Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

Dankwoord en toelichting op de gegeven reacties

Hoi Pipeloi :)

Hartelijk dank voor de veren in mijn jeweetwel ;)

Beyond :
Interessante werkwijze om de planten te maken
op deze manier kun je ook makkelijk de normale klimop plant maken.
Dan gebruik je bijv. die schubjes die op de zaadsliertjes zitten van een Berk.
Je hoeft dan niet eens (mag wel) extra takjes aan de hoofddraad te knopen.
De berke schubjes kun je direct op de hoofddraad plakken.

Mickey :
Ben je helemaal nuchter als je aan dit diorama werkt of...
soms wel, soms niet...
hangt ook nog af hoeveel potjes verf, oplosmiddel en lijm open staan :wacko:

Ik ga nu beginnen met een vervolg updeet, kan efkes duren, maar gaat denk ik vandaag nog lukken...

nuchter groetje (nu nog wel 8))
 
Eindsprint Deel 2 : Terrein, Critters, Schedel, Olga

Hi Boys and Girls :)

moet maar effe doorbijten met het verslag.... voelt als huiswerk...
Komt omdat dio al af is... voor mij een beetje achteraf geneuzel als het ware...
Genoeg geklaagd ! weiter machen !! okee okee komt-ie dan :wacko: :

Dio Update
Het plannen was nogal een uitdaging :
Dat komt omdat de drie hoofdrol spelers (Paddo, Kever, Olga) met elkaar verbonden worden middels een ketting.
Bovendien moet er water gegoten gaan worden, waarbij de Paddo en de Kever met enkele
van hun poten in het water komen te staan.

Er hangt veel van elkaar af, vooral bedenken wat moet vóór het gieten en wat erná kan.
Eenmaal het water gegoten staan de Schedel, Paddo en Kever vast en moet het detail daarop en
er direct omheen gereed zijn omdat er dan weinig of geen ruimte meer is om aan te werken.
Vandaar ook dat bijv. die ketting nu al aan de Kever vastgemaakt is.
Hoe dan ook... als eerste mot natuurlijk..... de bodem.

Bij deze nog even een overzicht :
oihuJH.jpg

su3Ob9.jpg

WQlqnG.jpg
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toevoegingen aan Terrein
Bodem van de Poel
-De kronkelsliertplant is draad dat is gedrenkt in groene Berka lijm. Na droging is het op de bodem vastgelijmd en geschilderd in
een donkerrode kleur. Ziet er wat vaal uit hier, maar na gieten van water zal de kleur weer helder worden,
-Graspollen komen uit een doosje.
-De donkere graspollen zijn herhaaldelijk aangestipt met dezelfde lijm om zo bolle uiteinden op te bouwen. (hier al in witte grondlaag)
-Ook nog toegevoegd enkele siliconen-bolletjes.
uMQiI3.jpg

Nog meer graspollen en nu ook mos. Mos is dat zeer fijne strooivlokkenspul.
RginkA.jpg

Poel plant
Helaas geen pix van het maken...
Heb gebruikt :
Stukje gecoat tuindraad met daarop: een toef MagicSculp met daarin geduwd: Silicon bolletje.
Dan een plukje synthetische kussenvulling op het draad gestoken en vanonder tussen de vingertoppen strak op een punt gedraaid.
Daar waar de pluk aansluit op de putty is het rondom vast gelijmd met CA.
De pluk in kleur gespoten en met geel de drybrush gedaan (maar nu juist met veel verf aan de kwast).
(Op deze foto zijn de koppen van putty nog niet in kleur afgewerkt)
GjyluR.jpg

Woekerbollen
Langs de Noordzijde van de Oostelijke trap is een nieuw soort "Bollekeskruid" gedaan :)
Gemaakt met MagicSculp, Microparels en GreenStuff.
Eerst werden de bollen door wat pareltjes gerold en dan met CA-lijm op de grond gelijmd.
Na harding werden de stelen erop gezet.
oMFjhT.jpg

Oostelijke Trap
Toen al voort denderend meteen de hele trap van binnen en buiten in een basiskleur gezet.
Ook dan meteen maar het gesteente een kleur gegeven.
Tevens het Bollekeskruid geschilderd en na droging de verf van de microparels gekrabbeld met een tandsteker.
En welja, meteen ook maar wat graspollen poten.
gXdzeT.jpg

Een paar graspollen smaakte naar meer en heb een zak gras gepakt en ben gaan zaaien...euhh plánten.
Met dikke witte lijm op de grond heb ik het gras in toefjes aangebracht en met stofzuiger beetje overeind 'getrokken'.
Ook wat Mini Natur Berkenloof erbij geplant.
rllRHY.jpg

Ook hier aan de Noordzijde graspollen en los gras, alsmede mos-strooivlokjes en ook nog
stukjes bodembedekker (vlokken op een mat : afscheuren of knippen)
YJOzqZ.jpg

Onderstaande foto toont ook goed het onderwater gras in de goot die naar de water afvoer put leidt.
De put is alvast bekleed met gepelde linzen en stukjes bodembedek-vlokken.
Verdere begroeing vanuit de put weet ik op dit moment nog niet.
8bCoLl.jpg

Westelijke Trap
Ik was zo smakelijk an't kladderen dat ik deze trap ook maar ging aanpakken...
Voor de opbouw van de trap zie hier
Op de eerste foto hieronder is gedaan :
-Plukjes Heide (Mini Natur) op de stenen geplakt. (De rechte afknip randjes moeten nog bijgewerkt)
-Treden geverfd in een basis kleur van violet/bruin. Ook al zandbruinige wash gedaan.
-Gesteente is met een wash geverfd : bruinig groen.
-"Woekerkruid" (plooien in tissue) met donkergroen geschilderd.
-Ook is hier al mos aangebracht aan de voet van de trap.
uiGMij.jpg

Op de twee foto's hieronder is het gesteente overgetrokken met een wash: mix van "foundation white" en lichtbruin (Vallejo).
De foundation white gaat al snel schiften tijdens hevig verdunnen en geeft een mooi korrelig effect.
(Ik weet niet, maar volgens mij is die foundation white niet bedoeld om normaal mee te schilderen, want
gewoon een drup van dit op het "natte palette" wordt al vlot een beetje pudding-achtig ?)
mLuDwm.jpg

Behalve de opgeplakte Heide is er dus nog geen extra groenspul aangebracht. Is puur de structuur van de tissue ! gaaf niewaar ?!
Niet gedacht dat het er zo mooi grillig uit zou komen zien ^^
L8PZrU.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drakenschedel
Dan maar eens de schedel wederom gevat en er een verwering op losgelaten.
Ook schaduw en hooglichten aangebracht.
En nog extra woekergroen toegevoegd : gewoon mos, ingesmeerd met groene Berka lijm.
Daarop een paar dotjes bodembedek vlokjes.
Leuk :D de schedel zou al een vignette op zichzelf kunnen zijn met elfjes en critters enzo :8
kNwqWJ.jpg
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Critters
Over critters gesproken... u hebt er al iets van kunnen zien.
Bij deze iets meer...

De "Crura Globem" (zie hier prototype) brak tijdens het bewerken in drie stukjes (houten kraaltje tussen tang... te hard knijpen :O :@)
Kon het met kleine toefjes GreenStuff herstellen gelukkig...
De steel-oogjes zijn getrokken sprue, door voorzichtig naar een kleine vlam te bewegen ontstaat een 'bolletje'.
Voilá.... één eersteklas paniekvogel (al valt dit critter niet in de luchtgeboren categorie) :
rMBZ4N.jpg

Roze verf erover, beetje rood voor wat accenten, witte drybrush voor het gebitje (oftewel tanden gepoetst :D)
oXYRL6.jpg

72dpuc.jpg

Lama Serpere sine Cuspis (Drasland Kruiper zonder Angel)
Dit diertje is ontstaan door spelen met restjes GreenStuff.
De Microparels doen het wel grappig op zo een creatuur.
PyLlHP.jpg

Op de schedel geplakt en met stevig verdunde verf de kleur opgebouwd.
1yoqBl.jpg

Lapis Salire (Steen Springer)
Ook van restjes GreenStuff.
Een putty werkje als dit start op een glad hard ondergrondje. Wat ik er ook mee doe, het blijft op het
plaatje zitten tot het uitgehard is. Dan met een plat mesje los steken.
GSeq7D.jpg

zISysL.jpg

8fo5EF.jpg

Decapoda Humus (Landgarnaal)
Yep! ook deez is een critter dat ontstond door gerommel met stukjes GreenStuff.
2abk8r.jpg

3mNUBC.jpg

18M44t.jpg

IjTAms.jpg

lctLmC.jpg
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Olga
Ook Olga moet nog zat aan gebeuren...
Was niet bijster te spreken over het gezicht en besloot haar een atmosferisch verantwoord masker te geven.
Met FIMO klei een beetje zitten spelen tot ik dit had :
RywK0J.jpg

GHKIcf.jpg
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Epiloog van deze aflevering
U ziet... tot hier maar even... zou het vandaag (lees gisteren) nog posten,
maar zit alweer op de dinsdag hehe :P
Binnenkort weer verder se...

Groetels :wavey:
 
Laatst bewerkt:
Gaaf om dit te zien groeien, ondanks dat deze al klaar is ;)

Fred
 
De kronkels van het brein kunnen toch rare dingen opleveren!
Leuk te lezen hoe alles ontstaan en gegroeid is.
 
leuke beestjes, die groene met de gele bolletjes vind ik minder, maar die landgarnaal is gewoon schitterend... prachtig om te volgen
 
Prachtig werk!
Knap hoe je van kleine "overschotjes" green stuff toch nog een mooi detail kan maken ;)
Ik kijk al uit naar het vervolg :))
 
Prachtig! Lang leve de verf- en lijmdampen in de hobbykamer :):):)
 
Lucy in the Sky with Diamants..................................:D
 
Laatst bewerkt:
Peter................. , zelfs na 5 minuten te kijken naar een foto , ontdek je nog knappe details :)

Lekker , ik kom al in hogere sferen en dit door alleen aandachtig naar alle foto's te kijken :laugh:

The Sky Is The Limit , maar niet voor jou ;)
 
Ik heb er nog steeds geen woorden voor... Heb deze ook zien staan pronken op de beurs 3 weken geleden, heb er zeker 10min blijven staan, en een aantal foto's gemaakt... blijft een fantastisch projekt, en zelfs nu Olga en friends klaar zijn blijft ook uw bouwverslag heerlijk om te volgen...

Groetjes,
Kurt
 
Eindsprint Deel 3 : Mr. Paddo kleur

Hee bouwkameraden :)

Bedankt voor de LuSyciDale, kronkelende en grenzeloos smakelijke reacties :D en ik gaat maar
meteen verder met deze update...(die al lang klaar had kunnen zijn, ware het niet dat er
aangebeld werd en een boodshappenlijstjesverkoper (echt waar) zich aandiende.
Had deze toffe peer al eens een keer eerder aan de deur gehad en meteen geraakten we terug in een grenzeloze
gedachtenwisseling over de symbiose van de mens en het universum......affijn... 2 1/2 uur later :huh::laugh:...)
Dan nog 2 1/2 uur nagedacht ofdat ik deze boeiende ontmoeting zou melden, heb ik dat dus
bij deze gemeld en gaan we nu dan eindelijk terug in de ontopic-modus (muzikaal begeleiding : Boom Room)

Mr.Paddo
Constructie : Qua constructie is de Paddo zo goed als gedaan,
wat nog moet gebeuren is :
-Tentakels op de rug vastzetten.
-Grijphandjes maken aan de twee tentakels die aan de hoed zitten.
-Hoed vastzetten op het lichaam.

De kleur van Mr.Paddo :
Tot nu was ik bezig geweest met een roodachtig kleurschema, maar gezien de kever intussen
ook al rood geworden was wilde ik nu wat anders.
Ik had iets reptielerigs in gedachten... of vettig...of slijmerig.
Kleurkeuze viel uiteindelijk op blauw als hoofdtint.
Deze keuze was niet weloverwogen echter.... kwam meer omdat ik die blauwe poelplanten
had gespoten en toen botweg het restant verf over de poten en de hoed begon te sproeien...
Het had wel wat vond ik en ben ermee door gegaan.

Nu eerst fottoos. Ben benieuwd wat u er van vind !....zelf heb ik inmiddels ongezouten kritiek
op mijn eigen kleurkeuze en de werkwijze, maar dat vertel ik later 8)

Paddo Torso 1 :
Op de volgende 4 foto's is :
-Mr.Paddo middels de luchtkwast voorzien van blauw (Tamiya acryl Sky Blue)
-Torso is donker geverfd.
-Torso details zijn geschilderd, ook pinwashes erbij.
-Onderkant looptentakels met verdund groenig geel geschilderd.
1.zUvjZb.jpg

2.1fOZjn.jpg

3.XO1wwK.jpg

Foto 4. is even een situatie plaatje, even kijken hoe het staat zo, wat zal het meest in het oog springen, hoe vallen schaduwen
4.RNuMfE.jpg

Paddo Torso 2 :
foto 5. t/m 8.
Het bleek dus dat in de schaduw van de hoed veel detail niet goed te zien is bij normale kijk-afstand.
Zodoende dat de "ribben" op de torso met een bijna witte kleur zijn hooggelicht.
Ook andere details zijn voor een betere zichtbaarheid met lichtere kleuren beschilderd.
(De "rondjes" met ongeverfde witte kernen zijn de insteek punten voor de rugtentakels)
5.R9Gj0G.jpg

6.sz1U3O.jpg

7.DpOhup.jpg

Op deze foto (8.) doet de paddo me denken aan het vooraanzicht van een Tiger 1.... ??:|
8.ofTYa7.jpg

Paddo Hoed :
De hoed was reeds in een blauwe tint geverfd.
Dan zijn details afzonderlijk geschilderd en zijn er meerdere pinwashes uitgevoerd.
Die pinwashes gingen niet zeer vloeiend want :
-De tot nu toe gebruikte verf was mat
-De ondergrond was veelal zuigend (schuim, tegellijm)
j3WYKn.jpg

9.dRrQMR.jpg

Foto 10. t/m 12 zijn extra grote plaatjes van schilder detail.
10.OVyPnj.jpg

11.Wg09i0.jpg

12.Ta7RML.jpg

En ?? al trek in champignonsoep gekregen ? of juist een paddo hater geworden ?
Hoe dan ook, dat het u wel mag bekomen en laat rustig een boertje waarin uw mening mag doorklinken ;)
Wil ik meer moeten uitleggen vraagt u maar...

Tovergroet uit de paddohoed :))
 
Een meesterwerk, sorry...een Meesterwerk ! Ik weet dat je hiermee al lang bezig bent, maar hoe geweldig is het eindresultaat !
 
Jawadde. Ik weet echt niet wat te zeggen, Hummm adembenemend.

Grtz Bart.
 
Eindsprint Deel 4 : Mr. Paddo krijgt Grijphandjes

Goeiemorgen mensen :) (en nog een laat bedankje voor de laatste reacties :D)

De radiostilte vanaf planeet Peter heeft een reden uiteraard.... mijn mond daarover dicht houden is niet mijn manier,
dus toch een (zo kort mogelijk :$) persoonlijk updeetje :
Mijn rouwen om het verlies van Nelleke is nu welhaast gedaan,
maar daardoor kwam er nog onopgelost "oudzeer" weer boven :(
Werd me bewust van dit alles.... en dus ikke beetje van slag...
Ben het maar gaan aanpakken en dat werpt vruchten af.... al doende blijvend leert men niewaar ?
Aldus is ook het (nooit helemaal stil liggende) modelleren terug gericht op gang gekomen sinds Januari 2017.
Heb een shelfqueen-diorama op tafel staan nu. Daar loopt elders (sinds 2014) al een topic van... zou het graag tonen hier, maar
dat loopt al over 13 pagina's... Kopiëren zie ik even niet zitten, maar wil wel wat plaatjes in een album zetten hier.
In ieder geval, omdat ik weer lol heb in posten, ook zeker hier weer eens aan de slag :8

Ben nu zover dat ik dit topic gedaan wil hebben.... tijd om eens wat achterstallige post aan te pakken !

Meteen met de paddo verder dan maar ?

Mr. Paddo Constructie
Nog te doen :
-Tentakels op de rug vastzetten.
-Grijphandjes maken aan de twee tentakels die aan de hoed zitten.
-Hoed vastzetten op het lichaam.

Grijphandjes maken
De paddenstoel heeft twee grijparmen langs zijn hoed zitten die nog 'handjes' nodig hebben.
Besloten werd om handjes te maken met Green Stuff putty van "Sylmasta".

Had eerder al een bevestigpunt vrij gehouden aan de grijparm uiteinden.
uSEzAA.jpg

Eerst basisvingers gerold van Green Stuff (Sylmasta).
De buisjes zijn een houvast voor de gebundelde vingers en om ze makkelijk
aan het uiteinde van de grijparm te kunnen monteren.
QdFokT.jpg

Bij elkaar leggen...
QuFAJt.jpg

... detail maken..
u48b85.jpg

.. mooi 'bundeltje' maken voor het buisje..
REppgg.jpg

Een minder mooie insteek is niet erg. Het buisje wordt toch gecamoufleerd met meer putty.
H6iaFf.jpg

Eerste deel van de 'camouflage' is voor de vingerkant van het buisje.
Gewoon een rolletje putty beetje vlak duwen, hoeft niet mooi egaal.
QylbgM.jpg

...en met een stompe pen detail naar keuze aanbrengen.
(detailleren bleek overbodig tijdens de afwerking aan de grijparm)
Huefqd.jpg

Door het vlakduwen van het rolletje putty kan de putty iets gaan hechten aan de werkmat.
Voor de zekerheid beter met een vlak mes lossen.
4O5HnG.jpg

Het lapje met een stip CAlijm vastzetten...
ocdtty.jpg

...en dan om het buisje wikkelen. Kan zowel met gereedschap alsook met de blote handen.
Wel altijd oppassen met aanduwen : putty is mogelijk nog makkelijk te vervormen.
Daarom laat ik voor dit soort verwerking de putty meestal wat langer liggen voor ik het oppak (± 30 tot 45 min.)
dnGt3e.jpg

Met CAlijm het handje aan de grijparm monteren...
IUG7di.jpg

... en dan met nog een bewerkt reepje putty het geheel afwerken.
U begrijpt dat het eerder aangebrachte reepje geen extra detail behoefde.
Dit soort dingen gebeurt meestal als er geen helder plan is getrokken omtrent de uitvoering van een idee :nowink:
TSSmpv.jpg

Nog te doen aan Mr.Paddo:
-Grijphandjes schilderen.
-Tentakels op de rug vastzetten.
-Hoed vastzetten op de torso.

Bijna klaar dus dit gedrocht ;)
Volgende update gaat meer over het terrein, ik moet nog wat
plaatjes schieten voor de volgende update, maar komt eraan !

Bedankt voor het kijken !

Groeten :)
 
Laatst bewerkt:
Een fantasierijk topic,spreekt heel erg tot de verbeelding van ieder die volgt.Erg benieuwd naar het eindresultaat.
 
Jammer om te lezen wat je allemaal meemaakt momenteel Peter.
Wel goed om te lezen dat modelbouw een vast plekje heeft in jou herstel/opknap/verwerk proces.
Volg deze al een heel lang en sta nog steeds versteld van jou onuitputtelijke fantasie.

Goed weer iets van je te lezen!

Fred
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan