Hoofdsponsor

vacuum pot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reneduret

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
1.391
Mensen,

vroeg me even af of ik dit wilde posten ( komt wel eens voor...) maar wilde voor de thuisgieters met voornamelijk klein grut een idee delen.

kleine hoofdjes vallen vaak ten prooi aan belletjes.
Meende met een vacuum pot mijn eerste gietsel hiervan te ontdoen.

Het vacuum wordt niet mechanisch opgewekt door zeg, een compressor maar constant intact gelaten met een wijnflespreserver.

DSCF0095-1.jpg

DSCF0094.jpg

DSCF0093.jpg

DSCF0096.jpg

het werkt.

Nu nog even afwachten hoe het principe uitpakt tijdens casten.
Heb de randen van de pot tijdelijk ( tot ik iets beters vind) met dubbelzijdige tape omvouwen ter sluiting.

groeten,

René
 
Interessant. Wat doe je precies met die wijnflesbewaarder? Kan je daarmee zo'n potje vacuüm trekken?

J
 
spullen bederven door de hoeveelheid lucht in de fles of elders bewaard.
Door de hoeveelheid lucht te reduceren kan je het best lang bewaren, buiten de koelkast.
Met mousserende wijnen mag dit niet maar een fles wijn kan je zo lang van genieten.

De pomp is een omgekeerde fietspomp.
Hij trekt lucht uit de fles en het rubber zit een ventiel in.
Als het pompje een bepaald geluid maakt, 'tjik tjik- klik' dan is er geheel vacuum en moet je stoppen.

mbt het gieten kan het zijn , wanneer de resin nog vloeibaar is dat de lucht naar buiten wil..uit je cast.

hoop ik.

ga zo eens wat gieten.

Rene
 
haha :-)

Wet Sellery,

zo moest ik me vaak achter het schaakbord ter plekke met creatieve invallen zien te redden uit precaire situaties.
De oplossingen zijn er, je moet even bukken om ze op te rapen.

nog eens, ik dénk dat het scheelt.

in het gunstigste geval kan iedereen dus een vacuumpotje maken :-)

zal straks eens kijken.

Rene
 
Hey Rene,

Aangezien alles wat gij aanraakt in puur modelbouw-goud verandert, ben ik er zeker van dat uw systeem werkt :)

Dit product kost wat meer dan een gewone wine-saver, maar het is compleet met deksel :

356.jpg

http://www.vacuvin.com/Vacuum_Coffee_Saver_500_g_286_356_920.html


PS : zoals afgesproken zal ik tegen niemand zeggen dat ge mij € 20 hebt gegeven om complimentjes aan u te schrijven :laugh::laugh::P
 
Tuurlijk zal dit werken.

In de juwelenbranche worden tegenwoordig de meeste juwelen ook gegoten. Vroeger werd het vloeibaar metaal in de vorm gegoten dmv centrifuge.
Maar met de komst van het vacuum-procede gaat dit veel beter.

Dit berust op hetzelfde principe als wat jij in gedachten hebt, maar dan wel met een compressor.

Veel succes, Rik
 
ohohhh, wet Sellery!

dit vraagt om een bier duel!!!

maar dit is wat ik bedoelde.

overigens wordt dat gekke principe ook benut in de industrie die naast het verzenden van lustverhogende pillekes aan uw adres de omvang van uw jongeheer garandeert.

maar dit terzijde.

kom aan :-)

voor ons is dit momenteel goed gespamfiltert, zeg maar.


R.
 
Interessant idee Rene, bedankt om dit met ons te delen. Ben benieuwd of dit je zal helpen om belletjes te vermijden in je gietproces.
 
hmm...de belletjes komen vrij geconcentreerd bij elkaar, hebben ook geen 'tijd' om de cast te ontsnappen.

postte dit ook op andere fora en onderzoek wat bevindingen.

Ik heb geen sterke installatie en ben in principe tevreden als kleine kopjes goed lukken met gewoon handgieten en geduld.
Dat gaat ook redelijk goed met verse resin. Ik gebruik literflessen en na een tijdje veroudert de resin. Wordt al bijna wit en is stroperig.
Mijn idee is zo'n literfles in elk geval eens te verdelen over vier kleinere flesjes.

wat ik her en der meepik aan info is echt fantastisch.
Werk ook met talk om de aanhechting wat te vergroten.
Misschien is er ook een vloeistof waarmee je de mal kan voorbewerken. Voor het maken van de rubberen mal lijkt me de vacuumpot wel goed. Rubber droogt trager en de belletjes hebben alle tijd om eruit te komen.

René
 
Je zal aan den lijve ondervinden dat het niet echt gaat werken.Er is wel degelijk een serieus vacuum nodig om resin en silicone belvrij te krijgen.Ik heb een plexiglas deksel van 3 cm op mijn bak liggen en die zie je mooi naar binnentrekken als ik de pomp aanzet.Bij het vacuumtrekken zal resin of silicone als het ware 'overkoken'.Niet door warmte, maar door de atmosfeer weg te nemen worden die kleine belletjes enorm groot om vervolgens aan de oppervlakte uit elkaar te spatten, waarna het materiaal zijn oorspronkelijke volume aanneemt.Pas dan mag je aannemen dat het 99% belvrij is.Voorwaarde is wel dat de luchtbel vrijgeleide krijgt om naar de oppervlakte te ontsnappen, want als ie achter een hoekje in de mal blijft haken, heb je alsnog een gaatje op die plaats.Dus vacuumtrekken gaat altijd gepaard met degelijk ontwerp van een mal.En nee, er is geen weg rond.
Tenzij je voor het de tweede werkwijze kiest: druk.De mal wordt in een drukpot geplaatst, volgegoten met resin.Deksel erop en een druk van 4 à 5 bar erop.De aanwezige belletjes worden tot microscopische grootte herleid.Voordelen tov vacuum: Geen 'overkoken' dus geen verlies van resin, en het is veel goedkoper dan een degelijke vacuuminstallatie.Er zijn ook wel nadelen: Je drukpot blijft in gebruik tot de resin is hard geworden, en voor mallen niet geschikt omdat hij te lang zijn druk moet houden(lange uithardingstijd silicone).
 
Dit had ik ooit eens gepost, was het eerlijk gezegd een beetje vergeten, maar misschien komt het hier wel eens van pas???

Trilplaat voor resin e.d.

Deze keer een heel bijzondere; voor u gelezen in Modell Eisenbahner

Bij het werken met giethars of gips in mallen blijven vaak luchtbelletjes hangen, die het eindresultaat lelijk kunnen beïnvloeden. In de werkelijkheid bij beton etc. worden vaak trilstaven of -platen gebruikt om dit probleem op te lossen. In model kan een vibrator uit de sex-shop goede diensten bewijzen.
(onmisbare (huishoudelijke)apparaten voor model-spoorders-bouwers)

Zaag de kop van de vibrator af en lijm met kontaktlijm een vlakke plaat kunststof op het trilelement. Klem de vibrator in een bankschroef en leg het te trillen werkstuk op de vlakke plaat.

Let wel op bij de aanschaf van de vibrator; ze vibreren nogal verschillend; een hoge frequentie is het beste. Dus schroom niet in de sexshop, maar probeer ze even uit!

Grtz,
Beyond
 
Jimmy,

wat een kennis man. Fijn dat je het deelt.
Ik wilde wat experimenteren en daar laat ik het voorlopig bij. De kosten voor drukpotten lijken me fors.

Beyond,

dat van de vibrator is een harstikke leuk idee.

:-)

René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan