Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De nu volgende stap behelst de montage en constructie van de kiel.

daartoe heb ik besloten om de kiel in meerdere onderdelen te maken.Simpel omdat anders de kiel niet goed ineens is te plaatsen.

De kiel heb ik uit vurenhout gezaagd.En dit zijnde onderdelen(vanaf boeg tot achtersteven).

1_PIC_6807_goed.jpg

Om de kiel ook mooi precies in het midden te krijgen,heb ik een zwart touwtje gespannen van de boeg tot het achtersteven.Aan beide uiteindes natuurlijk goed uitgemeten waar het midden ligt.Daarna hiertussen het touw gespannen.

1_PIC_6785_goed.jpg

Ook te zien is,dat ik op de rechterzijde in de foto een deuk erin heb gekregen.Dit is gelukkig goed bij te werken met plamuur.

Het touwtje markeert verder prima het midden.

Op enkele plaatsen heb ik er een extra speldje tegenaan geplaatst.Dat voorkomt dat het touwtje verschuift.

1_PIC_6782_goed.jpg

Het eerste kiel gedeelte(boegsectie).
De onderste uitgezaagde rechthoekige blokjes zakken in de romp.

1_PIC_6784_goed.jpg

En zo kon ik de plaatsen bepalen waar de kieldelen moeten worden geplaatst.Daarna op de bevestigings plaatsen materiaal uit de romp snijden zodat de kieldelen daar in kunnen zakken.

1_PIC_6791_goed.jpg

1_PIC_6786_goed.jpg

Uitvergroot ziet het er zo uit..

1_PIC_6790_goed.jpg

Het boegdeel is als eerste erin gemonteerd met montage kit.

1_PIC_6804_goed.jpg

En dit is het laatste kieldeel wat erin is gemonteerd.

1_PIC_6805_goed.jpg

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kiel zit hier volledig gemonteerd vast in de romp.Aan de stuur en bakboordzijde heb ik tevens 1,5 mm balsa plankjes gelijmd.Zo krijg ik beter de mogelijkheid om de kiel met schuren af te schuinen.

1_PIC_6813_goed.jpg

Onder de voetjes van de klemmen heb ik afval stukjes balsa geplaatst.Zo kan worden voorkomen dat de klemmen in het zachte hout hun sporen nalaten...

Ze is lang...cute

1_PIC_6814_goed.jpg

1_PIC_6812_goed.jpg

En de volgende stap is om de rompverbreders te monteren.Onder de Conning Tower is het dek breder.Dat is om het geschut te plaatsen,ruimte te creëren om de bemanning en omdat de control ruimte daar aan de binnenkant is.



Dit zijn enkele balsa latjes van 4 mm op elkaar en tegen de rompwand gelijmd.Na droging worden deze in de juiste vorm gezaagd en geschuurd
1_PIC_6821_goed.jpg

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste mede bouwers.Ik wil mij even richten op jullie met het volgende.Enige tijd geleden is mij gevraagd of ik,eventueel,het bouwverslag van deze VII C wilde plaatsen,ondanks dat dit project al gereed is.

Natuurlijk heb ik aan dit verzoek met liefde voldaan.niet alleen ben ik trots op dit project,maar er valt ook veel uit te halen ivm materialen,verbindingen en weathering effecten.

Doch ik merk dat de animo niet zo groot is hiervoor.Het is toch wel een klusje om de foto`s te aan te passen aan dit forum(de plaatjes moeten iets verkleind worden).Ik heb doe dit graag voor jullie.

Als er,misschien,niet zoveel interesse is als was gedacht,kan ik veel details overslaan en alleen nog de eindfoto`s ervan plaatsen.

Het plaatsen van een verslag wat al klaar is,is moeilijker als een update zetten die nog loopt.Immers de meeste ervaringen en toestanden zijn al geruime tijd geleden volbracht.Dus ik moet steeds goed terug denken welke juiste foto`s en welke eventuele tekst erbij moet.

Ik vind het fijn als er ook reacties komen.Immers wij(ook ik)leren bij door het stellen van vragen en geven van antwoorden.Maar om alleen maar iedere dag foto`s te plaatsen,en foto`s te plaatsen vind ik minder opwindender als ook opbouwende reacties danwel bevindingen terug te mogen ontvangen.

Begrijp mij niet verkeerd,ik doe het graag.Maar vind het leuk om ook eens wat terug te mogen ontvangen in de vorm van een reactie.Daar gaat het toch om in een forum?.

Groetjes Ron.
 
ik geef je 100% gelijk Ron, maar je moet op een ding letten: als ze dit zien, liggen ze ofwel met hun mond open van verbazing en gaat hun PC kapot, ofwel zijn ze met stomheid geslagen en kunnen ze de nodige commentaar niet vinden.
ik zal eens kijken, in overleg met de andere mods en admins, om jou verslag van de Uboot hierheen te halen, zonder dat jij al die moeite moet doen.
en bij deze zal ik eerlijk zeggen dat ik met stomheid geslagen ben :D
 
En nog enkele foto`s van de kiel.De foto`s spreken wel voor zich,mochten er opmerkingen zijn of input,gaarne
icon_biggrin.gif
.

PIC_6816.jpg

PIC_6818.jpg

PIC_6819.jpg

PIC_6820.jpg

PIC_6824.jpg

Enkele foto`s van het bewerken van de romp uitbolling.Ik was ermee begonnen om de vorm eruit te steken met een hobbymesje,doch dat ging niet goed,er ging meer weg als ik wilde.

PIC_6828.jpg

Met een handfiguurzaag ging het perfect.

PIC_6829.jpg

Na het zagen eerst weer eens wat plamuur
icon_wink.gif
.

PIC_6830.jpg

Onder de rompuitbolling komen later de ballast en zadeltanks.

PIC_6831.jpg

Achterste kiellegging.

PIC_6832.jpg

PIC_6833.jpg

PIC_6834.jpg

PIC_6835.jpg

Hahaha....ik kreeg alleen maar te horen...bah bah,wat een monster.En zag schuddende hoofden,en daarna lachende gezichten.
Maar ja,ik moest toch ergens tegenaan leunen?.

PIC_6837.jpg

Ze begint nu wel wat vorm aan te nemen...

PIC_6840.jpg

PIC_6838.jpg

En de laatste foto.......

PIC_6836.jpg

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Beste Ron
Als je wil kan ik zeer veel van uw verslagen kopieeren en hier plaatsen.
Zal voor u veel sneeler gaan en kun je je verder concentreren op uw nieuwe scrach project, die ook hier zeer welkom zou zijn hoor.

Ik versta maar al te goed uw reactie dat er weinig reply is, maar ik denk ook dat bijna niemand iets durft te zeggen zoals siemen zegt, ik sta soms nog altijd met verstomming te kijken, iedere keer ik naar uw werk kijk sta ik versteld :rolleyes:

Je bent gewoon op en top de max wat betreft modelbouw en zeker zoals jij alles van scrach maakt.


Dus laat eens iets weten als je wil dat ik uw verslag hier over zet van het andere forum ;)
 
[mod.modus: aan]
Homie, volgens mij hoef je je geen zorgen te maken.

Als ik alles eens bekijk dan zie ik dat je eerste posting dateert van 14 juni j.l. en nu, een week verder zijn er al 253 hits geweest op je topic.
En als je dan eens kijkt naar hoeveel leden we nog maar hebben op ons nog jonge forum... .

Dat wil dus zeggen dat er wel degelijk animo is voor het model/ topic.
Persoonlijk heb ik liever dat ze een projekt van me 200 keer bekijken dan dat ik 1000 zinloze small talks in m'n draadje te verwerken krijg.

Dat er positieve interesse is getuigen de sterretjes en al de positieve reakties.

Dus, doe maar rustig verder. Je bent goed bezig. ;)


Droop (die wel veel kijkt maar ook niet steeds reageert :p )
[mod.modus:uit]
 
hierbij sluit ik mij aan.
We weten dat het eindresultaat gewoonweg perfect is, en dat alles juist is gemaakt.
Verder ben ik heel blij met dit topic omdat er geen 400 keer in staat "fantastisch gemaakt"(wat inderdaad telkens klopte).
maar elk bericht moet men lezen wil je ergens iets niet overslaan.
Dit verslag is duidelijk en goed waar veel beginnende bouwers sneller een heleboel kennis en informatie kunnen uithalen.

En zoals een andere meesterbrouwer ook al eens heeft laten vallen, liever 10 tips en truks waar ik iets uit leer dan 1000x proficiaat.
 
Ron, ik had eigenlijk verwacht dat je een kort verslag zou geven. Dit wat je nu aan het maken bent is zeer waardevol. Helaas moet ik zeggen dat je idd niet zo veel respons krijgt, gelukkig is de reden daarvoor door mijn collega's al mooi verwoord. Ik denk alleen dat men een beetje overdonderd is door het schip. Ik moet zelf even terug schrijven dat ik zelf ieder woord weer helemaal doorlees. Maar door tijdsgebrek niet zoveel antwoord. Maar ik vind het geweldig om dit zo te herbeleven.

Ik denk dat je er goed aan doet om met een foto of twintig hier een verlag van te maken. Een soort van korte inzage in hoe je tot zo'n mooi resultaat bent gekomen.
Jou werk is van zulk hoog niveau, dat er moeilijk een advies op te geven is.

Rik die ook wel eens twijfelt aan de animo voor zijn topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is inderdaad zo dat ook ik een stille genieter ben. Daar het project reeds af is zijn enkel nog aah's en ooh's mogelijk.Is wel eens plezant om ze te krijgen maar te veel is te veel.Ik kijk uit naar de rest van je bouwverslag, de uitleg/foto's zijn voor mij zo duidelijk dat ik geen vragen heb ! Als je al inkort niet te kort dat alles duidelijk blijft.

Chapeau Ron

Johan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als antwoord op Shadowforce,enkele foto`s van de eerste stappen in de produktie en montage van de ballast en zadeltanks.

De twee tanks zijn hier uit een grote plaat gezaagd,wel op de goede lengte.

PIC_6841.jpg

Door middel van sjablonen heb ik de juiste vormen van alle 4 de uiteindes overgetekend op het piepschuim.

PIC_6843.jpg

Daarna,netjes langs de lijnen,uitzagen.

PIC_6844.jpg

En dan als eerste de rondingen erin schrapen en schuren.

PIC_6846.jpg

En dit zat er eerder nog op
icon_biggrin.gif
..

PIC_6845.jpg

Op dit moment heb ik beide delen voor ca.75 % beplankt met 1(jawel)mm dik balsahout.Ik heb voor 1 mm gekozen omdat er een flinke ronding inzit.En doordat ik ze ook lekker goed nat heb gemaakt,kon ik ze prima eromheen buigen,alsof het papier is.

Morgen(eerst goed drogen)het overtollige materiaal eraf zagen/schuren,en dan de uiteindes nog beplanken ervan.En dan worden ze tegen de romp gemonteerd.

Wordt vervolgd........

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Omdat ik niet verder kon,ivm het drogen van de ballasttanks,heb ik maar vast wat werk verzet aan het achtersteven.

Ik heb de opening voor de hoogte trimmen geboort,en er een 4 mm aluminium buisje in gelijmd(van billing boats).Later komt er door dit gat een metalen as,waaraan de beide vlakken worden gemonteerd.Hierdoor wordt dit beweegbaar,en kunnen de vlakken dus bewogen worden.

PIC_6858.jpg

En ik heb nog de beide aandrijfpods gemaakt en gemonteerd op de romp.
Hieruit komen de twee aandrijfassen,waarop de schroeven komen.

PIC_6859.jpg

Ik heb ook daarin reeds de ruimte gemaakt voor de assen.Dat kon ik doen,omdat ik deze assen reeds heb gekocht.Ook materiaal(aluminium)van billing boats.

PIC_6861.jpg

En zo,lopen de rondingen en vormen aan de romp op.Dus wordt de strakke sigaar wat vrouwelijker door de mooie vormen,die er nu steeds meer opkomen gaan
icon_razz.gif
...

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Wellicht toch nog iets aan dit topic toe te voegen.

Vandaag begonnen met het monteren van de ballasttanks.

Dat was de eerste echte uitdaging.Gisteren had ik de beide vorem uit piepschuim gezaagd en gesneden.Gisterenavond bedacht ik mij dat het wellicht makkelijker zou zijn,om eerst deze delen met 1 mm balsaplanken te bekleden om te voorkomen dat ik later er slechter bij zou komen(ivm de spleet tussen rompuitbolling en bovenkant tanks).

Dus zo gedacht en gedaan.Vanmiddag was alles goed uitgehard en heb ik de randjes mooi bijgesneden en geschuurd.

Waren net twee grote potloden
icon_biggrin.gif
...

En dus begon ik vol goede moed ze te plaatsen op de romp.De romp is,heb ik zelfs al meerdere malen geschreven,conisch van vorm,en wordt in het midden dikker,en loopt dan weer smaller af naar het schtersteven.

Dus..............ja,al door mijn foute gedachte?....




De tanks waren,logisch uiteraard,volledig star,en niet meer te bewegen nu.En dus kreeg ik ze niet geplaatst op de rompwand.Zie het maar als een soort wip.Of de ene kant lag strak aan,en dan zweefde de andere kant of andersom...

Dus bleef er maar twee kansen over....of nieuwe maken.Of ze doormidden zagen en zo de twee delen ieder afzonderlijk aanbrengen op de romp.Wijselijk heb ik uiteindelijk heb ik voor de tweede optie gekozen.

Zo zie je maar weer...soms zie je wat over het hoofd.Wordt dus wat meer plamuurwerk.Maar de eerste tank zit er momenteel tegenop!.

Was wel een flinke klus,dat wel

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Zo,hehe eindelijk wat foto`s van de ballasttanks.

Dit was wel de grootste(in inzetbaarheid)klus tot nu toe.
Niet moeilijk,maar veel werk en een beetje lastig.

PIC_6865.jpg

PIC_6863.jpg

In ieder geval zitten de ballasttanks en zadeltanks erop!.

Ook is het me goed gelukt om de ruimte tussen dek en bovenkant tanks vrij te houden.Hieruit loopt veel water op volle zee.Dit is o0ok de plek waar,later,wederom de meeste roest en slijtage van de inwerking van zeewater moet worden geweatherd.

PIC_6864.jpg

Het is allemaal lekker breed en star.Gewoon lekker om er met je hand overheen te wrijven/liefkozen
icon_razz.gif
..

PIC_6866.jpg

PIC_6867.jpg

PIC_6868.jpg

Ze krijgt steeds meer vrouwelijke rondingen,weg met dat recht aan recht toe lichaam.Vinden jullie ook niet?
icon_biggrin.gif


PIC_6872.jpg

PIC_6873.jpg

Echt vrouwelijke lijnen...

PIC_6874.jpg

PIC_6875.jpg

PIC_6870.jpg

In bovenstaande en onderstaande foto is de volgende werkplek te zien....hier komen schuine verhogingen tegen de rompwand aan.

PIC_6877.jpg



PIC_6876.jpg

Ik ben erg benieuwd hoe Beagle over deze klus denkt...was per slot van rekening zijn favoriete onderdeel....

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Om met het laatste te beginnen.....de romp heb ik glad geschuurd met de schuurmachine
icon_razz.gif
icon_razz.gif
icon_mrgreen.gif
icon_mrgreen.gif
...dat kon,omdat de romp zo groot is.

Het gewicht moet ik nog even schuldig blijven,ik wil haar pas wegen,nadat alle roeren en het dek erop zit.Dat is de basis voor het detailwerk.

Vanaf de nu volgende update gaat het wat interressanter worden.

Dan ga ik beginnen aan het voorste duikroer.

Dus een lang gat boren,dwars door het voorschip(beneden deel romp).

Een aluminiumbuis(komt de as doorheen)daar doorheen lijmen.Spreekt voor zich dat deze kaarsrecht moet zijn.

De lagertjes maken voor de as beweging,en deze monteren.

De roervlakken maken.

De as profileren,om deze passend in de roervlakken te kunnen monteren.

De plaats bepalen,en de openingen maken voor de twee stabilisatorvlakken,waarin tevens de beide roervlakken(trimmen)draaiend in moeten komen,waarbij ik wat machinevet in de aluminiumbuis moet smeren.

En nog wat van die uitdagende klussen
icon_rolleyes.gif
..

Kortom.....het wordt spannender en wat technisch
icon_mrgreen.gif
.

Ik heb er al wat aan gedaan,overigens...

Oh ja...voor ik het vergeet...de vier rompverbreders(voor en achter de tanks)zijn inmiddels al gemonteerd.Dat was leuk werk.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
En nog een foto van de rompverbreders erbij.
De komen aan de voorzijde en achterzijde van de ballasttanks tegen de romp aan.

PIC_6879.jpg

Uiteraard zitten ze er al tegenop gemonteerd.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Nog even enkele foto`s van de aangebrachte rompverbreders.
Later,bij de rompbekleding,wordt hierdoor de romp breder en ietwat gegolfd,net als het origineel op die plaats.

Bij onderstaande foto zijn ze te zien,precies voor en achter de tanks.

PIC_6897.jpg

Aan de voorzijde........

PIC_6895.jpg

En de achterzijde.....

PIC_6896.jpg

Bij de volgende update heb ik,hopelijk,het ankerkluis in de romp klaar.
En dan begin ik aan de roeren.........

Wordt vervolgd..

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Vandaag begonnen aan de laatste klus aan de rompbouw.
De roeren reken ik niet tot de rompbouw,dat valt,althans voor mij,onder de noemer voortstuwing en besturing.

De allerlaatste klus aan de romp betreft de inbouw van het ankerkluis.
Nu weet ik niet zeker,of dat de juiste benaming is voor dit onderdeel in een sub.Dus als iemand de juiste benaming voor een ankerkluis weet van een sub..graag
icon_razz.gif
.

Voorlopig zal ik het maar het ankerkluis noemen.

De eerste en lastigste klus bestond uit het positioneren van de juiste plaats hiervoor.Bijkomende lastigheid is ook nog eens dat deze ankerkluis gedraaid onder een hoek is geplaatst.Ik vermoed dat dat te maken heeft met inwendige constructies.De ankerkluis hapt behoorlijk diep in de romp,en dus kan er,volgens mij,geen gang of ruimte erachter liggen met een brede maat.

Daarom,denk ik,is deze ankerkluis gedraaid geplaatst geworden,zuiver om ruimtebesparing.

Na het aftekenen,de eerste plaats had ik al meteen fout getekend
icon_confused.gif
,kwam een ietwat operatieve ingreep van het netjes verwijderen van de balsahuid(beplanking).

PIC_6898.jpg

Duidelijk te zien,dat mijn eerste aftekening fout was
icon_redface.gif
...

De tweede klus bestond uit het "uithollen",van de ruimte.
Waarna ik de bodem erin kon monteren.Bijkomend voordeel was,dat het stuk romphuid dat ik had verwijderd hier prima voor geschikt was,het had immers de juiste maatvoering.

Dus lekker makkelijk,gewoon erin kitten...en voila.

PIC_6900.jpg

Waarna ik de zijkanten erin had gemonteerd.De ronde afsluiting heb ik flink nat gemaakt,zo ging dit ook gemakkelijk.Het is 1,5 mm balsa.

PIC_6901.jpg

Morgen,na het drogen,lekker alles gelijk maken/schuren,en dan een beetje bijplamuren.

En dan is het feest|!!!!!!!!!!!!!>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dan is deze eerste grote fase van dit project volledig klaar.

Wordt vervolgd....

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Als inleiding op de werkzaamheden binnenkort aan de stuur en voortstuwingsonderdelen,wil ik alvast de werking van de lagers laten zien,zoals ik deze bedacht heb.

Op deze manier is het wat beter te volgen.Dit systeem komt verderop in deze onderdelen vaker terug.

Ik heb als voorbeeld,de voorste trimroeren genomen,ook wel hoogteroeren genoemd.Waarschijnlijk omdat ze ongeveer dezelfde werking weergeven zolas hoogteroeren bij een vliegtuig.Deze roervlakken hebben ongeveer hetzelfde effect op de romp.

De buitenste buis is van aluminium(4 mm.
Binnen zien we een messing asje(3 mm).

Het is bij de voorste roren de bedoeling om de buitenste buis mooi recht middendoor de romp in het voorsteven te plaatsen.Spreekt voor zich dat dit 100 % recht in de romp moet zitten.

PIC_6880.jpg

Het gat is hier geboord,gelukkig in een keer echt.

PIC_6883.jpg

Let op het asje in de diepte...volgt mooi strak de rechte lijn.

Van voren is de as ook recht geboord.Let op....de romp ligt hier scheef in de standaard.

PIC_6885.jpg

En er valt mooi nu door het vastgekitte aluminium buisje te kijken...recht door het voorschip.

PIC_6881.jpg

Het andere afgetekende punt heeft een andere bedoeling...uitlijning voor de roerhouder.

En zo heb ik het asje vastgekit.Lekker een stoot ferme montagekit erin spuiten,en dan het aluminiumbuisje er recht doorheen steken
icon_razz.gif
icon_razz.gif
.

Het messing asje,heb ik er van te voren wel ingestoken,om te voorkomen dat er kit in het buisje zou komen.

PIC_6882.jpg




Links de roerhouder,in het midden het lagertje,en rechts het messing asje.

PIC_6889.jpg

Het lagertje heb ik gemaakt van een gewone plug.Voordeel is dat de plug bij het insteken van de as,deze vastklemt
icon_razz.gif
...twee vliegen in een klap...

PIC_6890.jpg

Lagertje op de as.Lagertje wordt in de roerhouder gelijmd.en het asje kan erg smooth(gladjes)draaien in dit lagertje.Hoewel ze niet veel in hun leven zullen draaien,vind ik dit gewoon leuk om zo te doen.

PIC_6891.jpg


Lagertje met messing asje,in de roerhouder.Perfect!...


PIC_6892.jpg

Dit principe ga ik dus in alle draaiende posities de komende tijd gebruiken.

Ron.
_________________
kartika.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan