Hoofdsponsor

Anders / onbekend Duitse panzer bemanning [WIP]

Burglar

Sponsor
Registered
Lid geworden
18 jan 2011
Berichten
1.273
Zo, even mijn eerste topic hier starten.
Ik ben op dit moment bezig met het uitbreiden van mijn vaardigheden op vlak van schilderen met acryl, een techniek die eerst moeilijk is, maar eens je het onder de knie hebt, erg leuk is om mee te werken. Er moet nog veel gebeuren, maar zover zijn we dus al:

Het gezicht is geschilderd met olieverf - ik had het al afgewerkt voordat ik met acryl begon te schilderen, en vond het zonde om het in de ovenreiniger te steken gezien het best wel goed gelukt was. Daarenboven zie je weinig van het gezicht want de figuur kijkt naar beneden en heeft een pet op.

Het pak schilder ik in vallejo nummer 830 "German fieldgrey wwII". In feit is dit niet helemaal correct, maar soit. Ik denk dat ik er een filter over heen doe om het groene een beetje uit de kledij te halen wanneer ik klaar ben met het "blenden" van de opgelichte delen, de middentonen en de schaduwen.

foto's:

hoofdje;

hoofdje21.jpg


het figuur in zijn huidige staat; blending van het bovenste deel is gedaan, ben op dit moment bezig met de broek. daarna nog het petje, de schoenen, riem etc...

klein1f.jpg

klein2k.jpg

klein3b.jpg
 
Dit ziet er aardig uit.
Ik zou graag ook wat beter leren figuren schilderen..... maar het fenomeen tijd hé.
 
Dag Burglar,

Zeer mooi dit figuurtje ! Vooral het contrast tussen schaduw- en opgelichte partijen valt zeer goed mee.

Maarre, in welk jaar plaats je dit figuur ? In de beginjaren waren tankbemanningen gekleed in een zwart uniform. De muts in Fieldgrey is wel correct, hoewel reglementair niet voorzien voor tankbemanningen, waren er toch haantje-de-voorste's die er een hadden.
Later in de oorlog vind je tankbemanningen, vooral SS troepen, in allerlei uitvoeringen, ook camo.

Vorige zomer kocht ik het boek 'German Soldiers of World War Two' van Jean de Lagarde. Dit staat vol met voorbeelden van uniformen, per oorlogsjaar. Daarin staat een afbeelding van een korporaal van de panzertroepen, in Fieldgrey uniform, precies zoals jij het schilderde. De riem en gesp is zwart.

Dus je kleuren zijn historisch verantwoord !

Groeten Rik
 
Ziet er een mooi figuurtje uit, heb me ook al wat bezig gehouden met figuur schilderen met acryl en het is zoals je zegt
eens je het een beetje onder de knie krijgt is het plezant. De truc bestaat er wat in om verdunde laagjes te leggen
wat in het begin niet echt meevalt om te doen allee dat is toch mijn ervaring.
 
dag burglar , al kijkt je hoofdje naar beneden toch vind ik hem heel geslaagd in olieverf
de schaduwen in de boven gedeelte komen echt goed tot zijn recht vind ik .
ben benieuwd naar het vervolg

tom
 
thanks voor de comments iedereen :)

@inflandersfields, het figuurtje komt in een late-war diorama'tje, bij een panzer IV L/70(A)
Nu je het zegt, ik heb even nagekeken vanwaar ik dat kleur gehaald heb en uiteindelijk ben ik er weer opgekomen; ik heb de kleur gekozen op basis van de foto op pagina 46 van het boekje "waffen-ss uniforms in colour photographs" (europa militaria n°6). hierop staan enkele foto's van "assault gun crew" uniformen. Ik las in de tekst dat deze groen-grijze uniformen vanaf midden 1942 aan "self propelled gun crews" werden gegeven, en ik meende me te herinnerende panzer IV L/70(A) daartoe behoorde.
Nu, ik heb het figuurtje een hele tijd geleden beginnen schilderen, maar toen had ik net een huis gekocht waar ik vaak in werkte, dus dit project was een beetje op de lange baan geschoven.. en dan vergeet je dingen natuurlijk :laugh:

De riem en zo moet ik nog schilderen, maar ik ben al blij dat wat ik tot nu toe presteerde met positieve kritiek beloond wordt.
 
Mooi hoor.
Dat schaduw en lichtspel op het tenue is prachtig weergegeven.



Droop
 
Wat een schitterend mooi figuur,zelf gebruik ik ook 830 "German fieldgrey wwII". is inderdaad misschien iets te groen maar al bij al valt het nog wel mee als je er een filter over gooid...

Verder is het gezicht geweldig mooi gedaan mijn complimenten,kan je misschien even vertellen hoe je juist te werk gaat met de lichte baardgroei aan te brengen...
 
Wat een schitterend mooi figuur,zelf gebruik ik ook 830 "German fieldgrey wwII". is inderdaad misschien iets te groen maar al bij al valt het nog wel mee als je er een filter over gooit...

Verder is het gezicht geweldig mooi gedaan mijn complimenten,kan je misschien even vertellen hoe je juist te werk gaat met de lichte baardgroei aan te brengen...

Dank je Danny,

dit gezichtje is met olieverf geschilderd en das ondertussen ook een hele tijd geleden (de foto die ik plaatste was genomen vlak na het schilderen en het kleur heeft nu ook veel meer contrast..). Als je met olieverf schildert kan ik je wel een artikel meegeven dat ik geschreven heb hierover in diezelfde periode, ik heb het als pdf in bijlage geplaatst.

Bekijk bijlage tutorial gezichten met olieverf.pdf
 
handige tutorial, bedankt
 
Burglar : dat is een zeer intersante tutorial
zoals waarschijnlijk velen is het een goede lei draad om een fighuur hoofdje te schilderen
de shema zelf had ik al eerder gezien maar je uitleg en eigen foto's er bij maken het iets gemakkelijker om te verstaan
ApplausApplaus

tom
 
Hey iedereen, ik ben blij dat jullie er iets aan hebben. Ik heb, zoals onderaan de tutorial aangegeven, het schema van iemand anders genomen en er mijn test hoofdje bij gezet. Dat hoofdje is ongeveer het derde dat ik gemaakt had, dus eigenlijk nog zeer "basis" kwa afwerking. Met de techniek die ik beschrijf kan je vrij snel resultaat halen, het enige "probleem" (vind ik) is dat je er in één keer 3-5 uur aan bezig bent.

Tom, het is inderdaad slechts een leidraad, ik ben er zeker van dat ervaren figurenschilders wel een hoop opmerkingen of verbeteringen zouden kunnen maken op de tutorial. Het is zoals met alle moeilijkere kantjes van onze boeiende hobby, gewoon blijven proberen tot het lukt!
 
Hello Burglar,

Tijdens de laatste kerstvakantie kocht ik in een franse supermarkt een tijdschrift : Ligne de Front - Le Guide Du Landser 1939-1945.
Zeer interessant tijdschrift. Het eerste hoofdstuk behandeld de uniformen van het Heer, het tweede hoofdstuk gaat over de uniformen van de SS. Hoofdstuk 3 behandeld de onderscheidingen van de Wehrmacht en in het vierde en laatste hoofdstuk beschrijven ze de wapens.

Zo wordt duidelijk beschreven dat de panzertroepen in een zwart uniform opereerden, voorzien van de typische doodskop op de spiegels van de kraag, welke afgebiesd waren met roze.
Bemanningen van sturmgeschutz hadden een gelijkaardig uniform, maar zonder de doodskop en afgebiesd met rood, kleur van de artillerie waar het sturmgeschutz toe behoorde.
Bemanningen van pantserwagens (auto blindéés) hadden eveneens een zwart uniform met doodskop, maar afgebiesd met goudgeel.

Soms is er een woordje historische uitleg tussenin. Zo kwam ik te weten dat het typische doodshoofd afstamt uit de 19de eeuw. Friedrich Wilhelm von Brunswick richtte in 1809 een cavalerieregiment op (Schwarze Schar), uitgerust met zwarte uniformen en doodshoofd op hun pelsmuts. Hiervandaan komt dus het zwarte uniform met doodshoofd van de Panzertruppen.

Tot zover deze lezing... :P:P:P:P

Groeten Rik
 
Hey Rik,

dat klinkt me inderdaad als een heel interessant boekje! Ik had inderdaad ook al ontdekt dat die lapjes op de schouders zwart zijn met een rood randje, teken van de artillerie. Die anti-tank voertuigen waren hier ook deel van, dus dat zal alvast kloppen.

Gisteren nog es extra gezocht, en ik vond dit terug op wikipedia op de pagina over uniformen in de sectie "Panzer uniform (Sonderbekleidung der Panzertruppen)":

wikipedia zei:
Self-propelled anti-tank artillery (Panzerjäger) and assault-gun (Sturmgeschütz) crews were issued similar uniforms in field-grey from 1940.

Hier spreekt men al van 1940, tov midden 1942 in mijn boekje. Blijkbaar zijn ze wel beiden gelijk over het field-grey kleur, wat mij natuurlijk tevreden stemt met mijn kleurenkeuze..
 
Mooi allemaal, ik zou die tutorial ook eens moeten toepassen :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan