Hoofdsponsor

1/35 VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
En de laatste update,betreffende het weatheren van de periscoop.

We gaan aan de slag met watergedragen verf.

Nadat we de roestpaint hebben laten drogen,gaan we nu daaroverheen de zwarte paint verven.

PIC_7957.jpg

Je fantasie is de grens,dus we smeren alle delen van de periscoop ermee in,ook de periscoopbuis zelf.

PIC_7958.jpg

En dan nemen we een vochtig gemaakt doekje(geen keukenrol,want dat gaat pluizen).En daarmee gaan we geduldig over het zwarte verf gedeelte deppen.NIet wrijven,want dan smeer je alles ermee weg.Dus de tijd ervoor nemen en rustig en lichtjes drukken op de verf,zodat het vochtige doekje de paint kan opnemen.

Ook hier geld weer...je fantasie is je grens.

En dan gaat het er zo uitzien,uiteindelijk.Hoemeer je dept,hoemeer de onderliggende kleuren naar boven komen.

PIC_7961.jpg

PIC_7962.jpg

Als je wat meer dept op het ijzerverf gedeelte,komt dit mooi naar boven
icon_razz.gif
.

PIC_7963.jpg

Een dryfit of het mooi in de omgeving opgaat..

PIC_7968.jpg

PIC_7969.jpg

Als het uiteindelijk opdroogt,wordt het ook nog eens mooi mat.Perfect!.

PIC_7974.jpg

En een overzichtsfoto op verzoek.Mijn jongste zoon als vergelijking
icon_razz.gif
.

PIC_7980.jpg

De volgende klus,wordt het aanbrengen van de houten(abachi)zitjes in de reling.

Hopelijk hebben jullie iets aan het weatheringsvoorbeeld gehad.

Wordt vervolgd...

Ron.
 
Is de U-boot misschien te lang op zee geweest, of roesten ze gewoon zo snel?

De U boten werden in principe wel redelijk onderhouden,mits ze terug waren van een missie en in dok of aan de kade lagen.

Doch op zee was het wel stukken minder wat het onderhoud betreft.
Ook wel logisch,verfwerk onderhouden in vijandelijk gebied op volle zee is niet erg slim.En de zoute zee deed haar werk wel op de uboten.

De meeste u boten zagen er topch flink gehavend uit,na terugkeer van een missie.En dat wil ik zo uitbeelden.

En het platform.

PIC_7981.jpg

Ik heb het niet geschuurd,doch ben het gaan painten.Dat omdat ik daar gewoon zin in had
icon_razz.gif
.

Eerst ook hier wat ijzerpaint overheen.

PIC_7982.jpg

Dan mijn eigen gemaakte roestpaint verdunnen in de wasbenzine en lekker in de naden laten lopen.

PIC_7988.jpg

PIC_7984.jpg

Dan alles wederom laten drogen.Tussendoor heb ik ook een begin gemaakt aan de relingen.

PIC_7987.jpg

De roestpaint begint te drogen en ondertussen zijn de relingen ook bijna klaar.

PIC_7989.jpg

Dan het zwarte watergedragen paintwerk erop aanbrengen.

PIC_7990.jpg

Met een vochtige doekje dan lekker gaan deppen op het zwarte verf welke wel nog nat moet zijn.Dat omdat het ook in het gaas loopt.Eenmaal droog gaat het daar lastiger uit.

PIC_7991.jpg

En dan goed laten drogen...

PIC_7992.jpg

Daarna ben ik begonnen om de gehele conning tower met het zwarte watergedragen verf in te painten.

PIC_7994.jpg

Ron
 
Oh ja...de vlag.Ben er nog niet uit...wel of niet met het swastika(hakenkruis)teken.

Omdat ik diep respect heb voor de oudere mensen die de WWII hebben meegemaakt met de daarbij horende ellende/

Ik heb op internet eens wat opgezocht over dit teken.Je staat er wel versteld van...


" Het hakenkruis is het symbool van de NSDAP. De Ariërs gebruikten het symbool om hun beweging aan te geven. Het hakenkruis was in de Tweede Wereldoorlog vaak te zien op vlaggen, posters en op de uniformen van de nazi's.

Waar komt het vandaan?
Het hakenkruis (ook wel swastika) is een van de oudste symbolen ter wereld. Het is in veel culturen het symbool van welvaart en geluk, en is in meerdere delen van de aarde gevonden. Bij de volgende volken is het hakenkruis aangetroffen: de Amerikaanse Indianen, de Maya's, de Azteken, de Hindoes, de Boeddhisten , de Vikingen, de Grieken, de Romeinen, de Kelten, de Perziërs, de Christenen en de oermensen. Zelfs in oude Joodse synagogen is het aangetroffen.

Het woord Swastika
Swastika is oorspronkelijk een Indiaans woord. In India betekende het 'gelukkig zijn'. De swastika was een teken voor beweging, en voor de zon."



Dus eigenlijk is het teken niet slecht.Het is alleen in de WWII ten slechte gebruikt.


Ik ga er geen poll over maken.Wil ik het origineel houden,dan moet er een vlag aan met dit teken.Maar het behoeft uiteraard niet.Ik ben alleen bang dat er misschien reacties danwel daden kunnen komen op bij.een tentoonstelling(staat versteld hoor)over dit teken.Of dat er handelingen tegen het model zouden kunnen komen(vandalisme).OMdat je er nu eenmaal niet altijd bij kunt blijven.

Ik persoonlijk ben geen tegenstander van een vlag met hakenkruis op een model,het is slechts een voorbeeld.Maar ben wel bang voor beschadigingen.......

Gelukkig sta ik er nu nog niet tegenaan,heb nog wel een dikke week de tijd voor deze beslissing.Dus wie kan mij een hart onder de riem steken,welke keuze te maken?.

Wel of niet met een hakenkruisvlag?....

Ron.
 
De produktie van de vlag,heb ik gemaakt op een gewoon blank wit printerpapiertje.Door het embleem goed te bestuderen is het daarna door mij nagetekend met potlood op het papier.

Ik heb decorfine verf gebruikt(op waterbasis)welke in een hele grote kleurenrange beschikbaar is.Zo een potje verf kost 2,40 euro per stuk,en je doet er best wel lang mee.Is erg goed dekkend en prima te verwerken.Kwastje is schoon te maken in gewoon water na gebruik.

Nadat ik de beide emblemen had nagetekend(beide zijden voor de vlag),heb ik dit ingekleurd met het decorfine waterverf.

PIC_8015.jpg

Hoewel niet alle vlakken misschien even dik zijn,maakt het voor de vlag niet uit,omdat ik ze toch in opgerolde toestand(door de wind)ga plaatsen.

Daarna heb ik de vlag eruit geknipt en met bisonkit geplakt op gewone huishoud aluminiumfolie.

PIC_8017.jpg

Hieruit ook weer netjes knippen.Voordeel van het aluminiumfolie erachter is,dat je de vlag prima nu kunt buigen in vrijwel elke stand.Ook blijft de vlag daardoor altijd in de laatste buigstand staan.

PIC_8018.jpg

Hierna smeer je ook de gehele binnenkant in met bisonkit en laat dit enkele minuutjes drogen.

PIC_8019.jpg

Omdat ik ook de vlaggenmast met bisonkit heb ingesmeerd,kan ik de vlag er nu gewoon strak tegenaan drukken.De vlag blijft meteen hangen op zijn plaats.

PIC_8022.jpg

Daarna druk je voorzichtig beide zijden tegen elkaar.Erop letten dat je ook goed recht gaat,anders kom je met de uiteinden scheef/verkeerd uit.Eenmaal vastgedrukt zijn ze nooit meer van elkaar te halen.

PIC_8024.jpg

PIC_8026.jpg

PIC_8027.jpg

En als dan goed is gegaan,kun je nu de vlag in vrijwel elke vorm/positie buigen gaan.Kwestie van fantasie.

PIC_8029.jpg

PIC_8028.jpg

Rik,jouw scheepsbel is nu goed te zien
icon_razz.gif
.

Wordt vervolgd..

Ron.
 
En zo gaan we wederom verder.

Als eerste de nu volle uitkijkpost.

Te zien is de aanvalsperiscoop,de air periscoop,het kompas,de UZO,de signaal antenna(rechte dunne antenna vooraan),de richtings antenna(ronde antenna(VHF)),de spreekbuis.Verder zitten de beveiligingstouwen er in,de vier voetsteunen van de uitkijkposten,de air inlets.De verwarmingsprofielen bekleed met hout.

Kortom het was een volle bak daarin
icon_razz.gif
.

PIC_8033.jpg

De eerste stap is gezet van het 2.2 geschut.Nu nog in ruwbouw.

PIC_8032.jpg

En de eerste stap is gepaint van het Insignia(geel/zwart met een zwaard ertussen).

PIC_8031.jpg

Ik heb wel even geknoeid tegen de reling aan,zie ik nu op de foto
icon_confused.gif
.

In ieder geval alles dus maar zelf maken.

Als het Insignia klaar is,rest alleen nog het geschut.En dan is de conning tower klaar.De beide reddingsvesten hangen er ook inmiddels aan.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
prachtig gewoon. Goed uitgelegd van de vlag, zal ik zeker onthouden!
 
Weten jullie dat er een dvd bestaat met daarop een docu waarin de gehele geschiedenis van het hakenkruis aan de hand van filmmateriaal wordt uitgelegd?

Daarop kan je alles zien wat Ron hier zo mooi heeft uitgelegd en inderdaad, de meeste mensen associëren dit symbool enkel met het Nazisme zonder dat ze daarvan de echte betekenis kennen.


Droop (die nog steeds dit verslag met open mond blijft volgen).
 
Weten jullie dat er een dvd bestaat met daarop een docu waarin de gehele geschiedenis van het hakenkruis aan de hand van filmmateriaal wordt uitgelegd?

Daarop kan je alles zien wat Ron hier zo mooi heeft uitgelegd en inderdaad, de meeste mensen associëren dit symbool enkel met het Nazisme zonder dat ze daarvan de echte betekenis kennen.


Droop (die nog steeds dit verslag met open mond blijft volgen).

feit blijft wel dat hier het hier effectief om het nazisymbool gaat en de andere betekenissen van de swastika zijn dus niet echt als excuus te gebruiken in die zin
 
Ook mij er even mee bemoeien, wat Ron wil is het schip zo natuurgetrouw neerzetten. Ik moet zeggen dat het ontzettend goed gelukt is. Als je een schip, uit de tweede wereld oorlog wil bouwen van de Duitse kant. Hoort het kruis er nu eenmaal bij. Hoe erg dit ook is als symbool. Het hakenkruis is nog steeds als assosiatie naar het nazisme. Daar doen we niets aan, en willen we ook niet. Het kruis is puur en alleen op gezet omdat het op het schip hoort te zitten. Net zoals bij andere Duitse schepen uit die tijd. Ik weet uit een eerdere discussie op het Nederlandse forum dat Ron hier uiterst nauwkeurig mee omgaat. En zich wel degelijk de vraag heeft gesteld of het wel verstandig is. Toch kun je stellen dat dit schip met of zonder hakenkruis een Duits schip is uit de tijd van de tweede wereld oorlog. En dat is toch het beginsel.

Verder wil ik dan voordat deze discussie gesloten word nog even een opmerking plaatsen over het zonne wiel. Dit is idd het hakenkruis, maar dan anders om. Het zonnewiel wijst de andere richting op. Dit is een symbool dat verschillend functies heeft in de Cetische cultuur als de Viking cultuur. (er zijn er nog meer zelfs) Daar heeft dit kruis alleen een positieve idee. Het is een symbool van de jaargetijden, elementen enz. Puur en alleen maar goed. Dat dit is misbruikt in de oorlog, is dan ook jammer. Maar we moeten daar wel rekening mee houden, niet iedereen ziet het verschil. En daar zit hem nu net de kneep. wacko

Laten we verder deze discussie sluiten. Anders zal dit bij deze een verkeerde kant opgaan en dat is niet de bedoeling van dit topic. Wij willen graag genieten van Ron zijn kunsten. Het is puur en alleen modelbouw. Geen standpunt of politieke voorkeur.
 
Inderdaad heeft Rik het juist verwoord.Ik heb met een flinke aarzeling deze vlag geplaatst.Maar ook zuiver en alleen om de Uboot historisch correct te maken,niet meer.Net zoals er bij de Japanse oorlogsbodems nu ook nog steeds hun symbool wordt geplaatst.Het is gewoon modelbouw cute.

Ik heb ten tijde van de plaatsings discussie zelfs een mail mogen ontvangen van een Duitste Uboot site.Hierin werd mij verzekerd dat het ook uit hun oogpunt juist was om te plaatsen.Geen discussie waardig ;P.

Ron.
 
Ik sluit me hier ook volledig bij Rik aan en laten we het houden op het feit dat Ron's model, tot in de kleinste details, volledig historisch correct is.

En nu terug naar het vaartuig zelve.


Droop
 
En ron met zo'n deugniet (aan de glinsterende ogen te zien) van een jongste zoon heb je de handen vol denk ik om hem met z'n lego of playmobile mannetjes van het schip af te houden.



verdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdacht
verdachtverdacht denk dat er een zwaar lasergestuurd alarm rond staatverdachtverdacht
verdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdachtverdacht
 
Later op in het project heeft hij ook en roerblad eraf gebroken...dat was even minder.
Maar gelukkig heb ik het weer kunnen repareren.

Ron.
 
Hey Ron,

Ik zou je toch wel even wat willen vragen (ik denk dat ik in de lagere school de lessen zinsbouw en zinsontleding heb gemist :D)
Bouw je al die onderdelen aan de hand van een tekening die op schaal 1/35 is ? Of doe je het aan de hand van foto's ? Je bouwt alles ZO nauwkeurig dat ik denk dat je een blauwdruk en een lijst met ALLE onderdelen van de type VII heb liggen.
Hoe je alles maakt, laat je duidelijk zien. Maar hoe weet je nu wat waar moet komen ? En welke afmetingen de onderdelen moeten hebben ?

Groeten

Pascal
 
Nee,ik heb geen blauwdruk en/of tekeningen van de Uboot.Althans niet in de vorm van een 1:1.

Wel heb ik maanden van te voren,en ook nog tijdens de bouw het gehele internet afgezocht op info,wat dan ook.En heb ik het handboek(The Anatomy of...)aangeschaft.Dat en een heleboel info en vooral creativiteit hebben mij dit kunnen laten creëren.

In het boek,staan wel gelukkig tekeningen,maar niet in 1:1.

Daarom is een scratchproject ook erg moeilijk en veeleisend.

De Persing 72,steld mij ondertussen ook erg op de proef.Daar is nog vele malen minder technische infp over te vinden,zelfs geen handboek:s..

Voor het grootste deel moet ik het daarom ook hebben van toevallige info en plaatjes die ik tegenkom.

Op dit moment ben ik ook al enkele maanden bezig al met het vervolg project in scratchbouw,dus na de Persing.
Dat geeft al aan hoe moeilijk en lastig dit allemaal is.

Scratchen is gewoon alles zelf opzoeken en interpreteren,en ook vooral zelf de juiste materialen en maten opzoeken en uitrekenen.Daar ligt de uitdaging in in dit soort projecten.Soms denk je wel dat je er beter mee moet stoppen,want er is nergens een pasklare oplossing voor.En dan ineens lukt er weer iets,en ga je er weer tegenaan....

Ron.
 
Scratchen is gewoon alles zelf opzoeken en interpreteren,en ook vooral zelf de juiste materialen en maten opzoeken en uitrekenen.Daar ligt de uitdaging in in dit soort projecten.Soms denk je wel dat je er beter mee moet stoppen,want er is nergens een pasklare oplossing voor.En dan ineens lukt er weer iets,en ga je er weer tegenaan....


volledig mee eens, ben begonnen met modelbouw om wat minder kopzorgen te hebben maar nu met de scratchbouw van de S.T. merk ik dat ik soms 's nachts gewoon wakker lig te piekeren over een probleem met als gevolg dat ik terug evenveel kopzorgen heb dan vroeger,maar zijn plezante kopzorgen als het lukt.

Maar voordat het lukt heb je er al uren aan gespendeerd.
 
Scratchen is gewoon alles zelf opzoeken en interpreteren,
De echte scratscher spreekt. Geweldig. Alleen al deze woorden doen mij goed. Een scratschbouwer is iemand die anders moet leren denken. Ook ik ben begonnen als kit bouwer. Nu is het voor mij ook na het scratsch bouwen ineens moeilijk om een fatsoenlijke kit neer te zetten. Ik denk ineens veel meer na over allerlei zaken met een kit. Waardoor ik merk dat ik toch de zaken anders zou doen.


Hierdoor ga ik nu proberen het gevoel van een scratschbouwer weer te geven.

Scratschbouw is uniek, persoonlijk, eenmalig, idealistisch, maar vooral eenzaam. Waarom vertel ik dit. Wel om het volgende, het project is dus niet eerder gemaakt. Hierdoor moet je zelf het wiel uitvinden. Als Willy Wortel zelf alles bedenken. Natuurlijk kun je alles met dure materialen maken, maar dat is niet wat de echte scratschbouwer wil. Hij wil een goed model neerzetten, met gewone materialen. Hij wil het gevoel hebben dat hij het model heeft gecreerd. Hij wil zijn eigen stempel drukken. Maar vooral een zo natuurgetrouw model neerzetten. Hiervoor trekt de scratschbouwer alles uit de kast. Niets is te veel. S'nachts wakker liggen voor een oplossing hoort erbij. Maar kant en klare dure materiale kopen, is geen optie.

Een scratschbouwer heeft geen hobby, maar het is een levensstyle, die bijna het zelfde is als een religie.
 
Scratschbouw is uniek, persoonlijk, eenmalig, idealistisch, maar vooral eenzaam. Waarom vertel ik dit. Wel om het volgende, het project is dus niet eerder gemaakt. Hierdoor moet je zelf het wiel uitvinden. Als Willy Wortel zelf alles bedenken. Natuurlijk kun je alles met dure materialen maken, maar dat is niet wat de echte scratschbouwer wil. Hij wil een goed model neerzetten, met gewone materialen. Hij wil het gevoel hebben dat hij het model heeft gecreerd. Hij wil zijn eigen stempel drukken. Maar vooral een zo natuurgetrouw model neerzetten. Hiervoor trekt de scratschbouwer alles uit de kast. Niets is te veel. S'nachts wakker liggen voor een oplossing hoort erbij. Maar kant en klare dure materiale kopen, is geen optie.

Een scratschbouwer heeft geen hobby, maar het is een levensstyle, die bijna het zelfde is als een religie.

mooie woorden Rik :s :s :s
als er ooit iemand een Nederlandstalig boek gaat schrijven over scratchen, komen deze erin :D
maar hij heeft wel gelijk, alles zelf doen. dat wil zeggen: de plannen juist interpreteren, het juiste materiaal kiezen, de juiste oplossing zoeken voor een probleem. kortom alles zelf doen :D
 
Hey Ron,

Bedankt voor uw antwoord. Het blijft fantastisch om u aan het werk te zien cute

Heb je nog plannen om een ander type U-boot te gaan scratchen ? Een type IX of XXI lijkt me ook wel een hele mooie uitdaging. Het zou zonde zijn om al de kennis die je nu hebt van U-boten te laten liggen.

Groeten, en veel succes

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan