Hoofdsponsor

1/48 Mitsubishi A6M2 Zero (Tamiya) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

KillerRu

Guest
Hallo allemaal,

Zoals ondertussen misschien al wel duidelijk was ben ik een enorme fan van Militaire vliegtuigen! Liefst nog van diegenen circulerend tussen WOI en WOII de rest is bijzaak!

Dus om een lang verhaal kort te houden, ga ik nu aan mijn top favoriet beginnen de Mitsubishi A6M2 Zero van The Empire of the Rising Sun!

Omdat het mijn favoriet is wil ik deze dan ook helemaal anders en professioneler aanpakken. Daarom ga ik voor elke stap hulp/info inroepen in plaats van eerst iets te doen en dan achteraf vragen hoe het beter kon...

Dus om te beginnen bij het begin hier al eerst een foto van het setje:
DSC_0013.jpg

Nu is mijn eerste vraag misschien beetje stom maar... Waar te beginnen? Hoe zouden jullie het aanpakken? Omdat ik soms denk dat ik al van in het begin fout bezig ben...

Mvg,
Glenn
 
Begin vooraleerst met de handleiding grondig te bestuderen + referentiemateriaal op te zoeken indien je er echt wil voor gaan om je model zo realistisch mogelijk te houden. Bouwverslagen opzoeken is ook altijd goed, dan zie je hoe andere bouwers te werk zijn gegaan. Reviews van de kit zijn ook handig, dan zie je waar je moet op letten tijdens de bouw.
Een handige site is die van Hyperscale: http://hsfeatures.com/features04/a6m2jb_1.htm

Voor de rest de juiste kleuren trachten te achterhalen en eventueel verfjes aankopen indien je die kleuren nog niet hebt.
 
Oké, alvast bedankt, ik zie dat de meeste met de cockpit beginnen... Dus dan gaan we daar maar starten hé :D
A6M2_6.jpg

De zwarte (afgesleten) effecten? Hoe kan ik deze zo een beetje verkrijgen?
 
Momenteel ben ik er ook niet echt uit of de kleur ervan nu Sky green of wit - beige is?

Ik vind tientallen verschillende kleuren... Ik wil zelf zowat deze kleur verkrijgen:
bb01094-zero-450.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deze kleur is vrij licht en op foto kan het zijn dat dit wit lijkt maar zijn dit zeker niet.
Ik weet niet wat tamiya juist voorschrijft van kleur dan zou ik eens moeten zien op het plan van de mijne(1/32)

Voor het zwart afgesleten efect eerst zwart schilderen en dan een beetje drybrushe met choclat brown is eeen optie
Anders voorzichtig met metal kleur maar oppassen dat je niet overdrijft .

Mark
 
Ik heb het drybrushen nooit echt goed begrepen? Kan je daar meer info over geven. Iedereen spreekt daarover maar geraak daar nooit echt wijs uit?
 
Het drybrushe gaat als het volgende te werk.
Je gebruikt(ik althans) een platte harde borstel waar je een beetje verf aandoet.
Daarna ga je met je borstel over een doekje of papier totdat er bijna geen verf meer aanhangt.
Als je dan met je penseel langs een opervlak gaat met textuur zoals relief in de pit gaan de hoger delen in dit geval de knopjes verf opnemen.
Ik weet niet of er hier in het betreffende topic verven meer overstaat.
Anders moet je eens gaan kijken.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt ik kan het moeilijk beschrijven.

Mark
 
Wat ik heb gevonden van kleur is dan wel van tamiya isXF-76 dit zijn de potjes of anders AS-29 dit is de spuitbus.

Mark
 
@Droop

Dat is idd één van de machtigere kisten hé! Misschien kun jij me wat tips geven voor de cockpit? Ik wil het zo goed mogelijk nabootsen... Maar kleine details zijn nooit in een kit inbegrepen hé...
Trouwens? Hoe krijg je zo'n signature?
 
@Droop

Dat is idd één van de machtigere kisten hé! Misschien kun jij me wat tips geven voor de cockpit?
Foto's zeggen meer dan woorden.

Hier als voorbeeld enkele foto's van de cockpit van mijn Rufe:

1_DSCN7692.jpg

2_DSCN7679.jpg

1_DSCN7689.jpg

Wie weet kunnen deze foto's een beetje als inspiratiebron dienen voor jouw model.
Zo Zero mag je gerust goed verweren hoor. De verf die men toen gebruikte bleef voor geen geld aan die kisten plakken. :P



Trouwens? Hoe krijg je zo'n signature?
Hoe bedoel je? :unsure:


Droop
 
Hhéhé van 't signature heb'k al gevonden!

En wauw! Hoe heb je dat voor elkaar gespeeld? Zo details erin leggen? bijvoorbeeld die rubberen toppen precies, buizen etc?
En dan nog maar gezwegen over de dieptes van die meterkes...?
 
Hoi KillerRu, ik bevind me ook wat in het stadium waar jij je in bevindt, ik heb een corsair in mijn bouwdozen hoop zitten die ik weldra zal opentrekken. Gelukkig heb ik al wat ervaring met het schilderen van militaire voertuigen.

Wat dry brushen betreft, kan ik je nog wel een paar tips meegeven. Je doet bv best met humbrol verf, of een andere verf die op basis van white spirit (thinner) gemaakt werd, dit soort verf heet "enamel" verf. De andere soort is op basis van water (acryl) en dan heb je natuurlijk ook nog olieverf, deze zijn echter minder geschikt voor drybrush technieken.

Ik heb ondertussen ook al enkele bouwverslagen gelezen van vliegtuigenbouwers en ik heb gezien dat ze de drybrush techniek ook toepassen om het relief van het dashboard naar boven te laten komen. Je kleuren het dashboard dan in met de basiskleur die ze wensen, en drybrushen dan met een lichtere kleur over de uitstekende deeltjes ervan. Hierdoor worden ze geaccentueerd, en zie je ze beter zitten. Het geeft het geheel ook een realistischere look :)

Ik heb bij deze post een pdf gevoegd van een tutorial die ik een tijdje geleden geschreven heb, die nu nét dit effect op een dashboard van een vliegtuig aantoont. Er staat ook informatie in over een wash, dit is ook een basis techniek die je veel zal kunnen helpen bij het schilderen van je vliegtuigen.

Bekijk bijlage Drybrush en wash.pdf
 
@Burglar:

Thanks voor het tutorial! Ik heb echter nog een vraagje, Tamiya schrijft het Cockpit green voor welke kleur kan je daar dan gebruiken om te accentueren?
 
De ideale -lees 'de juiste'- kleur voor het interieur is green zinc chromate.
Je kan die zelf maken door aan een midden groene kleur een snuifje geel toe te voegen.
Je moet maar eens googlen voor de juiste kleur of je kan je ook baseren op mijn foto's.

Dat green zinc chromate kan je later drybrushen met een metaalkleurtje zodat alle uitstekende delen een extra verweerde look hebben en wat meer in het oog springen. ;)



Droop
 
En hoe pakken jullie de cockpit aan? Gaan jullie die eerst bouwen dan schilderen? Of stuk per stuk schilderen en dan assembleren?

Mvg
 
Ik spuit meestal al de stukken zodat je overal nog goed bij kunt.
Vervolgens alle details schilderen en samen voegen.
Ik ken ook personen die eerst alles samen voegen en dan schilderen maar denk dat het persoonlijke keuze is.
Ik ben van het principe je moet het jezelf makelijk maken om te kunnen schilderen en verweren.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan