Hoofdsponsor

1/24 Revell '66 Shelby GT350R [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey joachim die putty van tamiya is niet slecht maar je moet die mengen met een beetje van je plasticlijm om goed te kunnen verwerken droogt anders veel te snel op.
Wat je ook kan gebruiken is snelplamuur van polyfilla (voor hout,metaal en polyester).
En als je kleine naadjes hebt kun je deze opvullen met secondelijm en dan mooi opschuren.
 
Ja die van Tamiya is goed voor de grotere openingen vind ik,vallejo is ideaal voor fijn werk echt waar.
en zoals eerder al opgehaald,inderdaad die transmissie he beetje schuren wat putty en weer schuren jaja dat kan echt nog hoor.
Je kleur vind ik super.
 
ik heb vrij veel ervaring met de putty van vallejo, heel aangenaam spul om mee te werken en inderdaad meest geschikt voor kleine gaatjes/schuurtjes. even wat putty erop, vinger nat maken (of een penseeltje) en glad strijken.. soms is het wel zo dat de putty een beetje inkrimpt bij het opdrogen, daarom doe ik er over het algemeen een paar laagjes over elkaar.
 
ik heb vrij veel ervaring met de putty van vallejo, heel aangenaam spul om mee te werken en inderdaad meest geschikt voor kleine gaatjes/schuurtjes. even wat putty erop, vinger nat maken (of een penseeltje) en glad strijken.. soms is het wel zo dat de putty een beetje inkrimpt bij het opdrogen, daarom doe ik er over het algemeen een paar laagjes over elkaar.

Inderdaad klopt als een bus,en dat is ook het enige negatieve aan vallejo
 
Dus zowel putty als secondelijm kan voor kleine naden?
En wat is dan de mengverhouding voor de putty van tamiya en de plastieklijm?

Sorry voor men vragen maar wil het echt goed doen :unsure:
 
Meer nog, voor fijne naadjes heb ik zelfs nog Tip-Ex gebruikt, werkt ook heel erg goed.

Btw : "putty" is gewoon engels voor "plamuur".
 
En wat is dan de mengverhouding voor de putty van tamiya en de plastieklijm?

Moeilijk om een verhouding te geven, wat lijm bij doen tot je een mooi smeerbare massa krijgt.
Een beetje op het gevoel
 
Ja idd, die breuk had ik zo kunnen wegdoen, maar ik heb dat materiaal er niet voor.

Ach, een half-fijne en fijne nagelvijl, schuurpapier korrel 230 en 800 en een glasvezelpen (optie)
Voor de nagelvijltjes moet ge geen van dat type gebruiken wit aan de ene kant,rood aan de andere kant.(nr 1) Die zijn veel te grof en brokkelen veel te veel af. Ge krijgt een zandbakgevoel. Vijl nr 2 is veel beter , hij is groter dan nr 1 en ligt veel beter in de hand om mee te werken. Ge hebt daar ook verschillende grofheid in. Die vijltjes kan je vinden in de cosmetica afdeling van de supermarkt naar keuze in allerhande kleurtjes. Ik heb er al gehad met een bloemetjesmotief :)

1_vi1.jpg

Dat schuurpapier zijn de 2 types die ik altijd gebruik omdat ik er naar mijn gevoel het best mee overweg kan. Ge moet het eens proberen met verschillende korreldiktes. Het best is dat ge altijd (als het enigzins kan natuurlijk ) in rondetjes wrijft of een " 8 - beweging" Als ge gaat frotten op 1 plaats schuur je verlagingen. Ook altijd ,als het nodig is ,eerst de grove korrel (kleinste nr ) en dan de fijne korrel. Het nr van het schuurpapier is de hoeveelheid korrels per vierkante cm . bv nr 230 = 230 korrels/ vierkante cm. Dus hoe meer korrels ,hoe fijner.

Als je opgewreven hebt met je fijne korrel en je gaat er dan nog eens over met een glasvezel-pen (nr 3)is je pvc , messing, koper weer zo goed als nieuw.
Dat is eigenlijk een pvc houdertje met een glasvezel-vullingetje (bundeltje glasvezel) en die draai je in en uit door aan dat zwart toptje te draaien aan de achterkant. Die 2 van mij heb ik gekocht op een beurs samen met de vullingetjes. Het kan zijn dat je ze ergens anders kan vinden hoor ,maar dat weet ik niet.
 
Dus zowel putty als secondelijm kan voor kleine naden?
En wat is dan de mengverhouding voor de putty van tamiya en de plastieklijm?

Sorry voor men vragen maar wil het echt goed doen :unsure:

Het gebruiken van secondenlijm voor kleine naden heb ik zelf nog niet gedaan, vind dat ik daar te weinig controle over heb, gebruik liever vallejo daarvoor (nuja elk zijn eigen methode he).

Van die plastic lijm en de putty van tamiya, ik neem gewoon het plasticlijm borsteltje uit het flesje en dep wat in de putty ermee tot deze zacht genoeg is. Ik gebruik ook een tandenstoker om deze wat te mengen met de lijm, en voeg gewoon toe tot ik vind dat de putty zacht of smeerbaar genoeg is. Het is wel een smerig goedje en het droogt snel op, dus kleine beetjes met een keer is de boodschap.. Wat ik soms ook gebruik is aceton (goedkoop te krijgen in een verfwinkel of doe het zelf), dit verdunt de putty vrij sterk. wel niet mee overdrijven want aceton tast ook plastic aan :)
 
klein vraagje:tussen primer en eindlaag, schuren jullie de verflagen terug op of...????
 
klein vraagje:tussen primer en eindlaag, schuren jullie de verflagen terug op of...????

Is altijd beter om tussen iedere laag met fijn schuurpapier op te schuren, heeft ook een betere hechting en je maakt een gladder oppervlak.
 
Ik ga tussen ELKE laag even licht aaien met een korrel 2000
 
Laatst bewerkt:
Ja wadde, zoveel reactie had ik niet verwacht :). Ik ga dat filmpje eens goed bekijken en morgen ga ik putty halen en schuurgerief, da we da direct goe doen hè :).

Mes nog snel een vraagje, hoe krijg je het verwarmde effect op de uitlaatcollector enz? Ik heb het over de lichte blauwe schijn.
 
Ja wadde, zoveel reactie had ik niet verwacht :). Ik ga dat filmpje eens goed bekijken en morgen ga ik putty halen en schuurgerief, da we da direct goe doen hè :).

Mes nog snel een vraagje, hoe krijg je het verwarmde effect op de uitlaatcollector enz? Ik heb het over de lichte blauwe schijn.

Als je zilverkleurige verf neemt en daar blauwe verf inmengt kom je aan deze kleur, je moet eens testen, ik denk ongeveer 5 delen zilver en 1 deel blauw, test het eens uit.Je kan gaan experimenteren zoals je wil, en het blauwer maken of dergelijke, ook kun je zilver spuiten ( schilderen ) en daarover een blauwe waas doen.
 
Tamiya heeft zo'n "weather-dinges" in zijn gamma, waarmee je de verschillende kleuren van de uitlaat perfect mee kunt nabootsen.
 
Volgens mij kan je die blauwe schijn van verhitting toch ook bekomen met een kleur uit de alclad reeks ? als ik mij niet vergis heb ik dat onlangs zien staan bij Domino op een beurs.
 
Simpel koop Tamiya bleu clear of transparant bleu (ik dacht dat het zo heet, hetzelfde spul dat je gebruik voor de achterlichten en pinkers) en spuit dat dun op de gedeeltes die de verkleuring moet krijgen, of meng wat blauw door de vernis heen voor hetzelfde effect.

Ron
 
Simpel koop Tamiya bleu clear of transparant bleu (ik dacht dat het zo heet, hetzelfde spul dat je gebruik voor de achterlichten en pinkers) en spuit dat dun op de gedeeltes die de verkleuring moet krijgen, of meng wat blauw door de vernis heen voor hetzelfde effect.

Ron

Inderdaad doe ik ook zo bij motoren hun uilaten
 
Ik ben net langs de hobbywinkel geweest, maar had dit nog niet gelezen. Dus heb er niet naar gekeken.
Ik heb wel twee tubes putty mee van tamiya en wat schuurgerief.

Straks ga ik verder doen en dan post ik opnieuw pics!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan