Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Heel mooi Jan en duidelijker dan dat boek kan bijna niet.
Echt alle details worden daarin beschreven, perfect!
 
@#$%#@!*&^%$#@%%$!!!
Zo dat moet ik even kwijt! Zoiets zei ik daarnet in de echte wereld ook.
Vanavond ben ik vol goede moed begonnen aan de volgende fase, toch altijd weer een mijlpaal. Denk ik de boegspriet op de juiste lengte te zagen en zie ik later dat ik i.p.v. 10 mm rondhout mijn enige 8 mm rondhout doorgezaagd heb.
De bezaanmast dus :@:@. Gelukkig met een schuine zaagsnede zodat ik het wel weer kan verlijmen ^^, mastversteviging op de juiste plaats en je ziet er niets meer van.
Zo eindigen we de dag toch weer positief :) zoals het hoort.
 
Hoi Jan,

ik zie geen foto's op je topic.:(
 
Hoi Jan,

ik zie geen foto's op je topic.:(

Hoi Bart, OK jij je zin :D

Hier een close up van de rampplek 15 uur na de catastrofe :tongue:

1_Bounty20110217a.jpg

Ik heb de 2 delen weer aan elkaar gelijmd en het litteken 1x licht behandeld met Gupa kneedbaar hout kleur teak (sorry moderators merknaam is essentieel).
Dit heeft vrijwel dezelfde kleur als het walnotenhout van Artesania en uitstekend geschikt om kleine reparaties uit te voeren. Ook iets voor jou, denk ik. Nog 1x behandelen en wat langer laten drogen en je ziet er zo al niets meer van.
Ik heb kleine kiertjes in de romp ook hiermee opgevuld. Dus al die loftuitingen van onze vlaamse vrienden zijn ook een beetje daaraan te danken.
NIET VERDER VERTELLEN!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jan, we zijn hier zeer discreet.

Nu heb ik al een aantal malen gelezen dat kneedbaar hout een andere krimpcoëfficient zou hebben dan echt hout en dat het om die reden wordt afgeraden om te gebruiken op een model. Wat zijn jouw ervaringen hier mee?
 
Jan, we zijn hier zeer discreet.

Nu heb ik al een aantal malen gelezen dat kneedbaar hout een andere krimpcoëfficient zou hebben dan echt hout en dat het om die reden wordt afgeraden om te gebruiken op een model. Wat zijn jouw ervaringen hier mee?

Met kleine reparaties bedoel ik ook echt klein. Diktes van 0.1 mm of zo (nameten is lastig ....). Nog nooit nadelige effecten gezien, ook niet op de Santa Maria en die staat al ruim een jaar in de vitrinekast. Met lakken / beitsen kun je wel kleurverschillen zien als je kritisch kijkt. Dit heb ik opgelost door het spul flink met water te verdunnen en met een kwast over een groter oppervlak aan te brengen. Even heeeel licht schuren met staalwol en het wordt weer een mooi geheel. De coefficient werkt evenredig over de gebruikte dikte / lengte. Bij 1 mm zit je dan al op een 10x zo groot verschil in krimp en dan wordt het denk ik al snel een ander verhaal. Het zeker geen vrijbrief om onnauwkeurig te werken.
Ik heb een keer een groter gat eerst gevuld met witte houtlijm en daarna een dunne laag kneedbaar hout erover heen. Ging ook goed, maar zit wel op een plek die toch bijna niet te zien is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een aanvulling na een nachtje (+ ochtend) slapen.
Eigenlijk kun je zeggen dat ik kneedbaar hout niet als vervangend materiaal gebruik. Dus alleen voor kleine reparaties: zoals krassen, deukjes, breukjes enz.
Want ongelukjes gebeuren ons allemaal wel een keer.
Ik meen me iets te herinneren over een hekje op een jonk o.i.d. :laugh:.
Grotere reparaties probeer ik te doen door eerst op te vullen met het oorspronkelijke materiaal en dan nabehandeling met kneedbaar hout.
Let wel: al mijn houtwerk heb ik tot nu toe later gebeitst en/of gelakt. Als je olie gaat gebruiken zou ik geen kneedbaar hout gebruiken. Moeten we een keer uittesten.
Ik heb gemerkt dat door met water te verdunnen het spul een zandige structuur krijgt. Ik vermoed dan ook dat het bindmiddel de boosdoener is bij de krimp. Verdund gedraagt het spul zich denk ik anders, zoiets als bij een ballenbak.
En ook zijn dit de theoretische gedachtengangen van een van oorsprong technisch chemicus die nooit nijverheidsonderricht gehad heeft. De praktisch geschoolden denken er misschien heel anders over.
Dan hoor ik dat graag (= uitnodiging!).
 
Praktijk en theorie kunnen nog wel eens van elkaar verschillen (bijna altijd).
Als kneedbaar hout op de manier zoals jij het gebruikt geen nadelige effecten heeft, gewoon gebruiken.
 
Boegspriet

Even een korte update. Ik ben alweer ruim een week bezig met het samenstellen van de boegspriet.
Simpel boegsprietje denk je dan, mooi niet! :ohmy:
Ik tel nu al meer dan 110 onderdelen op dat ding. Het is dan ook een soort zenuwcentrum waar heel veel lijntjes gaan samenkomen.
En wij maar denken dat de hub een recente uitvinding is :laugh:
Het zijn veel kleine onderdeeltjes dus priegelwerk. De boegspriet en dwarsra zien er nu zo uit:

1_Bounty20110302a.jpg

Ik heb de rondhouten verjongd van 10 naar 8 mm, van 6 naar 4 mm en van 5 naar 3 mm. Gewoon uit de hand door te schrapen en te schuren en vooral veel tussendoor te meten. Samen een klein uurtje werk.
Om mijn arme ogen niet te veel te belasten heb ik mezelf voor dit doel een digitale schuifmaat cadeau gedaan.

1_Bounty20110302b.jpg

:D:D:D:D:D EEN FEEST!
Geen dansende streepjes meer voor je ogen en een nauwkeurigheid van 0,01 mm i.p.v. 0,1 mm. Alhoewel je dat laatste cijfer wel met een (groot) korreltje zout moet nemen. Een investering van 30 euro, maar ik kan het iedereen aanraden.

Alle kleine touwtjes en zo heb ik hiermee gefixeerd:

1_Bounty20110302c.jpg

Sorry, verkeerde spuit ......

1_Bounty20110302c.jpg

Het moet die met verdunde houtlijm zijn :laugh::laugh::laugh:

Ik ga de delen nu aan elkaar vastzetten en op de boeg bevestigen. Daarna kunnen de laatste onderdelen erop.

Naar vorig fotoverslag

Naar volgend fotoverslag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inderdaad een kleine update met kleine onderdeeltjes :laugh:.
Het ziet er wel zeer fraai uit.

NB. Volgens mij heb je de foto's met de lijmspuit in de verkeerde volgorde gezet; de bovenste is met verdunde houtlijm.
 
Hoi Jan,

Het is een heel friemelwerkje de boegspriet, een schuifmaat kan je niet missen, ik heb er ook 1 maar niet digitaal wel veel profijt van.
Maar het komt goed Jan, een mooie bouwverslag .
 
... een schuifmaat kan je niet missen, ik heb er ook 1 maar niet digitaal wel veel profijt van.
Maar het komt goed Jan, een mooie bouwverslag .

Bart, een digitale is makkelijker. Bij de Gamma heb je er al één voor € 9,95 (en die doet het ook prima).
 
Dat is inderdaad een fijn werkje die boegspriet maar ziet er wel mooi uit Jan.
En ja ook ik heb een digitale maar werk toch liever met de analoge :P ( zal wel gewenning zijn)

Fred
 
Dat is inderdaad een fijn werkje die boegspriet maar ziet er wel mooi uit Jan.
En ja ook ik heb een digitale maar werk toch liever met de analoge :P ( zal wel gewenning zijn)

Fred

Ik heb mijn analoge ook niet weggegooid. Aan de digitale heb je niets als de batterij leeg is ......
En wat de gewenning betreft ..... ik heb mijn rekenlineaal nog steeds maar gebruik hem toch maar niet meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het werk aan de Bounty is in een dipje geraakt. Even geen zin meer in priegelwerk, gelukkig is er de Victory nog. Om moed op te doen heb ik dit weekend mijn verjaardagscadeau alvast gekocht. Een echte dremel met accessoires.
Mag ik alleen pas over 3 maanden en 4 dagen uitpakken ....... :tongue:

Ik roep al maanden tegen mijn vrouw dat ik een derde hand nodig heb. Wist ik veel dat die echt bestaan ..... Totdat ik op dit mooie forum een cursusje solderen tegen kwam ...... met het advies om een derde hand te gebruiken.
Ik heb er voor 7 euro (!) meteen een gekocht. Alleen de toepassing is anders.

1_Bounty20110307a.jpg

Zo krig ik weer moed ...... zal wel moeten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is handig zo die derde hand.
En die dremel, gewoon je vrouw lief aan kijken dan mag je die wel gaan gebruiken.:8
Is gewoon onmisbaar voor de modelbouwer.


Fred
 
Hoi Jan,

Ik heb er ook 1 en het is heel gemakkelijk zo'n derde hand zowel bij de plastic projecten als bij de houtbouw.:)

Mag ik alleen pas over 3 maanden en 4 dagen uitpakken .......

Ik denk dat je hem al uit gepakt hebt.:laugh:
 
Hoi Jan,

Ik denk dat je hem al uit gepakt hebt.:laugh:

Nee, echt niet!
Ik kom net binnenlopen met een gereedschapstrolley - deze week in de aanbieding bij de L*dl -. Nu ga ik oud en nieuw spul sorteren en netjes bij elkaar opbergen.

N.B. Ik had al een goedkope pseudo dremel, nu de echte.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan