Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

zeer knap werk met dat watereffect en mooi uitgelegd, bedankt hiervoor
 
Heldere uitleg over het maken van water en water effecten !
En het resultaat is gewoon fantastisch.

Dirk
 
Het is leuk om dit Kunstwerkje te zien groeien (ook al is het eigenlijk al afgewerkt ;) )
 
Buitengewoon geslaagd project is dit, nu al... prachtig.
 
18 januari 2011 was ik de eerste die reageerde op een topic van een fantasie diorama.
In die 6 jaar is dit diorama door een rollercoaster van emoties gegaan maar telkens weer kwam het te voorschijn er werd er verder aan gewerkt.
Met een onbegrensde fantasie. Tot nu.....
Ik zou het kunnen vergelijken met een tv serie die 6 jaar op t.v is geweest en waarvan de laatste aflevering is aangekondigd:yikes:
Moet ik dit straks echt gaan missen.....

Peter, je hebt een pracht van een diorama weggezet en vooral de uitleg hoe iets gemaakt werd was vaak een genot om te lezen :You_Rock_Emoticon:
Vol fantasie ook in de woorden die werden gebruikt.

Ik kan nog maar 1 ding zeggen.....laat de laatste aflevering maar komen:yes(1):

Fred
 
Ongelooflijk Peter.
Tot nu toe heb ik dit topic goed kunnen volgen maar jouw laatste verslag ga ik toch eerst even laten bezinken en daarna nog een paar maal herlezen.
Man man man, wat een werk.
 
Peter schitterend, ik ben al aan het lezen sinds gister om 4 uur, zo mooi zo prachtig en de uitleg, zo duidelijk
 
Het wordt hier langzaamaan duidelijk dat er een kunstenaar aan het werk is, en dan bedoel ik zowel op artistiek als op technisch gebied, wie houdt hier niet van ?
 
Hee luitjes, bedankt voor complimenten ! ^^
Doet ook goed om te horen dat ik kennelijk duidelijk kan uitleggen.
Misschien klinkt dat zelfonderschattend, maar vind goed uitleggen een kunst op zich.
De voorgaande update heb ik 2 keer moeten afbreken omdat ik voortdurend de text moest verbeteren
en het editten zo lang duurde dat ik noodgedwongen de boel maar opsloeg en naar bed ging.
Wat het natuurlijk ook moeilijker maakte was het verslaan vanuit herinneringen met weinig foto's.

Mijn huidige stijl van schrijven is ook anders dan voorheen. Het is wat serieuzer geworden.
Eerder gooide ik zo'n beetje alles eruit wat maar in me opkwam. Ik lees mijn topics af en en toe terug en zie dan
vaak een gezellige bende die soms ook wel wat rommelig over komt.
Spontaan versus doordacht.
Ouwehoeren is leuk, maar begrijpelijk kennis overbrengen ook.
Ik weet nu dat ik beide wil en de kunst voor mij is dan daar een weg in te vinden.

Pascal, bedankt ook voor je medeleven.
En ja, je kunt je inderdaad troosten met de gedachte dat ervaren prutsers soms met angstzweet in de handjes aan iets beginnen.
Bovendien maakt iedereen (van beginner tot en met meester) fouten en doen soms domme dingen...
Meer daarover in de laatste update....(yup, ik heb nog wat te melden vooraf aan de eindfoto's).

Leuke omschrijving Coachke :D ik vat het even samen (op mijn manier) : Een angstaanjagende buitenaardse oase van rust. ;)

Fred... prachtig samengevat maatje !:D ik zou er bijna sentimenteel van worden ook nog :$
Heb de eerste post even terug gelezen en we kunnen er nog eens 3 jaar bij optellen.... ik zei daar :
Dit project ben ik al zeker drie jaar geleden gestart
Dat klopt echt, eerste foto's in het archief dateren van Januari 2008....
En de pret is nog niet helemaal over, want er komt toch nog 1 update, jawel :)

Erwin, ik snap dat, je moest eens weten hoe vaak ik het zelf heb herlezen voor het een samenhangend verhaal werd :wacko:

GUnit, er zijn echt mensen die dit niet mooi vinden. Is hier in alle eerlijkheid zelfs gezegd, maar dan wel met een
uitgesproken waardering voor technieken of de originaliteit.

Nogmaals dank voor het reageren :)

en zoals ik al zei, nog 1 update met de laatste vorderingen, inclusief enkele momenten van schrik....
Tot gauw dan.

groete met sproete :D
 
Peter, een stukje tekst, en iets anders,

Er zijn mensen die dit niet mooi vinden, net zomin vind ik honden met lange haren mooi. Dat betekend niet, dat ik met mijn kortharig hond niet in een roedel loop met langharige.

Nog meer Superlatieven gooien? wat je maakt vindt ik ............., maar de uitleg de foto's en wat je maakt, ik vind het schitterend.
 
Dank je Aris, en dan nog... er bestaan ook van die dingen die mooi zijn door hun lelijkheid ;)

groet :)
 
Even bijgelezen, ziet er knap uit Peter.
Kan alleen maar jaloers zijn op je fantasie.
 
Hee Camaro, da's goed nieuws maatje...... dat je jaloers bent dan hè :P:laugh:

Gekheid uiteraard ;) bedankt voor het compliment :)

Eindfoto's zijn gemaakt.
Dit weekend laatste update + de eindfoto's :yup:

groet :)
 
HolaPola! Wat een indrukwekkend project zet je me daar neer Peter! :O Mijn kinnebakkes lag toch wel enkele minuten op mijn bureau hier :D Echt indrukwekkend werk met ontzettend cool oog voor detail. Das een kunstwerkje me dunkt! Proficiat.
 
Dit wordt een hoogtepunt in mijn vrije weekend, laat die foto's van het magistrale diorama maar komen Peter !
 
haha moetsjas grasias Wouter :D en beterschap met uwe kinnebakkes :D

eerst zien dan geloven Guy.......... nee hoor.... voor zondag 25 juni 23:59:59H ist gedaan !
Kijk er zelf ook naar uit (al een tijdje..) dat het geheel afgerond is ;)

Nu aan de slag.

Laterrr :D
 
Prachtig Peter, en die water partij, daar smul ik van.

Grtz Bart.
 
Laaft uw ogen zoveel u wilt Bart, en bedankt voor jouw compliment :)

intussen : laatste update komt eraan, gaat op mijn manier maar is voor zonsopgang een feit ;)

groeten :)
 
Met een beetje geluk smul ik er nog van1!
 
Eindsprint Deel 10 : Laatste Loodjes

Hallo allemaal :)

Jah! de laatste loodjes beste kijkers..... leuk, maar ook tenenkrommend tot 2x toe...

EINDSPRINT DEEL 10 Laatste Af- en Bewerkingen

Diorama : Begroeing afwerken


De begroeing rond de poel is als laatst gedaan.
Diverse materialen zijn gebruikt, maar vooral "Grass Tuffs" van verschillende merken.
Ook andere grassen en natuurlijke materialen zijn gebruikt. (meer daarover HIER
Hier geen extra foto's van dit werk. Het was maar gewoon voldouwen hè..

Extra Flora
Nog kleine add-on kwa plantjes, wel, schimmels eigenlijk.
Uit voorraad zijn er nog paddestoeltjes beschilderd en langs de trap 'geplant'.
lang en dun.. (nu zie ik hier ook een stapel beenderen in..)
AXNm4f.jpg

zQUNpo.jpg

Kort en dik..
P6C51W.jpg

bohIYG.jpg

Gy5kcH.jpg


Ongeval met Lucanis
Bezig zijnde het lange gras langs de rechter voorpoot van de Kever te positioneren,
stootte ik een voelspriet stuk :17:
7za6JS.jpg

Contactvlak was dusdanig klein dat makkelijk terug lijmen van de centimeters lange voelspriet bemoeilijkte.
Danmaar doen met pen-gat verbinding, dus gaatjes boren en stukje koperdraad erin.
Gaatje boren in afgebroken deel was eenvoudig, gaatje boren in het deel aan de Kever was tricky :
Dat deel was ook dun en dus licht meeverend.
Zat ook op smal punt vast aan de kop dus breekbaar.
Door met vinger de spriet te ondersteunen lukte het een mooi gaatje te boren.....vastzetten met CAlijm was nu nog maar een peuleschil :)
tD9nJ3.jpg

Meer Critters ? JA!
U weet nog van die "Crura Globum"? daar zou ik oorspronkelijk een aantal van plaatsen.
Toen mij door iemand hier werd gevraagd of dat doorging heb ik toegezegd
er minstens 1 bij te zetten...
En dat is gebeurt ook, al heeft u deze nog niet kunnen spotten hihi 8)
Nu dan die critter die iets slimmer is dan zijn (of haar) weghollende soortgenoot.

Tijdens de bouw van de trap (die waarvan Olga neerdaalt) is er aan de
achterkant een holte vrijgelaten voor een eventueel "Easter Egg" (staat nog niet in "Vademecum").
Een "Easter Egg" is een verborgen grapje. Vooral geschikt op diorama's waar ze meestal te zien zijn vanuit
een ongebruikelijke kijkhoek. Bijvoorbeeld vanaf de achterzijde.
yOeLv2.jpg

Vanwege het beperkte rantsoen aan tijd besloot ik een vereenvoudigde "Crura Globum" te maken...
XrLpnA.jpg

.... die zich verstopt had in de holte onder de trap 8):D
Coc0BM.jpg

Paddohoed Lijmtsunami
Als laatste bouwstap was hoed van Mr.Paddo aan de beurt.
Erg eenvoudige stap : hoed en body insmeren met PVA en hoed op body plaatsen.
Positioneren kon niet misgaan want :
Pasvlak van Paddo :
uPAroD.jpg

Pasvlak van hoed :
ulLyD3.jpg

Had echter in de verdieping in de hoed nog stukje schuim geplakt om de hoed iets verder achterover te zetten.
Hoewel het pasvlak nu niet meer perfect was dacht ik dat dit geen probleem was want :
ik zou beide pasvlakken bedekken met RUIME porties PVA zodat de verlijming toch in orde zou komen.
Dat gedaan hebbende zette ik de hoed snel op de body.
Ik keek vanonder naar de aansluiting en of er lijm tussen de kieren vandaan kwam...
Nou, dat kwam er !! het liep er tussenuit en vormde druppels :yikes:
Inderdaad drupte de lijm op het diorama -fck-
Ik had de hoed kunnen afnemen, maar was bang voor extra druppen daardoor.....
Als een bezetene ben ik met een dik penseel aan weerskanten de lijm weg gaan nemen tot er niets meer vloeide....
De goden zij dank dat er alleen twee druppen lijm precies tussen de looptentakels van de paddo op
het gladde stuk water voor de drain waren gevallen.
Daar kon ik het weghalen met een penseel en mooi schoonpoetsen met een nat wattenstaafje....
Verder was de lijm nergens op gevallen gelukkig !
Zal u zeggen, dit was echt even paniek, maar liep dus goed af.... wat dom toch ook om zoveel van die vloeibare lijm te gebruiken :nowink:
Had beter 2K epoxy of montagekit kunnen gebruiken.... men blijft leren :laugh:

Als allerlaatste toevoeging
was dan het titelplaatje nog aan te brengen.
jzjTx1.jpg
De bedoeling was om het uit te laten zien als een spandoek van leer, beetje in de stijl van de Asterix en Obelix tijd.
Strak opgespannen en vastgezet met 'stalen pennen' tegen de zogenaamd stenen grondplaat.
Heb echt leer gebruikt, maar het effect van strak opspannen lukte niet goed. Ik kon de hoeken niet goed oprekken zonder het te vernielen.
Heb de titelstrook met 4 spijkertjes en beetje Bison Contactlijm vast gemaakt, vooruit maar ;)
Had ik tijd gehad, dan had ik een spandoek gemaakt met GreenStuff....ja, haddewe dan wazzeme :sleep:


En geloof ut of nie...... het is gedaan met verslaan .... het diorama was al af, maar nu 'echt' :P
Heb er van genoten, het ganse traject ! In drie stukken ongeveer :
Eerste 7½ jaar af en aan.
Toen 2 maanden doordonderen.
Dan nog het post-bouw verslag, verspreid over 9 maanden.

Laatste noten over het geheel :
Tijdens die eindsprint kwamen er nog veel extra ideeën opborrelen, die ik niet heb uitgevoerd.
Ik 'moest' zelfs al bestaande ideeën laten liggen. Die ideetjes zijn wellicht voor een ander project bruikbaar.

In mijn geval voelde het ook wel prettig om niet al die extra ideeën te moeten doen.
"Moeten" zeg ik, want dat sluimert in mijn brein, opgewarmd door de hang naar perfectie.
Dat voelt soms als een rugzak waar meer in gaat dan uitkomt

Werken onder tijddruk van een deadline geeft voordelen vanwege efficiënt gebruik van tijd.
Ik moest plannen, maar heb het als zeer nuttig ervaren. Zinvol om dit vast te houden dus.
Het hebben van een doel was motiverend om klusjes en uitdagingen resoluut aan te pakken.
'Stick to the Plan, Stan' bleek productief en kon ondanks het kiezen voor een 'gulden middenweg' toch
tevreden zijn met het eindresutaat.

Er is 1 ding wat ik graag anders had gedaan :
De kleur van de Paddo had mij beter bevallen wanneer ik deze niet zou hebben geverfd (de looptentakels en body wel)
Vooral de hoed dus, die erg opvalt vanuit normaal gezichtspunt had naar mijn ogen veel organischer uitgezien,
Een verdere behandeling met washes en drybrush had een mooier effect gegeven. (zie HIER die eerste verfronde)

Tot slot komt dan nog 1 post met een stapeltje eindfoto's.
Het is nu alweer zondag, dus vandaag nog....

Iedereen bedankt voor de belangstelling en leuke reacties en opmerkingen en recepten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D

realistisch gefantaseerde groeten
9HEAc5.gif
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan