Hoofdsponsor

1/32 Restaureren van oude vervallen modellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
E

Eric2020

Guest
Herstellen van batle damage

Elk model gebeurd wel iets mee, en na verloop van tijd is het verkleurd verweerd missen er dingen enz enz. Dus ben ik na verloop van tijd eens gaan denken wat kan ik er nog van maken? Meest makkelijk is een model weggooien, maar eigenlijk ook weer een zonde. Dus ik ga er iets aan doen. Hopelijk kunnen jullie er net als ik plezier in vinden een model opnieuw te bouwen.

Eerst kijk ik of en wat er eventueel af kan zonder verdere schade. Brandstof tanks meestal wel, bewapening ook mogelijk, maar is het te klein, en moet je moeite doen het los te maken laten zitten. Landingsgestel wielen en dergelijke geldt hetzelfde voor.

Welke verf heb je in het verleden gebruikt? Als je Revell of Humbrol hebt gebruikt dan gaat dit er meestal wel goed af. Zit er een primer onder? Wit is een eigenlijk primer en dat hecht sterk op het plastic. Dus als je dat weet, kun je verder. Je kunt proberen met spiritus en wattenstaafje ergens een plek te vinden om dat vast te stellen. Door ervaring weet ik meestal wat ik gebruikt heb, en als ik zover ben dat alle verf eraf moet en ook opnieuw zover ben om op te bouwen, dan gaat het hele model in de ovenreiniger. Wees er van bewust dat het heel erg aggressief is en je ook niet tijden moet bezig zijn het in ovenreiniger te zetten.

Ik doe het bij mij in de douche ruimte. Alle ruimte vanwege het schuimen en met afspoelen later ook wel zo makkelijk.

DSC05962.jpg

Alles wat los kon is er nu af. Alles bij elkaar gehouden en dan in het ruime schuim van de ovenreiniger zetten. Ik gebruik Mr muscle wat in de supermarkt wel te koop is. Gebruik wel Mr Muscle andere merken heb ik het mee gedaan als proef, en werkte niet naar tevredenheid

DSC05576.jpg

Van dichtbij na de bus goed geschud te hebben het hele model in de ovenreiniger zetten, en dat vervolgens enkele uren het werk laten doen. Als je tussendoor af en toe kijkt zie je ook dat de kleur van het schuim veranderd in de kleuren die er af gaan. En zie je ook het hele model weer duidelijker.

DSC07234.jpg

Het hele model is nu in het schuim van de ovenreiniger verdwenen

DSC07238.jpg
Na enige tijd spoel je dan de verf eraf met een warme douche straal, niet TE het om kromtrekken van plastic te voorkomen.

DSC06488.jpg

Vleugels van een F-4 Phasntom, welke nog laat zien hoe diep verf vroeger in kon bijten, iets wat je tegenwoordig met Revell wel kunt vergeten. Als je niet met een primer bezig wil, ik niet omdat het weer een laag is. Kun je een kleur kiezen die het meest dichtbij de uiteindelijke kleuren ligt die het model later krijgt.

DSC07094.jpg

De wielen na ovenreiniger, nog lelijke van lijm sporen uit de jeugd.

DSC07205.jpg

De zelfde wielen na behandeling met tegenwoordige tools. Ik gebruik fijn schuurpapier, naald om de velg goed scherp te zetten. Alles gedaan, dan gepolijst met scotchbrite. en opnieuw in de kleuren gezet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aah die eerste is een mooie ,, hij werdt geloof ik , de vallende baksteen genoemd ,,, een starfighter geloof ik ...
 
Dit is dus een topic naar mijn hart ;)

Ik heb een klein vraagje, ik had altijd gehoord dat het model beter in een plastic zak gestopt wordt, samen met de ovenreiniger. Dit om er voor te zorgen dat het product beter zijn werk zou doen??
Maar blijkbaar is dit niet echt nodig zie ik.
Zelf doe ik het wel in een plastic zak of in een afgesloten doos (omdat ik militair bouw = heel veel kleine onderdelen, zeker als het op 1/72 is) en op die manier geen onderdelen verlies...

Ik blijf dit topic volgen, ben benieuwd naar je verdere stappen..
 
Inderdaad een starfighter, er staat er nog eentje ergens langs de autostrade aan Lochristi als ik me niet vergis, mooi machientje hoor, ziet er goed uit die wielen, en een goede leerschool voor ieder van ons niet alles zo maar weg gooien, maar er terug leven in brengen, mooi hoor.
 
Inderdaad een starfighter, er staat er nog eentje ergens langs de autostrade aan Lochristi als ik me niet vergis, mooi machientje hoor, ziet er goed uit die wielen, en een goede leerschool voor ieder van ons niet alles zo maar weg gooien, maar er terug leven in brengen, mooi hoor.
Idd Dirk waarom denk je dat ik zo een site heb opgezet.;)
 
In een zak methode heb ik ook wel gelezen. Dan wordt het schuim wel aktief en doet men het in afgesloten zak. Dit om te voorkomen dat ook de lucht van het drijfgas in de diepvries komt. Voor vele kleine delen kun je het volgende wel doen. zeker niet met een douche doen. Door de snelheid van het stroomde water kun je hele kleine delen niet tegen houden. Beter is dan bijvoorbeeld hele model in een tijl te doen. Als je dan gaat spoelen onder langzame straal doen en model in een vergiet zetten. en dan spoelen. Dan blijft een kleine deel wel in de vergiet zitten, water loopt er best ook snel uit. EEn Tank is vol hele kleine delen zoals perisscopen antenne's en dergelijke. Ik haal dat soort kleine dingen als het even kan ook af, laten zitten als het te vast zit. Cockpit van buitenaf is lastig te schilderen. dus zorg ik ervoor dat dat meestal wel is afgedicht met tape.
 
DSC00052.jpg

Alles bijelkaar gehouden, eventuele resten verf weg gehaald met wat spiritus en wattenstaafje. Vervolgens heb ik met eigengemaakte schuurstokjes de lijmvlakken weer schoongemaakt van lijm. Ingebeten lijm pschuur je weg, eventueel krabben. Als het voldoende vlees heeft is dat ook geen probleem. Wel polijst ik het vervolgens met Scotchbrite. Lijm werkt beter op een gladde ondergrond.

DSC00036.jpg

Geen of te slecht landingsgestel meer dan wordt het Wheel up model. Voor plaatsen van wieldeuren geeft later weer problemen. Vaak slecht passend als je wheels up al doet als het nieuw model is. De deuren die bij dit model hoorden heb ik in de spare parts gedaan. Je weet nooit of je ze nog kunt gebruiken, of dat je er iemand anders blij mee kunt maken.
Met Miliput in flinke massa aangemaakt vul ik dan de wielbakken. Iets dikker werkt makkelijker omdat het kan krimpen. Ik ga er vanuit dat het altijd wel krimpt, dus dan heb ik voldoende aangebracht en ook dan je de vorm goed kunt aanhouden met schuren.

DSC07156-1.jpg

DSC07174.jpg

Zoals bij deze F-5 is helemaal zonder ophangrekken mooier wheels up. De gaten gedicht met trokken sprue en dat ingelijmd. met klein zaagje dat later weggezaagd dan verder snijden met goed scherp mes. laatste beetje geschuurd tot mooi glad resultaat.
 
Ik zelf restaureer ook af en toe, maar bij mij zijn het trucks of personenwagens op 1/24-25, maar de techniek komt op hetzelfde neer.
Ik gebruik geen schuim, vond dat ik daar niet het gewenste resultaat mee behaalde (of was ik te ongeduldig), ik gebruik nu de vloeibare ovenreiniger van Delhaize en ben daar zeer tevreden over.
's Avonds onderdelen erin, gaan slapen, daarna gaan werken en bij thuiskomst de volgende avond afspoelen, geen tijdverlies dus.
Je moet die ook niet meteen weggooien, ik heb er hier staan waar ik al bijna 10 keer in "ontverfd" heb, er ligt nu na een paar dagen staan wel een bezinksel op de bodem van de "container" ik ga eens proberen om het "propere" gedeelte voorzichtjes af te gieten en daarna het bezinksel proberen te bewaren, want ik denk dat dit ook ideaal spul is om te vervuilen, hangt waarschijnlijk wel af van het kleur denk ik (had vroeger eens ergens gelezen dat men daarvoor het sopje gebruikte waarin je penseeltjes uitkuist).
Nadat ze een nachtje in het sopje gelegen hebben de onderdelen met een (oude) tandenborstel afspoelen. Om kleine deeltjes niet te verliezen, vis ik die uit het sopje, doe ze in een stuk nylonkous (een oude of kapotte van de vrouw/vriendin) met een flinke scheut dreft, knoop inleggen, overschot van de kous afknippen en afspoelen onder de kraan, daarna kous openknippen en stukjes gewoon laten drogen (op wat keukenpapier of wcpapier bijvoorbeeld), het stuk voorbij de knoop kan je de volgende keer gebruiken.
Als je geen vrouw of vriendin hebt, tja dan moet je maar een goedkoop paar gaan kopen in de Aldi of Lidl, kan wel even gênant zijn als je aan de kassa staat en er staan bekenden in de omtrek, dat ze geen verkeerde gedachten krijgen van je. :worried: :$
Tip: koop of gebruik geen netkousen, heb het zelf nog niet geprobeerd, maar denk dat de gaten wat te groot zouden kunnen zijn. :laugh:
@ Aerodyne:binnenkort het herstel van de K100 he!! word hier getoond.
 
Wauw,
Echt een fantastische topic.
Ik heb er thuis ook nog een deel staan op zolder uit de tijd dat ik nog jong en aantrekkelijk was.
Dit probeer ik ook.
 
Dit topic heeft blijkbaar enkele mensen "wakker/warm" gemaakt :D

Dit kan ik alleen maar toejuichen ;)
 
Niks weg gooien, alles bijhouden :D goedkoop en lol verzekerd, voor mij toch :8 mijn vrouw derkt daar soms anders over :nowink:
 
Hahaha, neen geen medaille, sorry, alleen voor modellen die hier gebouwd zijn :)
Maar toch mooi resultaat :)
 
lol wel mooie trucks en nice tricks met de vliegtuigen.

Ik ben ooit op m'n 12de eens begonne aan een 1:32 F14 van tamiya.
Grote ramp, ga ik ooit ook eens herstellen, heb nog ene staan van kennis die ook kapot was dus handig voor spare parts ^^
 
ik heb een tijd geleden een restauratie gedaan met ovenreiniger, project is nog steeds niet afgewerkt (zucht)
Ik stopte het geheel ook in een afsluitbare plastic zak, het is namelijk zo dat de amoniak die de verf aantast gaat verdampen na een tijd en zo verliest het goedje zijn verf-loswekende kracht. En gezien het geen plastic aantast is zo'n ziploc zakje ideaal ^^

Dat vliegtuig ziet er al weer helemaal goed uit, zal er vast stukken beter uitkomen dan voorheen. Misschien een voor en na foto plaatsen als hij weer af is? :laugh:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan