Hoofdsponsor

Bemanning Kfz 15 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Hallo,

Onder 'Rollend Materieel' heb ik een draadje geopend over de bouw van mijn Horch Kfz 15. Daarin bespreek ik ook de figuren die erin zullen plaatsnemen.
Omdat ik vind dat dit hier thuishoort ben ik dit draadje begonnen.

Wat voorafging : :laugh:



Het betreft hier een Italeri-kit die in Limited Edition werd uitgegeven door Tamiya. Als extraatje zijn twee figuren bijgevoegd, een chauffeur en de bijzit.
Het is deze bijzit die ik bevorderd heb tot de rang van officier. Een hoofdje van Warriors, een pistoolholster en een verrekijker uit de scrapbox klaarden de klus.



Dit is de originele chauffeur uit de Italeri-kit. Omdat Tamiya dezelfde mallen heeft gebruikt als Italeri hebben we de originele Italeri figuren ook.
Hier ga ik daar mooi gebruik van maken.

Om te beginnen heb ik zijn rechter knie gebroken.:wacko: Hij staat namelijk met zijn rechtervoet op het gaspedaal. Omdat hij op de achterbank zal zitten moest dit veranderd. Het onderbeen is er terug aangezet in rechte stand. De holte waar de knie zich bevind is opgevuld met Magic Sculp.
Omdat de zithouding anders is op de achterbank diende ik een holte op te vullen onder het zitvlak. Dit gebeurde eveneens met MS.
Van het onderlichaam is zowat 1 mm afgevijld aan de rugzijde om een relaxer positie weer te geven alvorens beide helften op elkaar zijn gelijmd.
Het hoofd werd ook afgezaagd en terug gelijmd waarbij het iets naar rechts is gedraaid, in dezelfde richting kijkend als de officier.



De armen hebben uiteraard ook de pose van de chauffeur, nl naar het stuur reikend. Omdat het hier geen kermisauto betreft, met een extra stuur achteraan, moest deze pose veranderd.
Inspiratie opdoend in WWII literatuur, vond ik een foto van een Wanderer command car met een soldaat op de achterbank met een wapen in de hand.
Hierbij kwam ik op het idee dit figuur te bewapenen met een MP 40.



Dit ligt losjes op zijn schoot terwijl hij het met zijn linkerhand vasthoudt.
Deze arm is een extra arm uit het Tamiya-raam. Enkel de bovenarm zat fout.
Dit stuk werd afgezaagd, waarna de onderarm dmv een messing staafje werd vastgemaakt in de schouder. Wat MS vervolledigde de arm.



Ook de rechterarm diende veranderd. Deze arm komt uit de Tamiya Observation Group. Normaal houd zijn eigenaar een verrekijker in de rechterhand.
Deze hand werd vervangen door een hand van de Fallschirmjäger van Dragon.
Hierin komt later nog een sigaret.

Intussen hebben deze drie figuren, de chauffeur is recht uit de doos gebouwd, een badje gekregen. Daarna een grondlaag en een basiskleur voor de huid is reeds aangebracht.

Uiteindelijk komt dit in een dio over de achttiendaagse veldtocht. Dus in het begin van WWII. Toen bestond het tenue nog uit een grijze broek, met veldgrijze vest afgeboord met een donkergroene kraag.

Voor de broek moet ik nog wat experimenteren welke kleuren ik zal gebruiken.
Als iemand suggesties heeft, steeds welkom !

Groeten Rik
 
He Rik ziet er echt supper uit,het leuke aan figuren vind ik dat je ze kan samen stellen uit verschillende kids met hier en daar een aanpassing natuurlijk ....
 
De aanpassingen zijn verzorgd uitgevoerd ,
kijk al uit naar het vervolg

tom
 
Ja amai jou figuren zien wat af zeg, botten breken ,armen afzagen , handen verwijderen,.......... :laugh::laugh::laugh:
Mooie aanpassingen trouwens ben benieuwd naar het schilderwerk.
 
Ja amai jou figuren zien wat af zeg, botten breken ,armen afzagen , handen verwijderen,.......... :laugh::laugh::laugh:
Mooie aanpassingen trouwens ben benieuwd naar het schilderwerk.

En dan nog niet gesproken over die gigantische spies in dat hoofd, luguber !
 
Da's een keurig uitgevoerde ombouw !
 
Hartelijk dank collega's voor de mooie complimenten !

Ik ben momenteel de figuren aan het schilderen, ttz de huidskleur. Doordat tussen twee lagen olieverf deze wat moet verdampen, ongeveer drie kwartier, heb ik even tijd om hier te reageren.
Huidskleur schilderen is een zondagnamiddag bezigheid, je bent al gauw drie à vier uren bezig.
Foto's volgen.

Groeten Rik
 
Die figuren zien er alleszinds goed uit kwa poses en dynamiek, heb je zeker goed aangepakt! Ben benieuwd naar het resultaat met je olieverf, ik ben zelf nog steeds aan het schipperen tussen het schilderen met acryl en olieverf, acryl duurt langer maar je kan er op eender welk moment aan verderdoen, terwijl je met olieverf een paar uur bezig bent (zoals je zei), maar het dan wel klaar is.. moeilijke keuze!
 
Yo de manne,

Eindelijk wat tijd gevonden om mijn foto's te plaatsen.



Hier zien we de drie bemanningsleden : links de leutnant, in het midden de "geradbraakte" op de achterbank en rechts de chauffeur.

De fase met de olieverf is hier klaar, het wit van de ogen is reeds aangestipt met Vallejo White 951.



Nogmaals de leutnant. Hij moet zich dringend scheren. Dit is Raw Umber, hiermee is ook zijn haar aan de achterzijde geschilderd.





De chauffeur is het prototype van de Ariër : een goedlachse blonde Duitser.
Dit effect ben ik bekomen door een puntje German Three Tone Fading van Abt502 te mengen met een beetje witte olieverf. Doordat ik de hoofdhuid mee opgelicht heb met de andere delen van het gezicht had ik een goede ondergrond die licht doorschijnt door de haarkleur.





Met wat Prussian blue van Vallejo is de pupil aangestipt.
Bemerk dat ik nogal wat ge'smost' heb op hun kledingstukken, daarom doe ik de huidskleur zoveel mogelijk eerst. Hier moeten op vele kleine plaatsen vele verschillende kleuren behandeld worden.

@Burglar : ik heb ooit eens geprobeerd met acryl. Op basis van een artikel uit een van de eerste AOM's. Ik ben er terug van af gestapt, acryls drogen te snel naar mijn gedacht, waardoor je te snel de verschillende lagen in elkaar moet laten vloeien. Het resultaat was dus niet bevredigend naar mijn goesting.
Olieverf vraagt wel veel tijd. En eenmaal dat je er aan begint moet je de zaak kunnen afwerken, je moet nl de verschillende lagen in elkaar kunnen laten overvloeien. Tevens moet je elke laag na aanbrengen eerst zowat drie kwartier laten 'drogen', verdampen van de oliën, zodat het inwerken beter verloopt.

Groeten Rik
 
je gezichten zijn mooi geschilderd ,maar vergeef me als ik het mis heb , komt het wit van de ogen niet een beetje te groot uit volgens de groote van je hoofdjes
zou ze ietser kleiner maken en in de blauwe stip nog een heel kleine zwarte stip aanbrengen
de rest komt echt goed tot zijn recht vind ik

tom
 
Tom heeft volgens mij wel een punt, ik dacht net hetzelfde Rik. Je kan het oogwit beter ook niet te nadrukkelijk in het wit zetten, een beetje de hardheid breken met wat roze komt de levendigheid zeker ten goede.
 
Wat Guy hier zegt is inderdaad helemaal correct. Ik geef de ogen meestal hetzelfde kleur als de lichtste highlight van het vlees, om een extra "wit" effect te geven kan je de oogballen eerst met donkerrood schilderen en daarop het wit aanbrengen. Probeer hierbij de randen van de oogballen niet mee te schilderen, zo krijg je een randje donkere verf aan de buitenkant en een mooi diepte effect voor het oog ook.

Ik bewonder je techniek voor het schilderen van olieverf-vleeskleuren, die zijn echt wel heel geslaagd! Wat je daar aanhaalt van de tijd die je moet uittrekken om dit te doen, is voor mij dus een struikelblok geweest, en een reden waarom ik ook naar acryl ben overgestapt. Ondertussen heb ik het wel zowat onder de knie, hier is een voorbeeld van het laatste figuurhoofdje dat ik schilderde met acrylverf :

gezicht2.jpg


gezicht1.jpg


ik schilderde voorheen ook met olieverf, en ik merktte dat de techniek met acryl helemaal anders is. Het is wel wat wennen, en veel gevloek en gepruts later ben ik er toch in geslaagd een bevredigend resultaat te halen ^^
 
Laatst bewerkt:
Jullie hebben gelijk, het oogwit bij mijn figuurtjes is inderdaad wat te expliciet.
Als ik vergelijk met de ogen in Burglar's figuurtje is zijn resultaat merkelijk beter, prachtig B !

Toch allemaal bedankt voor jullie reactie, ik zal eens zien of ik er nog iets aan kan doen.

Groeten Rik
 
Rik,

harstikke interessant wat je doet.
zou je een totaalplaatje kunnen maken?
denk aan de Horch en dan de mannetjes erin, tijdelijk.

je kijkers hebben mogelijk suggesties dan.

Burglar.....da's niet flauw wat je doet met de acryl!

zuiver en scherp.

René
 
Hello,

Op speciale vraag van Rene volgen hier enkele foto's van de Horch met bemanning.
Op deze foto's is het niet zichtbaar, maar de ogen zijn bijgewerkt. Ik heb het teveel aan oogwit aangestipt met Burnt Sienna olieverf en dit ingewerkt in de oogkas. Dit geeft een zekere schaduw en verminderd het expliciete wit van het oog.





Ik heb een klein accidentje gehad met de stuurstang. Bij het werken aan de motorkap heb ik verkeerdelijk een beetje teveel druk geoefend op deze stang waardoor ze plooide/afbrak. Ik was dus genoodzaakt ze te vervangen door een messing exemplaar.







De kleuren van het uniform zijn nog maar een basiskleur, ze moeten nog een highlight, een wash en dan nog een definitieve highlight krijgen. Dus ik ben nog een tijdje zoet...

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan