Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En dan weer een stapje verder gekomen.
De eerste dekdetails.Al het witte materiaal is abc,en is gemaakt van een hoekprofiel uit de plaatselijke bouwmarkt.

Voordat we verder gaan,eerst een serieuze opmerking
icon_razz.gif
.

Alles wat er momenteel gemonteerd is,heb ik zelf moeten maken uit scratchwerk.Niets was kant en klaar.

Verder zijn dit niet alle dekdetails,enkel diegene welke ik mee wil hebben gespoten in de primer.Dat omdat ik zo,later,alles in dezelfde kleur kan gaan krijgen.Zo zal het opvallen dat er plaatsen zijn,waar er ineens halve en of half afgewerkte delen zijn te zien.Dat zijn meestal dan delen welke nog aangevuld moeten worden,ook weer later,na de spuitklus met houtdelen.Het hout wil ik niet meespuiten gaan in de primer.Dat wil ik liever ietwat natuurlijker houden......

Verder heb ik een detail zelf wat moeten aanpassen om louter bouwtechnische redenen,daarover iets later meer.

Ook heb ik bewust gekozen om dit model te bouwen tijdens een ligging,of langszijde gaan van een kade.Op die manier heb ik dus de meeste bolders in de omhoog geschoven stand gemonteerd.Op volle zee,zijn alle bolders dus ingeschoven in het dek.....Dat heb ik gedaan om ook eens deze stand te laten zien,want de meeste kits laten altijd een ingeschoven bolder stand zien....en zo geeft het eens weer wat daar de bedoeling van was,en het geeft iets meer diepte in de details.Dat is dus louter mijn persoonlijke voorkeur
icon_wink.gif
.

Zo,en nu enkele foto`s..........


Het voordek met de klam.Dek is behangen met vinylbehang.Klam is gemaakt van 1 mm aluminium.Rooster is gemaakt van lood.Restmateriaal is van abs.

PIC_7344.jpg

Dek 2.

Duidelijk zijn de uitgeschoven bolders te zien.Ook de kaapstander heb ik in gemonteerde stand gemonteerd.Met de bolders uit,wilde ik deze ook gewoon erbij monteren in de gemonteerde stand,ik vind dat een pikant detail.Dus eigen keuze...misschien niet helemaal correct omdat de kaapstander(originele naam is mij niet bekend)omdat deze voorzover mijn kennis reikt,niet altijd in het dek werd gemonteerd bij een langsligging.

PIC_7346.jpg

Dek drie..

Ook hier heb ik bewust ervoor gekozen om de bolders in dit deel van het dek in omlaag geplaatste positie te monteren.Omdat iets verder in het dek ook de bolders in omhoogstand zijn gemonteerd,heb ik deze in verzonken stand gemonteerd.Geeft een beeld van deze functie weer.Verder zou het kunnen dat ervoor gekozen is om deze niet in omhooggeschoven stand te zetten,ivm de losplaats.Maar dat is mijn eigen interpretatie....
icon_wink.gif
.

Verder is het eerste,voorste mangatluik te zien.De omlijsting ervan is gemaakt van aluminiummateriaal(1 mm).Na de spuitklus komen hier of boutjes of klinknagels op gemonteerd....

Oh ja...de oplettende medebrouwer/lezer zal zien dat de luiken altijd open gaan gericht naar het achtersteven.Dat is wel zo logisch
icon_wink.gif
.

PIC_7347.jpg

Dek vier...

De plaats voor de Conning Tower.

En de 4 luikjes met de scharnieren.De scharnieren heb ik gemaakt van lood



PIC_7348.jpg

Dek vijf....ik noem het maar zo
icon_wink.gif
.

De plaats van het tweede,achterste mangatluik.
En het luik voor de torpedo belading.Dit luik is een voorbeeld welke nog niet klaar is,wordt aangevuld met hout later..

PIC_7349.jpg

Dek 6....

Wederom omhoog geschoven bolders...

PIC_7350.jpg

Een stukje verder..........

PIC_7351.jpg

Het achterdek......

Op deze plaats ook omhoog geschoven bolders,de kabelhouder,een rooster(gedeeltelijk klaar),en een stukje vinylbehang met een klam.

PIC_7352.jpg

De draadspanner/houder,dat was een stukje apart.
Het origineel heeft alleen aan weerszijden twee plaatstalen houders,zonder een middenstuk.

PIC_7353.jpg

Doch tijdens de montage,bleek dat de montage van alleen de zijpanelen niet sterk genoeg was,om later de spanning op te kunnen vangen van het draad.Daarom heb ik ervoor gekozen om in het midden dit te verstevigen.

Ook misschien niet helemaal historisch correct,maar ik wil geen model hebben waar later delen van afbreken gaan.Dus bewust gedaan.Waarschijnlijk had de ontwerper als experiment deze constructie op een enkel typ gemonteerd(kan ook
icon_wink.gif
).

PIC_7354.jpg

PIC_7355.jpg

PIC_7357.jpg

Ik moet bekennen dat het project niet eenvoudig is,temeer daar alle delen zelf worden gemaakt.Soms lukt het aardig,soms is het lastig.

Dus als er iets afwijkt....ik doe mijn best.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Toch even reageren, als ik dit allemaal weer voorbij zie komen en zie hoe dit allemaal van dit soort gewone materiaal is gemaakt. Dat maakt mij toch wel weer heel gelukkig. Dit is toch een top prestatie.

Erg fijn om het nog eens door te kunnen lezen. En zeer motiverend. Om dat het allemaal met zulke simpele materialen gaat. Dan zie je ineens dat je overal een model van kunt bouwen. Slechts moet je kreatief zijn. cute
 
ik bewonder het, maar ik kan nooit iets zinnigs vinden om te schrijven :D
 
Ik ga hier nu niet teveel hervallen in 'ooh's' en 'aaah's' maar het blijft toch een verd*md mooi projekt om te volgen. Hier kunnen we nog met ons allen steeds wat van leren.


Droop
 
Dank je wel,Droop cute...

Je kunt je voorstellen hoeveel ik ervan geleerd heb.
Er zijn allerlei verschillendematerialen(balsa,vurenhout,MDF,messing,aluminium,kunststof,acrylglas,lood,papier,tempex) met elkaar verbonden.Ik heb daar enorm veel van geleerd.

Ook de verschillende lijmen hebben daar hun steentje bij gedragen.

Ron.
 
hoi,ron
even een vraag,dat acrylglas is dat het zogenaamde plexyglas waar ze van die kasten mee maken om byvoorbeeld over een boot te plaatsen.
groetjes,ronny
 
Dag Ron,
een vraagje van mij: Tempex, wat is dat?
 
hoi,ron
even een vraag,dat acrylglas is dat het zogenaamde plexyglas waar ze van die kasten mee maken om byvoorbeeld over een boot te plaatsen.
groetjes,ronny

Kan kloppen.Maar er zijn meerdere kwaliteiten op de markt ervoor.

Je hebt Plexiglas,Poly carbonaat en Acrylglas.

Alle drie zijn ze verkrijgbaar in verschillende formaten.Ze onderscheiden zich in prijs,kwaliteit en hardheid.

Ik heb gekozen voor Acrylglas voor uiteen lopende redenen,maar het had ook best Plexiglas kunnen zijn of Poly carbonaat.Het is maar net wat je tegenkomt...althans voor de modelbouw.

Polycarbonaat - Wikipedia

Polymethylmethacrylaat - Wikipedia

Ron.
 
En zo ben ik nu begonnen aan een nieuw hoofdstuk....de ballast en zadeltank vloedgaten.

Wonder boven wonder gaat het eruit snijden heel gemakkelijk.Balsabekleding is zacht,maar de montagekit is harder.
Zo ben ik er achter gekomen dat dit sandwich systeem heel stabiel en sterk is.Ondanks mijn snijwerkzaamheden gaf de romp geen kik...

PIC_7358.jpg

PIC_7360.jpg

Uiteraard moeten de snijlijnen nog mooi strak gemaakt worden.
Ik heb het,overigens,gewoon eruit gesneden met het hobbymesje,niet met de dremel.De frees pastte wel tussen rompuitbolling en bovenkant tank,maar er bestond het gevaar dat ik tijdens het doorkomen van de frees ook meteen een gat in de tank zou kunnen maken...

PIC_7361.jpg

Twee spanten komen tevoorschijn nu...

PIC_7366.jpg

Dit materiaal zal ik dus wel met de dremel moeten verwijderen.Is MDF materiaal..

PIC_7362.jpg

PIC_7363.jpg

PIC_7365.jpg

PIC_7364.jpg

Na het strak afwerken van de snijlijnen is de bakboordzijde aan de beurt.

En dan ga ik kijken of de modelbouwwinkel de juiste maatvoering heeft van U-profielen.hij heeft ze wel,zijn van messing.Deze profielen lijm ik erin,en dat geeft een heel mooi strak resultaat
icon_razz.gif
...

Later,tijdens het weatheren,paint ik de profielen aan de binnenkant zwart in.Geeft er nog eens extra diepte aan.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Enkele foto`s van de vloed openingen boven de ballast en zadeltanks.

Het is goed gegaan,en was vrij gemakkelijk om aan te brengen.
Kwestie van de juiste diepte,lengte en breedte uit de romp(op de juiste plaats)te snijden.De twee spanten die tevoorschijn kwamen heb ik met de dremel moeten behandelen.

De u-profielen zijn erin gemonteerd met montagekit,en ook afgewerkt met montagekit.

PIC_7368.jpg

PIC_7369.jpg

PIC_7371.jpg

PIC_7372.jpg

PIC_7373.jpg

PIC_7375.jpg

PIC_7378.jpg

En als laatste de nieuwe roervlakken..

PIC_7379.jpg

Nu nog een laatse,voorlopige,klus.

De samenstelling en montage van dit......

voorschip_oog_geplaatst.jpg

Dit ga ik maken van aluminium.Zal niet een lastige klus zijn.

En dan wordt de romp bekleed met de nieuwe dunne alufolie.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Het "oog",aan de boeg zit erop!.

En daarmee sluit ik de eerste detailfase voor voorlopig af tot na de spuitklus.

Wederom is er vanavond groot feest op de werf,want er is weer een nieuwe mijlpaal geslagen.

De spantenfase is klaar.
De opbouwfase met het piepschuim is klaar.
De rompbekleding met balsa is klaar.
De opbouw van de ballast en zadeltanks is klaar.
De voorste duikroerfase is klaar.
De kiel is gelegd en klaar.
De aandrijvingsmontage fase is klaar.
De achterstevenroeren zijn gemonteerd en deze fase is klaar.
De versterking en schroevenfase is klaar.
De dekken uit het acrylglas dremel fase is klaar.
De dekmontage fase is klaar.
De eerste dekdetail fase is klaar.


Vanaf nu mogen de plaatwerkers aan de slag.
De volgende fase bestaat uit een lange,maar oh zo leuke klus.....het bekleden van de balsahuid met het nieuwe dunne aluminiumfolie.

Ik heb stiekum al de eerste twee platen,boven de tanks,gemonteerd.
Dat is leuk werk
icon_razz.gif
...de kleefkracht(zelfklevend)is enorm,en het leuke ervan is,omdat het zo dun is dat alle ribbels en kreukels heel gemakkelijk glad kunnen worden gestreken.Om de rare hoeken gaat het goed.

En omdat ik steeds de volgende plaat(stuk folie)een heel klein beetje over de vorige rand aanbreng,ontstaat er een heuse naad
icon_razz.gif
..

Kortom een lange maar leuke en realistische nieuwe fase in dit project staat voor de deur....

Wordt vervolgd......

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Na een,voor mijn updates houdende,korte pauze enkele plaatjes wederom.

Ik ben dus begonnen aan het bekleden van de romp met zeer dunne aluminiumfolie.Deze is superdun,en heeft een erg sterke kleefkracht.

Laat zich goed om de vele lastige hoeken en bochten vormen,en is alom goed verkrijgbaar.Het is de bekende alutape,welke gebruikt wordt om bijv.de dikke pijpen aan elkaar te tapen boven de afzuigkap of verwarmingsketel.

De bedoeling is om de gehele romp ermee te bekleden.En daarna hieroverheen de primer te spuiten.

Ik doe dit om verschilende redenen.

Ten eerste.....

PIC_7390.jpg

Het geeft een geweldige realistisch uiterlijk aan de romphuid.Op sommige plaatsen een beetje ruw,en op sommige plaatsen heel glad.Dan weer enkele lichte deukjes en dan weer glad....

Kortom perfect.Want je moet eens een huid van een VIC bekijken van dichtbij(op een foto).Daar schrik je wel een beetje van zo ruw en vol bulten en deukjes...

Verder geeft het ook een beetje panellines erbij...mooi meegenomen..

PIC_7393.jpg

En zo ga ik voorlopig wel nog even door...
icon_razz.gif
.

PIC_7389.jpg

Leuke klus,maar wel tijdrovend.....

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nu dit project vlak voor haar grote spuitklus staat,vin ik het wel leuk om eens enkele dingen op een rijtje ervan te zetten.

Op dit moment behoef ik alleen nog maar de romp te bekleden met de aluminiumfolie,en de lijsten op de romp te plaatsen.

De lijsten steken iets uit boven de romphuid,maar niet veel.Daarom worden deze lijsten gemaakt van de kunststoffolie,welke dikker is dan de aluminiumfolie.

En daarom dat er vanaf nu,tot na de spuitklus geen nieuwe materialen eraan worden toegevoegd,durf ik het aan om er eens even bij stil te staan........


In den beginne,is dit project aan mij toevertrouwd als een weddenschap/uitdaging.Ik had net het project klaar van de VIC van Revell 1:72 in kitvorm.En eigenlijk wilde ik beginnen gaan aan een opvolger in het vliegtuigtopic.De meeste brouwers weten wel dat ik in ons forum ben begonnen met vliegtuigen(Eerste topic was de Harrier in 1:24).
En daarna heb ik enkel vliegtuigen gebouwd.

Doch ik had ook al enige tijd interresse in de bouw van de Queen Mary II van Revell,en dat ook met led verlichting erin.En zo kwam ik hier terecht in het scheepsforumgedeelte....

En eigenlijk ben ik hier blijven steken.Na de QMII kwam de Hermann Marwede met verlichting,en hierna dus de VIC van Revell.

Tot ik nu aan dit grote scratchproject ben begonnen....

Eerlijk gezegd bevalt deze wijze van bouwen mij ten zeerste.Dat wil zeggen.dus het zelf opzoeken van docu,tekeningen enz..kortom de gehele research eromheen.Immers van dit project bestaan niet zoveel goede tekeningen.En dus ben je al gauw aangewezen op foto`s van de vele(gelukkig)sites over deze sublieme duikboot.

Maar het is verder beslist niet eenvoudig om alles ten goede te brengen.Er komt enorm veel bij kijken,om zoiets te scratchen.

Maar de ervaring die ik tot nu toe met dit project heb,heeft mij doen besluiten om op deze manier met mijn modelbouwhobby verder te gaan.
Dat wil zeggen,dat ik,naar alle waarschijnlijkheid,geen kit meer zal gaan aanschaffen louter om deze te gaan bouwen.Zelf een project volledig uit de grond bouwen,zelf je materiaal kiezen,de werkwijze en volgorde bepalen,kiezen welke lijmen het beste zijn voor een toepassing,alles proberen om te rekenen naar de juiste maatstaven,ook het lef hebben om iets eerder gebouwde eraan weer te verwijderen om dit beter te doen,ook vatbaar zijn voor input zowel positief als negatief,ontdekken welke materialen te gebruiken zijn en vooral creatief kunnen zijn....dat is voor mij uiteindelijk de ware richting geworden.

Dit project heeft mij dat doen inzien,scratcbouw wordt vanaf nu mijn nieuwe weg
icon_biggrin.gif
.

Zo,dat moest ik nog even kwijt
icon_razz.gif
....

En dan nu nog even een tussenstand van alle materialen welke ik tot nu toe heb gebruikt in dit project.

Het kan natuurlijk zijn,dat bij het tweede onderdeel in dit project(de Conning Tower)er andere materialen gaan gebruikt worden.

De romp tot nu toe in zijn materialensamenstelling.


1.Vurenhout.
2.MDF hout.
3.balsahout.
4.Tempex(piepschuim).
5.Aluminiumplaat 1 mm.
6.Aluminiumbuis.
7.Acrylglas.
8.kunststof folie(met aluminium opdruk).
9.Aluminiumfolie zelfklevend.
10.Messing(verbindingsassen duikroeren).
11.Metaal.
12.ABS kunststof.
13.Vinylbehang afwasbaar.


Gebruikte lijmen...

1.Montagekit.
2.Pattex kontaktlijm.
3.Bison kontaktlijm.
4.secondelijm.


En Primer.......voor de dekken en aandrijfsystemen en stuurorganen.

Aantal bouwuren tot nu toe...181 uur..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Momenteel ben ik bezig om de eerder aangebrachte rompbekleding van kunststof folie met aluminiumlook te verwijderen.

Bij de kiel(VIC ligt hier op haar kop)is het hier grotendeels verwijderd.
Duidelijk zijn de vele vloedgaten te zien,welke ik er eerder in had gedremeld en ingepaint met zwarte plakkaatverf.

PIC_7408.jpg

En een reep aluminiumfolie ie hier erover heen aangebracht.De kleefkracht is zo sterk,dat als ik deze folie eraf trek,er pardoes gewoon hout mee weg gaat.Dus ik hoef me geen zorgen te maken,of de vele laklagen later niet te zwaar worden
icon_razz.gif
...

PIC_7411.jpg

En de vloedgaten zijn hier bevrijd van de afdekking.

PIC_7412.jpg

En zo gaan we lekker door ermee...leuk werk.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Inmiddels ben ik aan het experimenteren met enkele instrumenten.

Ik heb ze op internet zien staan,doch waarschijnlijk kan ik dit instrument zelf maken.

PIC_7413.jpg

PIC_7415.jpg

Aan de linkerzijde ingedrukte nagels(gemaakt met een telefoonadaptertje).

In het midden de kopspelden.

En aan de rechterzijde de nagels ingedrukt met een holle spuit.

PIC_7418.jpg

Ik persoonlijk denk meer naar de rechtse mogelijkheid.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
De optie van de speciale dunnere spelden is ook nog een idee,kan het niet zijn,dat dit etalagespelden zijn,of althans dat ze ze zo noemen?.
Deze zijn inderdaad heel erg dun van steel,dat weet ik nog.

Shipbuilder,ik krijg reclame van Canon
icon_razz.gif
...tenminste op de link dan.

En hieronder het eerste resultaat van de testwand.Dit betreft de ingedrukte punten van een luizekam(altijd handig
icon_wink.gif
).

Er zit primer op,en er is een plakkaatverflaag overheen gegaan.

PIC_7419.jpg

Kan ook zijn dat ik er niet voldoende erop heb gedrukt.

Neemt niet weg,dat ik nog wel wat tijd heb om te experimenteren.

Ron
_________________
kartika.jpg
 
En enkele foto`s nog van de bekleding .

PIC_7420.jpg

Het losse stukje is niet bedoeld om op de romp direct te komen.Dit is een kunststof folie stukje.Is dikker als de aluminiumfolie.

De boeg bekleed.Dit ging verbazend snel en gemakkelijk.De vele lijnen zijn te vergeten.Hieroverheen komen de torpedoluiken,lijsten e.d...

PIC_7421.jpg


Daarom dat ik hiet gewoon recht aan en recht toe heb bekleed..Lijkt een beetje op de neus van een vliegtuig
icon_razz.gif
..

PIC_7422.jpg

Achtersteven geheel bekleed nu..

PIC_7423.jpg

Nog genoeg te bekleden......

PIC_7424.jpg

En zo breng ik de aluminiumfolie aan op de romp.Lekker vol kreukels..

PIC_7425.jpg

En met een balsahoutje er lekker overheen strijken,geeft een mooie oppervlakte..

PIC_7426.jpg

Dwars geplaatste rompplaten horen er ook bij.Deze is van kunststof folie,dan is het iets dikker.Geeft later een mooi effect bij de verwering.

PIC_7427.jpg

Later zal te zien zijn,dat de romp oppervlakte er prima uitziet.Dat door de kleine vele mini duekjes.Prachtig!...net echt.

PIC_7429.jpg

Gaat de goede kant op...

En dit lijkt net op een soort testwagen voor in de woestijn
icon_razz.gif
.

PIC_7430.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Tussen het aanbrengen van de folie door,waarbij het einde in zicht komt,ga ik gestaag door met het testen van de verschillende mogelijkheden vooor klinknagels.

PIC_7432_goed.jpg

De tweede test ervan..

1.Met de holle spuit ingedrukt in het folie,voor dat de primer eroverheen werd gespoten.Na de primerbeurt niet veel meer van over.
icon_confused.gif
.

2.Zelfde onderdeel,maar nu ingevuld met zwarte plakkaatverf.Mondjesmaat goed
icon_confused.gif
.

3.Kopspelden met primer eroverheen gespoten,en plakkaatverf eroverheen gewreven..Goed resultaat
icon_razz.gif
.

4.Kopspelden erin gedrukt voor de primerbeurt.Ook goed resultaat
icon_razz.gif
.

5.Ingedrukt met de holle spuit,na de primerbeurt.Ook goed resultaat
icon_razz.gif
.

6.Ingedrukt met de holle spuit,voor de primerbeurt,en met plakkaatverf eroverheen.Redelijk resultaat
icon_surprised.gif
..

Morgen weer een nieuwe test,maar nu met de luizenkam van Bert(wordt echt niet door Bert gebruikt hoor
icon_razz.gif
).Wel zijn idee!.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ik ben erbij vergeten te vermelden dat de romphuid,na de primerbeurt,grotendeels donkerder gespoten gaat worden.

Dus eigenlijk is de primerlaag te licht.Maar de uiteindelijke kleur heb ik nog niet gekocht.

Een voorbeeld van de romphuid van mijn 1:72 Vic.

PIC_6491_goed.jpg

Is alleen maar ten voorbeeld dus..

De uiteindelijke kleur kan gaan afwijken.
verder heb ik gemerkt,dat tijdens de spuitklus de eventuele holle vorm tijdens de spuitbeurt opgevuld wordt door de lak.En nu was dit slechts een laag bij de primer.Daaroverheen komen nog enkele laklagen...dus zal,naar alle waarschijnljikheid de holte opgevuld gaan worden tot aan de hoogte van de laatste laklaag.

Eigenlijk is dus een holle vorm(lees ingedrukte klinknagel)uit den boze.Deze zal,naar mijn idee,volledig glad worden door de lak.

Dus weer een idee weg
icon_confused.gif
.

Blijft dus,weer naar mijn idee dan,alleen de optie over van uitstekende nagels.Dus oftwel kopspelden in een kleiner formaat,of er iets op aanbrengen.Maar aanbrengen moet dan wel in regelmatige en vooral eenvoudige wijze kunnen.Geen druppels lijm aanbrengen of zoiets..

Iets erin steken is beter..

Ron.




Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan