Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
In ieder geval een kleine update.

Vandaag ben ik de schroeven gaan maken.Ik maak ze zelf,omdat ik geen schroeven heb ik deze maatvoering
icon_razz.gif
.

Ik heb voor de bladen 1 mm aluminium gekozen,en voor de as MDF.

Als eerste twee stukken MDF afzagen op lengte.En het aluminium erbij gehaald.


PIC_7104.jpg

De as conisch gemaakt en de bladen uit het aluminiumplaatje gezaagd met de handfiguurzaag.De foto is flink wazig,en helaas had ik er maar een van gemaakt
icon_redface.gif
.

PIC_7105.jpg

De volgende stap was het aftekenen waar de bladen moeten komen,en voor ieder blad een schuine naad in de kegel zagen,omdat ze nu eenmaal schuin in de kegel staan.

Daarna een kwestie van de bladen erin lijmen met pattex kontaktlijm.
En daarna de dremel erbij,en alles mooi schuren en polijsten.Zodat de overtollige lijm overal weg is.Ideaal werk voor de dremel
icon_wink.gif
.

PIC_7106.jpg

PIC_7107.jpg

PIC_7109.jpg

Daarna heb ik de twee schroeven in de primer gezet.

PIC_7110.jpg

PIC_7111.jpg

Morgen,als de primer goed droog is,kan ik de plamuur uit de kast halen,en de kleine spleetjes dichtplamuren gaan.

En dan heb ik de schroeven voor zover klaar voor de montage.

Was heel leuk werk om eens de schroeven zelf te maken,en nog leuker dankzij de dremel...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nu ja,alvast bedankt,maar de kleinbaby laat nog even op zich wachten.
Zo vlug als ik opa ben geworden,zal ik daarvan een topic openen(als trotse opa
icon_razz.gif
)in off topic.

Vandaag heb ik een eerste stap gezet in het tweede grootste onderdeel van dit project....het dek.

Wat is dat mooi materiaal,dat acrylaat.
Laat zich uitstekend zagen met de handfiguurzaag,is mooi buigbaar(moet ook ivm het voor en achterdek,welke schuin op en aflopen),goed schuurbaar,en uitstekend op vorm te slijpen met de slijpmachine.

Kortom,hier ben ik blij mee,omdat ik met dit materiaal,na de voortstuwing,veel moet gaan werken.

Ik heb als eerste het eerste segment(of dekdeel)vandaag eruit gezaagt,en bewerkt/passend gemaakt,met de slijpmachine.

Aan beide zijden zit er een beschermfolie op,welke je pas eraf haald na de gedane bewerkingen.Op die manier maak je er geen krassen op.Hoewel dat voor dit project overbodig is,want ik ga er juist flink in frezen.....

Het is zo mooi glad,dat het precies lijkt alsof het glas is.
Hier ligt het voorste dekdeel los erop.

PIC_7113.jpg

Het is lichtgroen van kleur.

Vinden jullie ook niet,dat het net als glas is?.

PIC_7115.jpg

PIC_7116.jpg

Maar het is gewoon kunststof,en buigbaar.

PIC_7118.jpg

Op dit eerste deel,heb ik alvast primer op gespoten.Zo kan ik later hier mooi alles op aftekenen waar te frezen..

PIC_7119.JPG


Maar goed,na deze zijsprong ga ik vanaf nu,langzaam terug naar de voortstuwing en richtingsroeren,want dit onderdeel is nog niet klaar.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En dan nu een kleine tussendoor shoot.

De dekplaten zijn vrij netjes in vorm gesneden.Ik heb er vier dekplaten van gemaakt.De middelste(voor de toren o.a.)is de grootste.
Ongeloofelijk wat het een mooi materiaal is om mee te werken.laat zich uitstekend schuren,vijlen,en zagen.Ik heb de platen met de dremel en de flexschijf(mini schijfje
icon_biggrin.gif
)eruit gezaagd/gesneden.

De platen liggen nog los.

PIC_7146.jpg

De oppervlakte eronder,dus de houtoppervlakte,heb ik met een dikke laag gewone houtverf(zilverkleurig)behandeld.Dat heb ik gedaan om de houtnerf lekker echtop te laten gaan staan.na het drogen heb ik hierover lichtjes geschuurd,zodat de oppervlakte nu mooi glad en dicht is.Zo kan ik later de dekplaten mooi strak erop verlijmen met montagekit.

De oppervlakte hier nog niet geschuurd.

PIC_7150.jpg



Ondertussen ben ik ook verder gegaan aan de voortstuwing.

De meeste onderdelen zitten nu erop.

PIC_7154.jpg

PIC_7157.jpg

PIC_7158.jpg

Begint er een beetje op te lijken.

Hoewel ik het razend druk heb,ben ik vandaag toch begonnen aan de detaillering van het voorste en tweede dek.

Dat is leuk werk,en eens wat anders dan het grote ruwe werk tot nu toe.

Ik frees de plaatsen waar de dekopeningen zitten eruit met de dremel.
En plaats hiervoor terug een gefreesd plaatje met de details erop.Gaat geweldig goed,en ziet er zeer bevredigend uit.

Natuurlijk komen hier ook foto`s van...

Dus wordt vervolgd.............

Oh ja......ik heb ook de folie van de houders voor de voorste duikroeren verwijderd.Ik vond het toch wel wat te veel.Ik merk hoe langer ik ermee bezig ben,hoe meer ik op details ga letten.De d etails voor de houders zijn gewoon vlak en glad.Door de folie leek het een beetje teveel.Nu zijn de houders(de bogen)gewoon in de primer gezet en strak en glad.Net zoals bij het origineel....

Dus Beagle heeft weer eens gelijk....hoe langer je ermee bezig bent,hoe meer je op de details gaat letten...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ik zal van de week nog eens kijken naar de "Freubelige"aandrijfassen
icon_razz.gif
.

In ieder geval ben ik ook flink bezig met de dekken.

Dek 1 is in eerste instantie nu klaar.Moet wel nog natuurlijk gedetailleerd worden.Maar dat is pas voor later.

Dek 1 in de eerste stap voor zover...


PIC_7210.jpg

Alle openingen die erin zitten zijn gemaakt en bedoeld om er later gedetailleerde plaatjes in te plaatsen.Vooral de vloedplaten/kleppen zijn op deze manier eenvoudig te maken en aan te brengen.Als ik de details meteen in de dekplaten zou frezen,zou iedere uitschieter het dek vernietigen.Zo beperk ik het risico daarvan.Ook kan ik zo de details op de plaatjes zeer goed aanbrengen...Plaatjes passend maken,en de details netjes en gemakkelijk zo erin frezen
icon_idea.gif
.

Dek twee is ook hier afgetekend...

PIC_7211.jpg

Met de dremel de hoekjes inboren..

PIC_7214.jpg

Voorzichtig met de miniflex inslijpen...

PIC_7215.jpg

Met de 2 mm frees netjes de randjes gladslijpen..

PIC_7216.jpg

En met de handvijl(tje)de hoekjes invijlen..

PIC_7218.jpg

De dekken in de productie...

PIC_7212.jpg

PIC_7220.jpg

PIC_7221.jpg

Het is wat meer werk,maar wel leuk werk omdat het vrij gemakkelijk gaat.De details zijn op deze manier ook prima aan te brengen.Kwestie van plaatjes passend maken,en daar de details in frezen.De grotere luiken ga ik ieder apart infrezen en aanbrengen...

Wordt vervolgd....

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Momenteel houd dit me bezig.

Het is niet moeilijk of lastig,alleen veel werk
icon_razz.gif
.

Na het uittekenen,worden de openingen eruit gedremeld,en worden voor de dekken de detailplaatjes een voor een gemaakt.Daarna worden de dekken gemonteerd,samen met de detailplaatjes.

PIC_7223.jpg

PIC_7222.jpg

Enkele delen zijn reeds eruit gedremeld.

PIC_7228.jpg

En de toekomstige plaats voor de toren...

PIC_7224.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ik was toch niet tevreden over het eerste dek.
Dus het dek,waar ik de powertape met ribbels op heb aangebracht.

Dit dek bestaat bij het origineel uit een vlak dek,waar een soort punten op zijn gemonteerd.Waarschijnlijk om er een soort anti-slip oppervlakte op te krijgen.

De ribbels vond ik toch niet juist.Dus heb ik het weer verwijderd.
Nu is het dek weer vlak en vrij.

PIC_7247.jpg

Ik ga binnenkort er eens schuurpapier op aanbrengen.Eens kijken of dat een beetje overeenkomt met de realiteit.

Verder is het eerste stuk op dek 4 zover klaar met dremelwerk.

PIC_7248.jpg

PIC_7249.jpg

Maar ik moet nu dit grote dek in twee stukken gaan zagen/dremelen.
Doordat er nu steeds meer materiaal uit gaat,wordt het dek verzwakt.En ik ben bang dat deze straks gaat scheuren/breken.Doordat deze nu steeds meer gaat doorbuigen...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En zo heeft Beagle mij weer met een kleine hint op een totaal ander spoor gezet.........

En ik citeer je even,Beagle...

"Zeg nu ik er ook aan denk; waariom toch al die dekdetail uitdremelen en er kleine stukjes van maken. waarom maak je niet, zoals het in werkelijkheid was stukken van in houten plankjes. Heb je enkel wat grotere gaten uit de dremelen en gewoon invullen met houten latten."

En daar ben ik dus vandaag aan begonnen...Bedankt Beagle
icon_rolleyes.gif


Verder ben ik met de research ook enkele andere wetenswaardigheden tegengekomen ovder de dekken van de VIC`S.

Het gebruikte hout was geen hardhout,teak of een andere mooie tropische houtsoort.Nee,het was wat er maar net verkrijgbaar was tegen de laagste kosten.

Verder werd het hout alleen behandend met carbolineum.

Daarom zagen de dekken er als zwart uit,als ze de haven verlieten.
De op dezelfde hoogte liggende metalen delen werden zwart gepaint.Ongeloofelijk..wat een beetje research allemaal opleverd.

Na een tijd op zee te zijn geweest,verbleekte het hout natuurlijk,waardoor het steeds lichter werd en uitdroogde.De kleur varieerde daardoor van diep zwart tot rose toe!..

Door slijtage,werden de metalen delen blank en gingen daardoor roesten...

Dus zijn de dekspuitklussen als volgt gewijzigd nu..

Nadat de romp(de toren bouw ik later)in de primer is gezet,komt er de camokleur op.Daarna komen de houten latten op het dek.Gevold door het painten van het hout.Ik ga deze niet in het zwart painten,omdat ik haar later wil weatheren.En dus is het schip langer op zee geweest.

Het houtwerk krijgt dus een bruine middelmoot kleur,en de metalen delen worden gechipt en geweatherd.

Een zwart dek was er alleen maar als het schip pas de haven had verlaten,dus fris in de carbolineum.

Blijft alleen maar een ding nog over.............

Valt er wat te zien van een eventuele houtnerf,
Omdat er verschillende houtsoorten werden gebruikt.

Dus nog niet uitgegoogled....nog lange niet...
Met de VIC blijf je bijleren en je verbazen....
icon_rolleyes.gif


Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zo ziet een dek eruit als ze net uit de haven is vertrokken.Flink onder de carbolineum.

deckcol2.jpg

Close up van een dekstuk.hoewel dit dek in een museum is geplaatst,geeft het wel een indicatie hoe het dek zou kunnen verweren.al mis ik hier wel de nodige olie en drap op dit stuk.

u505deck1_kleur_hout.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En zo komen dan hier de nieuwe foto`s,vanuit mijn album uit 2004
icon_razz.gif
.

Het eerste dek,hier ga ik nog schuurpapier overheen plakken,om de structuur van het origineel een beetje te benaderen...

PIC_7253.jpg

Het tweede dek...

PIC_7254.jpg

Dek drie.........de plaats voor het dekgeschut en het beginstuk van de toren.

PIC_7255.jpg

Dek vier...met het torpedolaadklep(afgeronde hoek).

PIC_7256.jpg

Dek vijf...........

PIC_7257.jpg

Dek zes....

PIC_7258.jpg

De verzameling...

PIC_7250.jpg

En de legpuzzel.....

PIC_7251.jpg

Nog veel werk te verzetten.............

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Verder ben ik vandaag naar de modelbouwwinkel geweest om de kleine deklatjes te vinden.Gelukkig had hij wel een stuk of 100 2x1,8 mm liggen.

Als proef heb ik er 10 stuks meegenomen.Totale investering wel 1 euro.
Dus voor 10 eurocent kon ik ze niet laten liggen....

Alleen ben ik wel benieuwd welke houtsoort het is,de winkelier dacht aan obechi.Dat stond er tenminste onder.Nu heb ik ooit eens gelezen dat obechi ook wel abachi zou zijn?.

PIC_7259.jpg

PIC_7260.jpg

Het ruikt een beetje naar sigarettenas in de asbak...

Wie weet precies welke houtsoort het is?.Of klopt het dat het obechi/abachi is?.

En zo liggen,overigens,de dekken los op de romp.Lijkt net alsof je op de werf bent
icon_biggrin.gif
..

PIC_7262%7E0.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En wederom een kleine update...

Ben begonnen aan de dekken montage.

Als eerste een foto van de vele testen die ik moet doen om niet in de problemen te komen.Sommige lijmen kun je nu eenmaal niet gebruiken voor dat doel wat je voor ogen hebt.

En om daar achter te komen zijn experimentjes hard nodig.
Een van de vele testen die ik heb gedaan,was om uit te proberen hoe acrylglas(het dekmateriaal)reageert op montagekit en kontaktlijm.
Ook is er zo achter te komen,of de lijmen zowel acrylglas alsmede balsahout(rompmateriaal)stevig met elkaar verbind en of de materialen erdoor niet worden aangetast...

Een stukje balsahout heb ik dus gelijmd met montagekit op acrylglas(bovenste teststuk)en een stukje balsahout op acrylglas met kontaktlijm(onderste foto,bisonkit).

Beide lijmen voldoen zeer goed,is niet meer los te krijgen,em beide materialen worden niet aangetast door de samenstelling van de lijmen.
Dus nu hoef ik alleen nog maar een keuze te maken waarmee ik bepaalde dingen monteer.Zonder bang te hoeven zijn dat het niet goed afloopt.Beide teststukjes heb ik een hele nacht laten liggen..

PIC_7263.jpg

Vandaag dus begonnen aan de dekmontagestappen.

Het eerste dek( boeg)bevat enkele inwendige details,en een anti slip oppervlakte.Tenminste dat vermoed ik wel.Op foto`s zie je dat de oppervlakte van dit dek alleen(op de overige dekken heb ik nochthans geen profiel kunnen bespeuren),een soort puntgewijze verhogingen bevat.

Net alsof er een grove tranenplaat is gemonteerd.Alleen met het verschil,dat deze punten rond zijn,en redelijk verhoogd.Nu bestaat er voor de VIC in 1:72 een PE set hiervoor.Doch in mijn scratchproject dus niet,zeker niet in 1:35
icon_razz.gif
.Dus moest ik er zelf wat op vinden..

Als eerste had ik er powertape op geplaatst met ribbels.

PIC_7210.jpg

Doch na een week beviel het mij niet meer,was ook trouwens niet erg realistisch............

Dus had ik het weer verwijderd.

PIC_7247.jpg

Na lang brainstormen,dacht ik...laat ik eens naar de behangwinkel gaan.
Immers vinylbehang laat zich uitstekend spuiten,is sterk en bestaat uit heel veel verschillende profielkeuzes...

Na overleg met de eigenaar,kwam hij met een vinylbehang aanlopen,wat meteen mijn aandacht trok.Dit was het..

En de eigenaar gaf me een meter gratis mee,omdat hij het een leuk project vond..>Tof van de winkelier!...

En dit vinylbehang heb ik er met kontaktlijm op het dek gemonteerd.
Dankzij de eerdere testen,wist ik nu dat dit zonder problemen ging.

En zo zag het er nu uit.........

PIC_7264.jpg

Dat leek er meer op.Een verhoging is ca.2 mm.Omgerekend tot mijn bouwschaal(2x35(schaal)=70 MM).Dus een verhoging zou dan in het echt ca.7 cm in het rond zijn.Dat is aannemelijk.Op de bitter weinige foto`s,en gezien de PE set van revell gaat het aardig in de richting.Natuurlijk is het niet precies juist,maar ik neem aan dat er niemand op bezoek komt met een schuifmaat om dit anti slip relief na te meten en te vergelijken met het origineel.Kan wel natuurlijk
icon_biggrin.gif
..

Dus ik ben hier tevreden mee,en dit is mijn definitieve keuze,ongeacht de wiskundige controle mensen of de arbodienst.

Natuurlijk moest ik meteen kijken hoe dit er uitzag met de primer erop.

PIC_7265.jpg

En zo ziet het er uit met de primer eroverheen.

PIC_7266.jpg

PIC_7267.jpg

Al met al is dit dan een redelijk begin.Later,als de definitieve lak eroverheen gaat,zal dit nog beter uitzien,zeker nadat er de verwering op is gekomen......

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En zo zal ik dus te werk gaan.vanaf de originele tekeningen en met behulp van foto`s............

boegdek.jpg

Het gele is het dekrelief,welke er nu opzit,en het oranje rechthoekje zit er ook al op.Wat er onder zit...ik weet het helaas niet
icon_confused.gif
..

De eerste stap is dus nu de vele gaatjes boren aan weerszijden.Helaas moet ik ook daar een functiebeschrijving schuldig van blijven...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Het boegdek,met de eerste bewerkingen......

PIC_7268.jpg

PIC_7269.jpg

PIC_7270.jpg

Het rooster heb ik van lood gemaakt.Sneetjes erin snijden,en met de achterkant van een pen geduldig de holle/bolle vorm erin drukken.

PIC_7271.jpg

Onder dit rooster zit op de originele bouwtekening niets...
icon_confused.gif
.
Dus kan wederom niets erover vertellen.
icon_cry.gif
..

Het vinylbehang zit er stevig op.
PIC_7272.jpg

En zo zit het eerste dek erop gemonteerd net montagekit.Ik heb keukenrolpapier onder het plakband gelegd om beschadigingen aan het boegdek te voorkomen.

PIC_7274.jpg

PIC_7273.jpg

Het boegdek zit er zonder enige spanning op,alleen een beetje in het midden,omdat de rompvoorkant iets naar boven toe loopt.Daardoor komt er in het midden iets van spanning.Maar nauwelijks in ieder geval.De plakband zit er daarom alleen maar op.

Wordt vervolgd......

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Vandaag eindelijk weer een stap verder.
Ik ben begonnen aan de opbouw van de dekken.
Het eerste dek zit er op,en ook het tweede dek heb ik inmiddels aangebracht.


In dek 2 zijn hier de 4 abs kunststofplaatjes te zien.


PIC_7288.jpg

Welke in de volgende stap bewerkt zijn.
De twee voorste hebben ieder hun klamp gekregen van aluminium.
En de twee overige zijn uitgefreesd met de dremel.

PIC_7291.jpg

In de uitgefreesde rondingen komen dan asjes.Hiermee breng ik dus flink wat relief aan in het dek.Later bij de verwering zal er in de richels de zwarte paint zich gaan verzamelen.

PIC_7293.jpg

PIC_7295.jpg

Een stukje verder op het dek.....

PIC_7296.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En omdat ik toch eenmaal ben aan het posten,een korte update van de eigen gemaakte mangat deksels.

Als basis heb ik twee wielen genomen van het restmateriaal van project Hercules Cost Guard.

PIC_7306.jpg

De velgen zijn iets breder als de band,dus heb ik met de dremel dit wat afgefreesd.

Verder heb ik van abs materiaal twee schijven gemaakt,die gaan dienen als afdichtingsdeksels.

PIC_7307.jpg

Met secondelijm heb ik deze op de wielen gelijmd..

PIC_7308.jpg

Daarna met wat restmateriaal(nog over van de Corvette...jawel...van mijn overleden schip uit lang vervlogen tijden,welke momenteel hier ook gebouwd worden door BEagle en Bert Takken).

Heb ik de steunen gemaakt.............

PIC_7309.jpg

Althans de L-profielen.Deze komen uit het rek van de dieptebommen.........

De asjes zijn genomen van sprue en leftovers......

Daarna even onder de dremel voor wat profiel erin...


PIC_7310.jpg

Deze worden in het dek verzonken....

Wordt vervolgd..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En alweer,voorlopig,de laatste update..

Dek drie wordt gemonteerd.

Aan de onderkant lekker wat montagekit.

PIC_7297.jpg

Nadat het dek erop ligt,en de overtollige kit tussen en in de uitgedremelde ruimtes is verwijderd,worden de buitenkanten mooi dichtgekit(last).

PIC_7299.jpg

Met water en afwasmiddel wordt de montagekit lekker vloeibaar,en is alle overtollige kit netjes weg te strijken met dit aluplaatje.

PIC_7298.jpg

Daarna met de vingers,gedoopt in een afwassopje,alles netjes en strak gladstrijken...

PIC_7301.jpg

PIC_7304.jpg

Is het nog net modelbouw of iets groter?...
icon_razz.gif
.

PIC_7302.jpg

PIC_7305.jpg

PIC_7300.jpg

PIC_7303.jpg

Zo,vanaf nu ga ik eerst alle dekken monteren,dus even geduld
icon_rolleyes.gif
.

Maar wordt toch wel weer vervolgd.............

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nadat de mangatluiken/luiken klaar waren,was het tijd om voor de eerste plaatsing de juiste plek en opening in het dek te gaan maken.

Het acrylglas van het dek,liet zich uitstekend frezen.Al snel zat ik op het houten dek eronder.

PIC_7311.jpg

Nu komt er een addertje te voorschijn.Omdat ik,later,bij de verwering wil dat er zich lekker veel vuil om deze kleppen(worden er twee in totaal op het dek)gaat vormen,is het nodig om daarvoor een flink diep gat erin te maken.Zo zal de paint mooi hieronder gaan zitten,lekker vies wordt het dan
icon_razz.gif
.....

Alleen ja,ik ging zo lekker,dat ik al vlug bijna in de overgang tussen controleruimte en torpedoruimte zat.......
icon_rolleyes.gif
..



PIC_7312.jpg

Een schot in het dek......

Dat was dus wat te diep......
icon_redface.gif
.

Maar goed,alles is op te vullen met piepschuim.
eerst maar eens alles goed schoonmaken..........

PIC_7313.jpg

En je ziet al bijna al het proviand liggen,dieper...

Aan de linkerkant heb ik een beetje van de deklaag eraf gefreesd om de scharnieren de kans te geven om te plaatsen,net als bij het origineel.

Na het opvullen,was het tijd om de klep te plaatsen.Door de zenuwen een beetje een bibberfoto...

PIC_7314.jpg

PIC_7315.jpg

Nu valt het misschien op,waarom ik dus onder de dekplaat een verlenging heb gemaakt,mooie schuinaflopende vorm...

PIC_7316.jpg

Mooi is het acrylglas nu ook te zien van de zijkant...


En ik zou ik niet zijn,om er een kleine persoonlijke noot in toe te voegen.
Of het nu historisch helemaal 100 correct is,laat ik in het midden.Ik moest dit doen......

Een PE set heb ik niet nodig,gewoon zelf maken van aluminium.Uitgezaagd met de handfiguurzaag uit 1 mm aluminium.

PIC_7317.jpg

Gemonteerd.....later na de definitieve spuitklus,ga ik hier aan de zijkanten kleine moertjes of schroeven op aanbrengen..

PIC_7321.jpg


PIC_7320.jpg

Wordt vervolgd......

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Maar eerst een andere kleine update.

Vandaag zijn de werfarbeiders(juiste woord?)bijna in staking gegaan.

Hadden ze enige tijd geleden zo hard gewerkt aan de voorste duikroeren.
Kregen ze vandaag de opdracht om bijna al het werk af te breken danwel te slopen.....

De voorste duikroeren moesten er weer af,omdat ik er niet meer tevreden over ben.Veels te dik en te lomp.Ook de aangebrachte klinknagels werden steeds meer een doorn in mijn oog...

Het ankerkluis bevalt mij opeens ook niet meer.Dus heb ik al de aangebrachte klinknagels ook daar reeds verwijderd.Het ankerkluis ga ik helemaal veranderen....ben ik ook niet meer tevreden over....scratchbouw
icon_confused.gif
.......zo maak je iets en een aantel dagen of weken ben je er opeens niet meer tevreden over.Dus dat wordt weer een nieuwe opdracht voor de dokwerkers(dat is het juiste woord
icon_razz.gif
).Nieuwe duikroeren maken en een nieuw ankerkluis gaan ontwerpen.

Een "kaal"gezicht,nu de roervlakken en het ankerkluis beiden zijn uitgekleed.

PIC_7329.jpg

De oude duikroeren...lomp,dik en teveel en te dikke klinknagels....Ja,Ik hoor Beagle al denken.....laat hem maar,komt er zelf wel achter
icon_biggrin.gif
.

PIC_7332.jpg

En hier is een frisse start gemaakt aan de nieuwe duikroeren.

PIC_7322.jpg

PIC_7323.jpg

En hier hangen de nieuwe duikroervlakken te drogen na hun tweede primerlaag.....tussendoor even schuren om de nerfharen glad te strijken die na de paintjob overeind gaan staan...

PIC_7331.jpg

De linkse heeft nog wat werk te goed...schuurwerk met name
icon_rolleyes.gif
..

En alle dekken zitten er nu op...althans het geraamte..

PIC_7328.jpg

Wordt vervolgd.........

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nu een special van het dek....
icon_razz.gif
.

Ook speciaal bedoeld voor Cluedo en Beagle...

Ik heb eens een klein gedeelte van het dek ingevuld met dekbeplanking.
Uiteraard is het een dryfit,want de uiteindelijke klus(enorm veel werk...)wordt pas gedaan na de spuitjob.

Op deze manier kan eenieder beter zien hoe het ongeveer gaat worden,kan ik meteen kijken wat ik nodig heb aan latjes,en hoe het kan gaan,en meteen rijzen daardoor ook wat vraagjes op
icon_razz.gif
...

Dus was best een handig idee.........
icon_wink.gif
.

Eerst maar eens enkele foto`s ervan.................

PIC_7324.jpg

PIC_7325.jpg

PIC_7326.jpg

Goed,dat waren de plaatjes ervan.

Als eerste dit speciaal voor Cluedo.

De bedoeling is om alle open gedremelde vakken in het acrylglas in te gaan vullen met hout op deze manier ongeveer.En geloof me maar...dat is een enorme klus.......er gaat enorm veel werk en tijd inzitten.Want het dek bestaat er vrijwel geheel uit.

Meteen kan ik er ook voor jou iets aan toevoegen..
Het grijze gedeelte is een primerpaint op het acryl.

Na de uiteindelijke spuitjob,is dit dek gespoten in een RAl kleur.
In de haven,werden de dekken voor vertrek flink in de carbolineum gepaint.Dus het dek was grotendeels zwart bij vertrek.Na geruime tijd op volle zee,verbleekte het dek,waardoor de kleur lichter werd,soms tot roze/wit toe.....

Dus,tijdens de weatheringjob(ergens volgend jaar)ga ik het dek eerst helemaal zwart maken,over de mooie vers gespoten RAl kleur heen.

En dan ga ik de verwering daar op los laten,en zo wordt het dek dus uiteindelijk in een donker/licht? bruin/rose/witte? totale kleur.Afwisselend met wat chipping/roest...

Dus het grijze gedeelte is alleen nu te zien,later wordt dat een geheel in kleur en verwering,met het hout...

Dan nu enkele vragen die bij mij zijn gerezen tijdens de dryfit met het hout.Speciaal bedoeld voor de mede houtbrouwers.

Vraag 1...

Tijdens de dryfit blijkt dat het hout flink krom is(natuurlijke reactie).Wat is beter,eerst recht maken of zo monteren in een badje van montagekit.Met wat gewicht erop om het recht te plaatsen.
En recht maken voor montage...gewoon nat maken,en dan los in het dek leggen met gewicht erop.Dan de dag erna pas verlijmen?.Alleen,sommige zijn ook ietwat scheef naar rechts/links..kortom alle kanten zeg maar.Het hout zal waarschijnlijk Abachi zijn,dus vrij stug.

Vraag 2....

Zal ik deze latjes van te voren glad schuren,of gewoon zo lekker ruw laten,op foto`s zien ze er matig ruw uit...

Vraag 3.......

Speciaal voor Beagle,de onderlinge afstand,is die zo juist,of minder door er nog een toe te voegen,of meer door er een uit te halen?.

Verder blijkt nu ook,dat ik dus een flinke bos hout nodig zal hebben,dit waren al 4 latjes
icon_confused.gif
...

Dus dit was alleen maar een tijdelijke dryfit,om eventuele problemen nu al bloot te leggen.

En om Cluedo een beetje in de richting te sturen
icon_razz.gif
..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Op de werf is het momenteel wat rustig na al die woelige bouwgolven.
Niet dat de produktie stop staat,maar het gaat een beetje langzamer,ook de werkzaamheden zijn niet erg opwindend....

Wat schuurwerk,behangwerk
icon_confused.gif
.plaatjes monteren...enz.......

Maar wil toch wel enkele plaatjes tonen.......

De nieuwe voorste duikroeren,in de plamuur.

PIC_7333.jpg

Bewogen....

PIC_7334.jpg

De detailplaatjes....nog leeg...(boven).

PIC_7337.jpg



PIC_7342.jpg

Een lopende test weer
icon_rolleyes.gif
..................................

PIC_7340.jpg

Dit is andere folie,dunner,beter buigzamer en beter hechtend..

Een behangetje op zijn tijd.....(achterdek).Geeft mooie textuur.

PIC_7335.jpg

En wat snijwerk eraan...

PIC_7341.jpg

Kortom,momenteel klagen ook de dokwerkers..
icon_rolleyes.gif
...

Maar ja,het grote en drukke werk komt steeds dichterbij
icon_smile.gif
..

Wordt vervolgd..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan