Hoofdsponsor

1/48 Fantasy Diorama : "A stroll in the park.." [DONE]

Blij dat de wandeling is verder gezet met de Paddo :)
 
Peter, ik heb dit bouwverslag steeds met ver-be-wondering gevolgd , het doet me dus echt deugd dat je dit kunstwerk opnieuw ter hand neemt.
vgr Marc
 
Paddo update en ook flora en fauna nieuws.

Bedankt nog Beyond, Verbeek en Marc :D Tis is gewoon erg fijn om even ergens anders mee bezig te zijn...
-------------------------------------------------------​

Paddo time peoples ;)

Tijdens het opbouwen van een model werk ik graag met sub-constructies,
Het liefst ook zo lang mogelijk omdat je dan overal mooi bij kunt tijdens schilderen.
Maar onderhand kan ik bijna niet verder zonder de totale Paddo te gaan samenstellen...
Moet wel, want de meeste delen moeten gemonteerd zijn vóór het schilderen.

Ik moet voor het diorama echt een werkbriefje gaan maken nu, want er komen nu veel dingen samen (en er komen nog nieuwe
ideeën bij). Om geen (of tenminste zo min mogelijk toch...) dommigheden te begaan is planning hier zeker nuttig).

Nu dan zit de romp (of torso) vastgelijmd op het loopdeel met 2komponent epoxy (uit zo'n dubbele spuit).
Wat volgt is de overgang van loopdeel naar torso in detail bijwerken.
De stijl is ongeveer dezelfde als op de Loop-tentakels.

Gebruikt is Milliput.

Vooraf aan het detailleren eerst een voorraadje balletjes draaien.
Die afgestoken "kussentjes" putty zijn ook handig voor kleine vullingen en ondersteuning van andere delen.
U kunt zich voorstellen dat dergelijke kleine kussentjes vaak nog in 4 stukjes wordt gekapt voor het fijnere werk.
ZllLlU.jpg

Het is lastig om (zonder CA-lijm) stukjes putty op schuim aan te brengen (hecht moeilijk).
Zorgvuldig "uitsmeren" gaat echter wél, dus vóór de echte delen geplaatst worden eerst een hecht-laagje.
WJeyfx.jpg

Meer frutsels erop...
2rSpbA.jpg

...en nog meer.... de holtes zijn gedaan door met stopnaald (is stomp) in balletjes of sliertjes te duwen.
Die glimmende bolletjes in de putty zijn micro-parels (verkrijgbaar in hobby-shop).
Hi0BkF.jpg

Micro parels close-up..
i2LQJD.jpg

heej S..Snuitje.....kijk dan!......p,p,p..p, párels !! :ohmy:
iYw63Y.jpg


Goed dan, ben rond geweest met de putty.
Dat moest uitharden, dus ben verder gegaan met de Voelsprieten.
Die zijn verder omwikkeld met strips GreenStuff. Daarin is ook iets detail gemaakt.
De voelsprieten zitten nu met een vork-achtig uiteinde in het torso geprikt, maar ga dat veranderen :
Nu is het zo dat de sprieten pas geplaatst kunnen worden nadat de Paddo-hoed vast is gezet.
Met de sprieten vast aan de hoed, kan ik dit tot het laatst als een sub-constructie behouden en dat scheelt vooral
aardig wat gehannes bij de eind montage van het geheel.
Intussen zijn nu al wel vast gezet : de twee Oog-tentakels en beide Oren.
XocDVZ.jpg

Foto zo genomen, want op het terrein loopt-ie ook iets omhoog..
lBoQfd.jpg

OT2Jmb.jpg


Als er even iets aan de kant gaat vanwege putty die moet harden, is er mooi tijd
om andere vreemde zaken aan te pakken zoals de vegetatie, danwel flora, of gewoon... de begroeing.

Het volgende heb ik niet bedacht (wat zeker wel mogelijk is :P)... neen... ik heb zitten frutselen met allerlei
spul en kwam op deze :
Deze bubbels had ik al eerder gemaakt...
Ushkg4.jpg

... gemaakt voor een (experimenteel) effect in het water (wat nog moet komen)..
Zoiets als gasbubbels ofzo, hier dus op het droge voor 't idee :
qVCgKT.jpg

Omdat die Drakenschedel daar dus in het water komt te liggen, dacht ik aan moerassig..vochtig...schimmels en paddo's..
eej...die bubbels lijken op paddohoedjes...mmm... wat paddenstoelen aan die schedel maken ? happy03_zps4ee97c81.gif

Ik had nog wat Milliput Parts over :
ygZeAA.jpg

Die provisorisch in de hoedjes 'geplakt' en in de Drakenskull geprikt..
nRlN2J.jpg


Het zijn best grote paddestoelen...
Eens zien hoe ik ze ga afwerken...en hoe schilderen ? met doorschijnende verf ? ledjes erin ?
fjWrCY.jpg

ELWeJX.jpg


Net als in onze aardse natuur zie je dat bepaalde planten houden van bepaalde omstandigheden...
Hoog tijd dus nu voor een euhh...een waterplant dan..
Dit hier had ik al gemaakt in het voren als een algemeen startpunt voor een rare plant :
8RkJQL.jpg

Daarbij getrokken sprue en putty doen..
VSxq4D.jpg

En dan krijg je bijvoorbeeld dit :
b5z4wM.jpg

Zo zijn er ook groeisels die niet IN, maar graag náást het water (is het water eigenlijk ?? ) hun ding doen...
Men neme :
oklfLf.jpg

Geef dat water, spreek het liefdevol toe en dan krijg je dit :
l7EI4s.jpg

QA4QHl.jpg


En bij al dat lekkers vindt je uiteraard al gauw een "radix lactaverunt" (sabbelt aan wortels).
Het diertje is zonder plan ontstaan uit restjes FIMO. Gewoon spelen met klei en tools.
Met een beetje verdunde OstIndische inkt zijn de details even iets beter zichtbaar gemaakt.
mXEA5d.jpg

XyHgvN.jpg

WfMX68.jpg

Nog een diorama overzichtje tot slot van deze etappe..
dvMtk2.jpg

MrXIkh.jpg

gcPRo1.jpg

Weet niet hoe het weer op aarde nu is, maar hier op Ray Sin heeft het wat gesneeuwd,
vanuit de westelijke kijkpoort zie ik zelfs al een grote sneeuwpaddo staan....kids ^^

In ieder geval uitstekend weer om de tovermuts op te zetten, een pijpje met matrasvulling te stoppen,
en zo het brein even lekker even in standje "buitenaards" te zetten.....U49T8c.gif....nEXbr9.gif...ViUYaz.gif

Meer uitleg nodig ? vraag maar. Suggesties ook altijd leuk!
Tot het volgende vervolg !

vers gestrooide groetjes
9HEAc5.gif
 
Laatst bewerkt:
Voor dit werk moet je wel aan de paddo's zitten toch :)
Maar mooie vorderingen en ik ben blij dat ik het niet hoeft te schilderen met al die details.
 
Dit is toch " kinderen niet toegelaten " he dat is iets om nachtmerrie's van te krijgen wow wat is dat ?
Langs de andere kant fantastisch waar haalt ge uw idee toch vandaan , dat is hier net in Avatar
Goed gedaan
Marc
 
Geestverruimende middelen zijn hier wel op hun plaats denk ik :laugh:
Maar wat een prachtig resultaat dat het oplevert... :wow:
 
Bedankt Ron :) en ja, ik mag graag aan de paddo zitten, anders komt-ie niet af :P
Het schilderen van het geheel wordt een avontuur op zich ja... ben zelf net zo benieuwd als de toeschouwers hier :8
1 voordeel is, dat ik qua kleuren me nergens aan moet houden..^^

Leuke reactie Marc :D maar gelukkig geen PG-advies hier...
Waar ideeën vandaan komen ? geen idee....
Laat ik zeggen dat het begint met "thinking out of de box" zoals de Ami's het zo leuk verwoorden.

Bedankt Beyond :) en wat die geestverruimende middelen betreft... een beetje modelbouwer
heeft daar al gauw een voorraadje van klaar staan hè ? ;)

met champignons opgebakken groet

attachment.jpg
 
Hey,

Miljaar, ik denk dat je de matras volledig oprookt, en niet de vulling alleen, wat een fantasie, maar gewoon prachtig om naar te kijken.
Ben eigenlijk ook benieuwd naar de beschildering, ik vermoed dat je bijna in die fase bent gekomen, of moet er nog veel aan 'gebouwd' worden ??
Allesinds zeer goed bezig. ;)
 
Toelichting Diorama en iets over fantasie en therapie

Bedankt Swa :D je hebt gelijk hoor van die matrassen, blijft nix van over behalve een dikke kwalm UcGTWd.gif

Je vroeg :
Ben eigenlijk ook benieuwd naar de beschildering, ik vermoed dat je bijna in die fase bent gekomen, of moet er nog veel aan 'gebouwd' worden ??
Inderdaad zal vrij snel nu de Paddo aan de beurt zijn.
Al is deze nog niet af, hij schiet inmiddels lekker op.
Lucanus (kever) is eigenlijk al af, al zit ik er nog steeds naar te loeren of dat er nog iets aan toegevoegd moet worden...
tsja, ben niet snel tevreden met details...wil altijd maar meer en fijner...

Olga ben ik zeker nog niet tevreden mee... heb al tig plaatjes van Fantasy Female Warriors bekeken en heb
daar wel wat nieuwe ideetjes van gekregen, maar...
daar ga ik nog even rustig over babbelen met Olga...(vrouwen en hun outfit hè ? 7PV5ZR.gif)

Het terrein is nog veel werk aan voordat het verven kan beginnen :
bodembedekking, planten maken, algemene groenvulling toevoegen, water toevoegen, water-effecten maken.

Het terrein wil ik echt lekker vol...en alles onaards....dus verzin maar....heb intussen daarvoor al
ideeën genoeg om het diorama 3x zo groot te kunnen vullen..
skye is de limit ?.... why stop there?!
[mijn leidregel tijdens bedenken/fantaseren/filosoferen is : laat het grenzeloos zijn...vergeet grenzen ! (wat ZIJN grenzen?)]

Met zulk gefantaseer moet ik wel een beetje oppassen dat ik niet teveel wil...
Stick to a plan, anders loop ik door al die leuke plannetjes vast in detail..en hoezeer ik ook graag mag prutsen,
ik wil ook zo graag zo'n project als dit echt een keer gedaan zien !

En echt, modelleren werkt voor mij ook als therapie...tijdens uitdagingen kom ik wel 'ns dingen tegen
bij mezelf, die reflecteren aan hoe ik functioneer als mens in het algemeen ?
dus ik leer mezelf ook beter kennen... ook nuttige kennis ;)

OK ik klim weer van m'n paddenstoel, anders ga ik maar door :$
Katten gillen om ETEN, moet nog met fiets het dorp in strax en dan weer naar zolder :8

diorasmakelijk groetje :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Denk als Peter gaat gerookt hebben voordat hij begint te schilderen, dat het allemaal fluo kleuren zullen worden. :240:

Dit is nu eens iets dat zowel lelijk als prachtig als prachtig lelijk is, ingenieus en samengesmeten, weldoordacht en doe-maar-op.
Die Paddo is iets dat eens op een beurs zal moeten vertoond worden en waar stoeltjes omheen gaan moeten staan om in alle rust alle details te kunnen observeren en verteren. Amai de juryleden die dat ooit gaan moeten beoordelen. :worried: :angry: :O
 
Mooie reactie, bedankt Erwin ^^

enne...onder ons.... ik heb nog een potje Glow in the Dark staan....
zou wat zijn als het diorama in z'n geheel daarmee geschilderd zou worden...
's nachts naast je bed zetten..... hoef je nooit meer een matras te roken...:laugh:
 
Paddo Putty Progress nummer zoveel !

Hi fellow earthlings :D

het is me onlangs weer 'ns gelukt die Paddo te vangen (sinds dat ding benen heeft ?!.... nu begrijp ik ouders
die kids hebben die net leren lopen ;) )... gevangen dus... en toen-ie dan eindelijk een paar uurtjes
stil wilde zitten heb ik 'm wat putty en kraaltjes kunnen voeren :laugh:

Ik was dus druk geweest met een anatomisch verantwoorde overgang van
looptentakels naar torso.
Nu dan verder geborduurd op het torso met GreenStuff en Milliput en ijzerdraadjes en kraaltjes...

Vond het idee dat Mr. Paddo wilde manen zou hebben wel fraai..
Eerst heb ik met 9 bolletjes Milliput 9 aanhechtpunten gemaakt, waar ik de manen in kon gaan steken.
(zijn eigenlijk tentakels die ook kunnen grijpen gelijk een wurgslang )
Met gecoate binddraad (voor planten) stuk voor stuk de manen in vorm gebogen.

De toegevoegde puttydetails en de try-out van de manen :
tjWjwi.jpg

Aan die "losse" koperdraadjes zullen geselecteerde kraaltjes geregen worden.
Geselecteerd op grootte en/of kleur, zoals al een stukje te zien is hier.
Die draadjes waren tijdens het opvullen (van de looptentakels in het midden) al in de fimo verankerd en meegebakken.
Wist toen nog niet wat er precies er mee gedaan zou gaan worden, maar ze zaten er toch maar mooi en
de koperdraadjes buig je rustig efkes opzij voor werkzaamheden ter plekke. Nu zullen het "tastsprieten" en andere dingussen worden...
JI4Mnf.jpg

Omdat de negen tentakels individueel áán de Paddo gevormd zijn en daarbij op elkaar afgestemd, moest ik ze goed apart houden.
Op papier heb ik de locaties (gaten) genummerd, en de tentakels zelf in de rand van een strook golfkarton gestoken met nummerherkenning.
En jawel...ondanks dit onfeilbare, ik mag wel zeggen brilliante systeem, heeft er tóch een mysterieuze mix-up tussen
de nummers 3 en 5 plaatsgegrepen...of was het 4...:nowink:... focussen is voor mij de grootste uitdaging van dit alles, écht :|
xxFOig.jpg

Vond deze draadjes wel mooi dun voor het manen-effect, maar wilde ze toch ietsje meer tentakelig...
Niet alleen voor looks, maar ook om de dunne ijzerdraadjes een beetje stevigheid mee te geven,
waardoor ze ook beter hun vorm behouden en liefst óók nog flexibel om een stootje te kunnen opvangen...
Coaten met iets ?? fimo ? putty ? tegellijm ? gips ? UV-lijm ? (da's supergaafspul maar heb ik nognie... waarom eigenlijk niet ???)
Meteen al dikkere of stuggere koper- of ijzerdraad gebruiken wilde ik liever niet, want de
dunnere plantenbinddraad kon ik heel makkelijk in vorm buigen terwijl ze los in het torso gestoken zaten.
e1gWgJ.gif

Affijn.. U49T8c.gif na 3 quart kussensloop gerookt te hebben was ik er wel uit... omwikkelen met gerolde sliertjes GreenStuff....
9x sliertje maken en 9x met de vingertoppen de gecoate ijzerdraadjes voorzichtig omwikkelen... vooruit ! maken ! hup ! areTmL.gif
De sliertjes zijn ± 0,8mm dun en na 30 min. harden nog steeds goed rekbaar en meeplooiend met wat er onder zit.
Een vastgelijmd kraaltje geeft houvast tijdens de montage in het gat van het aanhechtpunt.
Die eindmontage zal ik met superlijm en Milliput doen.
yR6ptN.jpg

Verklaring volgend plaatje :
Putty hardt langzaam uit. Het wordt steeds taaier. De hechting wordt ook trager, maar niet slechter.
Je moet dan meer tijd, of veel meer tijd nemen om bijv. een sliertje op een startpunt vast te drukken/smeren.
Dus om zoveel mogelijk te profiteren van de nog soepele putty is als eerste bij meerdere tentakels alvast de sliert vastgemaakt.
(vers geknede putty hecht in seconden, en dat gaat trager naarmate de putty uithardt en taaier wordt).
Het kan uiteraard ook met superlijm maar daar heb ik niet altijd zin in en is ook niet altijd nodig.
awHXzz.jpg

Het schoot me te binnen dat er nog iets verzonnen moest worden voor de ketting van Olga.
Het leek me wel schattig als Paddo zélf de ketting vast zou houden,
dus ik bedacht dat hij en/of zij met één van de 9 tentakels die ketting zou vasthouden.... hoe doen we dat, want
het liefst maak de ketting pas vast aan de tentakel als zowel Olga en ook de Paddo vast op het dio staan.
De tentakel heb ik om een asje gewikkeld (2 slagen) met dezelfde diameter als de fijne ketting.
Aldus :
whxyyl.jpg

En zo ziet dat er dan uit... vind het geheel meer balans in het detail hebben zo... de "manen" geven de Paddo ook wat vaart lijkt 't...
Have a close look...
Q8XQme.jpg

pZxUjc.jpg

7MmB7V.jpg

7lik3P.jpg

tPU3Pn.jpg

8uoWWW.jpg

oYaRBJ.jpg

nW9Ypu.jpg

XEuZvU.jpg

Qc8XnW.jpg


OKeej dan, dit onderste deel is wel aardig naar m'n zin zo ! De "manen" ga ik pas definitief vastzetten als het torso
geschilderd is.... tussen 9 sprieten door schilderen zie ik niet zitten al zit ik uiteraard te popelen om ze te monteren :8

De Paddo Hoed

ja o ja die was er ook nog die hoed.... met van die fourageurs erop, zo heb ik ze ooit benoemd, vanwege
hun grijpgrage karakter ;)

Hier het prille begin met dik ijzerdraad moeizaam om de hoed heen gebogen.
6U3QPQ.jpg

En dit zijn de definitieve fourageurs. Dik koperdraad (veel buigzamer) met extra pen eraan gesoldeerd voor
een zekere zit in de torso van schuim en omwikkeld met platte putty "lint".
GOWKvK.jpg

Maar zoals ik reeds eerder zei : de fourageurs wil ik nu monteren aan de hoed in plaats van aan het torso.
Dus de vorkjes een kwart slag omgebogen en gecontroleerd of die sprieten mooi om de hoed lopen en naar wens aangepast.
En dat is nou zo mooi van die GreenStuff...het buigt mooi mee ^^
piMnvp.jpg

De boel vol geplempt met superlijm (CA-lijm) en toen met brokjes Milliput opgevuld voor looks en stevigheid.
fUAVWr.jpg

En zo heurt dat dus te zitten.... nu nog vingers of handjes verzinnen....
bbgsay.jpg

En de oplettende kijkert zag vást dat dit...
prn1gL.jpg

... stiekum was opgevuld met dit :
mRQAOt.jpg


Slot Akkoord van dit Epistel

Dit wassumdan voor deze aflevering en er kunnen nog zat bij komen, want ik begin wat te twijfelen aan
deze hoed.. nee niet mijn hoed, de Paddohoed bedoel ik :O.... 7PV5ZR.gif
Ik vind op de foto's dat onderste deel er juist zo gaaf uitzien zonder die hoed namelijk...:huh:

Het model groeit, kundigheid ook... ben nu in staat waar te maken wat ik eerder niet durfde...
Hoed is niet verloren van ik heb de originele voet nog... zowizo niet verloren want was erg leuk om te maken
en blijft een uniek object... heeft u..heb jij daar ! CCJ0bY.gifmisschien een leuk idee voor deze hoed ? gooi maar in de groep !

maarrr...weet nog nie zeker, eerst maar even goed over piekeren...mKl5fO.gif

bedankt voor uw interesse....vragen, suggesties, kritiek, sbs-verzoekjes... zeg 't maar..

......... wat zegt U ? iedereen al in dromenland ??...ach... dromen is óók echt.... alleen ánders echt...

groetels :veryhappy:

v0Mcoe.gif
 
Laatst bewerkt:
Hij is afschuwelijke, grappig, afstotend maar ook mooi.
Wat jij met die Milliput doet is gewoon weg prachtig.
Zoals nu vind ik hem echt waanzinnig goed.
 
Zeg Patje zou je niet eens proberen te soliciteren bij de makers van Avatar ik denk dat er voor u een gouden toekomst ligt
En Patje met hoed ongelooflijk knap maar wel een beetje creepi ,ik wil helpen maar mijn fantasie reikt zover niet , ik versta het gewoon niet hoe je iets in uw hoofd kunt uitdenken en het dan nog verwezelijkt
Het enige wat je misschien nog kan doen is met gekleurde siliconen zo een soort druipend slijm maken
grt Marc
 
Paddo karakter en over Fantasie

Thanx Herr Verbeek :D, interessant ook dit :
Hij is afschuwelijke, grappig, afstotend maar ook mooi.
ik begrijp 't ! maar zelf voel ik toch niets afschuwelijks of afstotends... komt omdat : in m'n kop is
die paddenstoel inmiddels een karakter geworden, soort van : schattig als een enthousiaste speurhond ofzo :)
Of zoals de kat van Guust Flater :laugh:.......:|........ mmm, misschien ook nog een vogel verzinnen... die op een rare boomstomp zit...
of het zit op een weggezakt oorlogsmonument...

coachke schreef :
Zeg Patje zou je niet eens proberen te soliciteren bij de makers van Avatar ik denk dat er voor u een gouden toekomst ligt
En Patje met hoed ongelooflijk knap maar wel een beetje creepi ,ik wil helpen maar mijn fantasie reikt zover niet , ik versta het gewoon niet hoe je iets in uw hoofd kunt uitdenken en het dan nog verwezenlijkt
Het enige wat je misschien nog kan doen is met gekleurde siliconen zo een soort druipend slijm maken
Bedankt voor de lovende woorden Marc :D
-Zou inderdaad tof zijn om in zo'n fantasy workshop te mogen werken ! wie weet..
-Creepy ? hoezo, denk je dat de paddo bijt ? ;)
-Fantasie komt goed op gang juist met doodgewone dingen... jij roept wat : ik denk wat > (x36= brainstormen/denktank)
Ik bedenk dit alles niet... kijk naar voorwerpen en verander ze in gedachten...verander de "werkelijkheid"...géén regels dus...
dik wordt dun..1x wordt 4x..rood wordt groot...3D wordt 4D..of 4WD...enz z7aiW4.gif.. aldus ontstaan ideeën uit inspiratie.
Inspiratie voedt de motor der verbeelding (Fantasie).
Een gezonde fantasiemotor loopt op alle input en heeft geen stopknop (wel een noodrem).
Dit zijn mij ingetoetste gedachten maar hè...kan er pagina's aan wijden, maar da's een fantasie, dus geen zorgen nu :P

Interessant die gekleurde siliconen druipslijm suggestie..druipslijm lijkt me wel wat, ook rond
de draakschedel die in nat terrein ligt..
Heb je een recept toevallig ? mag ook van een buitenaards merk zijn hoor (graag zelfs).

toedelz :)
 
Laatst bewerkt:
Beste Peter zoals je weet heb ik jaren in de auto wereld gezeten en daar hadden ze in de carroserie afdeling een product daar kon verf in mengen en dat werd gebruikt om B.V een lasnaad die onder het het kofferdeksel zat te verbergen zoals bij de golf 1 bovenaan de afsluitrubber dat werd daar mee toe gesmeerd
Dat product kwam van het merk " KENT " maar er bestaat toch ook overschilderbare siliconen ik weet niet juist hoe dat heet en als ge het kunt overschilderen dan kan je het mengen ook he en weet je ook kan doen is de siliconen vanuit de hoogte in water laten vallen en het zo laten drogen vroeger deden we dat met kaarsvet ook en dan kreeg je mooie druppels
Het is een beetje zoekwerk in feite zou het lopender moeten zijn dan siliconen en snel drogend
Zeg nu komt er ineens iets in mij op "Houtlijm dat is op waterbassis en dat kan je volgens mij kleuren zou dat niks zijn
grt Marc
 
je kan bij kleurloze siliconenkit een beetje verf ondermengen. Men doet dat ook om vb. waterdioramas te maken.
Ik zal eens kijken of ik dat filmpje nog terugvind.

Voor de rest is het weeral prachtig, ik ben een fan van dit werk.
 
Peter,
in de optiek van "te veel is te veel" zou je de hoed misschien kunnen weglaten, maar als ik dan naar het totaal kijk, vind ik,dat hij er eigenlijk bijhoort.
Wel stel ik mij de vraag of je alles wel zou schilderen aan de paddo, Het kleurrijke boeltje geeft nu net dat ietsje meer aan de uitstraling.
De zware last der beslissing zal uiteindelijk op jou schouders terecht komen.
Hou de fantasie zeker levend want het is de moeite deze mee te mogen beleven.
vgr Marc
 
Ik vind het filmpje niet meer terug maar ik geloof dat het tamiya acryl was dat men bij de siliconenkit mengde.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan