Hoofdsponsor

1/25 Bugatti Royale "Coupe napoleon" 1930

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Mijn volgende papier project wordt dus: Bugatti Royale "Coupe Napoleon" 1930

Door een discussie die gaande is door Doomwad, Doomwads eigen hot-rod oldtimer, waarin deze auto genoemd wordt, ging er een gedachte door mij heen.
Deze auto heb ik op mijn pc staan als een wanabee project.:D
Dus deze middag maar eens gaan printen en zie daar:

1_bugatti.jpg

1_IMG_4490.jpg

1_IMG_4491.jpg

Dit wordt een papier project waar ik wat nieuwe technieken wil gaan proberen.
Ik heb wat informatie gevonden die ik wil gaan proberen.
Als dit allemaal goed gaat ga ik in dit topic daar een how to do van maken.
Volgende week eerst maar eens de nieuwe producten bestellen voor de testen.

Schaal: 1:25
Grote:L;25 x B;8 x H;7,5 cm
Onderdelen: Ongeveer 200


En hierbij voor de liefhebbers nog wat info over deze auto:D:D:D:

De Bugatti Royale Coupé Napoléon Type 41, kortweg Coupé Napoléon, is een van de zes exemplaren van het Type 41, beter bekend als Royale. Elk van de zes Royales heeft een uniek carrosserie-ontwerp, en de Napoléon is een coupé de ville, met een open zitplaats voor de chauffeur en een gesloten deel voor de eigenaar. Ondanks de enorme afmetingen oogt het ontwerp van Ettore Bugatti's zoon Jean[1] gestrekt en evenwichtig. Aan het prestige draagt bij dat de auto een favoriet was van Ettore die hem zelf gebruikte. Daaraan was een turbulent bestaan voorafgegaan, want deze elegante opbouw was al minstens de vierde. Het chassis stamt uit 1926 en de opbouw is van 1930.

Door de instabiliteit van de markt was de Royale commercieel een flop: tussen het ontwerp in 1926 en de bouw van het laatste exemplaar in 1933 lag de beruchte beurskrach van 1929 die zelfs de allerrijksten niet onberoerd liet. Ook was het interbellum politiek instabiel. Zo werd de verhoopte klant koning Alfons XIII van Spanje van de troon gestoten eer hij een bestelling kon plaatsen en werd uiteindelijk geen enkele type 41 gekocht door de royalty.

Deze extravagantie kostte 500.000 Franse frank, drie keer zo veel als een Rolls Royce, en stelde qua prijs ook Hispano Suiza en Duesenberg in de schaduw. Bugatti verkocht er maar drie, zodat hij zijn investeringen deels terug moest verdienen door overgebleven motoren te gebruiken in de door hem ontworpen aerodynamische en snelle Autorail-treinstellen. De verkochte Royales worden aangeduid met de namen van hun kopers; dat zijn de 'Esders', 'Fuchs' en de 'Foster'. De laatste is naar de carrosseriebouwer ook bekend als Park Ward. Ook de onverkochte koetswerken worden aangeduid met hun carrosseriers, zoals de Weymann, de Kellner en de Binder. De in eigen huis getekende 'Napoléon' is echter nooit verkocht en het is onduidelijk hoe hij aan zijn naam komt. Een indicatie van de tegenwoordige waarde is nauwelijks te geven, maar bij verkoop zou hij tien tot twintig miljoen euro kunnen opbrengen.

De geschiedenis van type 41 is verwarrend. Er zijn zes complete auto's bekend. Een auto is gecrasht, waarbij de opbouw verloren ging maar het chassis nog bruikbaar bleek. Er zijn elf carrosserieën gebouwd, en ruwweg voor elk van de exemplaren uit de geplande serie van vijfentwintig is een motor gebouwd. Daarvan zijn er een aantal ingebouwd in een door Bugatti ontworpen treinstel, de Autorail.[2][3] Anno 2008 wordt de "Esders" Royale nagebouwd met originele technieken en deels met originele onderdelen, onder andere uit de Autorail. De levensloop van de coupé Napoléon wordt vaak verkeerd gereconstrueerd door verwarring over chassisnummers. Hoewel veel bronnen[4][5][6] nummer 41100 aangeven, draagt het in 1926 gebouwde chassis van de coupé Napoléon als prototype van de Royale het chassisnummer 41000.[7]

Door de verwarring over chassisnummers veronderstelt men vaak dat op één chassis vijf koetswerken gebouwd zijn, maar nr. 41100, eveneens uit 1926 en ook vaak als prototype beschouwd, had een Packard opbouw; de overige vier koetswerken horen wel bij het eerste chassis. Hierop werd eerst een tweedeurs[8] en later een vierdeurs carrosserie geplaatst.[9] Omdat klanten geen belangstelling toonden voor deze in eigen huis ontworpen en gebouwde varianten, leverde carrosserier Weymann een derde opbouw,[10] maar deze ging verloren in een crash.[11] Vaak wordt aangenomen dat hierbij ook het chassis verloren ging, maar juist op dit onderstel staat de huidige Coupé Napoléon, de vierde opbouw.

Samen met de Park Ward en diverse motoren uit de Autorail-treinstellen is de 'Napoléon' door de gebroeders Hans en Fritz Schlumpf gered uit de boedel van de in 1956 gesloten Bugatti-fabriek. Vanaf 1958 verzamelden deze rijke industriëlen in stilte een onschatbare autocollectie. Toen zij in 1975 hun belastingen niet meer betaalden verviel deze collectie Schlumpf aan de Franse staat, die er in Mulhouse het Musée Nationale de l'Automobile op baseerde. Dit museum houdt de coupé Napoléon in rijklare staat. Zo reed hij op eigen kracht naar het concours d'élégance dat op 28 en 29 juni 2008 in Saint-Cloud bij Parijs is gehouden.[12][13][14][15] Ook is de auto ingezet bij prestigieuze evenementen zoals de opening van de Kanaaltunnel.
[bewerken] Vormgeving
Het Bugatti-symbool — een door Ettores broer Rembrandt Bugatti ontworpen olifant — stond voorop elke Type 41

Aangezien Ettore zijn vermogende clientèle een behoudende smaak toedichtte, oogden de eerste twee carrosserieën tamelijk rijtuigachtig, en ze worden dan ook aangeduid als 'fiacre', koets. Vanwege de ietwat verbrokkelde vormgeving toonden de klanten geen enkele belangstelling, zodat carrosserier Weymann opdracht kreeg voor een derde opbouw. Na de onherstelbare beschadiging daarvan werd de auto volgens ontwerp van de eenentwintigjarige zoon Jean herbouwd als vierdeurs coupé de ville, stilistisch veel subtieler verwijzend naar de koets.

Klanten voor de Royales konden, zoals in de toenmalige topklasse gebruikelijk, zelf een carrosserier aanwijzen om hun voiture van een koetswerk te voorzien. Op foto's ogen sommige Royales ondanks een mastodontische wielbasis van 4,30m merkwaardig klein en daardoor vreemd geproportioneerd. Het gezichtsbedrog wordt veroorzaakt door de banden met een doorsnee van 36 inch, 91,4 cm, veel groter dan hedendaagse autobanden. Pas met mensen op de achtergrond wordt duidelijk dat de motorkap bij een volwassen man tot borsthoogte reikt. Het harmonieuze en tegelijk krachtige ontwerp van Jean Bugatti is zo'n twee meter hoog en heeft deze eigenaardige verwarring weten te vermijden. Vader Ettore was er dol op en gebruikte de auto tot zijn dood in 1947. Kenmerkend voor alle Bugatti's is dat zelfs onderdelen die aan het zicht onttrokken zijn, zoals motor en wielophanging, zorgvuldig vormgegeven zijn; Ettore Bugatti zag zijn auto's als kunstwerken.
[bewerken] Techniek en prestaties

Het in het oog springende kenmerk van de motor is het formaat. Door zijn lengte van ruim 1,3 meter en hoogte van meer dan een meter dwingt hij de eindeloze motorkap naar een hoogte van anderhalve meter. Dankzij een cilinderinhoud van 12763 cm3 is dit qua vermogen een gigant en het gewicht van 350 kilogram is navenant, maar het motorblok is ook een technisch hoogstandje.

De achtcilinder lijnmotor is min of meer een gehalveerde zestiencilinder vliegtuigmotor en heeft daarom een hoogwaardig dry-sump smeersysteem. De bovenliggende nokkenas drijft twee inlaatkleppen en een uitlaatklep aan. Samen met een speciaal voor de Napoléon geconstrueerde carburateur en de twee bougies per cilinder bezorgt de kleppentechniek deze toerwagen een geschat vermogen van 300 pk (220 kW bij 1800 toeren per minuut en een koppel van 200 Nm bij 1700 tpm. De negenmaal gelagerde krukas zorgt voor een zijdezachte loop, en wellicht vanwege het geluidsniveau zag Bugatti ervan af het vermogen verder op te voeren met compressors of meerdere carburateurs. Ook heeft de auto slechts drie versnellingen, waarvan de tweede een prise directe[16] is.

De wielophanging is hoogwaardig maar conventioneel met starre assen; voor rust de auto op half-elliptische bladveren, achter op kwart-elliptische. De kabelbediende trommelremmen met een doorsnede van 457 mm zijn gemonteerd in 24 inch (61 cm) lichtgewicht wielen van gietaluminium. Zowel de remmen als de wielen zijn de grootste die ooit voor een personenwagen gebruikt zijn.[17] De wielbasis is 4,30m bij een totale lengte van ongeveer 6,30m en een breedte van 2,10m.

Met een onderbouw van zo'n twee ton weegt elke Royale meer dan 3000 kg en gebruikt ongeveer 40 liter benzine per honderd kilometer. Met de slechte stroomlijn van die tijd, is dit slagschip toch geklokt op 205 kilometer per uur, en bij eerste kennismaking was men verbijsterd door de combinatie van topprestaties met souplesse. Bugatti stelde dat de auto zo dociel was dat ook vrouwen er gemakkelijk mee konden rijden.
[bewerken] Huidige prijs

Door zijn techniek, geschiedenis en elegantie is de coupé Napoléon een van de duurste en meest exclusieve auto's op aarde. De eveneens fraaie 'Kellner' Royale, is in de jaren tachtig verkocht voor 5,7 miljoen pond, toen 8,4 miljoen dollar. Medio 2008 is dat officieel nog altijd een record, al gaan er geruchten dat een Japanse firma de 'Kellner' in 1990 kocht voor 20 miljoen dollar.[6] Eveneens onbevestigd zijn berichten dat Volkswagen AG, de eigenaar van het merk Bugatti, 15 miljoen euro neergeteld heeft om de Binder aan zijn collectie toe te voegen.[18] Afhankelijk van de vraag wat men in de historie of de vormgeving van een bepaald exemplaar het hoogst waardeert, is het noemen van een prijs, voor welke Royale dan ook, op zijn best een schatting en meestal een slag in de lucht. In een top vijfentwintig van duurste auto's op aarde zette Avanti de Royale op plaats vijf met een geschatte waarde van 17 miljoen. De beroemde Atlantic, Bugatti type 57, werd daarin overigens op de tweede plaats gezet.[19]

(Bron: Wikipedia)

Fred
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer een mooi project uit.

Laat maar komen die fotos.
 
Leuk project.
Welk soort papier gebruik je?
 
80 en 160 grams papier gebruik ik.

Fred
 
Misschien een domme vraag:$,
maar wanneer gebruik je 80 gram
en wanneer gebruik je 160 gram?
is dit afhankelijk van de onderdelen?
 
Domme vragen bestaan niet Jelle. alleen domme antwoorden!

Dus:
Voor de grotere stukken zoals b.v. de onderplaat en de wielen gebruik ik 160 grams papier ( is dus stevig.)
Voor de kleine onderdelen gebruik ik 80 grams papier omdat dat weer gemakkelijker vouwt.

Fred
 
Ok,
bedankt voor de uitleg.
 
Weer een mooi project Fred. Dit ga ik zeker volgen want ik ben wel benieuwd naar de nieuwe technieken die je gaat gebruiken.
Trouwens wat gebruik je voor de ramen van de wagen? Kunststof of laat je de ramen gewoon open?

Christophe
 
Kijk eens aan, Fred heeft weer een prachtig papierproject uitgezocht.
Veel plezier!!
 
Weer een mooi project Fred. Dit ga ik zeker volgen want ik ben wel benieuwd naar de nieuwe technieken die je gaat gebruiken.
Trouwens wat gebruik je voor de ramen van de wagen? Kunststof of laat je de ramen gewoon open?

Christophe

Ik heb nog niet over de ramen nagedacht, maar dat zal wel iets van dun kunststof worden.
Verder wil ik testen gaan doen met G4 Christophe.

Fred
 
Laatst bewerkt:
Ga dit zeker volgen Fred, test met G4 zeer intresant succes ;)
 
Tijdens het drogen van de lijm op de Oseberg maar eens begonnen wat onderdelen uit te snijden.

Het begin is :D
1_IMG_4494.jpg

Fred
 
Mooi karretje, ik wist niet dat er een papieren kit van was (en ook niet dat Schreiber-Bogen, digitale kits verkocht ^^ ;) ), maar deze heb ik ook liggen in plastic vorm van Italerie.
 
Mooi karretje, ik wist niet dat er een papieren kit van was (en ook niet dat Schreiber-Bogen, digitale kits verkocht ^^ ;) )

smiley5872.gif


Fred
 
Ik heb die ook van italeri,zelfs de ene type royale 41 de normale versie ervan.Fredje laat je gaan he het word mooi ,weet ikzeker.
Patje.
 
@ Fred : Ik doorloop hier juist je topic. Een auto in papier ! Nu ge moogt denken dat ik van een andere planeet kom , maar heb ik hier ergens iets gemist ? een auto in papier ?????????
Ik wist zelfs niet dat zulke modelbouw bestond ! Gebouwen en boten , dat wel ! Ik draai nochthans al 4 decennia mee in het modelbouwwereldje ,maar dat is wel nieuw voor mij.
 
@ Fred : Ik doorloop hier juist je topic. Een auto in papier ! Nu ge moogt denken dat ik van een andere planeet kom , maar heb ik hier ergens iets gemist ? een auto in papier ?????????
Ik wist zelfs niet dat zulke modelbouw bestond ! Gebouwen en boten , dat wel ! Ik draai nochthans al 4 decennia mee in het modelbouwwereldje ,maar dat is wel nieuw voor mij.

Famo kijk hier eens naar dan: Yamaha Vmax :D:D

Fred
 
De versie waar ik mee bezig was had ik gedownload van een Braziliaanse webside.:worried::worried:
Afgelopen zaterdag zag ik echter het origineel voor slechts €9,- op de beurs in Goes liggen.
Nou die kon ik dus niet laten liggen. Bij thuiskomst blijkt degene die ik gekocht heb iets groter en veel mooier te zijn.
Ook zaten alle onderdelen erin zoals o.a. versteviging karton voor het draagbalken e.d.

Dus ga ik helemaal opnieuw beginnen:D:D

Fred
 
Gelukkig was je nog niet te ver gevorderd.
Je kan de download versie misschien gebruiken om plooitechnieken op uit te testen.
Krijgen we hier misschien een duobuild te zien ;) :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan