Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Ik denk dat je hem al uit gepakt hebt.:laugh:
Dat denk ik ook, alleen durft Jan het niet toe te geven :8.

Mooi voorbeeld trouwens van het gebruik van zo'n derde hand.
 
Hier is ze dan weer: de Bounty. Het blijkt toch moeilijk te zijn voor mij om aan twee projecten tegelijkertijd te werken. Maar vanaf nu krijgt de Bounty voorrang. Ik wil haar voor de Brouwersdag in september af hebben.
Ik heb ijverig op de mastworp geoefend want :@:D ik zie op :@:D tegen het knopen van het staande want. Maar eerst de masten en de boegspriet plaatsen.
De boegspriet is eindelijk af en geplaatst.

1_Bounty20110520b.jpg

1_Bounty20110520a.jpg

Ze is nu ineens een stuk groter maar ook veel kwetsbaarder :worried: geworden.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit jan en nu niet met je werkvest achter de spriet blijven hangen . anders ... ik mag er niet aan denken dat zo iets gebeurt
 
Heel mooi gedaan Jan, en nu alle mastworpen gaan tellen toch ;)
 
geweldig mooie boot vooral omdat je ook nog kan zien wat er onderdeks afspeelt.

Gr
Dirk
 
Die boeg spriet is erg mooi geworden Jan.
Ga je nu alleen aan de Bounty werken..... ben benieuwd of je dat vol houd;)

Fred
 
Foto's ook zichtbaar voor niet-forumleden

Ik had alle foto's in dit topic gelinkt aan foto's in mijn albums ..... en die kunnen "gasten" niet zien :ohmy: :ohmy: :ohmy:
Daarom heb ik vorig weekend alle foto's opnieuw geupload en gelinkt .... klein klusje :angry:
 
Ik heb er verder geen verstand van :unsure: , maar het is de Dremel 7700. De kleinste draadloze Dremel die ik kon vinden. Wel zo handig bij modelbouw :dry:
 
Het is alweer een maand geleden dat hier van me heb laten horen (of zien? ;)). Ik heb rustig aan gedaan, af en toe wat kleine dingen toegevoegd. Na maanden wachten heeft Artesania eindelijk een plaatje ontbrekend beslag nageleverd. Met dank aan de inzet van ene Sjaak uit Leiden :).
Zo heb ik nog wat achterstallig onderhoud aan de romp kunnen plegen.

De spiegel
1_Bounty20110710a.jpg

Versiering, naamplaat, 2 lantaarns, vensters achterkasteel en zijkastelen toegevoegd.
De roerketting was bling-bling-messing en heb ik na een tip van mijn vrouw op een voor mij nieuwe manier in een oogwenk gezwart, nl. met een paar druppels inkt op alcohol basis. Deze methode is afkomstig uit het scrappen en is geschikt voor het kleuren van gladde, niet poreuze oppervlakten zoals metaal, kunstof, folie e.d. Al het andere zwartwerk heb ik trouwens gedaan met schoolbordenverf.

Licht geschut
1_Bounty20110710b.jpg

6 half-pounders op het achterdek ....

1_Bounty20110710c.jpg

...en 4 op het voordek.

De scheepsbel
1_Bounty20110710d.jpg

Jufferblokken
1_Bounty20110710e.jpg

Ook 36 jufferblokken geplaatst, hier zijn er 11 te zien.
Dat kleine priegelwerk ligt me eigenlijk helemaal niet. Als ik ooit nog op een scheepsmodellenfabriek ga werken solliciteer ik naar een baan op de rompenafdeling ;) ;) ;)

Fokkemast
1_Bounty20110710f.jpg

1_Bounty20110710g.jpg

De voorste mast is ook een eind op weg. De mars nog afwerken, ra's en blokken plaatsen. Dan nog 2 masten en dan knopen, knopen, knopen ......

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals we al gewend zijn ziet het er allemaal weer netjes uit Jan.

nl. met een paar druppels inkt op alcohol basis.
Dit zegt mij even niets, waar moet ik aan denken?
 
de bel hangt wel op een vreemde plak jan .
ben je niet bang dat ze elke keer begint te bellen als ze het braadspit opdraaien .
 
de bel hangt wel op een vreemde plak jan .
ben je niet bang dat ze elke keer begint te bellen als ze het braadspit opdraaien .

Toch hangt ie daar Dirk. Zowel in de BB als in "Anatomy of the ship" van McKay.
Misschien is het wel een etensbel :laugh:
 
Zie ook hier weer keurig afgewerkt Jan.
En van die inkt had ik ook nog niet gehoord, werk dat goed?

Fred
 
Zie ook hier weer keurig afgewerkt Jan.
En van die inkt had ik ook nog niet gehoord, werk dat goed?

Fred

Dank je Fred. Voor het kettinkje heb ik een paar druppels inkt in een bakje gedaan. Daarna met een pincet het kettinkje een paar keer door de inkt gehaald. Binnen een paar seconden was alles zwart (ook de punt van het pincet!) en heel snel opgedroogd. Het is voldoende slijtvast om vervolgens beet te pakken en te verwerken. Met alcohol is de inkt overigens weer gemakkelijk (van pincet...) te verwijderen.
Voor grote oppervlakten zou ik het niet gebruiken (alhoewel: niet geprobeerd). Hier gingen de schakeltjes niet mee dicht zitten wat met schoolbordenverf (gebruik ik voor kanons en zo) wel gebeurde.
Ik denk dat ik dit ook voor ander klein spul ga gebruiken zoals oogboutjes, (klink)nagels, puttingijzers e.d. Ik weiger nl. om agressieve produkten als Black Brass te gebruiken.
 
Hoi Jan.

Mooi werk.

Je kan ook nog op een andere manier kettinkjes kleuren, nl. met het looi van eik.
vraagt wel even wat voorbereiding.
Stukje eikenhout overgieten met azijn en wat water, gewoon een weekje of twee latenstaan in een afgesloten pot.
Het eik gaat zijn looi loslaten, zo krijg je een zwart goedje waarin je het kettinkje 24 u laat inliggen.
Als je dit er uithaalt ziet het zwart en toont het zoals een ketting die wat onderhevig geweest is aan de weersomstandigheden.
Touwen en zeilen kan je verdonkeren door in koffie te drenken, maar dit weet je mischien ook wel.

Deze tips heb ik ook maar van mijn vriend hoor.
Deze bouwt al jaren historische zeilschepen waar hij al diverse prijzen mee heeft gewonnen.

Johan.
 
Johan, bedankt voor de tip. Ik wist wel dat gemalen eikenschors vroeger in de leerlooierij gebruikt werd. En dat dat behoorlijk wat stankoverlast gaf .....
Als van oorsprong technisch chemicus ga ik dit eens uitproberen.
Moet je wel geen erge haast hebben ...... :D
 
Alweer drie weken verder ..... nee bij mij geen bouwdip deze keer. Gewoon stug doorgewerkt aan de masten. Ze staan nu alle 3 op het schip dus de vlag kan in top! Volgens oud bouwvakkersgebruik laten we maar een (of meer) kratjes bier aanrukken
Ik heb ook alle enkele, dubbele, blinde en jufferblokken aan de masten bevestigd. Voor zover ik dat nu kan overzien tenminste. Dat kost me wel veel meer tijd dan ik gedacht had. Al dat friemelwerk met kleine onderdeeltjes, korte draadjes en kleine gaatjes ......
Maar ja, mijn ogen zijn ook niet meer de beste en dikke vingers heb ik al altijd al gehad :angry::angry::angry:
Ik denk wel dat ik voor de brouwersdag klaar ben. Die van volgend jaar tenminste :laugh::laugh::laugh:
Zo ziet het geheel er nu uit. Geeft al een aardig beeld van hoe groot het model gaat worden.
Het gaat trouwens - na wat verplaatsen van de schappen - net in mijn vitrinekast passen.

Bounty20110731a.jpg

attachment.jpg

Bounty20110731b.jpg

attachment.jpg

Bounty20110731c.jpg

attachment.jpg

Bounty20110731d.jpg attachment.jpg

Bounty20110731e.jpg attachment.jpg

Bounty20110731f.jpg attachment.jpg

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan