Hoofdsponsor

1/16 Su-85wpt [!]

Status
Niet open voor verdere reacties.
voor dat koepeltje sluit ik me aan bij DJs.

Het maken van die koker is goed gelukt. Ge moet er maar opkomen.
 
Je hebt veel creatieve ervaring ron , koepel is zeer goed gemaakt
we zullen in dit topic nog veel kunnen leren van u Ron

tom
 
Mannen bedankt bedankt en ik hoop dat jullie de updates net zo leuk/interessant als ik.

Tom ik plaats gewoon veel updates en misschien kunnen jullie er wat mee?

Ge moet er maar opkomen.

Tja het kwam op als poepen :tongue: maar oplossingen verzinnen is bijna het leukste werkje als je iets scratchbuild maar dat hoef ik jou niet te vertellen ;)

Heeft iemand toevallig zo`n BTR koepeltje liggen die hij kan opmeten voor mij??

Ron
 
Ik heb een BTR 70 staan in schaal 1/35, kzal hem opmeten voor je en doorsturen.
 
Inventieve oplossing Ron ! Ga je de toren nog verder fijnschuren en bewerken met een vuller ?
 
ik weet niet als deze koepel van de BTR zou passen, anders heb ik er hier nog eentje op overschot mocht je interesse hebben
 
Silenoz bedankt voor het aanbod maar ik denk niet dat het koepeltje gaat passen op dit 1/16 model ;)

DJs bedankt voor de maten die je door gestuurd heb.

Gunit uiteraard moet ik nog even een schuurpapiertje eroverheen halen en wat putty erop, schuren zal wel meevallen omdat ik zeer smalle strips heb gebruikt om de ronding zo goed als mogelijk te behouden, hoe breder de strip is des te meer werk heb je om alles weer netjes rond te krijgen.
Waarschijnlijk wist je dit al maar dan is het weer een tip voor de toekomstige scratchers die dit niet wisten.

Ron
 
Heh, handige oplossing.. daar zou ik dus zelf gewoon niet op komen. Petje af!
 
Ik zat gisteren in het kleinste kamertje van het huis ook weleens mijn kantoor genoemd :laugh: zal de verdere details julie besparen en pakte het laatste stukje kopieer papier en keek toen tegen een lege koker aan en toen ging er een lampje branden.
En waar bevond zich dat lampje dan? :laugh::laugh:




Dus dit geknutsel met papier zag er goed uit en toen kwam het probleem, papier lijkt mij niet zo geschikt en dus op jacht naar een plastic koker/buis en deze gevonden in mijn vriendin haar naaibox.
Dit was een stuk afvoerpijp van een gootsteen maar hij was alleen iets te klein van diameter.

Ron
Mensen bewaren toch de gekste dingen op de gekste plaatsen, niet? :laugh::laugh:



Droop :laugh::laugh:
 
0
Mensen bewaren toch de gekste dingen op de gekste plaatsen, niet? :laugh::laugh:
Droop :laugh::laugh:

Inderdaad Droop:laugh:

Maar ik moest me wel verantwoorden vandaag bij hij het vrouwke waar haar kokertje was gebleven waar haar haaknaalden normaal in behoren te zitten :8

Tja het was voor het goede doel heb haar maar gezegd 8)
 
Ik moest even zoeken waar dit topic was gebleven maar gelukkig weer gevonden :)

Dus vandaag eens een kleine update van het werk aan het koepeltje.
Nadat ik de maten van DJs zijn T70 koepeltje had nagemeten bleek het dus niet om zo`n koepel te gaan en werd het weer wat giswerk wat de maten betrof.

Om te beginnen heb ik twee ronde platen gemaakt op de draaibank.
Daarna een T-stukje van plastic gemaakt op de juiste geschatte hoogte en tussen de plastic platen gelijmd,een boortje in het midden aangebracht om alles een beetje te centreren,
DSC_6751.JPG


Toen alles rondom gecheckt of alles wel echt goed in het midden stond met de gradenboog (geen idee hoe dit gereedschap heet/) en dat deed het zowaar :)
DSC_6750.JPG


En even een dryfit hoe alles er een beetje eruit ziet.
DSC_6753.JPG


De basis van het koepeltje mag nu even lekker drogen en later worden er schuine kanten aan geschuurd voordat ik weer met plastic strips aan het werk gaat.

Ron
 
Zo te zien is het dan toch een andere koepel maar je hebt het toch mooi opgelost.
 
Netjes opgelost en niet het simpelst om doen.
 
Hey, :)

Dit is een hoekmeter, 't is maar dat je het weet.;)
Anders mooie update, prachtige scrath.8)
 
Ferm werk Ron, die russische oorlogstuigen hebben toch een tikje meer charme hé :-)
 
Mannen bedankt.
Davey, inderdaad die Russen in dit geval een Pool dus hadden inderdaad aparte voertuigen in hun arsenaal.

Weer een paar dingetjes gedaan ondertussen.

Omdat ik vond dat de T-34 nog niet genoeg was mishandeld heb ik er nog maar een stuk uit gezaagd :ph34r:
De reden hiervoor was om de voorkant van de opbouw op de juiste lengte te krijgen zodat hij niet te lang werd als ik een plaat plastic direct op het model had gelijmd.
Dus netjes het stuk plastic van de kit eruit gezaagd en een nieuw stuk plastic terug geplaatst dus weer een klus achter de rug.
DSC_6755.JPG

DSC_6761.JPG


Het torentje,
Eerst alles opgevuld met dunne plastic strips.
Toen de gaten opgevuld met plastic plaat, om de ronding er makkelijker in te krijgen heb ik met een hobby mesje diversen snedes in het plastic pas stukje gesneden dat het rondbuigen makkelijker maakt.
Volgende stap was het koepeltje een paar keer met lijm insmeren zodat de strips beter aan elkaar konden smelten e toen alles goed droog was even goed de koepel rond geschuurd en in de putty gezet.
DSC_6756.JPG


Na al de werkzaamheden weer even het koepeltje op zijn plaats gezet omdat ik nu een beter idee kreeg of ik de maten wel juist had.
Nu ik het zo bekijkt krijg ik sterk het idee dat de koepel in diameter te breed is en waarschinlijk iets te laag :O,
DSC_6758.JPG

DSC_67581.jpg

Dus word het waarschijnlijk een nieuwe maken maar dat hoort er soms bij met dit soort werkjes waar je geen maten van heeft :tongue::)

Ron
 
Of het nu correct gemaakt is of niet, ik vind dat koepeltje toch heel goed geslaagd, Ron.


Droop
 
Inderdaad Droop de koepel was qua vorm wel gelukt maar niet naar mijn zin en dus weer wat plastic erbij gepakt om versie twee te maken ^^

Dit is het resultaat geworden, iets smaller en wat hoger en het ziet er nu goed uit in mijn ogen.
DSC_6815.JPG


Het blijkt nu dus dat het koepeltje gewoon van dun plaatstaal is gemaakt en ik baseer dit op deze constructie die het mogelijk maakt om de koepel iets te laten kantelen.
DSC_6814.JPG


Hier de voorkant van de koepel en ik zie dat ik de hoeken van het raam??? nog strak moet maken.
DSC_6809.JPG


En jawel er is ook een achterkant, hier is een hoek uitgezaagd en weer dicht gemaakt met plaat en toen hierop een beugel gemaakt en twee bouten om de boel bij elkaar te houden.
DSC_6808.JPG


Nog een aardigheidje wat ik tegen kwam tijdens het staren naar de foto`s, bleek dus dat er aan de achterzijde een gedeelte uit stak :O en ik een mooi rond koepeltje maken :laugh:
Dus heb ik van plastic plaat de basis vorm gemaakt en toen de bult met Milliput gevormd en toen weer schuren en plamuren.
DSC_6813.JPG


Nu nog alleen wat lasnaden maken en de koepel in de primer spuiten om te kijken of alles strak is.

Ron
 
had deze gemist, begon je updates te missen ,ron.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan