Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

Dit is werkelijk het mooiste dat ik hier op't forum al heb gezien en ik heb hier al heel wat moois gezien hoor!
 
Bedankt jongens :D

Danny vroeg naar kleuren en mijn werkwijze, dus hier wat uitleg :

Alles is met penseel en olieverf gedaan.
Sommige gebiedjes waren wat lastig te doen vanwege bijv. sliertjes die over ander detail liggen.
Moest dus een beetje tussen de slierten door de verf er onder "proppen".
Daar was de airbrush handig geweest, maar de afzuiging was nog niet in orde.

Olieverf gebruikte ik voornamelijk zoals een wash waarbij wasbenzine de verdunner is:
Gebiedje washen en na iets droging, nam ik met een vochtig penseel de verf weer weg van de hoger liggende delen.
Zo zijn bijvoorbeeld bijna al de linzen na een wash steeds weer schoon gepoetst en onstaan er kleurschakeringen.
Heb ook verschillende kleurwashes over elkaar heen gebruikt.

Kleurkeuze ? vermiljoen, scharlaken, licht-en donker groen, citroen geel, hemel- en donker blauw, paars, wit, zwart.
Mengen doe ik op metalen plaatje en uit de losse pols. Beetje kleurkennis is dan zeer nuttig.

Kleuren heb ik niet gepland, ik rommel eigenlijk maar aan tot ik tevreden ben, maar probeer wel
een natuurlijke uitstraling te verkrijgen, maar ook een soort van uniformiteit.
Op dit moment bijvoorbeeld zijn de benen, het torso en de hoed ten opzichte
van elkaar nog te verschillend.
Met washes of filters is die eenheid goed te verkrijgen.

Er moet nog veel gebeuren, maar dat gaan we nog zien...

Kleurrijk groetje
Ndmeq9.gif
 
Laatst bewerkt:
daar zijn mensen voor geboren om creatief te zijn en daar heb jij geen gebrek aan Peter dit werk bewijst dat en ben onder indruk.
plezant dat ge wat kunt sculpen en ga er op een gegeven moment mij ook eens op gooien om te zien wat ik zou of helemaal niet kunnen. jij zet mooie resultaten neer. grt Pascal
 
Je krijgt zelfs honger van naar al die knolstructuren te zien, zo natuurlijk zien ze eruit.
 
laatste updates gemist blijkbaar, maar gelukkig niet helemaal... mooie schilderwerken aan deze, zelfs met de hand ligt het er heel strak op... ik kan enkel maar denken aan deze woorden:

It's alive... ALIVE!!!!

;-)
 
Ha luitjes :)

Zelfs zonder een echte update toch alweer fijne reacties ^^

Pascal, ik zeg... gewoon beginnen met die putty !
Het was mijn drang om zelf iets te willen creëren dat me de stap deed zetten.
En de manier om dat leuke spul de baas te worden is : doen !
Bovendien mag je altijd vragen stellen, al ben ik tot 1 Oktover nog very bizzy om dit
werkstuk te voltooien.

Steven, zodra dit stukje huisvlijt op de showtafel staat tijdens de SMC ben
je welkom een hapje te komen nemen :laugh:

Silenoz, leuk opgemerkt :D en daarom lijm ik de acteurs stevig vast om
te voorkomen dat ze een ander Park gaan opzoeken ;)

Bedankt voor de duimpjes omhoog ^^
en zoals gezegd... na de SMC ga ik het verslag nog netjes afwerken en volstoppen met foto's en uitleg.

De zolder is weer in vaste toestand wedergekeerd, dusss...... an die Arbeit !

Groeten met sproeten :D
 
update van likmevestje...

GOE jemiddag :)

neenee.... nog efkes geduld.... allenig efkes melden dat ik nu foto's bewerken ben :P

Bovendien moet ik tussendoor nog een gouden medaille vervalsen 8)

groetskis :)
 
anti-update virus...

Excuus voor de flauwekul hier ;) werd ook meteen gestraft met een stevige verkoudheid. :yuck:
Hele weekeinde onder een deken voor de TV zitten suizen en nu gaat het wat beter.

tot gauw ;)
 
Troost u Peter ik ook , mijn kleindochter en mijn schoonbroer ook dus ge zijt niet alleen

Marc
 
Toch niet aan die paddo geroken of gesnoept :) zo blijf de spanning er in ieder geval in.
 
Wel Coachke, laten we het dan maar samen lekker uitsnotteren ;) beterschap !!

Ja Ron, zo blijft de spanning er zeker in.... valt voor mezelf niet mee want ik wil dóór !
Uitzieken is ook een kunst... komt goed ! zowel zonder als met paddo's op het menu :D

anti griep groet :)
 
De 'eindsprint', Deel 1 (Kever, Schedel, Flora)

Goedemiddag mensen klein en groot :)

Eindelijk dan... als ik niet een keer begin komt 't er nooit van,
zeker gezien het bouw- en schilderfeesie van dit project feitelijk alweer geschiedenis is...

Heb besloten met de eindfoto's te wachten tot aan het eind van dit bouwverhaal.
dat maakt het wat meer realistisch ahem...:P

Hoezo "eindsprint" ?
Dat heb ik hier zo ongeveer uit de doeken gedaan voor wie het weten wil...
Om het doel van voltooing op 1 October te bereiken had ik nog twee maanden tijd... en er was nog veeel te doen.
Planning is moeilijk te duiden nu : ik plande wel, maar werkte eigenlijk met 'te doen lijstjes' die ik regelmatig ververste.
Door het bouw- en schilder tempo is er wel minder gefotografeerd, maar zal toch mijn best doen
om er een plezant verslag van te maken met de nodige uitleg en chronologisch zo correct mogelijk :wacko:

Waar waren wij gebleven in het bouwverhaal ?
Doet er niet zoveel toe...
Laten we vandaag maar gewoon beginnen met de kever dan, achweljaa...

Lucanis Cervus a.k.a. Vliegend Hert
Detaillering
De poten en het lijf waren voorheen al gecorrigeerd voor de juiste pose in het dio.
Vond toch dat er nog wat details bij mochten die moeite waard waren.

Op z'n kop vond ik een rijtje extra ogen wel nuttig, helemaal vanwege de positie op het diorama.
Aldus dacht ik dat met MagicSculp en rode kraaltjes die klus wel te klaren zou zijn.

Inderdaad was het niet bijzonder complex :
-Eerst de kraaltjes met supermanlijm op Luca z'n kanis gekleefd en een half uurtie laten zitten.
-Dan met MagicSculp putty een basislaagje om de kraaloogjes aangelegd en laten harden.
-Daarna meer putty erop en erom en nog plooitjes er in getrokken met een acupunctuurnaald.
OmzMpK.jpg

sUbstO.jpg

Uiteraard nog even Lucanis poseren zodat hij nu zelf ook goed kon zien waar-ie eigen heen moest lopen.
Extra toegevoegd keverdetail :
-Zaadjes en kleine stukjes karton aan de onderzijde voor meer textuur.
-Vleugelschild is bedekt met een strooiseltje...ook voor extra textureluurs inderdaad :P
Igj09i.jpg

Schilderen
Kleur
Ja enne toen euhhh... WAT voor kleur erop ???
Gek genoeg kon ik maar niet beslissen en ben dan maar gewoon begonnen met een
donkere diep-paars/rode kleur...we zien wel...tis maar verf...
Dat was me te paars.
Ben dan met Vallejo Flat Red er over gaan kladderen zonder het paarse helemaal over te schilderen.
In de diepere delen zit nog het paars.
Het rood overschilderen geschiedde met een stevig verdunde rood.
Zo kon ik dus laagjes opbouwen die intenser werden naarmate het de hoger gelegen delen bereikte (snapt u het nog ? anders vragen!)
Soort van hooglichten opbouwen, maar dan enkel met de rode kleur (van amper gedekt naar volledig dekkend)
DjRtd1.jpg

Kleur Afwerking
Behalve dat deze basis nog mat was, miste ik vooral diepte in de kleur.
In m'n kop zat een effect wat je mooi op custom paint van auto's ziet :
Bijna zwart waar vanuit de diepte een rode kleur komt opdoemen.... hoe dat te doen op deze kever.

Idee : Een niet dekkende zwarte vernis erover ?
Ben ten strijde getrokken met Tamiya Smoke en niet te zuinig !!
het diepe kleureffect was zeer fraai !! maar de kever glom als in-geoliede olie met olie erover...dat was niet de bedoeling...

Heb dan opnieuw het rood omhoog gehaald met verdund rood (wel een dieper rood deze keer).
Ook nog met lichtere tinten gewerkt voor meer hooglicht effecten.
De onderkant van de kever heb ik van het begin tot eind zoveel mogelijk in het originele paars gehouden.
De hele kever dan nog voorzien van pinwashes op plekken waar het zinvol leek en dan het geheel
nog eens overgetrokken met een satijn vernis van Vallejo.

bekijkt u het rustig even...( groter dan 800 breed ? klikken en dan nog eens rechtsklikken en "afbeelding bekijken" kiezen)
iMmejb.jpg

6y3qJB.jpg

hFzzoT.jpg

CQpz7N.jpg

Qx1YSi.jpg

Status van Lucanis
Voltooid en is nu gereed voor plaatsing in het dio... maar dat komt pas later... moet goed plannen i.v.m. gieten van 'water'...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Draken Schedel
De schedel zou als eerste plaats moeten nemen in het terrein, dus nu toch serieus beginnen met
details zoals aangroeisels en dergelijke. Verwering is ook nog nodig, inclusief schaduw-en hooglicht effects.
Fixeren van skully op het dio gebeurd pas wanneer het 'water' gegoten gaat worden.

Begroeing
Welke ?
-Schimmels kan ik doen met verf. Hoefde op deze schaal voor mij geen volume te hebben.
-Woekerflora heb ik 'gewone' mos voor gebruikt die je buitenshuis makkelijk kunt vinden.
-'Regulier' mos heb ik heel fijne strooivlokken voor gebruikt (Berka? of Busch? of Noch?.... weet niet meer...zit in zak zonder label...

Hoe aangroeisels er op gemaakt
"Mos bedekking"
1. Bedekken met 'regulier' mos is gedaan door stap-voor-stap gebiedjes in te smeren met "Berka ondergrond lijm"(*).
en het dan royaal te overdekken met de mosvlokjes. Licht aanduwen met vinger of kwastje en dan afkloppen.
2. Meteen een volgend gebiedje met lijm ingesmeerd en mos er over, want de vorige laag zit dan al goed vast.

"Woekerplanten" :
1. De (deels ontrafelde) gedroogde plukken mos zijn eerst nat (en soepel) gemaakt (met penseel) met dezelfde Berka lijm.
2.Dan vlot de soepele mos-strengetjes en/of plukjes op de schedel gelegd en met een penseel
het mos draperen naar wens.
Teveel aan lijmresten werden bestrooid met die fijne vlokjes en af en toe hielp dat ook om weerbarstige
strengetjes mos op hun plaats te houden door het in het "lijm/mos-papje" te duwen.

"Schimmels":
Gewoon met verf dus, maar nu nog niet toegepast.

(*) Deze groene lijm vind ik hemels ^^ voor gebruik bij terrein detail maken en vast zetten op het grondwerk !
Is wat vla-achtig van structuur, water verdunbaar, droogt snel, blijft weken lang soepel na droging, maar droogt niet mat op echter.
De groene versie vind ik nergens meer dus ben zuinig op wat ik nog heb.
Misschien heeft de blanco versie (Berka ondergrond lijm 502) dezelfde eigenschappen... eens uitproberen).

Drakeplaatjes dussss
K9vEae.jpg

M1vIr7.jpg

BMypku.jpg

Status van de Schedel :
het begin is er, ideeën zijn gevormd en genoteerd.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Terrein Begroeing
Plantenverzinsels zijn al ruim aan bod geweest.
Wilde er ook een fleurige klimplant bij plaatsen met grote ongebruikelijke bladeren.

Hoe maken ?
Volgens eerder toegepaste techniek heb ik één lange plant-streng gemaakt :
1. Plankje met vier spijkers op de hoeken.
2. Draad naar keuze om de spijkers gespannen.
3. "Dwarstakjes" er aan gekoopt.
4. Blaadjes gemaakt met perforator (bruin papier).
5. Blaadjes vastlijmen met Berka (yep! weer die groene).
6. Blaadjes handmatig geschilderd (niet nauwkeurig, dat zou teveel tijd kosten....) een vel blauw papier wastoch slimmer geweest :$
yAme3i.jpg

VcnsRL.jpg

Eenmaal los geknipt had ik nu een mooie sliert die mooi ergens omheen kon worden gedrapeerd.
Leek me leuk om die vanuit de schedel te laten groeien.
Voor vervolg detaillering van de schedel kon ik vanwege de soepel blijvende draad
telkens deze plantstreng er door halen en weer uitnemen. Heb dat vaak gedaan, maar er kwam niet één blaadje los.
XJLQjb.jpg
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

So denn... hier pauzeren we de wandeling in het park.
Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom ! Al kan ik nix meer veranderen, iets opsteken kan altijd !

eens zien... wat zallik nu nog doen voor bedtijd... oja.. paddo's plukken !
Is nodig ook... tis herfst tenslotte en de bedstee staat er vol mee :nowink::laugh::88):$:sleep:

Mazzels :)
 
Laatst bewerkt:
wow pure fantasie machtig zelf zou ik nooit kunnen laat staan aan beginnen
Tof
Marc
 
Interessante werkwijze om de planten te maken :)
Knap afgewerkt ook.
 
Het zijn zeker zeer knappe werken, hoe kom je er op. Prachtig afgewerkt, het is ook leerzaam.
Ben je helemaal nuchter als je aan dit diorama werkt of....:D:D:D
 
hahahaha!!!!!! Hoe zot is dat allemaal , man dat is echt cool !!!
Die kleuren , gewoon af kerel , blijf da hier wel volgen zulle !!!!!-fck-
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan