Hoofdsponsor

1/125 Cousteau's Calypso [wip]

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Enige tijd geleden ving het koopspook me bij Geert, ik had er heel erg lang kunnen aan weerstaan, maar de druk werd toch te hevig.
Met als gevolg dat het Modelbouwcenter van West-Vlaanderen verliet met een bouwdoos van Revell onder de arm.

Meer bepaald kit #05101 met de naam " Ocean Eploration Vessel", een scheepje beter bekend onde de naam MV Calypso.

Helaas heeft Revell echter geen toestemming meer gekregen om deze naam te gebruiken, dus hebben ze gewoon hun oude mallen gebruikt met een fictieve naam op de decals, al hebben ze het Calypso-embleem moet opvullen in de oude mallen uiteraard.

In eerste instantie wist ik niet goed raad met het Calypso vs Neptun gedoe van Revell, echter zowel onze Christophe als Erik (Modelbouwerke) kwamen ter hulp gesneld. Hoewel het aanbod van Christophe heel erg verleidelijk was, namelijk om de scan van de originele Calypso-decals die ik op internet gevonden had om te zetten in bruikbare, maw afprintbare data, kon ik, gezien de kwaliteit van mijn oud printertje niet het aanbod weigeren van onze Erik, die met veel spoed de effectieve originele decals naar me toe stuurde. Waarvoor nogmaals mijn dank, Erik.

Wel nu... na een volledig seizoen Cousteau-kijken (waarbij ik diverse keren de neiging heb moeten onderdrukken om mijn oud duikpak van de zolder te halen om te zien of het nog niet te veel gekrompen is), ben ik aan de bouw begonnen.

Neen, nog geen fotootjes, nog even geduld tot er toch ietsje meer te zien is.

Wat me wel opvalt bij deze romp is echter wel dat de pasvorm (op de locator-pins na) zowat perfect is. Beide romphelften en de achtersteven passen perfect in elkaar, en dat voor een kit die al minstens 25 jaar oud is.... waarom kan Revell dat nu niet meer ? (zie die Revell reddingsboot-dinges)

Meer zal ik nu op dit ogenblik niet schrijven, omdat ik zo naar bed ga, de rest volgt morgen.... hmmm, vandaag dus samen met de foto's :)

Btw, ik heb eventjes geaarzeld om de namen te gebruiken, maar nadat ik toestemming gekregen heb van Alexandra, heb ik de beroemde naam dan ook maar in de titel van het topic gebruikt.
 
Zoals je zegt, beroemd schip en pionier om zee leven in kaart te brengen heb die docu. indertijd verslonden .
Succes ga dit zeker volgen :)
 
Veel plezier aan je project Danny, en inderdaad, foto's willen we zien, die komen wel, maar ben toch al benieuwd ;)
Succes
 
Ok, foto's willen jullie hé ? Hier komen ze dan, maar vooralleer ik ze post wil ik wel zeggen dat ze vannacht bij kunstlicht genomen zijn, en dus zeker niet in aanmerking komen voor "Foto van het Jaar" ... ook al begint het jaar pas :P

P1030994.jpg
Zie ziet een romphelft eruit vóór ik er de boor in zet, zoals je ziet, zijn de patrijspoorten gewoon cirkeltjes in het plastic, zonde vond ik...

P1040014.jpg
Dus boren we de patrijspoortje uit :sleep:

P1040011.jpg
Romphelftjes tegen elkaar, zoals ik in mijn eerste entry reeds berichtte ; een welhaast perfekte pasvorm. Kont er tegen gekleefd en assen eronder...
Bij deze assen zijn de steunen wel heel erg dik, ik schat (heb het niet naagemeten) zo'n kleine 2mm... op schaal 1/125 dat zou dus betekenen dat ze in het echt zo'n slordige 25 cm dik zouden zijn. Daarom toch eventjes voorzichtig met een freesje erlangs gegaan om dit even aan te passen.

Nog net voor het slapen gaan toch nog eventjes met de bovenbouw geknoeid ook natuurlijk ...

P1040016.jpg
Zoals je zien kan, zijn ook hier, behalve de ramen van de brug, alle ramen dicht, ook dat vind ik weer niet kunnen op deze schaal, dus weerom de boormachine erbij gehaald...

P1040021.jpg
Ramen uit de bovenbouw verwijderd, maar nu eventjes on hold omdat ik m'n vijlensetje niet vind om ze netjes af te werken.

Tot slot nog even een overzichtje met de dekken in dryfit ...
P1040001.jpg

Tot zo ver de eerste reeks ....
 
Nog even ter info ; het statiefje dat je op de laatste foto ziet, zal ik enkel tijdens de bouw gebruiken overigens...
 
dit bootje blijf ik volgen
 
Mooie kit Dany.
Heel veel plezier er mee!
 
Ik weet niet waarom, maar deze ga ik volgen. :)
Vond vroeger de documentaires van JC gewoon de max.
Die mogen ze zelfs heruitzenden.
O ja, mooi begin. ;)
 
Mooie start gemaakt hier... Ik ga je natuurlijk wel volgen. :)
 
Succes met de bouw, het is een fijne schip op te bouwen!
 
een mooi kit dany ,,, ik heb um al eens gemaakt ... ik wil nog eens een onderdeel van deze boot scratchen ,, je kent um wel denk ik ... de SP-350


saucer.jpg


vbn.jpg
 
Ah de fameuze "Souscoup" (betekent dat niet "onderbordje" of zo ?), ja, die staat eigenlijk al op m'n verlanglijstje van toen ik nog een 10- of 12-jarige was.

Bij deze kit is de souscoup behoorlijk under-detailled, zelfs voor deze schaal, daar zal ik hoogst waarschijnlijk ook wel een beetje aan prutsen. Misschien een klein detail op deze schaal... maar de "jets" zitten er zelfs niet op, zou dus voor geen meter kunnen varen.

Maar ik zie hier een paar kannonnen (wat scratchen en schepen betreft) deze bouw volgen, dus hoop ik enkel maar dat ik het deze keer tot het einde volhoud en jullie niet teleur stel.

PS : mooie tekening van de souscoup, maar op een wel heel erg opvallende plaats incorrect, de rubberen band rondom het toegangsluikt was namelijk niet cirkelvormig, maar zeshoekig (althans de buitenste perifeer).

Vandaag helaas geen foto-updates, ben namelijk pas terug van de late shift, en morgen moet ik ook alweer op. Het enige wat ik vandaag kunnen doen heb is de raampjes een beetje fatsoeneren (vijlensetje terug gevonden), en de romp haar eerste primer geven (Witte van Tamiya), de roeren staan er nog niet op, omdat ik overweeg om ze op een meer waarheidsgetrouwe wijze te bevestigen ipv de vierkante blokjes die erop staan, maar ik zal eerst zien hoe zichtbaar dat allemaal wordt.
 
Laatst bewerkt:
Mooie boot Dany en net als iedereen de serie "verslonden".
Ga je deze bouwen met of zonder heli dek.
Succes met de bouw.:D

Fred
 
Deze wordt mét helipad, Fred, al ben ik nog aan het bekijken wat ik eraan kan wijzigen om het wat realistischer te maken, ik weet dat er ooit sprake was van een PE-setje ervoor van de één of andere firma, maar dat is helaas nooit doorgegaan :(

Ik ben eigenlijk er ook nog eens serieus aan over na aan het denken om nog een tweede kit erbij te kopen (wanneer het economisch verantwoord is natuurlijk) om die dan in een diorama-omgeving te plaatsen... een diorama van zowel boven-als onderwater dan wel te verstaan :) .... al zal het dan weer miserie zijn om aan de decals te geraken natuurlijk.

PS : ik heb slechts één seizoen gevonden van Cousteaus's avonturen, namelijk uit '78, daar had Calypso nog geen sateliet dome, maar wel de twee antennes zoals in de kit voorzien, en ook daar sta ik nu in twijfel, omdat er dan weer andere details van de romp niet kloppen.
 
een mooi kit dany ,,, ik heb um al eens gemaakt ... ik wil nog eens een onderdeel van deze boot scratchen ,, je kent um wel denk ik ... de SP-350


saucer.jpg


vbn.jpg

Ik herinner me ook nog eens van heel erg lang geleden, een aflevering volledig gewijd aan het ontwerp en de bouw van de Souscoupe. Enig idee op welke dvd die terug te vinden zou kunnen zijn ?
 
Ziet er goed uit Dany :)

Het is niet veel, maar in dit filmpje is de soucoupe een paar keer te zien :

http://www.youtube.com/watch?v=Fgwgk0xKCAk

Wat betreft de bouw van de SP-350, heb ik het volgende gevonden. Kijk eens naar de voorlaatste regel tussen volume 2 en volume 3, daar staat : "Bonus : les grandes inventions : la soucoupe plongeante SP 350" :

http://www.filesdrop.com/rapidshare-la-collection-cousteau-volumes-1-a-5-5dvd5/t76861/

Oh ja, en de hele serie is blijkbaar ook te downloaden.

Groeten

Wet Sellery
 
Bedankt voor de info mannen :)

@Pascal, ik zal die rapidshare is op m'n gemak bekijken morgen want blijkbaar heb ik iets te kort om het af te spelen.
@ 2Dance, erg mooi hoor, blijkbaar heb jij wel nog een originele kit, want bij de nieuwe versie is het statiefje ontdaan van de zeenimf en bijhorende dolfijn
 
De dvd set dat ik hier thuis heb is deze:

DVD%20Cousteau%20from%20Digital%20XL.jpg


Vroeger zond vtm ze nog eens 's avonds laat uit, maar dat is al een geruime tijd geleden.

De radar dome zelf is best wel wat werk aan om hem correct te krijgen. Ook is het vooral welk model, ik heb al verschillende tegen gekomen met de jaren. Het revell model zelf dient ook op sommige plaatsen dan nog verder aangepast te worden. Het zijn details die het niet gemakkelijk maken.

Calypso-Cousteau.jpg

jacques-yves-cousteau-vasul-calypso.jpg

calypso.jpg

Deze foto is wat groot op te posten hier:
http://commondatastorage.googleapis.com/static.panoramio.com/photos/original/16546277.jpg

Als je dan de bovenstaande foto bekijkt, heeft het dek precies een licht metale kleur gekregen, dit in plaats van hout.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan