd.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er prachtig uit Jan.
En die mast is ook mooi hersteld. Is idd niet meer zichtbaar dat die gebroken geweest is, prachtig gedaan :)
 
De reparatie is prima gegaan Jan, heel netjes.
Ook de zeilen hebben een mooie 'look' gekregen, maakt het trouwens nog uit welke smaak thee je neemt? ;)
 
De reparatie is prima gegaan Jan, heel netjes.
Ook de zeilen hebben een mooie 'look' gekregen, maakt het trouwens nog uit welke smaak thee je neemt? ;)


Dank je Wim en Pa Fifi.
Her/His Majesty's Ship, ik zou niet durven om iets anders dan English Blend te nemen .......
Maar zonder gekheid, ik denk wel dat je "echte" thee moet nemen, zonder nieuwerwetse toevoegingen van vruchtensappen e.d.
 
ziet er mooi uit Jan. nu bij een volgend transport extra voorzichtig en de tijd nemen om dit model goed in te laden.
de zeilen zien er ook heel goed uit, ga je de zeilen in vol ornaat bevestigen of in een opgebonden vorm?
 
Netjes opgeknapt jan, ziet er goed uit.
 
ziet er mooi uit Jan. nu bij een volgend transport extra voorzichtig en de tijd nemen om dit model goed in te laden.
de zeilen zien er ook heel goed uit, ga je de zeilen in vol ornaat bevestigen of in een opgebonden vorm?

Het wordt vol ornaat Jan. Zelfs meer dan dat, de Dame krijgt volle vormen. Ik ga ze uitvoeren met bolle zeilen en scherp aan de wind zeilend. Dus met een schuine stand van de ra's. Ik moet nog zien hoever ik kan gaan t.o.v. het staande want maar dat zal een hoek van 30-45 graden worden denk ik.
 
mooi jan en er gaat best wel wat stof aan al die zeilen zitten en ook een hoop werk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan