Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

Hallo lui :) fijne reacties, doet me deugd !

Coachke wat zeg je het weer tof, bedankt, ik voel die medaille al zitten ^^
en wellicht dat je deze nog eens in het echt gaat kunnen betasten (met de oogjes dan hè ;)

Dankje Pascal, goed ook dat je dit zegt... ik ben me bewust van wat die onregelmatigheid voor gevoel kan teweegbrengen :$
Ik roep soms iets te snel, waar ik me vervolgens dan niet aan hou.
Het moeite hebben met focussen helpt daar niet bij.
Wordt aan gewerkt, aan de andere kant... iemand zij eens : "Het is niet slecht onvoorspelbaar te blijven."
Dat vind ik ook wel wat hebben :P

Bedankt Erwin, ben zelf ook tevreden :). Vooral het masker en het haar maken haar erg verschillend van het origineel.

Leuke reactie Swaken :D paddo's snuiven is toch net zoiets als oordopjes innemen met water?? :laugh:
In alle eerlijkheid, (en neem me niet kwalijk dat ik er toch even op inga),
ik heb inderdaad ervaring met zulk voedsel voor het brein....is serieus speelgoed !, maar heb erg leuke herinneringen aan de effecten.
Leukste bezigheid na een portie paddo's vond ik : Tekenen en muziek maken/luisteren.
Letwel, ik zal dergelijke middelen nooit aanraden of aanbieden. Het beïnvloed immers het mentaal functioneren en als men
"niet lekker in z'n vel zit" kan gebruik van hallucinogene middelen raar uitpakken ! helemaal als je dat alleen doet !
Genoeg daarover... back to reality : bedankt voor je compliment :)

Nou PeiperJ , tof dat je Olga kunt waarderen zoals ze is, maar toch jammer dat je haar niet wilt ontmoeten...
Ze valt best mee hoor, ze is verkenner, geen Bloody Mary ;) kijk maar eens diep in die grote groene kijkglazen......... :wacko:
Bedankt voor de lof :)

Dat klinkt een energiek compliment GUnit, thanks :) het spoort me aan te reageren met :
Let's lock 'n load ! op naar het vervolg :yup:

groeten op een stokje :D
 
Peter, dan een andere mening, ik wil haar wel graag ontmoeten, harde bolster, lief hart en een mooie boezem.

En als het fout gaat, ik hoop dat het geaprracieerd wordt, Ik ben verliefd op haar, veel liever als kreps

muziekje erbij, https://www.youtube.com/watch?v=719wuQTaDRY
 
Laatst bewerkt:
Hoi Aris, leuk om deze ontboezeming te mogen lezen :)

Ik ben zo vrij geweest om het door te geven aan Olga (die momenteel op haar thuisplaneet Ray Sin uitrust van de fotoshoot),
en zij liet weten dat ze zich gevleid voelt, zeker wanneer het van een mens komt die durft te gaan als een 'burning stuntman' !

Ze weet niet zeker wanneer zij weer een presentatie komt doen hier op onze aardbol, maar
zodra dat bekend is mag ik dat hier mededelen. Een ontmoeting lijkt haar in ieder geval erg leuk.

Olga vertelde dat ze erg heeft gelachen om de clip van Golden Earring en vroeg zich af of
Mr.Paddo te porren zou zijn voor een dergelijke stunt met vuur.
Zelf durft zij zoiets wel aan. Als verkenner op Ray Sin heeft zij al heel wat meegemaakt en heeft
tijdens haar tochten ook enkele malen agressief wildvuur moeten trotseren.

Ruwe bolster jazeker, maar evenzo goed kan Olga zich druk maken over dat haar haar wel goed zit.
Over ruwe bolster gesproken... haar favoriete aardse karakter is Dulle Griet, zeker zoals ze uitgebeeld wordt in een aflevering van Suske en Wiske.
Die kennende kun je begrijpen dat Olga wel degelijk toch ook een zachte kant heeft :$

Ook liet Olga nog weten dat correspondentie mogelijk is via IMPS (Intergalactic Mail & Parcel Service).
Haar post adres is :
Olga Z8 Reg.o8-o7-1961+1
Reccon HQ 251 [Organic Scouts]
Galaxy 54, Ray Sin

Helaas ligt de intergalactische chatbox al een poosje op z'n gat, maar
zodra die weer on-worm is laat ik dat onmiddelijk weten !

Tot slot : van Olga aan iedereen vrolijke groeten :D
 
Eindsprint Deel 7 : Diorama Grondwerk

Hoi Pipeloi :)

valt nie mee zeg, een verslag afwerken van een project dat al gedaan is...nix voor mij...
Liep alweer aan te hikken tegen het vervolg, maar dat uitstellen geeft enkel maar onrust, is voor jullie ooknie leuk, dus aanpakken maar !

Heb nog extra foto's gemaakt om toch enigszins wat stappen te kunnen tonen.
Daarvoor werd de werktafel eens goed aan kant gemaakt om makkelijk rondom plaatjes te kunnen schieten.
Ook goeie verlichting van 2 richtingen was echt nodig omdat de paddenstoel behoorlijk schaduw strooit over het geheel.
Als extra lichtbron gebruikte ik een LED paneel van 30x60 cm (LED type 4014, 5500K, gekocht op SMC2016, 2 stuks voor €100,-)
Geeft een bult licht, weegt weinig en dus makkelijk op te hangen aan draad of in frame, maar gewoon los neerzetten kan ook.
Aldus was mijn tafel even fotostudio :
4p4cLi.jpg


Update Diorama : voortgang van grondwerk

Drain
Ik gebruik voor het gemak de term "drain" om het gat naast de oostelijke trap aan te duiden.
Voor uw oriëntatie wordt hier de drain nog even aangewezen :
B2MG3P.jpg

Het idee voor de drain :
Water dat aangevoerd wordt uit de "waterbraker" loopt over het gehele terrein en via de drain vloeit het weg.
Het water zal via een geleidelijk verloop van het bodemvlak plots naar beneden stromen/vallen.... ha ! wild water maken :8
Water komt later... nu eerst de drain zelf even (foto 1 t/m 7 zijn crops uit eerder geplaatste foto's in het verslag).
16mEONr.jpg

2J2ybnA.jpg

Detail en Afwerking :
Het water moet zogenaamd weg kunnen lopen, dus ik had ook een 'kanaal' verzorgd :
Gat ging door de grondplaat heen en extra materiaal van onder weggehaald.
3NfFeK3.jpg

Daarna het gat met een plug weer gedicht om zo de bodem te herstellen.
Het zichtbare gat is waarboven de Waterbraker zit.
4Sitp_38.jpg

Eerste bekleding met linzen, gelijmd met ruim PVA (oranje is gepeld en bruin is ongepeld).
5tFF5EJ.jpg

Opgevuld met diverse strooisels en plukjes 'bodembedekker'.
6Xsc44m.jpg

Wanden en helling zijn goed zo. Er komt nog plantengroei tegenaan dus de kale plekjes gaan niet meer opvallen.
In de 'goot' is lang gras aangebracht. Wist niet of dit te zien zou zijn onder water, maar leek me wel passend zo.
7SQmrGb.jpg

Hier een uitprobering van de waterval. Erg mooi spul van Woodlands, maar daarover later...zo gaaf!! :P;)
Het met Korstmos bedekte eikentakje was een ideetje, maar de poel zou er te vol mee worden. Meer over de poel iets verderop.
8PRrh8H.jpg

Extra close up, zie toch hoe prachtig die 'dooie zooi' die onder de bomen ligt ! :ohmy:
Stukje wat je ziet is ± 6cm. De mos 'schelpjes' kunnen misschien geoogst worden om te gebruiken als zuignapjes van een Octopus...
ZXRU58.jpg

Hier en nu even klaar met de drain, verder met :

De poel
De poel beslaat het grootste vlakke deel van het diorama, maar is oneffen gevormd.
Ik heb nagedacht over wat water doet met de bodem en vooral plaatjes bekeken.
En dan met de opgedane inzichten proberen de natuur na te maken op schaal, wat erg leuk is om te doen overigens ^^
Het was nu tijd om het achterste deel van de poel (links van de gaatjes) in te vullen met iets leuks...
Sitp_29.jpg

Heb gegoogeld met "forrest pool" en dat leverde voldoende inspiratie.
Besloot een soort van dooie takkebende te maken. Begroeid met mos enzo.

Bodembedekking :
Helaas geen foto's van de stappen, maar het ging zo :
Takjes gekipt en die stuk voor stuk voorzien van mos (PVA + groen strooisel).
Toen met PVA takje voor takje een wirwar aan dood hout opgebouwd.
Dan nog wat extra begroeing erbij en erop, ook weer met PVA.
Dan extra kleurtjes aanbrengen met washes en drybrush.

Het zag er dan zo uit :
YXlN9b.jpg

Vanuit andere hoek.
(de markeringen duiden op de 2 montage punten voor de paddo)
ywYTHL.jpg

Materiaal :
Voor de takjes zijn stukjes van dit (gedroogde) plantje gebruikt. Naam weet ik niet meer maar het wordt verkocht
als siermateriaal om bloemstukjes mee te verfraaien. Voor 5 Euro heb je een zak vol !
y2lSWJ.jpg

Het ziet uit als een bodembedekker. Eerste foto laat zo'n 'struikje' zien met de wortel naar boven.
Stukjes kunnen mooi als grillig boompje gebruikt worden ;) De structuur van de bast is niet heel goed te zien, maar ook mooi grillig.
6MPKwD.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Genoeg even zo, tis tiet veur de bedstee, dus hier rond ik het af... maarrr... ik ruik de finish (ruikt goed) dus vervolg
kan niet ver weg zijn...

Als u het leuk vond toeter dan een keer,
anders gewoon tot de volgende......................................... maal :laugh:

Mazzels ;)

Z7rBtj.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is bewonderenswaardig hoe je dit letterlijk en figuurlijk fantastische diorama voor elkaar krijgt, hoe je je immateriële inspiratie weet te verwerken naar materie en hoe je dan ook nog eens je hele werkproces beschrijft. Het (voorlopige) resultaat is imposant en zoals ik het zie realistisch binnen surrealistische kaders.

Dit topic is zo bijzonder en geslaagd dat ik het een vijfsterrenwaardering heb gegeven.

Ik ben benieuwd naar de grande finale :)
 
Weer zeer leerrijk deze update hoor Peter, erg mooie foto's vergezeld van to the point uitleg.
In de natuur kan je inderdaad soms echte miniatuurwereldjes ontdekken, zo'n eikentakje met microplantjes erop vragen bijna om er iets rond te bouwen.
Heb je iets gedaan om op de een of andere manier het uitzicht ervan te conserveren ? Want dat is iets waarvan ik zelf altijd een beetje schrik heb om echt spul uit de natuur te gebruiken. Bijvoorbeeld dat zogenaamde zeeschuim ofte seafoam dat veel gebruikt wordt om als boompje, struik of beplanting te dienen, dat begint na een jaartje of vier, vijf gewoon te verpulveren. Ik heb meerdere pogingen ondernomen om dit op te vangen maar vooralsnog heb ik geen echte oplossing, zonde want op zich is het erg mooi spul om te verwerken.
Ik kijk uit naar de volgende update, bedankt nog eens om dit alles te delen Peter !
 
Nou Roy, wat een mooi compliment en getooid met 5 sterren nog wel ! Bedankt man ^^
Inderdaad wat je zegt : "realistisch binnen surrealistische kaders". Hoe onwerkelijk ook het idee, ik wil dat toch dusdanig weergeven
dat de toeschouwer het gevoel krijgt dat het toch mogelijk is.
Een reële Grand Finale van het surreële verslag is in ieder geval onderweg... nog twee of drie hoofdstukjes schat ik...

Guy, bedankt voor jouw waardering :) dat doet een mens goed !
Ja prachtig hè wat moedertje natuur ons allemaal voorschotelt, zelfs de restjes zijn vaak niet te versmaden.
En die kun je gratis in je eigen doggybag mee naar huis slepen.

Antwoord op jouw vragen :
Heb je iets gedaan om op de een of andere manier het uitzicht ervan te conserveren ?
die eikentakjes heb ik reeds meer dan 10 jaar geleden in een schoenendoos verzameld.
Ze liggen gewoon op elkaar en de conditie gaat niet achteruit voor zover ik kan waarnemen.
Ik heb ze destijds als dood hout van de grond geraapt en niks aan preserveren gedaan.
Heb ze ook meerdere malen uit de doos gehaald en bekeken, maar alles blijft goed zitten, ook de bast van de takjes zelf.
Daarbij behandel ik ze wel voorzichtig uiteraard.
Droog en donker bewaren is denk ik wel belangrijk voor zulk spul.

dat zogenaamde zeeschuim ofte seafoam (...) dat begint na een jaartje of vier, vijf gewoon te verpulveren
Dat is balen ! maar ik ken dit probleem niet, tenminste... nóg niet :|
Zelf heb ik ooit een doos vol gekocht waar ik in mijn leven waarschijnlijk niet doorheen kom,
maar dat is nog steeds in goede staat. Zonder enige speciale behandeling of opslag.
Pas geleden nog trok ik de hele kluwen Zeeschuim uit de la om een paar mooie stukken te vinden.
Het enige dat brak waren kleine stukjes die in elkaar bleven haken tijdens het ontwarren. Het gaat ook niet kapot
wanneer ik de kluwen terug in de la duw.
Ik zeg je dat deze voorraad ook al minstens 10 jaar oud is !
(Misschien ligt het aan 1 van mijn 'innerlijke stellingen' ? : "Bij mij gaat alles lang mee !") :approve:

Volgende update komt preserveren van plantdelen ook aan bod... stay tuned...

Tot gauw dan, nu tijd voor mijn nachtelijke wandelingetje :ph34r:
Groetels !
 
Eindsprint Deel 8 : Diorama Grondwerk, Begroeing

Goeiemiddag iedereen :)
Ik wil maar steeds aan de bouwtafel kruipen..... maar dan is er dat stemmetje....topictopictopictopictopictopictopictopictopictopic

Verder dus ! waarmee?
Buiten de elementen in het terrein en de acteurs daarop wordt alles vol gestopt met allerlei begroeingen.
Om het 'park' een sfeer van ongereptheid te geven was grote diversiteit een must voor mij.
Struikjes, water- en slingerplantjes (al dan niet bloeiend) riet, gras, mos, schimmels, paddestoeltjes.
Een deel van het gebruikte materiaal is natuurlijk. Anderzijds zijn gefabriceerde spullen gebruikt.
Omdat de lijst van AM spullen nogal groot is, laat ik het bij de "bijzondere gevallen".
Voor die toelichting heb ik dus het meest interessante nog eens uit de kast getrokken om foto's van te maken ;)
4K1FEE.jpg

-=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=-=-=-=-=-

Update Diorama : voortgang van grondwerk
Opvullen van het geheel + materiaal

!:yo:! voor een algemene verklarende woordenlijst, glossary... zie het Vademecum

Begroeing maken met natuurlijk materiaal
De natuur biedt veel bruikbaars voor ons modelisten om de natuur op schaal na te bootsen.
Probleem is echter dat geoogst materiaal verkruimelt wanneer niet iets gedaan wordt om te preserveren.

Hoe preserveren ?
Vers plantmateriaal preserveren geeft voordeel dat het soepel blijft. Kleur blijft niet behouden.
1. Haal flesje glycerine bij apotheek, drogist of bijvoorbeeld uw plaatselijke "action".
2. Zorg voor een pot of bakje waarin de plantdelen gedompeld kunnen worden (niet te groot).
3. Maak in bakje of pot een mengel van de glycerine met lauw water. Half om half.
4. Doe de plantdelen (geknipt of gesneden, niet plukken) in het mengsel en laat het 30 minuten rustig staan.
5. Haal de plantdelen uit het mengsel en leg ze netjes neer op enkele tissues.
6. Rustig laten drogen en presto ! uw gepreserveerde plantjes :)

NOTE: hou bij preserveren rekening dat liefst meteen na snoeien van plantdelen deze in de glycerine worden ondergedompeld.
De sapstroom is dan nog actief waardoor de glycerine goed wordt opgenomen samen met het water.
Dat is belangrijk : de glycerine die na het drogen achterblijft in de nerven houdt het plantdeel in goede staat.
Afhankelijk van fijnheid en plantsoort kan een langere wachtijd tussen snoeien en glycerinebadje nadelig zijn voor
het behoud van de oorspronkelijke vorm.
TIP 1 : Mocht je gaan oogsten een eindje van huis, maak dan dat lauwe mengsel en neem het mee in een afsluitbare pot.
Dat het lauwe er af gaat is geen ramp. Beter zo dan een mengsel met koud water.
Thuis knippen ? zorg dan dat het mengsel al gereed staat.
TIP 2 : Het water/glycerine mengsel kan hergebruikt worden, maar bewaar het geen week.

Planten, Natuurlijk #1
Meteen mooi voorbeeld van prepareren met glycerine.
Naam van dit plantje is mij onbekend, komt uit de rotstuin van een bouwcollega.
Zo leeft het buiten :
2hDCLk.jpg

De vers geknipte takjes konden helaas pas na ± 2 uur in de glycerine. De mooie blaadjes waren al omgekruld.... toch maar proberen...
De preservering op zich is toch gelukt, echter de krulling kreeg (en krijg) ik er niet uit. Misschien had een weinig gewicht op netjes
gespreide blaadjes tijdens het drogen tussen tissue kunnen helpen...een volgende keer uitproberen !
NTbljc.jpg

Aan de soepelheid mankeert niks...
icXUGM.jpg

Heb de takjes op een gehandschoende hand gespoten.
Daarna met "Tacky Glue" in de "drain" gelijmd.
MPk7l4.jpg

Zo te zien is het een sporendragend plantje.
voy9kf.jpg

Planten, Natuurlijk #2
Deze stukjes komen van een Conifeer soort, een soort vetplantje, meer kan ik er helaas niet over vertellen.
Vetplantjes drogen niet zo snel uit, dus deze plantdelen zullen minder last hebben van langer wachten op het glycerine bad.
Vers was het helder gifgroen . Links op foto is 6 maanden na preservering,
rechtse stukjes zijn net zolang geleden gespoten en geschilderd met gloss acryl, vorm en kleur is nog uitstekend.
EqNwzZ.jpg

Planten, Natuurlijk #3 (AM)
Een ander plantje dat gebruikt werd is gekocht als AM setje.
Kant en klaar gepreserveerd en groen gekleurd. Vermoedelijk in een kleuroplossing gedompeld.
1. Een stukje puur natuur in gedroogde vorm. Weet geen naam helaas, ook niet hoe ik eraan gekomen ben (misschien bloemetjes van een Bremstruik ?).
2. Een takje uit het setje (±15 takjes). ("Miniature Foliage" van Anita Decor).
3. Een stukje dat met acrylverf beschilderd is voor bloemeneffect. Ik heb geel en rose gebruikt, maar zag recentelijk
dat deze kleuren in de blaadjes waren getrokken zodat een bleek kleurtje over is gebleven. Misschien dat olieverf of enamel beter werkt ?
t2mGQ0.jpg

Planten, Natuurlijk #4
Jaren geleden eens geplukt ergens. Van hoe te preserveren wist ik nog niks, dus droog en breekbaar.
Evengoed te gebruiken hoor, maar iets lastiger vanwege de kwetsbare staat. Voorzichtig behandelen met verdunde verf
geeft behalve kleur ook een bescherming tegen verdere aftakeling. Kwast kan, airbrush kan ook (voorzichtig met de luchtdruk).
Eventueel vooraf even inspuiten met ruitensproeiervloeistof.
In plaats van verven (of vooraf aan het verven) kun je de vooraf bevochtigde delen kortstondig in verdunde PVA dompelen.
hgTq6i.jpg

Van de clusters gebruikte ik de meest volle takjes (ook rekening houdend met iets uitval).
Eerst spoot ik ze groen (met een beetje glans vernis aan verf toegevoegd).
Dan met penseel de 'bloemetjes' geverfd. Uiteraard vielen er dan nog bloemetjes vanaf, maar er bleef zat over (gelukkig ;))
eRQYZ4.jpg

Planten, Natuurlijk #5
Vrouwenmantel, althans, het bloeiende deel van deze plant. (hier meer)
Heb dit ruim 10 jaar geleden geplukt en laten drogen. Was voor het vullen van een 1:35 plantenbak (op diorama).
(Nu wil ik toch ook het levende plantje wel eens meemaken (ook om vers te kunnen preserveren)
En het is een leuke aanwinst ook voor het stukje natuur achter het huus (meer jungle dan tuin.... laat Moeder Natuur haar gang maar gaan zeg ik, is prachtig indrukwekkend. Ik speel daar liever geen kappertje mee
:))
u8jnJa.jpg

Droog is dit tamelijk fragiel. Vermits voorzichtig wordt omgesprongen hiermee is het echter zeker goed te gebruiken.
Niet te zuinig met verf geeft volgens mij wel iets taaiheid aan de droge materie.
Een paar bloemetjes toch verliezen is welhaast onvermijdelijk, maar geen ramp.
Gewoon ander stukje erbij doen voor eventuele opvulling. Je bouwt zelf je boeketje met meerdere kleine stukjes.
Of hele stukken voor struikachtige planten. Eén enkel bloemke is wellicht te gebruiken op een figuur in het haar bijvoorbeeld.
KEKOq3.jpg

NTw12d.jpg

Is het niet schattig ? :))
LHwCYY.jpg

en zo is het te gebruiken als plantenbak vulling (detailshot van diorama "Der Weg Unseres Vaters").
McHmlq.jpg

Planten, Natuurlijk #6
Mos uit het bos. Bewaar ik al vele jaren in een papieren zak en is nog steeds groen. Breekt ook niet snel.
Mos is ook zeer geschikt om her en der plekjes op te vullen, of spleten vol te proppen, als bekleding,
of in kleine toefjes als basis te dienen voor iets dat uit dat toefje 'groeit'.
mTkA5n.jpg

Je kunt toefjes mos bij elkaar pakken en tussen de vingers samendraaien tot een soort van struik met stam.
Met enkele druppels verdunde houtlijm of vernis kan de 'stam' stevig gemaakt worden voor makkelijke plaatsing in een gat.
Zonder die versteviging en niet zoveel 'stam' kunnen dergelijke struikjes makkelijk tussen gesteente en spleten gelijmd worden.
q9P2z0.jpg

Planten, Natuurlijk #7 (AM)
Deze mos-soort is ooit in de winkel gekocht. Weet de oorsprong niet.
Ook al jaren oud en wordt bewaard in plastic zakje. Het is nog steeds soepel, maar breekt soms wel.
ykKZmY.jpg

Mooie fijne structuur. Deze is ook in strengen aangebracht op de Drakenschedel.
Laat zich prima spuiten zonder kapot te gaan.
xGIWt4.jpg

Planten, Natuurlijk (?) #8 (AM)
"Jungle Mos" van het merk "Rayher, Hobby Kunst". Is al jaren oud, weet niet of dit nog verkocht wordt.
Het lijkt mij natuurlijk materiaal wat gepreserveerd is. Zou een mos soort kunnen zijn.
Soepel en breekt niet, wel makkelijk uit elkaar te trekken.
Ik heb dit op dit diorama gebruikt om de holte van de Drakenschedel op te vullen.
T0QO9v.jpg

Planten Afval
Tijdens het werken met natuurlijk materiaal valt er altijd van alles af.
Dat veeg ik bij elkaar en bewaar het in een verzamelbakje. Goed om te dienen als bosgrond, of bestrooien van takjes..
9jlG9o.jpg

Een portie van dit afval kan bijv. gebruikt worden om lege plekjes vol te stoppen.
Gewoon vermengen met een beetje verdunde PVA en dan aanbrengen.
Voordat ik het meng met de lijm benevel ik het met ruitensproeier vloeistof.
pz7vhb.jpg

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=

Begroeing maken met diverse materialen ; Samengestelde Planten
Diverse materialen behelst zo'n beetje alles, zowel natuurlijk alsook synthetisch.
Voor fantasy flora is alles mogelijk, maar het kan er evengoed natuurgetrouw uitzien. Inspiratie daarvoor geeft de natuur zelf.
Bij deze de diverse verzonnen planten, mede geïnspireerd door natuur en plaatjes zoals bijv. "fantasy nature".

Planten, Samengesteld #1 (AM+Nature)
Takjesclusters zijn op een beurs gekocht. Het groen is een schuimvlok strooisel.
Takjes in PVA dopen en bestrooien. Na droging eventueel airbrushen en/of drybrushen danwel aanstippen.
Takjes zijn vrij breekbaar, het schuim daarentegen juist niet....;)
oAaxC8.jpg

Planten, Samengesteld #2 (AM + Nature)
Woekerplanten of liaan-achtigen zijn makkelijk te maken met een stuk garen, PVA en één of ander strooispul.
Garen nat maken tussen uw lippen, dan even goed door de lijm halen en in een laagje strooisel leggen en daarmee bedekken,
beetje schudden en hopla, uw fantasie liaan.
A. Bedekt met "Rebenlaub" Nr.3398 van "Heki".
B. Bedekt met de zaadjes van de Berkenboom.
C. Bedekt met een mengsel van tabak-kruimels + fijn schuimstrooisel.
D. De vermelding van de lucifer is enkel om deze trouwe figurant (in de rol van maatstaf) eens in het zonnetje te zetten.
LaLeLiLoLu !.... Lang Leve Lichtgevende Lofwaardige Lucifer !
ObUxHP.jpg

Planten, Samengesteld #3 (AM)
Lang gras (merk onbekend). Heel fijn soepel gras, 7cm lang. Verkrijgbaar in ieder geval twee kleuren, groen en bleekgeel.
Hier samengesteld tot 'pollen' om te gebruiken langs en in het water.
Eenvoudig toefjes gras in lijm dippen, op een plaatje leggen en laten drogen.
De dotjes lijm laten zich makkelijk van het plaatje afsteken.
De resterende souplesse in de lijm maakt het makkelijk om de dotjes tussen de vingertoppen in een 'punt' te rollen/knijpen.
Gaatje prikken in de bodem en de pol daarin lijmen.
nuiux7.jpg

Planten, Samengesteld #4 (AM)
Uit een setje van "Green Line" (Paardebloem & Smalle Weegbree 1:35) heb ik enkele afzonderlijke delen van de Smalle Weegbree
gebruikt om als een soort 'rotsplantje' op de Drakenschedel te lijmen. Voor een exotisch effect is alleen een gele nerf op de blaadjes geverfd.
D0F8yD.jpg

hKgP5J.jpg

Planten, Samengesteld #5 (AM)
Van "Mini Natur" (Blumen Magenta 998-26S) (1) een strookje van het matje geknipt. Dan dubbel gevouwen, goeie dot PVA eraan en in rooie bollekes (2) geduwd.
Die bolletjes zijn van "Noch" (appels in H0).
qXZdfa.jpg

Planten, Samengesteld #6 (Diverse Materialen)
Met ijzerdraad, lijm, zand, 2k-putty en plastic is van alles te maken.
De ijzerdraad met coating is verkrijgbaar bij plantenwinkels.
sZVkpO.jpg
En aldus ontststond de "Vliegenvanger" (Insektomanĝa). Deze twee komen bij de "Drain" te staan.
jQABM8.jpg

Begroeing maken, Overige
Verder is gebruikt :
Grassen en graspollen en strooisels van diverse merken, 1:35 Varens van "Green-Line", 2kPutties (MagicSculp, GreenStuff).
Bij nabootsen van natuur is diversiteit belangrijk, net als het voorkomen van patronen.
Verder is er rekening gehouden met zogenaamde natuurlijke omstandigheden : niet elk soort begroeing komt overal voor.
Ondanks dat het fantasie is probeer ik toch het geheel 'geloofwaardig' te laten uitzien.
NOTE : Bij het samenstellen en plaatsen van de begroeing is gebruik gemaakt van :
Acryl Glans Vernis, PVAlijm, Tacky Glue, CAlijm.
"Tacky Glue" is een PVA variant. Het verschil met PVA zit hem in de viscositeit en de kleverigheid.
De viscositeit (vloeibaarheid) lijkt op die van handwarme caramel in een Marsreep en het is zeer kleverig, 'tacky'.
Heb dit gekocht bij een winkel voor creatief benodigdheden en werkt bijzonder fijn.
Je zou het zelf kunnen maken misschien door een hoeveelheid PVA in te laten drogen waarbij het regelmatig omgeroerd moet worden.
ICLIOh.jpg

Begroeing diorama, Nieuwste vorderingen
Hier enkele foto's na het toevoegen van wat zoal beschreven is hierboven.

EELAVz.jpg

EJfdH6.jpg

p2HPmD.jpg

20cm0o.jpg

ajG4zX.jpg

S0qyHZ.jpg

pRDOKL.jpg

SGK9ng.jpg

dkAGzS.jpg

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Update slotwoordje

Beetje spijtig dat ik van veel hier getoonde plantjes niets of niet veel weet.
Misschien een idee om naar je favoriete plantensupermarkt te gaan en aldaar rond te vragen met behulp van de bovenstaande plaatjes ?
Of anders gewoon eens de natuur in duiken en goed je ogen gebruiken en hier en daar iets snoeien.

Natuur maken op schaal is erg leuk om te doen. Goed rondkijken tijdens wandelingen in bos en veld geven inzicht en inspiratie.
Plannen van het aanleggen van begroeing is wel aan te raden, maar is gezien de aard van het onderwerp
niet heel lastig aan te passen achteraf.

Hier en daar heeft u al iets water kunnen zien glimmen...... dat komt de volgende keer aan de beurt.

Bedankt voor het kijken :)....stel gerust vragen :8... maar ook recepten voor gegrilde diorama's zijn welkom :P

Groeiende Groene Groeten :approve:
 
Laatst bewerkt:
Dat is toch wel een bijzondere post. Ik ga deze opslaan voor het geval ik natuurlijke producten wil gebruiken in een project.

Veel dank om de moeite te nemen dit allemaal in detail en vol passie op te schrijven!
 
dat is idd een zeer interessante post :)
zal eens zien of ik die volgende week ergens een mooi plaatsje kan geven ergens op het forum, zodat het makkelijk terug te vinden is
 
Interessant, die uitleg over dat natuurlijk materiaal.
Zo zie je maar weer dat niet alles geld hoeft te kosten.
 
Zéér interessant hoe alles uitgelegd wordt :)
Ik heb ook nog vele plantjes liggen dat in het verleden verzameld is geweest, alleen wist ik toen nog niets over het preserveren :(
Gelukkig is dit hier nu duidelijk geworden :)
Deze post verdiend inderdaad een apart topic, zodat het mettertijd niet verloren gaat... ;)
 
Zo mooi, je waant je echt in een droomwereld !
 
Hele mooie techniek wat je gebruikt. Ik weet dat ik iemand met dit verhaal blij kan maken, die poppenhuizen bouwt en alles duur koopt.
De tuin begint ook al schitterend te worden
 
Nou Luitjes, fijn om te horen hoor,^^ met name de waardering omtrent de gebruikswaarde, bedankt !

Dat is toch wel een bijzondere post. Ik ga deze opslaan voor het geval ik natuurlijke producten wil gebruiken in een project.
Veel dank om de moeite te nemen dit allemaal in detail en vol passie op te schrijven!
Nou Roy, you're welcom ! moeite heeft het zeker gekost :34: maar met plezier gedaan, want ik leer tevens
mijn posts duidelijker, ordelijker en geduldiger te maken. Hoe jij dat aanpakt inspireert me daarbij !
Sla de boel maar lekker op, maar let op de 'editregel' onderaan.... heb alweer ge-edit en kan nog wel eens gebeuren :$

dat is idd een zeer interessante post :)
zal eens zien of ik die volgende week ergens een mooi plaatsje kan geven ergens op het forum, zodat het makkelijk terug te vinden is
Tof idee Jordic, een apart topic. Maar er is in het gehele bouwverslag meer vermeld over maken van begroeing.
Of gaat het in het bijzonder over het gebruik van natuurlijk materiaal ?
Vind ergens neerzetten prima hoor, ik kan (en wil) een op zichzelf staande kopie nog uitbreiden ook !
Waar ? we hebben in de afdeling "Know How" een rubriek "Howto's". Maar daar kunnen enkel PDF's geplaatst worden.
"Know How" lijkt me wel de plek, maar ik heb geen trek om nog eens met Word te gaan stoeien... ben daar niet handig mee ook...
Heb overigens wel meer SBSjes 'op voorraad' die daar bij zouden kunnen...ben benieuwd naar de mooglijkheeden :8

Interessant, die uitleg over dat natuurlijk materiaal.
Zo zie je maar weer dat niet alles geld hoeft te kosten.
Zo'ist maar net Sam, Moeder Natuur is een veelzijdige gratis After-Market.... en altijd open :P

Zéér interessant hoe alles uitgelegd wordt :)
Ik heb ook nog vele plantjes liggen dat in het verleden verzameld is geweest, alleen wist ik toen nog niets over het preserveren :(
Gelukkig is dit hier nu duidelijk geworden :)
Deze post verdiend inderdaad een apart topic, zodat het mettertijd niet verloren gaat... ;)
Met plezier gedaan Beyond :) en je kunt die droge bende zeker nog gebruiken hè. Alleen wel beetje uitkijken en een soort
van post-preservering met behulp van verf, vernis en/of lijm helpt toch iets.
Ook jij pleit voor een apart topic. Is ook wel een goed idee, niet alleen voor deze post overigens.
Ben wel vaker een SBS in een topic tegengekomen, die ik graag terug zou zien maar niet meer weet waar die staat.
In ieder geval verwijder ik nooit foto's, dus daar is geen zorg over.

Zo mooi, je waant je echt in een droomwereld !
^^.... en die wereld is zoooo leuk ^^.... geniet ervan Guyke ;) (nix voor jou ? een fantasy tafereeltje ?)

Hele mooie techniek wat je gebruikt. Ik weet dat ik iemand met dit verhaal blij kan maken, die poppenhuizen bouwt en alles duur koopt.
De tuin begint ook al schitterend te worden
Leuk om te horen Aris :) en tja, de handelaren gun ik uiteraard een goeie plak kaas op het brood, maar soms ook eet ik die liever zelf.
Moet vaak lachen bij die kleine zakjes natuurspul voor €3,- die je met emmers tegelijk langs de straat ziet liggen :laugh: (niet de zakjes maar dat natuurspul :P)

En aan iedereen : die laatste opmerking slaat eigenlijk op de bloesem van de Amerikaanse Eik die nu wel zo'n beetje uitgebloeid is
en in overvloed op te rapen is. Is wel niet met glycerine te preserveren, maar dat maakt weinig uit voor dit fijne spul.
Zal het later eens toelichten, maar hier vast een plaatje van hoe het eruit ziet op een 1:35 voertuig.
0dlSK6.jpg

en natuurlijk.......... een goed gepreserveerd groetje :D
 
Laatst bewerkt:
dit zal ik nog een paar keer lezen bedankt voor mooie en duidelijke uitleg grt.
 
Eindsprint Deel 9 : Water Gieten + Effecten

EINDSPRINT DEEL 9 ga vooral zitten want is nogal groot einsprintstuk geworden :P:laugh:

De voleinding nadert vrienden,
maar natuurlijk niet zonder eerst nog een heel verhaal op te hangen over het grote waterwerkplan zelf…

Met ook een stukje over de stand van zaken zoals die waren vorig jaar tijdens
de noeste arbeid om dit project te voltooien voor 1 Oktober.
Ik doe het ook omdat een actueel verslag niet plaats heeft gevonden destijds,
en vanwege een dergelijk verslag veel meer text en foto’s zou hebben opgeleverd, kan hetgeen kwaad even een paar regels
op te stoken om dat gemis een beetje goed te maken als u het niet erg vindt om nog even door te lezen.
Zit weliswaar een triestige noot in, maar wil het toch even vertellen...

Geen zin in lezen ? gewoon efkes doorscrollebollen tot u (de) sterretjes ziet :nowink:

Welnu…

In den beginne was het plan eenvoudig : er moet water op het dio, incl. toevoer en afvoer.
Zorgeloos (jaren) af en aan verder bouwend voorzag ik geen ingewikkelde toestanden…
Maar ja, nu was er een doel gesteld en ik had dus nog maar twee maanden voor een hele rits klusjes…
Het was nu toch wel tijd dus om eens ernstig over dat watergieten na te denken.

Waar moest ik zoal rekening mee houden ?
A .Schedel als eerste in water : maar Kever moet dan mee in dat zelfde water.
B. Schedel moet dan rechts klaar want : Kever erop verhindert later bijwerken.
C. Paddo moet dan eigenlijk ook in het water, maar : ik kan dan niet meer bij de Waterbraker waaraan de watervloed moet ontspruiten die terecht moet komen op het reeds gegoten resin water.
D. Tegelijkertijd moet dus de linkerkant + voorkant van de Schedel ook al gedaan zijn, alsmede de afwerking
van de ligging ervan in het water.
E. En hoe voorkom ik intussen dat mijn giethars de drain inloopt, want die loopt anders vol (wat dus niet mag volgens het plan), maar toch moet de hars erin lopen en onderin een laagje vormen….
Was het duidelijk zo ?....ik zeg u, bij mij duizelde het even…

Ik had nog nooit water gemaakt met giethars ooknie en zou het fout gaan haal je het niet zomaar weg....ay
gAAhXe.gif
Gelukkig heb ik ooit van Mr.Cactus geleerd niet te “peeuwen” in zulks toestand 8)
Simpel even ontwinden met thee en pafke doet wonderen ! UWkmge.gif
Dan rustig bekijken en zien !
en wa zaggikdan ?
De hele plas water kon uiteraard ook in “sub assemblies” gegoten worden
De giethars die ik heb is daar geschikt voor wist ik (in theorie) dus was niet bang voor
zichtbare overgangen van laagjes de verschillende laagjes.
Het zag er al meteen een stuk minder eng uit
Ben meteen plan gaan trekken…. en maakte notities betreffende :
Waar + wanneer gieten ?
Welk object moet vóór het gieten, tijdens het gieten, of zo mogelijk/handiger ná het gieten geplaatst ?
Vanaf nu werkte ik dagelijks werkbriefjes bij wat goed heeft geholpen.
Maar toen....

Dan was er 18 September 2016, (nog 12 dagen tot de deadline) en die begon met triest nieuws…
In de ochtend was mijn vader overleden….kwam niet onverwacht en was feitelijk een verlossing voor hem, maar
evengoed staat de wereld even op z'n kop. Een bewogen dag dus…. inclusief alle aanverwante zaken die erbij komen...
Kon de kalmte goed bewaren en ’s avonds toch even (met gemengde gevoelens) aan de bouwtafel geschoven.
Wat er allemaal door het hoofd ging zal ik u besparen behalve de uitkomst :
Niet bij de pakken neerzitten, maar gewoon alles door blijven doen !
Er was tijd voor ma, tijd om met m’n zus de aardebestelling van pa te regelen, tijd voor de dagelijkse dingen en ook nog tijd om gericht door te werken aan het diorama.
Wat het dio betreft :
Het ging er nu om het dio op tafel te zetten in Veldhoven, of het nu gedaan was of niet. Ook wilde ik daarmee het diorama opdragen aan mijn pa.
Bovendien : “.. wie zegt dat ik het niet gedaan zou kunnen krijgen ?...”

12 dagen dus nog…en er moest nog zat gebeuren…. bij deze een kleine bloemlezing :
Paddohoed-kleur afwerken + grijphandjes maken van putty,
Olga + zwaard + skull-trofee zat nog niet eens primer op, water en watereffects toevoegen aan Drain + Waterbraker, Paddo plaatsen,
dio-base moest rondom opnieuw een toplaag vanwege met stift aangebrachte text…
En dan de REST nog…maar goed….motivatie was er en efficiënte benutting van tijd was het resultaat.
Al met al intense en drukke 12 dagen, maar toch voelde alles op zijn plek te zijn…

Bent u er nog ?
Mooi :)
Dan gaan we nu verder met de vorderingen op het diorama (ja veel plaatjes nu inderdaad :approve:
Veel van hierboven genoemde klusjes zijn inmiddels al voorbij gekomen in de vorige updates,
maar ja, op een gegeven moment is de chronologie maar overboord gezet voor
het heil van overzicht per onderwerp.

****************************************de sterretjes****************************************

Update Diorama : Water Gieten en Maken van Watereffecten.

So denn, snorkels bij… spatflappen om… we gaan water maken, joechei.
Toetsdinges is watergekoeld, net als mijn kop… dus….daar gane we dan…

Toestand voor het gieten begon :
SGarBH.jpg

6UX0XS.jpg

whXLfE.jpg

JGFxie.jpg

Plan :
-De complete waterpartij in gedeeltes gieten.
-Daarna watereffecten aanbrengen
-Na gieten en effecten wordt de oever rond de 'poel' afgewerkt met groenvoorziening.

Spullen voor water :
↓ Setje twee Komponenten Giethars (2k) voor gieten van volume.
↓↓ Acryl ‘gel’ voor de watereffecten zoals rimpels en 'schuim'.
mirxiY.jpg

byVQq1.jpg

De 2K giethars is helder, hardt langzaam uit in ± 24 uur (vloeit lang door na het gieten), geurt niet, wordt niet warm.
Door de langdurige vloeibaarheid kunnen ook heel kleine belletjes goed uit de gegoten hars ontsnappen.
Hars en harder moeten 1:1 gemengd worden (volume eenheden). (Dit zeg ik omdat er gietharsen zijn die net zo 1:1 gemengd
moeten worden, maar waarbij de hoeveelheden afgemeten worden op gewicht.
Er kan goed kleur doorheen gemengd worden. Acryl werkt prima, andere verfjes of pigmentjes heb ik geen ervaring mee.
De set van Mr.Boat bevat tevens een mengbeker, spatel, twee handschoentjes en een heldere gebruiksaanwijzing op 2 pagina's.

De "Water Effects" van "Woodland Scenics" is een schitterend dik gel-achtig goedje op acryl basis.
Met name omdat je de effecten op voorhand kunt fabriceren.
Zodra het droog is kan het aangebracht worden op al eerder gegoten water en/of landschap.
Je kunt er ook acrylverf door mengen voor wild water effecten.
"Woodland Scenics" heeft o.a. een mooi "How To" filmpje over werken met "Water Effects" (vanaf 2:43 specifiek over "Water Effects").
Scheelt mij een hoop woorden, gezien ik geen foto's heb gemaakt van mijn werkwijze.

Eigen Voorbeeld van "Water Effects"
Een paar foto's ter verduidelijking van hoe ik het gebruikt heb.
Ik had geen gecoat papier, dus bracht ik het in strepen aan op een plastic deksel van een bewaardoosje.
Clear Sheet komt het moeilijker van los en bleef soms gewoon aan vastzitten.
Dit voorbeeld laat een in vorm geknipt stukje zien. Was een proefstukje voor de "Drain" en is op deze foto's al ¾ jaar oud.
Gedroogd blijft het lang soepel en sticky (vooral aan zichzelf). Zelfs na weken doet het nog makkelijk wat jij wil en blijft
dus heel lang soepel. Na zo'n tijd heeft het wel duidelijk vormgeheugen gekregen en plakt ook niet meer aan zichzelf.
Dit stukje is ongeveer 8cm lang.
Lz3w8y.jpg

hLeNPa.jpg

Zelfde stukje (¾ jaar oud dus), maar dan opgerold. Moest wel wat helpen vanwege dat vormgeheugen.
Vgvfgk.jpg


Water Gieten op Diorama :
De giethars mengen :
Het afmeten van de giethars en de harder geschiedde in kleine 25cm³ medicijn bekertjes waarop streepjes per cm³.
De giethars komponenten zijn fijn te schenken, dus precies afmeten ging prima met behulp van die streepjes op de bekertjes.
Per 20cm³ gemengde giethars was 1 a 2 drupjes Tamiya acrylverf voldoende voor een duidelijk kleureffect zonder
veel verlies van helderheid.
Ik gebruikte XF-15 Light Green (bijna gifgroene kleur) en soms mengde ik een portie hars met 1:1 groen en geel voor variatie.
(Regel 1 bij natuur namaken : Variatie !)

De Planning in 7 Stappen
(enkele stappen reeds te zien)
GBohmE.jpg

STAP 1 : Waterbraker Bassin
Ik ben met dit plasje begonnen, zodat het vast taaier kon worden terwijl ik verder ging met een andere gieting.
Dat deed ik omdat taaie hars moeilijk kleine belletjes laat ontsnappen. Die belletjes wilde ik er hier juist in vanwege
de waterstroom uit de "Waterbraker" die in dit plasje plonst.
Hier bijna geen bellen...
ePcSXQ.jpg

... en hier na stevig omroeren.
lG3Q6a.jpg

STAP 2 : Poel
-Het meest spannende deel, want hier mocht het water eigenlijk niet weglopen de "Drain"in..... wat dus wel gebeurde...
Een beetje was niet erg, maar het bleef maar lopen.
Om de stroom zoveel mogelijk tegen te houden besloot ik een dammetje te leggen met kiezelsteentjes (was ik eerst niet van plan, kwam toch leuk uit achteraf ;))
-De kiezelsteentjes hielpen wel iets, maar de giethars was UUUUuuuuuurenlang onstuitbaar en
bleef gestadig zijn weg langs de steentjes vervolgen. Heb het voortdurend terug zitten scheppen (uren lang) tot het zo traag ging
dat wat er nog zou weglopen de "Drain" in te verwaarlozen zou zijn.
-Heb nog geprobeerd met een föhn het uitharden te versnellen, en dat mag dan zo zijn (volgens de instructies), maar tegelijkertijd wordt de
hars dan toch weer even heel vloeibaar en daar had ik dus even he-le-maal geen behoefte aan..... exit föhn !!
-De ondoorzichtige kleur in de stroom ontstond omdat : ik had met acrylverf fijne sliertjes aangebracht in de giethars als een
soort 'pre-watereffect', maar door het steeds omhoog scheppen van de hars vermengde de verf met de hars.
I4lwYt.jpg
Een onaangename ontdekking : de hars kroop tegen de oever op....
Dat giethars (en andere kunststof 'watertjes') vrijwel altijd iets tegen randen 'opkruipt' vanwege "adhesie" was me bekend, maar
had niet verwacht dat het dóór bleef kruipen. Er ontstond door de fijne structuur van de bodembedekking een capilaire werking.
Het 'kroop' ook in de plukken 'riet' waardoor de 'halmen' strak tegen elkaar gingen zitten. Die heb ik een paar keer terug moeten spreiden met een naald.
-Had ik dat beseft, had ik veel van het fijne materiaal pas na het gieten aangebracht..... weeral iets geleerd ;)
De rietplukken die in stap 4 nog moesten toegevoegd zou ik dus gaan doen door gaatjes in de uitgeharde giethars te boren en
daar de plukken in te lijmen.

↓Hier↓ is te zien wat sliertjes verf voor effect opleveren. Dotje verf aanbrengen met tandsteker en dan door de hars trekken.
Wanneer de giethars nog vers is heeft de verf echter toch de neiging weer bij elkaar te trekken of ook wel op te lossen in de hars.
Misschien dat enamel of olieverf beter werkt voor zulke effecten ?
IfvUBH.jpg

↓Hier zijn nog van die sliertjes verf te zien die bijna verdwenen zijn door het voortdurend vloeien van de hars.
Ook te zien zijn wat 'sporen' van luchtbelletjes. Gemaakt door wat te 'rommelen' in de hars zodra die iets taaier werd.
De hars vloeide steeds weer helemaal vlak. Dat deed het zelfs 10 uur na gieten nog feilloos al ging het dan traag.
Wanneer men 'echte' golfjes wil maken in deze hars zal men moeten wachten tot het bijna volledig uitgehard is...
iHB7sH.jpg


STAP 3 : Bos Dood Hout
Deze stap had weinig of niets met gieten te maken. Omdat ik bang was dat de hars ook hier helemaal in de fijn aangebrachte
mos textuur zou kruipen, besloot ik dit stukje terrein druppelsgewijs te vullen, liefst met iets taaier geworden hars.
Omslachtig gedoe echter en heb kruipen ook niet helemaal kunnen vermijden.
Bij A zie je de grens van de gieting voor de "Drain".
Bij B is te zien hoe met druppels werd gewerkt. Dit gebeurde op verschillende plekjes.
(Nu (vandaag) zou ik hars gieten en dan wachten tot die goed taai is. Dán de gedetailleerde takjes erin duwen.
En dan eventueel nog nabewerken nadat de hars compleet is uitgehard)
r0JaHv.jpg

STAP 4 : Poel + Kever
Tijdens deze stap moest tevens "Lucanis" de kever geplaatst worden.
De kever moest nauwkeurig geplaatst worden op de schedel. Dat leverde geen problemen op, immers, de hars bleef lang vloeibaar.
Op dit plaatje is de afwerking van de oever reeds gedaan, maar kwam eigenlijk pas na stap 7.
vm8wTH.jpg

Ook hier is te zien hoe de hars de blauwe 'plantjes' in gekropen is. Ach wel...
Er was zelfs een lek tussen schedel en de "Waterbraker" waardoor het over de dio-rand liep.
Dit was eenvoudig te stoppen door toefjes mos ertussen te proppen.
Ve7hIm.jpg

Alhier ziet men hier de 'goeie' manier van gras (fijn riet) planten in giethars : wanneer het hard genoeg is om gaatjes te boren.
Men moet dan echter niet vergeten naderhand het gat weg te werken met een drupje hars.... oeps 7CMHhx.gif
vIfXRt.jpg


STAP 5 : Waterbraker Stromend Water
Zogezegd is nu de afwerking van de "Waterbraker aan de beurt.

Stukje heldere sprue op maat geknipt met genoeg overlatend aan de bovenkant voor montage in de "Waterbraker".
Dit gebruikte ik voor een mooie buiging in het water en was tevens een frame tegen inzakken of knikken.
YpUMPx.jpg

Het water werd gemaakt van een lapje "Water Effects" dat rond de steun werd gedrapeerd.
Nogmaals, voor het maken van zo'n 'lap' water : zie "Woodland Scenics" filmpje vanaf 2:41.
ocKKns.jpg

↓ Het uiteinde van de stroom en binnenkant mond ingekwast met "Water Effects" en dan gemonteerd. Kwartiertje laten drogen.
XSOKtl.jpg

↓ Toen met pure "Water Effects" volume aangebracht onderaan.
Dan de golfjes er omheen gemaakt. Daarna wat in de 'gel' zitten frotten om het op neervallend water te laten lijken.
Tevens extra 'gel' op de waterstroom aangebracht.
Door te spelen met penseel en tandstekers kun je de dikke 'gel' omhoog 'trekken'.
Op de foto is het nog nat en wit maar na droging wordt het doorschijnend.
ly1nZA.jpg

↓ Voor wilder effect is er dan nog een keer rondgegaan met de 'gel', maar nu met een beetje witte acryl erdoor gemengd.
Oppassen met de hoeveelheid verf ! beter te weinig en nog een keer dan teveel wat niet terug te draaien is.
C48P1R.jpg

Achteraf had de impact van het vallende water wel wat heftiger gemogen, maar vind het er toch gaaf uitzien ^^
AVgDJY.jpg


STAP 6 (geen geschikt plaatje van geschoten)
Nu moest het deel vanaf de Waterbraker tot aan de plas bij de Drain en langs de hoop dode takken opgevuld.
Ook de Paddo zou dan op zijn plekje gezet worden.
De Paddo moest dus klaar zijn (hoed kon er later op).
Ook de afwerking rond de schedel en van beide trappen onderaan moesten gedaan zijn. Vanwege de Paddo zou ik er niet meer bij kunnen.
- De enige 'moeilijkheid' hier was dat de hars achteraan (markering "6", onderste, uiterst rechts) ergens heenliep.
Ik had het terrein namelijk niet gewoon vlak gehouden, maar voorzien van verschillende hollingen en bollingen.
Er zat dus een verdieping (die niet te zien was door de begroeing) waardoor ik óók niet kon zien wanneer die vol was.
Via een holte in de begroeing ergens kon ik druppelsgewijs verse giethars toevoegen.
Langs de oever en de bos doodhout kon ik controleren wanneer het genoeg was.

STAP 7 : Drain (stroomversnelling + waterval)
Hier was het laagje hars op de bodem reeds gegoten en hard.
Ook de stroomversnelling met effecten is gedaan ("Water Effects" + acryl wit).

↓ Waar ik eerder onbedoeld verf door de giethars had gemengd (zie STAP 2) gaf nu toch een mooi effect :
het vaal groene water onder de stromingseffecten. Had ik dat geweten had ik er extra belletjes in geroerd.
Nu weet ik het dus :)
Vers aangebracht hier zijn de effecten op de waterval en onderin de Drain (wordt nog doorschijnend).
Ixkv6w.jpg

↓ De waterval is feitelijk net zo opgebouwd als aan de Waterbraker.
Nu was het vallende water echter niet 1 lapje maar enkele smallere lengtes.
Die werden op het vaal groene deel en onderaan tegen het geharde 'water' geplakt (werkt als een sticker).
Dan nog extra "Water Effects" er over voor volume en vorm.
Hier begint de 'Water Effects"al iets te drogen...
yAspiO.jpg

... en nu is de 'gel'+ acryl wit voor de effecten aangebracht.... klaar !
waFrF5.jpg

Nu konden de Vliegenvangers geplaatst worden. Eerst dan het groen langs de oever.
Wm8TjT.jpg

De Vliegenvangers erbij alsook een paar Rabarbes plantjes (mmmm rabarbesjam... heeeeerlijk :yumyum:
6ygiuK.jpg

Extra plaatjes van de Drain
De water effecten zijn nu helemaal droog.

NCaHJu.jpg

L2jk0D.jpg

VD718W.jpg

3iSgd4.jpg

STAP 8 : Kever
Als stap vergeten aan te geven op de foto, en ook bijna vergeten in deze update :D

Het effect van rimpelend water om de poot van de Kever.
Is gemaakt met een penseel en ongekleurde "Water Effects".
Heb gemerkt dat de 'gel' goed te verdunnen is, maar bij erg verdund opbrengen gaat de glans er af.
Nat :
XLiRe5.jpg

Opgedroogd, geen effects met wit. Dit is rustig water.
De grote bubbels in het water zijn geen luchtbellen, dat zijn siliconen balletjes. Dezelfde als op die blauwe plantjes.
3T1yQy.jpg


Zzzzsssso..dan..... hoop dat de forum server niet ontploft van zo een update.... en gaat dat eigenlijk vlot op zo een smartfoon ?

Hoe dan ook, bedankt voor jullie belangstelling :) ik hoop dat het duidelijk is, en mag graag vragen en commentaren horen..

Het is bijna gedaan volgens mij, zal nog kijken of er zaken vergeten zijn... u moogt het evenzo roepen hier...
Het lijkt zomaar of dat ik het verslag van een project van vorig jaar dit jaar nog gedaan krijg :nowink:
Ik kan ieder geval alvast mooie eindfoto's gaan maken...

Mazzels
9HEAc5.gif
 
Laatst bewerkt:
Amai Peter.
eerst innige deelneming en sterkte voor uw verlies.
Dan de mooie uitleg waar ik wederom een paar keer terug zal moeten overlopen om te begrijpen wat wel zal lukken.
Ook geeft het moed dat iemand met zoveel ervaring toch ook met de nodige risico te werk gaat en het resultaat moet afwachten grt.
 
Ongelooflijk knap langs de ene kant is het een angstaanjagende buitenaardse plek en bij nader inzien lijkt het meer op een oase van rust net een tafereel uit "Avatar "
En dan dat verslag oneindig knap en goed uitgelegd
Kijken en genieten
Proficiat
grt
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan