Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Omdat de huidbeplating toch wel actueel(
icon_razz.gif
)is,en omdat ik ook erg nieuwsgierig was/ben naar de werking/uitstraling heb ik het ankerkluis vandaag als eerste voorzien van de huidbeplating.

Dit kon alleen ook maar bij het ankerkluis,omdat ik bij de rest nog niet zover ben.Ik hoop,dat jullie er net zo tevreden over zijn als ik.

Het materiaal is aluminiumfolie,maar dan wel de dikkere versie.Dus niet de huishoudfolie.Deze folie heb ik gekocht bij de kwantum.Staat bij het andere folie waarmee kastjes en lades kunnen worden beplakt.

Het is zelfklevend,doch ik heb kontaktlijm aangebracht op het balsa.Dat om er een ruwe bobbelige oppervlakte aan te geven.Het origineel is beslist niet vlak,maar bestaat ook uit hobbels en deukjes.Dat wil ik dus ook.Daarom dat ik er lijm onder heb aangebracht,het gaat nooit meer los(in combinatie met de zelfklevende onderlaag),en het geeft er een zeer realistiche aanblik aan.

De klinknagels heb ik gemaakt van spelden.Gewoon lekker erin prikken,meer niet.Ook wil ik nogmaals meegeven dat ik dacht er als eerste mee te zijn.Maar Cluedo was er eerder mee als ik.Dus heeft hij de primeur ervan
icon_razz.gif
.

Maar hoe dan ook,graag jullie mening erover.Ik ben er tevreden mee.
Later wordt dit overgespoten met primer en zijn uiteindelijke camo kleur.

Het blijft dus beslist niet in deze tint.

In met midden heb ik er alvast ook de panelklinknagels in aangebracht.Later lopen deze rijen door over de volle hoogte van de romp.Hier zitten dus panelen.

PIC_6908.jpg

Hierin komt dus later het anker te hangen...en wordt het een roestige bedoening
icon_lol.gif
...

PIC_6903.jpg

Nu ben ik reuze benieuwd naar jullie mening.

Vergeet niet,dat dit later overgespoten wordt en flink verweerd...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Vandaag zijn de beide houders voor de trimvlakken gemonteerd.

Daartoe heb ik in de romp gewoon een rechthoekige opening gesneden,en de houders daar(met de as er los in door de romp gestoken)met kit in gemonteerd.


PIC_6922.jpg

Van boven en van voren gezien.

PIC_6923.jpg

De onderkant,helaas bewogen
icon_redface.gif
.

PIC_6924.jpg

En een start gemaakt aan de roervlakken.

PIC_6925.jpg

De ruwe vorm...

PIC_6926.jpg

Twee keer 4 mm balsahout.

PIC_6927.jpg

En de geleiding voor de as.

PIC_6928.jpg

En de eerste dryfit van de roervlakken...

PIC_6929.jpg

PIC_6930.jpg

PIC_6932.jpg

PIC_6931.jpg

De roervlakken worden uiteraard nog flink geschuurd om de juiste vorm te krijgen.

Wordt vervolgd...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Inmiddels ben ik begonnen aan de huidplaten rondom de voorste duikroeren.Dat moet ik als eerste doen,omdat als de roervlakken erin zitten gemonteerd ik er dan niet meer bij kan komen.

Derhalve moet ik ook de roervlakken van te voren voorzien van hun huidbeplating.

Nu is het best moeilijk,daarom vraag ik me af en toe af waar ik aan begonnen ben.Het probleem is,dat er verschillende panels kriskras door elkaar lopen.Net als bij een vliegtuig huid,zeg maar.

Maar ja,ik ben er nu aan begonnen dus maken we het ook af
icon_razz.gif
.

Het begint al bij de houders.Daar lopen verschillende panels door elkaar.
En dan is de vorm ook nog eens rond en cirkelachtig
icon_confused.gif
...wat een moeilijksgraad....

Maar goed,hieronder de eerste foto hiervan.

PIC_6933.jpg

Duidelijk te zien,dat er zowel verschillende panelen zitten,alsmede dat er ook verschil zit in de wijze waarop de platen moeten komen.

Maar ik denk dat dit eerste stuk wel redelijk is gelukt.

Een geluk heb ik wel bij deze houders...er hoeven geen klinknagels in.Dit gedeelte was gelast...
icon_cool.gif
.

De roervlakken,daarintegen,moeten nu wel weer voorzien worden van klinknagels.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En het vervolg alweer...

De volgende stap was het bekleden van de wortelvoet.Dat was gelukkig iets eenvoudiger,omdat de ondergrond redelijk vlak is.Daar moesten dus klniknagels in.

De foto`s spreken een beetje voor zich....

PIC_6937.jpg

De as steekt er hier los in,om het gat in de romp vrij te houden.

Het aanbrengen van klinknagels is een hele klus hoor,Cluedo weet daar ook alles van
icon_razz.gif
.

Afmeten,om niet al teveel verschil erin te krijgen is al een hele klus op zich.

PIC_6934.jpg

PIC_6938.jpg

En het eerste grote paneel zit tegen de romp
icon_razz.gif
.
Nu de andere kant nog
icon_confused.gif
.

Oh ja,je kunt je erin spiegelen..

PIC_6941.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Als eerste voor Cluedo,het doosje met spelden voor 49 eurocent bij de Wibra.

PIC_6951.jpg

Mijn huidige werkplek,komt zo door het spelden prikken
icon_rolleyes.gif
.

PIC_6942.jpg

Afgeknipte speld eindjes....niet met blote voeten nu in mijn hobbykelder..

PIC_6943.jpg

Het roervlak voor de beplating.

PIC_6945.jpg

En na de beplating.Ik plop er extra veel kontaktlijmlijm op,ook een beetje in rijen.Dat doe ik om zo een realistisch als mogelijk beeld te geven van het origineel.Deze zit ook onder de deuken en golven.

PIC_6946.jpg

In duikstelling.

PIC_6950.jpg

Zo een beetje komt het te zitten.

PIC_6947.jpg

En de rol aluminiumfolie...

PIC_6944.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
De kopspelden vastzetten met secondelijm zou beslist(met dit aantal)een aantal weken de bouwtijd verlengen
icon_biggrin.gif
,plus dat ze uit zichzelf uitstekend vastzitten.Later,na de spuitklus,zal de lak die daarover heen komt ook nog eens de klinknagels borgen,dus daar maak ik me niet veel zorgen om.Maar bedankt voor het meedenken
icon_razz.gif
.

Vandaag heb ik een zeer spannende klus moeten verzetten.Namelijk de boede roervlakken monteren op de as,en in de romp.

De beide roervlakken,voor de montage.De as heb ik op lengte gezaagd,en geschuurd,om te ontvetten.


PIC_6952_goed.jpg

De klus is niet zonder risico_Omdat ik de beide houders als eerste moest monteren en bekleden met de huidlaag,moest ik dus de roervlakken monteren terwijl alles al op zijn plaats zit.

Dat houd ik,dat het risico bestaat dat de lijm,waarmee de roervlakken vast zijn gezet op de as,meegelopen is in de rompbuis.Daardoor zou de as dus ook vast gaan zitten.Immers de kit moest ik van te voren IN de roervlakken spuiten,en dan daar de as doorheen steken.

Dat is allemaal minder,ware het niet dat de as de kit een beetje
meeneemt tijdens het erdoorheen steken.

Als dat gebeurt,dan gaat de as zeker vastzitten in de romp en kan ik er niets meer aan doen later.Dan heb ik alle moeite voor niets gedaan om alles mooi draaiend te krijgen.

Om dat risico zo min mogelijk te maken,heb ik het midden van de as ingesmeerd met machinevet.Daardoor zal,eventueel meegenomen kit,niet goed kunnen hechten op de as,daar zit nu immers dikke vet...

Ik hoop dat het werkt zoals ik heb bedacht.In het gebied van de groene lijn,zit machinevet.Dat is speciale dikke sterk ruikende vet,Is bedoeld om grote krachten te weerstaan bij hoge temparaturen.Mijn vet komt vanuit de geleiders van een 400 ton mechanische pers.

PIC_6956_goed.jpg

En zo zitten nu dan de roervlakken op hun plaats.Mooi in het midden.
Als alles goed gaat,kan ik morgen de tape verwijderen(alleen als borging bedoeld)en zouden ze samen moeten bewegen kunnen....ik hoop het.

PIC_6958.jpg

In het midden van de asruimte(groen omcirkeld),hoef ik dan alleen nog maar het kunststof lagertje aan te brengen,en dan is dit gedeelte van de trimroeren klaar.Foto is helaas iets bewogen.In het midden is nog net het messing asje te zien,waar het lagertje moet komen.

PIC_6960_goed.jpg

Van bovenaf genomen,in een rare stand,omdat de romp breed is.daardoor lijkt het allemaal een beetje raar te zitten.Later zal ik daar een betere foto van nemen..

Allemaal meehopen dat het goed gaat met het drogen,zodat de as niet vast gaat zitten..

PIC_6961.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ondanks dat dit systeem dus uiteindelijk niet is toegepast,had ik er toch enkele foto`s van gemaakt.Dus,ondanks de plaatjes,dit heeft niet gewerkt,en is dus ook NIET worden toegepast.

Ik had als eerste,er een flinke opening in de roervlakken gemaakt.
En zo kwam de as mooi bloot te liggen.

PIC_6962.jpg

En op de opgeruwde as(flink geschuurd en enkele flinke happen uitgevijld),overladen met momtagekit.

PIC_6967.jpg

Daarna mooi dicht gemaakt,en beplaat met folie.

PIC_6969.jpg

Maar het mocht niet baten...de roervlakken bleven(na een nachtje drogen)los zitten.De vlakken kon ik ieder apart gewoon bewegen..
icon_confused.gif
.

Dus dit is niet doorgegaan..............................................................





En dus heb ik de roervlakken mooi vast gezet.En om dat te doen,en modat ik vanaf nu verder moet gaan aan de achtersteven,heb ik de romp lekker op haar rug gelegd.Nu kon ik meteen een mooie foto maken van de mooie buik van haar
icon_cool.gif
.

PIC_6971.jpg

De foto heb ik helaas bewogen...maar beide trimroeren zitten er nu definitief op.

PIC_6973.jpg

Trimvlakken mooi in lijn......en ankerkluis in de primer
icon_razz.gif
.

PIC_6977.jpg

Asgat moet nog afgewerkt worden
icon_wink.gif
.

De eerste pod wordt bekleed....

PIC_6972.jpg

En zo moet later de aandrijving komen....

PIC_6978.jpg

Dus nu heb ik weer goede moed
icon_razz.gif
..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
De pods zijn helemaal bekleed,en ik ben begonnen aan de voortstuwing.

Daartoe ben ik een echt stuk aluminiumplaatje(1 mm)aan het zagen in een soort rechthoekige stervorm,daaraan worden de assen van de schroeven bevestigd.Deze strip wordt dan weer aan de kiel bevestigd.

Aan de bovenkant worden de assen ook vastgemaakt aan de romp,middels een platte strip.De assen komen te liggen in een dikker formaat aluminiumbuis.

Hierdoor gaan de assen "zweven",met alleen aan de boven en onderkant een bevestigingsstrip.

Een ietwat lastige klus,want het moet allemaal precies passen,maar wel leuk om te doen.

Deze delen hoef ik niet te bekleden met folie,primer moet het doen.

In het echt is dit laswerk...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En zo kwam er vandaag weer een update aan...

Vanaf nu ben ik begonnen aan een stukje andere vorm van modelbrouwen.En dat is wat meer,hoe zal ik het typen......techniek?.

Hoewel statisch,is het vrij veel denkwerk en research om het komende onderdeel in dit project te volbrengen.
Want de komende tijd wordt de voortstuwing,de roeren,de stabiliteitsvlakken(naast de aandrijfassen),en de beplating rond dit zware onderdeel verwezenlijkt.

Het is erg veel pas en meetwerk,veel turen op foto`s,en vergelijken met mijn eerder gebouwde VIC in 1:72.

In dit onderdeel wordt aluminum,lood,folie gebruikt.
Dat houd in,dat er andere lijmen en gereedschappen gebruikt moeten worden.Daarom ook dat ik vandaag een Dremel 300 heb gekocht.Dat is heel leuk speelgoed,maar ontzettend handig.Je kunt er mee frezen,boren,polijsten,graveren enz...Zijn maximaal toerental is 33000 toeren per minuut.Dat is nogal wat!.Gelukkig is dit stapsgewijze te regelen.

IN hoofdzaak heb ik de dremel gekocht om,later,de romp en het dek te kunnen uitfrezen,want dat moet daarbij gaan gebeuren..

Maar als eerste eens wat foto``s....

De pods,die nu voorlopig klaar zijn.Althans voor nu.


PIC_6980.jpg

Het eerste onderdeel is de verbindingsbrug tussen de beide aandrijfassen,en de kiel.Hieraan werd er dus in het echt heel veel aan eisen gesteld.Immers er werkten de centrifugaalkrachten op van de schroeven,de waterstroming van de assen.Daarom dat de beide assen met elkaar werden verbonden,middels de kiel en twee dwarsspanten.

Het meest cruciale onderdeel was uitgevoerd in zwaar massief gelaste platen.Deze waren dik en enorm zwaar.Moest ook wel...

Dit onderdeel heb ik nagemaakt uit 1 mm aluminium(echt aluminium dus
icon_razz.gif
).Na het uittekenen heb ik dit eerst grof uit plaatmateriaal geknipt met mijn eigen gemaakte guillotineschaar.Dat was destijds mijn eindexamenwerkstuk.Ik heb dit stuk altijd gekoesterd,en zelfs nu,na al die jaren is het nog feilloss scherp en sterk.Zit vast gemonteerd op de werkbank.

Daarna heb ik het fijn uitgezaagd met de handfiguurzaag.En natuurlijk glad geschuurd..OMdat de assen niet in dezelfde glooing liepen als de kiel,was dit zware middenstuk dus gebogen.Ook deze hoek is van belang,anders lopen de assen niet mooi evenwijdig met de kiel.Deze loopt taps af
icon_confused.gif
.Dat was de eerste uitdaging...

Na veel denk en knip en schuurwerk,heb ik het gebogen,en het was meteen goed.

PIC_6982.jpg

Stukje uit de kiel zagen,want het moet verzonken zitten.

PIC_6983.jpg

De twee schroeven zaten met koppelstukken vast aan hun as.Deze koppelstukken zaten beschermd in een koppelhuis.In onderstaande foto zijn de beide koppelstukken te zien(de twee dikkere buizen),en de as.Deze moest hier nog gehalveerd worden.

PIC_6985.jpg

Doormiddel van loodstrips en zeer sterke kontaktlijm van Pattex,worden de koppelhuizen verbonden met het kielstuk.Deze lijm is extreem sterk.beide zijden insmeren...enige minuten wachten,en het zit meteen muur en muurvast.Prima lijm.

PIC_6986.jpg

Dan de loodstrips ombuigen,zeer strak houden,en goed aandrukken.En dan ziet het kielstuk er zo uit.

PIC_6987.jpg

De beide koppelstukken zitten muurvast en mooi in een ietwat scheve hoek.Dat moet wel om hoek van de assen t.o.v.de romp aan te houden.Net zoals de echte VIC had.

Een dryfit laat zien,waar en hoe het allemaal moet komen.

PIC_6989.jpg

En een dryfit met de assen er ook los ingestoken.

PIC_6990.jpg

Er moeten nu nog de stabiliteitsdragers eronder worden gemonteerd,in schuine en scheve stand.

Nog veel werk.

Aan de rechterkant,komen later de schroeven.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
De klinknagels............
icon_smile.gif


Natuurlijk weet ik,dat de spelden(in verhouding genomen dan)wel wat te groot zijn,sterker nog dat wist ik al voordat ik uberhaupt ben begonnen aan deze uitdaging.Hoewel ik dit project bouw in 1:35,zijn de spelden nog wel iets aan de grove kant.Maar soms,en ik weet dat Beagle mij daar wel een beetje tegemoet kan komen,moet je offers brengen om je ideeen een beetje in jouwn gewenste richting te brengen.En ik wilde toch graag dit simuleren.

Daarom dat ik voor de spelden had gekozen.En eerlijk gezegd vind ik dit niet zo een probleem.Het valt best goed mee.Op de foto misschien beter,als in real....denk ik.

Dan het onderwerp aandrijfassen.......
icon_smile.gif


De assen staan,volgens mijn info en ook de originele werktekening,vrij aardig in hun stand.Toegeven,op de foto(vorige pagina)staan ze niet helemaal juist.Maar vergeet niet..het was maar een dryfit.In deze stand zaten ze ook niet geheel goed in de koppelstukken(scheef).En het middenstuk moet nog een beetje juist gezet worden.Maar dat is niet veel.

Ik ga er wel vanuit dat ze hun juiste stand hebben(langsrichting kielloop).
Mocht het alsnog,later,blijken dat ze misschien een beetje afwijken,dan zal dat niet zoveel zijn,en hopelijk zal niemand dit ooit gaan nameten dan
icon_biggrin.gif
.....maar mag wel..

En dan als laatste(het lekkerste altijd als laatste
icon_razz.gif
)de bekleding van de pods....

Nu ja,daar kan ik je nu helemaal in volgen,Beagle.

De beplating is,zeker in verhouding met jouwn foto`s,erg grof.
En daar ben ik,probeer een beetje proffesioneel te werken
icon_confused.gif
,dus ook niet langer content mee.

Ik ben blij dat ik nu deze flinke portie input heb gekregen.Daar kan ik wel wat mee.

Ik ben al een uurtje thuis,en ik kan snel werken.En dus heb ik nu andere stappen ondernomen hierin.Ik leer graag bij.En als ik het met een stelling eens ben,probeer ik daar altijd in te volgen.

De beplating van de pods,ligt er nu inmiddels ook volledig vanaf.De klinknagels zijn verwijderd,en ook de folie heb ik eraf gehaald.Nu weet ik dus wel,dat het goed plakt......ging vrij stroef
icon_razz.gif
.

Ik ga de pods glad maken(en zonder klinknagels)door ze te painten en polijsten.Dat is niet moeilijk,kost alleen maar wat tijd...maar daarvoor hebben we deze hobby,omdat we geduld hebben
icon_biggrin.gif
...

Ik heb de pods behandeld met primer(direkt op het balsahout).Dit zuigt zich nu enorm in het poreuse balsahout.Morgen ga ik dit schuren(door de primer gaan de vezels rechtop staan)en dan weer voorzien van primer.Daarna schuur ik dit ook wederom.Deze behandeling herhaal ik zo vaak als nodig is,totdat ze helemaal glad zijn.Is goed te doen,weet ik uit jaren ervaring in de rc wereld.

Daarna zal ik daarvan een foto plaatsen.Ze zullen zo glad zijn als een aal?.

Klinknagels zal ik dan op de pods weg laten.

En omdat ik nu toch eenmaal bezig ben.....


Het vervolg op het onderdeel voortstuwing.

Een aluminium stripje gaat dienst doen als stabiliteitsvin tussen schroefas en koppelstuk.

Om deze delen te verbinden,gebruik ik loden stripjes.Dit is de gemakkelikste manier en enorm sterk en stabiel.OMdat de delen strak tegen elkaar zitten.




PIC_6994.jpg

Nadat de delen waren samengedrukt(met kontaktlijm)zijn deze absoluut niet meer los te wrikken,zonder zinloos geweld.

En dus kon ik de loden stripjes mooi in hun juiste richting buigen.

PIC_6995.jpg

Het is misschien niet juist te zien op de foto,maar de loden stripjes zijn hier omgebogen in de andere kant.

Daarna,ook met kontaktlijm,deze bevestigen op het middenstuk.En dit deel is alweer bijna klaar voor montage.

PIC_6996.jpg

PIC_6997.jpg

PIC_6998.jpg

Tegen de romp gemonteerd,hangt dit deel dan wel op zijn kop,zeg maar...
Nu ligt het verkeerd om.

In ieder geval,Beagle,bedankt voor de input.Ik heb er wat aan gehad.
En de klinknagels(op de pods laat ik ze weg),ach....later na de spuitjob valt het wel allemaal mee.
De aandrijfassen...komt harstikke goed.

En dit,waarde medelezers,is nu het grote voordeel van ons forum.Feedback en positieve kritiek.Is alleen maar van te leren
icon_razz.gif
,toch?.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Ik heb inmiddels de "werkplaats",dus de plek waar ik momenteel vertoef,voorzien van folie.vanaf nu komen hier wat meer onderdelen te zitten,waardoor ik er steeds lastiger bij kan komen.

Een van die stappen is ook de binnenkant,naast de pods,voorzien van vloedgaten.En zo moest ik er vandaag aan geloven.Mijn eerste stappen met een dremel..........

Nadat ik gisteren mijn oefenstukje mocht misbruiken,was het vandaag serieus.De eerste vloedgaten in dit project.

Tussen de kiel en de pods komen er enkele rijen van de vloedgaten.

En gelukkig ging het dremelen(juiste woord?),wel goed.

Ik heb gemerkt dat je niet mag drukken bij dit werk.De dremel doet zijn werk goed,door zijn eigen gewicht.Ik heb als diepte de bovenkant van het piepschuim genomen.Dieper wil ik liever niet gaan.Dan komen de welbekende bolletjes naar boven met alle gevolgen van dien.

Bovendien wil ik alleen maar diepte simuleren,geen echte vloedgaten
icon_confused.gif
.
En,na de definitieve spuitklus worden deze gaten ingepaint met zwarte plakkaatverf,net zolas bij mijn vorige VIC in 1:72.

Als eerste een foto van het achtersteven(op zijn kop)waar de hoogteroeren later komen.Duidelijk is de as te zien,waar deze roervlakken aan komen moeten.

PIC_7014.jpg

Ietsjes rechts naar beneden,is een scheurtje te zien,dit is de plaats waar de stabiliteitsvinnen van de voortstuwing in de romp verdwijnen gaan.
Dit heb ik erin gemaakt voordat de folie eroverheen kwam.

En de eerste vloedgaten,hierbij moeten nog een flink aantal bij komen.
Dus aan de binnenkant.Hopelijk zien ze er goed uit.

PIC_7013.jpg

En ook hier kon ik de verleiding niet weerstaan om als proef deze in te vullen met plakkaatverf.Dit is wat ik,later,met alle vloedgaten wil doen.

PIC_7016.jpg

Het onderste,ronde,gat is eigenlijk driehoekig van vorm.Dit is te lastig om in deze grootte te maken.Daarom dat ik deze rond heb gemaakt.later,als alle vloedgaten hieromheen zitten,zal het wel prima zitten.

PIC_7015.jpg

De assen zitten er alleen als dryfit in.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Het dremelen,daar zie ik geen probleem in.

Maar ik had gisteren wel zelf een probleempje veroorzaakt.
Ik had een malletje gemaakt voor de eerste vloedgaten,welke ik ook gisteren op de foto hier had gezet.

De gaten heb ik dus mooi eruit gedremeld,en hier bij ons op het topic gezet.

Deze dus..........

PIC_7015.jpg

En gisterenavond kwam ik tot de ontdekking dat ik de mal ondersteboven,dus op de verkeerde plek had gezet
icon_confused.gif
.

Met als gevolg,dat de reeds gemaakte vloedgaten helemaal verkeerd zitten.Deze moeten aan de buitenkant van de pods zitten,niet aan de binnenkant waar ik ze gemaakt had
icon_neutral.gif


Zo zie je maar weer,een fout is vlug gemaakt.

Inmiddels heb ik deze vloedgaten al dichtgemaakt(opgevuld met balsa),en ga ik er gewoon een nieuw stukje folie overheem plakken.

Is gelukkig snel te repareren geweest.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Dit weekend heb ik niet zoveel kunnen doen.Daarom maar een kleine update.

Als eerste de vloedgaten tot nu toe.Zoals op de foto is te zien,moet ik hier nog de gaten bijwerken met de slijpttol.De folie is hier een beetje mee gegaan
icon_confused.gif
.Maar dat is verder goed weg te werken met de slijptol.

De vloedgaten zitten hier aan de buitenkant,in tegenstelling tot mijn eerdere poging.Aan de binnenkant,tussen de pods en kiel,moeten nog de nodige vloedgaten komen.

PIC_7055.jpg

In het achtersteven heb ik ook inmiddels de beide aluminiumbuisjes aangebracht,waarin de verticale roervlakken(richtingsroeren)later komen te zitten.Als veiligheid heb ik hier twee witte kunststof asjes erin gestoken.Zo kan er geen materiaal invallen.Dat zou erg lastig worden om er later weer uit te halen.

PIC_7056.jpg

Ik ben,verder,ook nog begonnen aan de beide roervlakken.Bestaat uit balsahout.En ieder vlak wordt uit twee helften samengesteld.Hierin komt later tijdens de samenstelling,de kunststof as gestoken.

Verder heb ik van ieder roervlak twee tegenovergestelde nerf richtingen gekozen.Op die manier zijn de vlakken vrijwel onbuigbaar.

PIC_7059.jpg

De verschillende nerf richtingen.Deze vlakken bestaan nu nog uit ruwe vormen.Na samenstelling wordt het vlak flink met schuurpapier onder handen genomen.

PIC_7062.jpg

Hier ben ik bezig om aan de binnenkant materiaal eruit te halen,zodat het asje hierin kan plaatsnemen.

PIC_7063.jpg

Zo dus ongeveer..............

PIC_7064.jpg

De twee(walkie talkies)roervlakken samengesteld en op droogtoer.

PIC_7066.jpg

Bovenop de roervlakken,komen er nog dunne kunststof ringetjes.Dat zijn de glijlagers bij het origineel.Deze zijn goed te zien bij het origineel.

Niet zoveel nieuws te melden,maar toch enige voorruitgang.

Ik heb een vraag(overigens)gekregen van een lezer,waarin mij werd gevraagd of de rompbekleding zo bleef glimmen,want dat was niet origineel......

Nu dat klopt,wellicht dat het in het begin mij is ontglipt.Maar dit is zuiver bekleding.Later als de romp in zijn ruwbouw klaar is,wordt over deze kunststof folie primer,lak,sealing en verwering aangebracht.Dus het glimmen zal uiteindelijk zijdemat,donker van kleur en beroest/verweerd gaan worden.

Ik heb ook bewust gekozen voor aluminiumtint,omdat dat voor mij prettig werkt.Noem het gerust een modelbouwtic.Maar zo heb ik steeds het idee,dat ik er"echte beplating"op ben aan het aanbrengen.Dat geeft mij veel voldoening
icon_confused.gif
.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En de start,bestaat uit weer helaas geen nieuwe foto`s.

Momenteel is er niet zoveel nieuws te fotograferen.
De beide richtingsroervlakken staan volledig in de primer,en een kant van het achterschip(aan de onderkant)is voorzien van al haar vloedgaten.

En die vloedgaten komen wel iets anders uit,als bij het origineel.
Bij het origineel is er een keur aan kleine rechthoekige vloedgaten tussen pods en kiel.NU dat is niet mogelijk na te maken.Er bestaat wel een PE set hiervoor(kun je je voorstellen dus hoeveel en hoe lastig deze zijn),maar niet in 1:35.Daarbij komt,al zou die wel bestaan,ik wil dit project zoveel als mogelijk zelf maken,
icon_biggrin.gif
,zou ik daar toch niet voor kiezen.

En dus heb ik er minder aantallen in gefreest en zijn deze iets groter en minder in aantal.Maar dat mag de pret niet drukken,want het ziet er cool uit.Net als een zeef..

Verder heb ik vandaag mijn collectie martelwerktuigen van de dremel uitgebreid.

En nu ik toch in de bouwmarkt was,heb ik meteen mijn voorlopig laatste grote onderdeel gekocht.Het kunststof materiaal voor het dek.
Ik heb gekozen voor acrylaatmateriaal.Dit is redelijk geprijsd.En goed verkrijgbaar.

Het is helaas wel doorzichtig.Ik had het liefst materiaal gekocht met een kleurtje erin.Doch dat is alleen verkrijgbaar op bestelling.En ook hoger in prijs.

Maar dat is geen probleem,want ik spuit de delen aan de bovenkant in met primer.Dat moet ik doen,omdat ik daar,later,heel veel op moet gaan aftekenen.Op doorzichitge delen is dat lastig om te doen
icon_razz.gif
.

Kortom vandaag het voorlopige laatste inkoopgedeelte van de ruwbouw gedaan...dus een kleine mijlpaal...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Vandaag een beetje kunnen doen.Dus tijd voor een update.

De aandrijfashouders heb ik als eerste in de primer gezet,en er een begin mee gemaakt om het lijmvlak te ontdoen van de primer.
icon_redface.gif
Ja ik weet het...........was ik vergeten om af te plakken.

Ook is het aandrijfgedeelte ingekort.Hier komt een taps toelopend aansluitstuk te zitten.Dus aan de rechterkant op de foto.

PIC_7086.jpg

De beide roervlakken zitten ook in de primer.Ondanks de enorm zuigende en poreuze oppervlakte zijn ze erg goed vlak en glad geworden.
Dit was wit balsahout.Zo zacht als een kussen....net een spons.

PIC_7087.jpg

En de beide aandrijfassen.De buisjes zijn van aluminiumbuis.De rode tapse uiteindes heb ik gemaakt van twee flesjes naaimachine olie.De bekende kleine gele flesjes.Ze waren zo goed als leeg,dus kon ik ze goed gebruiken.Ik heb hierbij de loopjes(tuitjes?)eraf gesneden,en op lengte gemaakt.

PIC_7088.jpg

Natuurlijk hebben ze wel enige tijd in de wasbenzine gelegen.Ze waren erg vettig
icon_confused.gif
.

En een bewogen foto van de acrylaat plaat.Hieruit ga ik dus de deksegmenten uitzagen.Hier zit nog de beschermfolie erop.nadat ik de dekken eruit heb gezaagd,ga ik deze meteen in de primer spuiten.Op die manier kan ik alles erop mooi aftekenen.Op een doorzichtige plaat zie je anders weinig
icon_razz.gif
.De plaat kostte 11.70 euro.Ik houd alle kosten bij
icon_biggrin.gif
.

PIC_7089.jpg

Dan de onderkant van het achtersteven....

Hier zijn de vloedgaten eruit gefreesd.Was niet moeilijk.Alleen,zoals ik al eerder vermelde,heb ik de gaten aan moeten passen.Bij het origineel zitten hier flink wat rechthoekig gevormde vloedgaten.Deze kon ik onmogelijk precies namaken.Het lijkt net een flinke zeef.Voor de revell kit in 1:72,is er een PE set voor verkrijgbaar,dat geeft al aan,hoe klein deze openingen zijn.IN ieder geval ben ik er zo tevreden mee.

Zo ziet de PE set eruit..

vloedgaten_achter_goed.jpg

Ja,dat kan ik onmogelijk namaken..

Dus heb ik ze zo gemaakt...

PIC_7091.jpg

Ik weet dat het niet de volle 100 % van het origineel is,maar ja,Het is ook maar de onderkant.En zo kan het toch ook.Beter zo,als ze helemaal weglaten.Ik vind het zo prima.

PIC_7090.jpg

Nog even tussendoor...de folie heb ik hier ook reeds in haar primer gezet,later hoef ik hier dan minder te bukken en ertussen te spuiten.Nu weet ik tenminste dat er hier voldoende zit..

PIC_7093.jpg

En hier is ze uiteindelijk gemonteerd.De ashouder.

PIC_7096.jpg

PIC_7098.jpg

De aandrijfassen worden als volgende zet gemonteerd.Daarna komt de constructie eromheen aan de beurt.....

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nou,ik heb er zojuist
icon_biggrin.gif
nog enkele vloedgaten bij gefreesd.Meer durf ik er niet bij te zetten,op gevaar van doorbreken van de dunne wandjes ertussen.

En ik heb de aandrijfassen gemonteerd.

PIC_7101.jpg

PIC_7102.jpg

PIC_7103.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Na enig overleg,hebben zowel de webmaster alsmede ik het besluit genomen dat eerst genoemde mijn verslag van de ontwikkeling en constructie van de VII C zal kopiëren naar ons forum.

Dat heeft voor mij het voordeel dat het verslag volledig overkomt,met de juiste teksten alsmede dat ik meer tijd overhoud om mijn huidig project de aandacht te geven.

Ik wil dan ook Pantani bedanken voor deze inzet,het is wel wat werk om dat te doen,mede door het feit dat het verslag enorm groot en lang is.

Groeten Ron(homeghost).
 
Geweldig Ron. Ik lees nu nog steeds elke letter. Is als een goed. Boek he. die lees je ook twee keer. Pantani, ik weet dat het een bak werk is. Maar echt geweldig dat dit hier ook komt te staan.
 
Dank je wel,Rik.Maar ik doe gewoon wat ik leuk vind.Ik werk naar een groot project toe,daartoe dat ik alle facetten onder de knie wil krijgen in de moeilijke wereld van scratchbouw.

Daartoe behoort een moeilijke rompvorm,aparte dekopbouw,weathering,toplak,details en werken met veel verschillende materialen en verbindingen.

De VII C was een perfect onderwerp voor weathering.Mijn huidig project(Persing 72)is een perfect onderwerp voor toplak afwerking.Details daar ga ik geen apart project voor opstarten.En werken met verschillende materialen en verbindingen dat loopt als een rode draad door al deze projecten.

Ron.
 
Idd. Ron. Die persing heb ik natuurlijk gelezen. Ik volg dit echt van top tot teen. Ook dat is een zeer geweldig project. En echt zeer leerzaam voor mij. Ook nu kan ik alleen maar schrijven keep up de the good work. cute

En zeker ik dit soort projecten. Is van top tot teen met eenvoudige materialen gebouwd, dan ook nog eens dit resultaat halen. Ik kan niet anders zeggen dan geweldig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan