Hoofdsponsor

1/6 Sd.Kfz.167 StuG IV (Metal kit ) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Droop

Guest
Hoi iedereen,

Binnenkort gaan jullie hier de bouw kunnen volgen van een wel heel speciaal model.
Ik heb het hier over het Duits gemechaniseerd geschut Sd.Kfz.167 Sturmgeschütz IV. Beter gekend onder de naam StuG IV.

Ietsje meer info over de StuG:

Doordat er meer vraag naar gemechaniseerd geschut was, paste Krupp het Sturmgeschütz III aan. De nieuwe, licht aangepaste vorm, het StuG IV, was wat groter, had een ander, beter kanon en was gebaseerd op de Panzer IV in plaats van de Panzer III.

Het StuG IV had veel succes aan het oostfront. Het werd vooral ingezet door infanteriedivisies. Er zijn er zo'n 1100 van gemaakt van december 1943 tot het einde van de oorlog. In het begin kende het Stug IV niet veel problemen aan het oostfront, totdat de strenge winters kwamen. Doordat de temperaturen zakten tot -30°C, kreeg het Stug IV problemen met bevroren leidingen en koelvloeistof. Ook bleek het geschut moeite te hebben over de metersdikke sneeuw te rijden. De Russische tanks hadden dit probleem niet, aangezien ze gebruik maakten van bredere rupsbanden. Ondanks deze problemen richtte het StuG IV nog altijd veel schade aan bij de Russische troepen, zeker nadat de nodige aanpassingen aan het klimaat en de omgeving gedaan waren.
Bron: Wikipedia

5.jpg


014795.jpg


Het model is van Field Of Armor en is op schaal 1/6.

Het chassis en bovenbouw van het geschut bestaat uit 0,9mm stalen platen en dit in combinatie met plastic en resin onderdelen.

Lengte van het model: 111cm, Breedte: 49cm, Hoogte: 36cm, Gewicht: zal de toekomst uitwijzen. :8

De StuG zal uitgevoerd worden in een exemplaar van de 17 SS Panzer Division Götz von Berlichingen.

Picture2.jpg

Wapen van de 17 SS Panzergrenadier Division Götz von Berlichingen.

In afwachting van de bouw zullen alle resultaten van mijn opzoekingswerk (waar ik nu volop mee bezig ben) en nieuwtjes over dit project, hier geplaatst worden.

In geval dat ik toch nog moest besluiten om het model rc te maken, dan zal ik ten gepaste tijde aan een mod vragen dit topic te verplaatsen.

stug-iv-01.png



Wordt vervolgd,


Droop
 
Ja man dat beloofd weer. Zal een te volgen topic worden !!!!!
 
Droop jongen, stop met het tot leven roepen van dit soort projecten...straks MOET ik ook zo'n 1/6 kit hebben !
 
Droop jongen, stop met het tot leven roepen van dit soort projecten...straks MOET ik ook zo'n 1/6 kit hebben !
Guy'ken, ik weet zeker dat ge je daar héél goed zoudt kunnen op uitleven. :laugh::laugh:


Droop

PS: binnenkort de 1ste foto's van de kit. ;)
 
Droop, ik heb je een pm gestuurd mbt 1/6...oh oh...
 
Dit wordt een zwaar topic (letterlijk en figuurlijk :D )

En een Duitse machine? Die ga ik zeker volgen.....
 
ben benieuwd waar dit gaat eindigen. Een normaal verslag zeg je? aan het afkicken? Mijn aandacht heb je allessinds..
 
Afkicken? Ikke? Nee hoor.
Maar de mannen gaan nu eerst die Willys ambulance nog afwerken en daarna storten ze zich weer op de Kettenkrad.
Als die twee projecten achter de rug zullen zijn dan stuur ik ze voor enkele maanden op een welverdiende vakantie zodat ik dan in alle rust aan de StuG kan werken. :D


Droop
 
Qua gewicht zal dit toch al enkele kilo's gaan wegen.. en dat zal je vast ook in je portefeuille gevoeld hebben! Toch benijdenswaardig, zo'n mastodont van meer dan een meter lang, ik zou zelf niet weten waar ik het ding zou zetten bij mij thuis :laugh:

Mijn interesse is alvast gewekt, en als je weer met je typische strip-stijl bouwverslag afkomt ben ik al helemaal verkocht!
 
Pantani wil een Yamato op 1/6 !!!!!!!
Ik moet dringend op zoek naar enkele breedbeeldschermen om naast elkaar te zetten :-)
 
Da wordt een schoon duits zwaargewicht zo te zien

tom
 
Dit wordt weer om duimen en vingers van af te lekken.
Je hebt het virus goed te pakken mijn gedacht :)

Ga je de tiger I dan laten vallen Luc?
 
Laatst bewerkt:
Hoi manneke's,

Hartelijk dank voor jullie interesses én zeer leuke reakties.

Ik zit hier al meer en meer te denken om de StuG toch rc te gaan maken.
Jaja, dan kan ik Famo zijn boomke's en stuikskes gaan uittrekken en platrijden, hahahahaha.

Maar zoals ik reeds zei zal het deze keer geen bouwstrip worden.
Dit om de heel eenvoudige reden dat de tank op een workmate zal geplaatst worden tijdens de bouw. Door het feit dat hij zo groot is zal hij met de wielen/ rupsen zijdelings over de workmate komen te hangen en in de lengte zal hij er ook al over uitsteken. Natuurlijk zal ik daarrond dan geen figuren kunnen zetten om een strip te maken, hé.:nowink:

Wat het gewicht betreft, daar heb ik tot nu toe nog geen flauw benul van.
Mijn Kingtiger op 1/16 is ook deels uit metaal gemaakt en die weegt al een goeie 12/ 13kg.
Ik schat dat de Stug (incl. motoren, loodbatterijen, metalen rupsen enz. enz.) rond de 50 kg zal gaan. Het kan zelfs iets meer worden.

De StuG is 2,5 keer zo lang als de Tiger en meer dan 2x zo breed.


De bouw van de 1/16 Tiger I (de Wittmann-uitvoering) zal nu minstens tot eind volgend jaar worden uitgesteld. Maar die komt er zekers ook want dat vind ik een pracht van een tank.
Ik zeg wel 'eind volgend jaar' want ik denk dat het StuG-project zo lang zal aanslepen. Misschien zelfs langer.
De bouwbeschrijving is een 64 pagina's dik boek. En daar hoort dan ook nog een dvd bij. Dus, dat beloofd; Jammie! :)


Burglar zei:
Qua gewicht zal dit toch al enkele kilo's gaan wegen.. en dat zal je vast ook in je portefeuille gevoeld hebben!
Die modellen zijn niet goedkoop, dat week ik. Maar het is al jaaaaaaaaaren een natte droom van me om zo eentje te maken
Je moet maar eens bij google 1/6 metal tanks intikken en dan krijg je een ideetje van de verschillende prijzen.
De verzekerde verzending van de US tot bij mij thuis kost me alleen al €189,75. En dan nog de douanekosten! .
Tja, daar heb je al veel tanks op 1/35 voor, weet ik... ... . :D

Binnenkort de foto's.



Droop

PS: De 2de Kettenkrad is vandaag ook geleverd, dus de mannen zullen weldra kunnen verder gaan met de werkzaamheden.
@ Burglar: en dat is weer een strip, hé maatje. :laugh:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha zo te zien gaat de grote baas ook een tankje maken en stuurt zijn mannen voor een tijdje op vakantie.
Wat hebben zij geluk zeg met zo een baas waar vind ge dat nog :D
Ga deze zeker volgen en het wordt weer eentje om duim en vingers af te likken.
 
Door het feit dat hij zo groot is zal hij met de wielen/ rupsen zijdelings over de workmate komen te hangen en in de lengte zal hij er ook al over uitsteken. Natuurlijk zal ik daarrond dan geen figuren kunnen zetten om een strip te maken, hé.:nowink:

Heel simpel om je werkblad van je workmate te vergroten. Ge kijkt hoe groot de afmetingen van de stug zijn en ge telt er aan weerszijden 20 cm bij en dat is de afmeting van een plaat die je dan op je workmate vast "vijst"
Best neem je een CDX-plaat. Dat is een stevige uit wit hout bestaande multiplexplaat die men gebruikt voor grof werk en waar men ook grote kisten van maakt om bv machines in te steken voor transport, andere kleine kisten, deur- en raamgat afdichten, enz...
Kost niet veel en is oersterk.
Geen vezelplaat gebruiken is te flauw van sterkte
 
Droop dat is mooi tankje ;) om te bouwen en voor ons om te volgen want zo vaak zullen we dit formaat tank niet voorbij zien komen.

Ach wat de prijs betreft, als je kijk hoelang je er mee bezig ben en het plezier wat je eraan beleeft als hij gereed is dan valt het wel weer mee.

Ron
 
Droop,

Ga deze met veel aandacht volgen.
Ik heb altijd al uitermate genoten van je "Spoken en spookjes"^^, dus mijn volledige aandacht heb je.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan