Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
En met dit topic wil ik proberen om de bouw en constructie van deze duikboot uit WWII te plaatsen.Dit project is al gereed.De updates van deze bouw zijn in een ander forum destijds geplaatst.

Doch op verzoek wil ik dit graag delen op dit forum.Over deze bouw heb ik ca.7 maanden gedaan.Het gehele project is scratchbouw,dus alles is zelf gemaakt door mij,de tekeningen de research de onderdelen.Sommige onderdelen heb ik ook gemaakt uit de sparebox of uit oud speelgoed van mijn kinderen.Waar nodig zal ik dat ook vermelden.

Het is helaas nu niet meer goed mogelijk om alle problemen,welke ik ben tegen gekomen tijdens de constructie en het ontwerp,nog te vermelden.gewoon omdat ik dat helaas niet meer allemaal nog weet:confused:.

Maar dat mag de pret toch niet drukken.Ook alle foto`s plaatsen is ook onmogelijk.Als ik in de map daarvan kijk,blijkt dat het wel meer als een paar honderd zijn geworden uiteindelijk.

Maar de belangrijkste zal ik uiteraard plaatsen.

De bouw hiervan is gekomen door een weddenschap met mijn zoon.Ik had de Uboot van een revell kit in 1:72 gebouwd.En mijn zoon stelde voor om deze helemaal zelf(ik dus)te gaan nabouwen in schaal 1:35.Deze weddenschap heb ik dus toen aangenomen met dit project als resultaat.

Ze is enorm groot geworden.De lengte komt op ongeveer twee meter.
Daarmee is ze te groot geworden om in een normale auto te vervoeren:eek:.

Ik ben met dit project begonnen in Augustus 2007.

Tussen de looptijd door van dit project,kreeg ik de tip om onderstaand boek aan te schaffen van een collega bouwer,nml.Beagle.Wellicht bekend onder sommigen van jullie.
Deze man maakt ook ongelofelijke schepen.

Dit boek heeft mij zeer grote diensten bewezen,alsmede ook internet,waar best wel veel info is te vinden,als je maar goed zoekt.

Genoeg getypt...eerst maar eens enkele foto`s..

De eerste tekeningen...


PIC_6527_goed.jpg

PIC_6529_goed.jpg

En vanuit deze tekeningen kon ik de schotten maken(uit MDF).

PIC_6528_goed.jpg


Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wel het begin van een mooi verhaal is gemaakt.
 
De volgende stap,was het starten van de bouw.

Nu de schotten gereed waren voor montage,heb ik ze eerst getest(dryfit)tesamen met de vurenhouten liggers.Deze liggers waren nodig omdat ze vrij lang werd.En om nu te voorkomen dat ze onder haar eigen gewicht zou gaan doorbuigen heb ik haar inwendig versterkt met schotten en de liggers.

De dryfit.....

PIC_6532_goed.jpg

Daarna de blokken piepschuim uitzagen uit de grote platen welke ik in de bouwmarkt had gekocht.

PIC_6543_goed.jpg

Om nu de juiste vorm erin te krijgen,heb ik steeds de schotten op de piepschuim blokken gemonteerd met dubbelzijdige plakband.na het uitzagen van de vorm,kon ik zo de schotten weer verwijderen.

PIC_6545_goed.jpg

En dan alles samenklemmen met een grote lijmtang en lekker volgens de schotten eruit zagen.

PIC_6554_goed.jpg

PIC_6555_goed.jpg

Uiteindelijk zagen de modules er zo uit.

PIC_6549_goed.jpg

Klaar voor de samenstelling op de liggers.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze vind ik toch echt indrukwekkend.....
Hoe kwam je trouwens op al die ideeën?
 
Klinkt misschien raar,maar het schiet me binnen en dan doe ik het.

Ron.
 
En nog een laatste update voor vandaag....

De volgende stap was het monteren van de modules op de twee vuren houten liggers.Voordeel van dit systeem was,dat ik gewoon de modules over de liggers kon schuiven omdat ik ook twee openingen had gemaakt in de modules,het werkte net als een soort trein over rails.

De modules heb ik met elkaar en op de liggers gelijmd met montagekit,omdat dit niet al te snel droogt,en heel erg sterk is.Maar het aller belangrijkste is dat montagekit niet het piepschuim(tempex)aantast.

PIC_6575_goed.jpg

En daar komt de volgende alweer aan,klaar voor montage.

PIC_6580_goed.jpg

PIC_6582_goed.jpg

En zo kwamen alle modules tegen elkaar,wel moest ik goed opletten dat alles mooi recht zat,een scheve romp willen we niet:p

PIC_6615_goed.jpg

En na een nacht drogen,lekker eroverheen met de schuurmachine om alles mooi strak te krijgen.Wel in de kelder,het geeft veel schuurstof.

PIC_6617_goed.jpg

Begint er al mooi strak uit te zien.Hierover komt later de balsa beplanking.

PIC_6619_goed.jpg

En zo is de basis klaar van de romp.
PIC_6625_goed.jpg


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron even of topic. Maar echt geweldig dat je dit ook hier neerzet. :D
 
Natuurlijk,Rik.Op deze manier blijft ze nog onder de aandacht:D.

Nadat de romp in tempex in vorm is gebracht,is het tijd om haar te gaan beplanken.Dit heb ik gedaan met 1,5 mm balsa plankjes.Omdat ze een geweldige ovale vorm heeft,heb ik de balsa stukken flink nat gemaakt met water(normaal leidingwater,niet warm gemaakt(en dit steeds even de tijd gegeven om in te trekken.Doordat dit nat is,is het nog beter buigbaar,zonder dat het breekt.

Hierdoor is het goed om de vormen aan te brengen,uiteraard ook weer gekit met montagekit.

PIC_6631_goed.jpg

PIC_6632_goed.jpg

Met kopspelden worden de plankjes op hun plaats gehouden,voor 12 uur om te drogen.

PIC_6631_goed.jpg

Duidelijk te zien,dat het prima buigbaar is,mits goed nat gemaakt.

PIC_6648_goed.jpg

PIC_6650_goed.jpg


Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En zo komen we alweer bij het eind van het beplanken.

De romp is nu rondom beplankt met balsa.

PIC_6653_goed.jpg

Ook zijn hier de naden en de spelden gaten geplamuurd,maar nog niet geschuurd.

in dit formaat kun je lekker schuren met de schuurmachine:p

PIC_6657_goed.jpg

Zegt wel een beetje over haar:)

PIC_6658_goed.jpg

En hier ligt ze klaar voor de volgende fase,de constructie en montage van het achterschip en de boeg.


PIC_6660_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig om te zien hoer dit schip uiteindelijk een schatje is geworden. is zeer interessant :D
 
Hoi Ron,

Prachtig om te zien hoe deze sub aan het groeien is.

De technieken die je gebruikt zijn wel zéér interessant en bruikbaar voor ons allen.


Ik kijk al uit naar het vervolg. :)


Droop
 
Hoi Droop.

Je vraag wil ik maar meteen beantwoorden:).

En de volgende stap is het construeren van het achtersteven.
Dat was de gemakkelijkste klus(althans t.o.v.de romp tot nu toe).

Hier kon ik volstaan met het aanbrengen van enkele tempex blokken.In deze blokken zijn natuurlijk ook twee gaten gemaakt,zodat ook hier de blokken eroverheen kunnen schuiven.

1_PIC_6759_goed.jpg

Na een nachtje drogen(gemonteerd met montagekit)kon ik de vorm er mooi inschuren met gewoon schuurpapier.Tempex laat zich uitstekend schuren.Je hoeft niet echt te drukken.Belangrijk hierbij was de vorm.Het dek loopt in het achtersteven schuin af naar beneden.

1_PIC_6761_goed.jpg

Daarna kon ik alles gaan bekleden met 1,5 mm balsa hout.Als je balsa goed nat maakt,kun je het goed buigen,niet extreem maar voldoende om hier de rondingen goed te volgen.Tussen iedere foto zit ongeveer 12 uur droogtijd.

1_PIC_6769_goed.jpg

1_PIC_6772_goed.jpg


1_PIC_6773_goed.jpg

1_PIC_6776_goed.jpg

En zo was hiermee het achtersteven beplankt.Ook het schuin aflopend dek gedeelte is goed gelukt.

1_PIC_6793_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Homie, ik ben zo vrij geweest om dit reuze projekt van jou ook van enige waarderings-sterretjes te voorzien.

Ik denk dat iedereen het met mij eens zal zijn dat die méér dan verdiend zijn.


Droop
 
Dank jullie wel voor de sterren en de lovende woorden:)

En de boegsectie is aan de beurt.

Ook hier weer als eerste enkele blokjes tempex,via de vuren houten liggers,tegen elkaar gemonteerd met kit.

PIC_6683_goed.jpg

Daarna heb ik de boeg mooi in vorm geschuurd.Belangrijk is,dat er rekening wordt gehouden met de dikte van de beplanking.Anders gaat de romphuid uitsteken boven de andere beplanking.

PIC_6690_goed.jpg

Ook hier geldt weer,tussen iedere foto zit ongeveer 12 uur droging van de kit.

PIC_6689_goed.jpg

PIC_6697_goed.jpg

1_PIC_6715_goed.jpg

1_PIC_6723_goed.jpg

En zo is de beplanking na wat schuur en plamuurwerk klaar in de ruwbouwfase,althans de boeg,romp en het achtersteven.


1_PIC_6751_goed.jpg


Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En nog een laatste update.De volgende stap is een tussendoor stap geweest.Hierbij heb ik de duikroeren gemaakt.Ze zijn uitgezaagd uit een plaat MDF.Aan de kopste kant zijn er ronde openingen gemaakt,waarbij ik er een stukje aluminium buis op heb gemonteerd op hun plaats gehouden door een loden strip.Alles zit zo muurvast.

1_PIC_6726_goed.jpg

1_PIC_6724_goed.jpg

En zo komt het uiteindelijk te zitten.De witte kunstof as gaat dwars door het voorsteven,in een messing buis.

1_PIC_6727_goed.jpg

Dit zijn de tussendoor stappen,maar oh zo belangrijk.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.Aan de kopste kant zijn er ronde openingen gemaakt,waarbij ik er een stukje aluminium buis op heb gemonteerd op hun plaats gehouden door een loden strip.[/QUOTE]

dit kan men eigenlijk ook heel goed gebruiken voor het roer te bevestigen met statische schepen.

Met welke lijm wordt lood bevestigd (secondenlijm ??)
 
tjonge jonge, Ron. Als ik dit weer zie, krijg ik toch een soort heimwee. Maar weer snel verder met mijn kareldoorman. :)
 
.Aan de kopste kant zijn er ronde openingen gemaakt,waarbij ik er een stukje aluminium buis op heb gemonteerd op hun plaats gehouden door een loden strip.

dit kan men eigenlijk ook heel goed gebruiken voor het roer te bevestigen met statische schepen.

Met welke lijm wordt lood bevestigd (secondenlijm ??)

Ik heb de loden strips op de aluminiumbuisjes bevestigd met bisonkit.Zo kom ik het lood mooi en rustig om het buisje wikkelen.
Dat nadat ik de lijm op beide delen had aangebracht om het een minuutje of 1-2 te laten drogen.Secondelijm kun je ook gebruiken,maar is niet watervast.Althans de meest gangbare seconde lijmen.

Wel is het waar,dat deze bevestiging enorm sterk is,is niet er vanaf te scheuren.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan