Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Prachtig werk, de Bounty staat bij mij ook nog serieus hoog op mijn verlanglijstje, en vorig jaar had zelfs de kans op een koopje van een mede-forumlid, helaas kreeg ik toen geen groen licht van mijn admiraal :( (tjah, een mens ook niet altijd stiekem aankopen doen hé.... vooral als die admiraal ook forumlid is).
 
Hoi Jan,

Prachtig gemaakt de masten, het hele schip ziet er mooi uit.;)
 
Dat is inderdaad een mooi schip in wording Jan.
De masten zien er keurig uit.

Fred
 
Dat is toch wel een heel mooi gezicht Jan.
Je hebt toch behoorlijk doorgewerkt krijg ik het idee.
Hoeveel blokken zijn er nu al in verwerkt :) ;).
 
Ik heb even snel geteld Wim, Ik was zelf ook een beetje benieuwd ;).
Op de masten (zonder ra's) en boegspriet nu al 105.
Op de rest van het schip zitten er al 101.
En dan heb ik nog een flinke voorraad die ook ergens terecht moet komen.

Ik heb alle blokken ook een bruin kleurtje gegeven. Gewone blokken licht en de jufferblokken donker. Vond ik wat realistischer overkomen dan blank hout. Ook heb ik alle gaatjes tot 1 mm uitgeboord, dat scheelt zometeen een stuk als ik daar dunne draadjes doorheen moet voeren .....
 
Prachtig werk, de Bounty staat bij mij ook nog serieus hoog op mijn verlanglijstje, en vorig jaar had zelfs de kans op een koopje van een mede-forumlid, helaas kreeg ik toen geen groen licht van mijn admiraal :( (tjah, een mens ook niet altijd stiekem aankopen doen hé.... vooral als die admiraal ook forumlid is).

Dank je. Stiekem aankopen doen gaat nog wel :wall: ........ maar zo'n schip ongemerkt bouwen is een stuk lastiger :ohmy::ohmy:
 
Fred, Bart en Wim ook nog bedankt voor de lovende woorden :3some:
 
Na een tijdje - een maand of 3 - vanuit mijn zetel naar het model zitten staren, en heftig ontkennen dat ik een bouwdip had, heb ik de touwtjes toch maar in eigen hand genomen.
Ik heb een paar lijntjes genomen, om precies te zijn 26, en die van de jufferblokken naar de juiste masten geleid. Wat met mijn slechte ogen en dikke vingers op zich al een prestatie is. En dan heb ik het nog niet over die 52 jufferblokken met 156 heeeeel kleine gaatjes waar een dun draadje doorheen moet terwijl er aan de achterkant maar weinig ruimte is.
Ik heb bewondering voor al die knappe knopers die dat allemaal zo lekker strak neerleggen. Ik ben al blij dat het vast zit ........
Maar niet langer geklaagd, dit is het resultaat tot nu toe. De hoofdtouwen van het onderste staande want zijn bevestigd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik weet dat de onderste jufferblokken niet juist gesteld zijn. Bij het volgende schip (Victory) beter!
Ik ga nu verder met de verticale touwen van het bovenste staande want, daarna volgen de weeflijnen.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zeer mooi, en dit ZONDER plamuur en schilderwerk,dikke proficiat,ge moet het maar doen hé.
grtz
Lus
 
Mooi, Mooi en nog eens mooi, ik moet ook eens aan mijne Bounty verder gaan.
 
Kop op Jan, die touwen zitten er keurig strak op!!!
Hup uit je dip en touwen op dat schip maken, het is veel te mooi om niet af te werken!

Fred
 
Ik weet niet wat ik van die 26 lijntjes moet denken Jan ;), maar het schip ziet er in ieder geval prachtig uit.
 
Het touwwerk op de Bounty vordert langzaam, het is nou eenmaal niet echt mijn ding met mijn dikke vingers en slechte ogen :worried:
Alle hoofdlijnen van de bovenste wanten en puttingwanten zitten erop en ook de zwichtingen (horizontale lijnen onder de marsen).
Een hoop gepriegel met bindsels en zo. En ik heb slechts :@ :@ :@ :@ :@ 2 keer een hoofdlijn per abuis doorgeknipt :@:@:@:@:@
Op het eerste gezicht valt het resultaat best mee.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Als je gaat inzoomen bij de marsen dan ben ik minder tevreden. Een dikke bundel touw rond de spreeworsten. Zouden ze daarom zo heten? :D. En de kwalteit van de bindsels is in mijn ogen niet hoog en zeker niet consequent. Kijk zelf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik moet nog een stukje gaas afknippen zie ik. Is met het blote oog bijna niet te zien!

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Genadeloos die macro-opnamen. In het echt valt het wel mee. Komt dat nou door mijn slechte ogen of heb ik een goede camera?
Beide denk ik :D
In ieder geval ga ik nu verder met de weeflijnen. Daarbij zal ik ook proberen om het aanzicht van de bindsels te verbeteren. Ook moeten de touwen nog in de bijenwas gezet worden. Dan gaat het er allemaal wat strakker uitzien hoop ik.

Tot slot nog een overzicht van het geheel. Het wordt steeds moeilijker om het schip in een beeld te vangen.

attachment.jpg

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er toch prima uit Jan, zo zie je maar dat je met dikke vingers en slecht ogen nog een mooi touw werk kan maken:147:
Het einde nadert en het schip ziet er nu al erg mooi uit.

Fred
 
zoals ik al geschreven heb, prachtig hé,het is priegelen met die blokken en touwtjes, ik weet het niet of die tip al gelezen hebt om de draad gemakkelijker door de blokken te krijgen , het is een tooltje om gemakkelijk garen door een naald te krijgen en is verkrijg baar in elke winkel die naaigerief verkoopt,
grtz
Lus
 
Dank voor de tip Lus. Ik gebruik secondenlijm aan het uiteinde van de draad om ze door de blokken te halen, werkt perfect als een naald die net zo dik is als het touwtje. Het leggen van knopen en de afwerking van bindsels gaat me veel moeilijker af ......... maar oefening baart kunst (hoop ik :worried:).
 
Jan, bij de Nave Egizia heb ik de tip van Lus gevolgd en het werkt nog makkelijker dan met een drupje secondenlijm.
Misschien eens overwegen :).
 
Ik ben niet tevreden over de uitvoering van de spreeworsten. Daarom stel ik verder knopen steeds maar weer uit ......
Gelukkig heb ik nog een andere dame, Victory genaamd, om aan te werken.
 
Hoi Jan,

Niet opgeven, geduld doet wonderen.
 
Genadeloos die macro-opnamen. In het echt valt het wel mee. Komt dat nou door mijn slechte ogen of heb ik een goede camera?

Jan, in één van je vorige berichten geef je nog aan dat het in het echt wel mee valt.
Er zijn volgens mij nog maar 2 opties: 1. slopen en overnieuw beginnen of 2. doorgaan.
In jouw geval zou ik voor optie 2 gaan, het valt in het echt best mee en daarbij moet je je afvragen hoeveel het er op verbeterd als je gaat slopen.

Gewoon de knoop doorhakken (niet dan van het schip :) ).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan