Hoofdsponsor

1/72 Shinden Kyushu J7w1 ( Tamiya)

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

KillerRu

Guest
Hallo allemaal,

Deze keer ga ik eens een full report plaatsen en eerst vragen dan pas doen omdat ik dit vliegertje echt wel mooi wil uitwerken! Het is een prototype vliegtuig geworden "Shinden Kyushu J7W1" van japanse afkomst.

:wub:
Alle informatie, tips en eerste comments zijn welkom! Hieronder alvast een eerste foto van het pakketje:

DSC_0003-2.jpg
 
Da's echt wel een specialleke!
Het zal wel moeilijk worden om degelijk referentiemateriaal te vinden denk ik...
Succes ermee!
 
Een zeldzaam vliegtuig en de Japanse vind je al niet vlug terug in modelbouw projecten.

Succes met de de bouw.
 
Heeft er iemand een naam of kleurcode van de body (lijnen, onderkant en full paint) (lijkt op deze kleuren:)
Mitsubishi-Zero.jpg
 
normaal heeft tamiya deze gewoon in zijn gamma

onderkant: XF-12: Japanese navy gray
Bovenkant: XF-70: Dark green 2 (IJN)

tenzij er een ander soort groen gebruikt werd voor de landmacht. Ik dacht begrepen te hebben dat het grote verschil tussen de landmacht en de navy het gebruik van primers was, en dat zo de toestellen van de landmacht vlugger hun verf verloren. Als je hiervoor kiest, de rode bollen werden tiptop gehouden.
 
Hoe maak ik half-polished black?

En wat bedoeld men met undercoating?

Btw, blijkt dat het modelletje al in groen is, maar kan ik best nog eens overgaan niet? Want dat is nu gewoon donkergroen plastic...

Alvast bedankt,
Glenn
 
Laatst bewerkt:
Het beste is eerst een grondlaag te zetten voor je de andere kleuren aanbrengt op je model zodat de verf beter gaat hechten.
Je zal zien dat er ee"n verschil van groen is tussen de plastk en de verf.

Half polished black is half glanzend vermoed ik.

Mark
 
Dan nog één vraagje voor ik eraan begin:

cockpit-mitsubishi-zero.jpg
Ik heb niet echt deze kleur gevonden... Ik dacht ook gewoon aan cockpit green zoals bij de amerikanen? Dit is de binnenbehuizing van een Zero...

Oh en hoe verdun ik best mijn verfjes van Revell? Gewoon thinner bij het potje?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

even meer uitleg vragen:

Ga je dit model kwasten of spuiten?

Ik veronderstel dat half polished black dat dit zijdemat moet voorstellen. Ik meen te begrijpen dat je revell kleuren zoekt die met de tamiya kleuren overeen komen? Kan je zeggen welke kleuren op de bouwbeschrijving staan? De verschillen tussen matte, zijdematte en blinkende verf, langs de ene kant maakt het niet uit als je spuit, want voor het decallen spuit je je model blinkend en op het laatste breng je dan een zijdematte laag aan. Als je met de hand schildert, ik denk dat er hier mensen zijn die beter geplaatst zijn dan mij om hierover meer uitleg te geven.

Om te schilderen met revell verf, geen thinner in het potje. Goed roeren met een cocktailprikker, en een beetje op een kroontje van een fles aanbrengen. potje sluiten, en dan kan je in dit kroontje je verf verdunnen en schilderen.

een veel geraadpleegde conversietabel:

http://www.paint4models.com/paintchart/paintconversionchart.html
 
Ik heb ook een klein nadeel aan dit prototype... Er is niets mooi aan de binnenkant verwerkt, gewoon één leegte... Hoe kan ik dit het beste vermommen?

MVG
 
scratchbuilden? stoeltje, stick, riempjes, ... ieder vliegtuig heeft deze. Eventueel foto's zoeken op het net. Met de gietramen, fijne koperdraad, tape en een beetje plastiek kan je al heel wat doen.
 
scratchbuilden? stoeltje, stick, riempjes, ... ieder vliegtuig heeft deze. Eventueel foto's zoeken op het net. Met de gietramen, fijne koperdraad, tape en een beetje plastiek kan je al heel wat doen.

Jah had ik ook al aan gedacht, maar zonder ervaring op deze schaal is dat echter al een mega prutswerkje...
 
Dat is ook waar ik wil gerust proberen? Maar weet niet echt goed waar te beginnen? Hoe krijg ik bijvoorbeeld een vormpje hoe ik het wil? Foto's genoeg van cockpits...
Maar zeteltje zelf maken?
 
opsplitsen in hapklare stukjes. Een stoel bestaat uit een poot, een zitvlak en een leuning. deze kan je apart maken uit een vlak stukje plastiek. Voorbeelden ga je moeten zoeken bij vliegtuigen uit dezelfde tijdspanne
 
Heb dit beestje ooit eens in een grijs verleden in elkaar geflanst en heb de intentie om deze uit elkaar te halen en te herbouwen.
Heb mij de Eduard PE set 72 183 hiervoor aangeschaft die overduidelijk een serieuze meerwaarde geeft aan het model.
Weet echter niet of deze set nog beschikbaar is. Hij is ook bedoeld voor het Hasegawa model, niet voor de Tamiya maar mits enkele aanpassingen moet dit lukken.
 
geen paniek, welke putty heb je gebruikt? als ie redelijk vers is, neem fijn schuurpapier (600 of zo), en voorzichtjes schuren met een beetje water, komt redelijk vlot in orde dan. Als je zo'n toestanden wilt vermijden: kleef twee stroken plaklint rond de zone waar je putty wilt aanbrengen. zo breng je enkel putty aan op een smalle strook. verder breng ik deze aan met zo'n spateltje voor olieverf, heb je iets meer controle over.
 
ik maak evenzeer gebruik van de plakband methode.
Bovendien strijk ik de natte putty na met een wattenstaafje gedrenkt in nagelakremover (zonder aceton!).
De putty wordt dan mooi glad gestreken. Dat scheelt enorm veel schuurwerk achteraf.

De nagellakremover moet zeker zonder aceton zijn, aceton tast het plastic aan.
Ik koop de mijne in het Kruidvat voor een euro of 4.
 
@B-art: moet ik eens proberen.

Hoe gaat het eigenlijk verder met deze?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan