Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]
Pagina 1 van 26 1234511 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 376

Discussie: VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

  1. #1

    Standaard VII C /U82 Duitste Uboot [DONE]

    En met dit topic wil ik proberen om de bouw en constructie van deze duikboot uit WWII te plaatsen.Dit project is al gereed.De updates van deze bouw zijn in een ander forum destijds geplaatst.

    Doch op verzoek wil ik dit graag delen op dit forum.Over deze bouw heb ik ca.7 maanden gedaan.Het gehele project is scratchbouw,dus alles is zelf gemaakt door mij,de tekeningen de research de onderdelen.Sommige onderdelen heb ik ook gemaakt uit de sparebox of uit oud speelgoed van mijn kinderen.Waar nodig zal ik dat ook vermelden.

    Het is helaas nu niet meer goed mogelijk om alle problemen,welke ik ben tegen gekomen tijdens de constructie en het ontwerp,nog te vermelden.gewoon omdat ik dat helaas niet meer allemaal nog weet:confused:.

    Maar dat mag de pret toch niet drukken.Ook alle foto`s plaatsen is ook onmogelijk.Als ik in de map daarvan kijk,blijkt dat het wel meer als een paar honderd zijn geworden uiteindelijk.

    Maar de belangrijkste zal ik uiteraard plaatsen.

    De bouw hiervan is gekomen door een weddenschap met mijn zoon.Ik had de Uboot van een revell kit in 1:72 gebouwd.En mijn zoon stelde voor om deze helemaal zelf(ik dus)te gaan nabouwen in schaal 1:35.Deze weddenschap heb ik dus toen aangenomen met dit project als resultaat.

    Ze is enorm groot geworden.De lengte komt op ongeveer twee meter.
    Daarmee is ze te groot geworden om in een normale auto te vervoeren:eek:.

    Ik ben met dit project begonnen in Augustus 2007.

    Tussen de looptijd door van dit project,kreeg ik de tip om onderstaand boek aan te schaffen van een collega bouwer,nml.Beagle.Wellicht bekend onder sommigen van jullie.
    Deze man maakt ook ongelofelijke schepen.

    Dit boek heeft mij zeer grote diensten bewezen,alsmede ook internet,waar best wel veel info is te vinden,als je maar goed zoekt.

    Genoeg getypt...eerst maar eens enkele foto`s..

    De eerste tekeningen...






    En vanuit deze tekeningen kon ik de schotten maken(uit MDF).




    Wordt vervolgd..

    Ron.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 11-08-08 om 20:39

  2. #2

    Standaard

    wel het begin van een mooi verhaal is gemaakt.
    Luc alias "newbie"

    Werkbootje van 1820
    Colin archer van billing boats
    Santisima Trinidad (RC)

  3. #3

    Standaard

    De volgende stap,was het starten van de bouw.

    Nu de schotten gereed waren voor montage,heb ik ze eerst getest(dryfit)tesamen met de vurenhouten liggers.Deze liggers waren nodig omdat ze vrij lang werd.En om nu te voorkomen dat ze onder haar eigen gewicht zou gaan doorbuigen heb ik haar inwendig versterkt met schotten en de liggers.

    De dryfit.....



    Daarna de blokken piepschuim uitzagen uit de grote platen welke ik in de bouwmarkt had gekocht.



    Om nu de juiste vorm erin te krijgen,heb ik steeds de schotten op de piepschuim blokken gemonteerd met dubbelzijdige plakband.na het uitzagen van de vorm,kon ik zo de schotten weer verwijderen.



    En dan alles samenklemmen met een grote lijmtang en lekker volgens de schotten eruit zagen.





    Uiteindelijk zagen de modules er zo uit.



    Klaar voor de samenstelling op de liggers.

    Wordt vervolgd.

    Ron.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 11-08-08 om 20:44

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Deze vind ik toch echt indrukwekkend.....
    Hoe kwam je trouwens op al die ideeën?

  5. #5

    Standaard

    Klinkt misschien raar,maar het schiet me binnen en dan doe ik het.

    Ron.

  6. #6

    Standaard

    En nog een laatste update voor vandaag....

    De volgende stap was het monteren van de modules op de twee vuren houten liggers.Voordeel van dit systeem was,dat ik gewoon de modules over de liggers kon schuiven omdat ik ook twee openingen had gemaakt in de modules,het werkte net als een soort trein over rails.

    De modules heb ik met elkaar en op de liggers gelijmd met montagekit,omdat dit niet al te snel droogt,en heel erg sterk is.Maar het aller belangrijkste is dat montagekit niet het piepschuim(tempex)aantast.



    En daar komt de volgende alweer aan,klaar voor montage.





    En zo kwamen alle modules tegen elkaar,wel moest ik goed opletten dat alles mooi recht zat,een scheve romp willen we niet:p



    En na een nacht drogen,lekker eroverheen met de schuurmachine om alles mooi strak te krijgen.Wel in de kelder,het geeft veel schuurstof.



    Begint er al mooi strak uit te zien.Hierover komt later de balsa beplanking.



    En zo is de basis klaar van de romp.



    Wordt vervolgd.

    Ron.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 11-08-08 om 20:49

  7. #7

    Standaard

    Ron even of topic. Maar echt geweldig dat je dit ook hier neerzet.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  8. #8

    Standaard

    Natuurlijk,Rik.Op deze manier blijft ze nog onder de aandacht.

    Nadat de romp in tempex in vorm is gebracht,is het tijd om haar te gaan beplanken.Dit heb ik gedaan met 1,5 mm balsa plankjes.Omdat ze een geweldige ovale vorm heeft,heb ik de balsa stukken flink nat gemaakt met water(normaal leidingwater,niet warm gemaakt(en dit steeds even de tijd gegeven om in te trekken.Doordat dit nat is,is het nog beter buigbaar,zonder dat het breekt.

    Hierdoor is het goed om de vormen aan te brengen,uiteraard ook weer gekit met montagekit.





    Met kopspelden worden de plankjes op hun plaats gehouden,voor 12 uur om te drogen.



    Duidelijk te zien,dat het prima buigbaar is,mits goed nat gemaakt.






    Wordt vervolgd.

    Ron.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 11-08-08 om 20:52

  9. #9

    Standaard

    En zo komen we alweer bij het eind van het beplanken.

    De romp is nu rondom beplankt met balsa.



    Ook zijn hier de naden en de spelden gaten geplamuurd,maar nog niet geschuurd.

    in dit formaat kun je lekker schuren met de schuurmachine:p



    Zegt wel een beetje over haar



    En hier ligt ze klaar voor de volgende fase,de constructie en montage van het achterschip en de boeg.




    Wordt vervolgd.

    Ron.
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 11-08-08 om 20:56

  10. #10
    siemenraets
    Gast

    Standaard

    prachtig om te zien hoer dit schip uiteindelijk een schatje is geworden. is zeer interessant

  11. #11
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Hoi Ron,

    Prachtig om te zien hoe deze sub aan het groeien is.

    De technieken die je gebruikt zijn wel zéér interessant en bruikbaar voor ons allen.


    Ik kijk al uit naar het vervolg.


    Droop

  12. #12

    Standaard

    Hoi Droop.

    Je vraag wil ik maar meteen beantwoorden.

    En de volgende stap is het construeren van het achtersteven.
    Dat was de gemakkelijkste klus(althans t.o.v.de romp tot nu toe).

    Hier kon ik volstaan met het aanbrengen van enkele tempex blokken.In deze blokken zijn natuurlijk ook twee gaten gemaakt,zodat ook hier de blokken eroverheen kunnen schuiven.



    Na een nachtje drogen(gemonteerd met montagekit)kon ik de vorm er mooi inschuren met gewoon schuurpapier.Tempex laat zich uitstekend schuren.Je hoeft niet echt te drukken.Belangrijk hierbij was de vorm.Het dek loopt in het achtersteven schuin af naar beneden.



    Daarna kon ik alles gaan bekleden met 1,5 mm balsa hout.Als je balsa goed nat maakt,kun je het goed buigen,niet extreem maar voldoende om hier de rondingen goed te volgen.Tussen iedere foto zit ongeveer 12 uur droogtijd.










    En zo was hiermee het achtersteven beplankt.Ook het schuin aflopend dek gedeelte is goed gelukt.



    Wordt vervolgd..

    Ron.
    Laatst gewijzigd door pantani; 16-08-10 om 19:32

  13. #13
    Goede topic beantwoorder Droop's schermafbeelding
    Geregistreerd
    06-04-08
    Berichten
    2.889

    Standaard

    Homie, ik ben zo vrij geweest om dit reuze projekt van jou ook van enige waarderings-sterretjes te voorzien.

    Ik denk dat iedereen het met mij eens zal zijn dat die méér dan verdiend zijn.


    Droop

  14. #14

    Standaard

    Daar ben ik volledig mee eens.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  15. #15

Pagina 1 van 26 1234511 ... LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •