Hoofdsponsor

1/48 Bouwverslag H.M.S. Bounty 1783 van Artesania Latina [wip]

Na ruim een een jaar weinig gebouwd te hebben pak ik nu (bijna letterlijk .....) de draad weer op. Dat lijkt goed nieuws maar is het niet. De oorzaak dat ik weinig aan mijn hobby gedaan heb ligt in het feit dat ik herstellend longk patient ben en mijn volledige baan weer heb kunnen oppakken. Je totale hoeveelheid energie is dan beperkt en je moet keuzes maken: veel minder bouwen dus. Drie maanden geleden is het Beest weer gaan groeien en nu heb ik net weer een serie van 4 chemokuren achter de rug, alweer de derde in 5 jaar tijd. Tot nu toe gelukkig met goed resultaat maar werken zit er voorlopig niet in, bouwen wel.

Ik ga nu toch echt mijn Bounty voltooien, de Victory volgt later wel. Een jaar stilstand heeft wel zijn sporen nagelaten.
De voorste stagzeilen hebben op de tocht gestaan en zijn (net als ik) uit vorm geraakt:

Bounty20140917a.jpg

En alles heeft behoorlijk wat stof gehapt en zijn er donderbussen afgebroken:

Bounty20140917b.jpg

De zeilen had ik eerder met verdunde houtlijm een bolling gegeven. Met wat water en een platte kwast heb ik ze weer uit kunnen deuken. Het hele schip heb ik verder met een kwastje en water van het stof ontdaan. Daar waar nodig heb ik wat zeep gebruikt. Het is wel verstandig om dan Ossegalzeep te gebruiken: dat heeft een pH en 7 en is dus chemisch neutraal en tast touw, hout en lak niet aan.
Zo ziet het schip er nu uit:

Bounty20140917c.jpg

Bounty20140917d.jpg

Bounty20140917e.jpg

Bounty20140917f.jpg

Bounty20140917g.jpg

Bounty20140917h.jpg

Bounty20140917i.jpg

Bounty20140917j.jpg

Nu moet ik nog de resterende stagzeilen van tuigage voorzien en ook alle ra's en dwarszeilen.
Deze zijn al gemaakt en de zeilen gebold:

Bounty20140917k.jpg

Maar voorlopig ben ik nog even bezig met het uitboren en kleuren van de benodigde blokken, en dat zijn er heel wat!
 
ze ziet er startklaar uit om verder te bouwen na de grote kuis.
sycces, Jan
vgr Marc
 
zeilen zien er prachtig uit jan , en de deukjes in het voorste zeil vond ik tog niet misstaan hoor.

we zitten weer op de voorste rij dus laat het riggen van de blokken maar komen ;)
 
Jan, goed je weer terug te zien en dat het beter gaat.
Zal weer regelmatig komen binnenpiepen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan