Hoofdsponsor

1/50 de schooner Rhodora

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

lus

Guest

hallo, ik ga beginnen met een nieuw model van uit skratch,een Amercan Fishing Schooner. een beetje historie:er bestaan er nog 1 of 2 van als museumstuk,van diegene die ik ga bouwen hebben zo een 60 jaar gediend voor de vis en zeehonden vangst,ze waren vooral geliefd voor hun zeil qualiteiten,zeewaardigheid en hun schoonheid, zie de Blue Nose(de latere J jachten en de S spant jachten zijn daar uit ontwikkeld).De best gekende A F S type was de New England North Atlantic Fishermen.Het plan dat ik zo een 10 jaar geleden heb gekocht bij N.V.M heeft als titel :schoener van de grote banken.Daar ik de boot toch een naam wil geven heb ik ene gekozen van een schoener die bestaan heeft: de RODORA, gebouwd in 1908 en als wrak verdwenen 1953.De boeken die ik op foto heb,heb ik gekocht telkens ik ik iets er in vond over deze boten,maar de beste is van Howard l.Chapelle:The American Fishing Schooners 1825-1935, daar staan deze boten van naaltje tot draadje volledig uitgelegt met tekeningen en al.als jullie sites of nog meer van dat kennen alles is welkom.dit wil niet zeggen dat ik niet meer voortdoe aan de Albatros maar een afwisseling is altijd beter.
grtz
lus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intresant schip welke schaal ga je deze bouwen, ga ik zeker volgen
 
Wow. Dat is een mooi schip... De schooners hebben ook een geweldige history, zo vlak voor de stoomschepen tijd. De vaart heeft plaats gevonden tot het Suez kanaal open ging. En de stoomboot alles overnam.... Nog altijd jammer. Schooners konden het Suez kanaal niet door wegens te weinig wind en steeds moeten laveren waardoor ze ipv snel heel langzaam werden.

Mijn voornaamste punt is dat ik dit zeker zal volgen.
 
op het plan staat 1:50, de afmetingen van het model zijn:van boegspriet tot de achterste giek is 104cm,van kiel tot het topje van de mast is 80 cm en de grootse spant is 15 cm, morgen ga ik fotos maken van de materialen waarmee ik het ga bouwen.
grtz
 
Rik, ik zie echt niet in wat de Great Banks scooners te maken hebben met het Suez Kanaal hoor, het waren immers visserschepen die zoals de naam al suggereert op de Great Banks visten.

Maar indd erg mooie schepen, zo is het verhaal wel bekend dat een duitse U-boot kapitein ipv de Blue Nose te kelderen boven water kwam om kennis te maken met de kapitein en bemanning, en teven wat souvenirs uit te wisselen.
 
Dan, ik noem ook maar één van de historische feiten van schooners. Zo zijn er vele.... :) En Lus had dit al geschreven. :)

Maar Lus, een zeer mooie schaal. Kun je veel detail in kwijt.
 
Hoi Lus,

al weer een mooi project zeg, daar heb je wel even wat werk aan.:wub:
Mooie schaal waar in gaat werken. ;)
Ga je de romp volledig dicht maken of ga je het maken zoalsop de laatste foto ????:unsure::unsure:
 
zij komt volledig dicht ,ik ben bijlange nog niet zover dat ik dat al aankan en de spanten tekening laat dat niet toe,voorlopig een gesloten romp maar hopelijk een gedetaileerd dek en opbouw van de masten en zeilen.
grtz
lus
 
Dit lijkt mij een heel mooi project om te gaan volgen.
Lus, heel veel plezier met de bouw en succes er mee!
 
Eigenlijk grappig, herinner je nog dat ik zo hard op zoek was naar een plan van een zeker egyptisch schuitje dat ik gekocht had ? Wel, ik had dat plan niet alleen gekocht, het tweede plan was namelijk het plan van de Blue Nose :D (Die is overigens nooit vermist geweest, vind ik gewoon een beetje te klein om te bouwen op die schaal)
 
hallo dany,
men moet ook plaats hebben om ze te zetten,ik heb er al 5 staan hé
grtz
lus
 
Dat wordt weer een mooi schip om te volgen.
Succes met de bouw Lus.

Fred
 
hallo, mijn bouw plank is klaar en het hout is ook al uitgezocht, voor de kiel en het beplanken van de romp ga ik oregon pine gebruiken en voor de spanten 6mm dik berkenmultiplex, dan heb ik nog een plankje staan van seder hout en een van meranti die ik ga gebruiken voor de stukken die op het dek moeten komen en dan heb ik nog verschillende soorten houtfineer om te bekleden eventueel.
tot de volgende keer
grtz
lus
 
Stevige bouwplank met hulpstuk om alles uit te lijnen, zelf uitzagen dus geen bouwdoos als ik goed gezien heb knap :)
 
een stevige basis, dat is een goed begin:D

Fred
 
zij word volledig scratsch gebouwd en nog het liefts met afval hout ik heb geluk, hier een 500m verder is er een houthandelaar en ik mag regelmatig is kijken in houtafval container of dat ik iets kan gebruiken voor modelbouw.( ik doe dat niet voor de goekoop maar voor de sport ,dat men toch nog iets mooi kan maken met het geen dat anders zou verbrand worden)

grtz
lus.
 
dag lus,
maatje,uw gedacht omtrend het bouwen ,dat klinkt als muziek
voor mij,
ook ik ben van het zelfde gedacht,alles proberen zelf maken,bouwen
uit wat een ander wegwerpt,
groetjes,ronny
 
mooi lus maar die mirantie gaat wel erg donker uitvallen.
mischien moet je iets lichtere houtsoort gebruiken mischien eik of zoiets ? miranti heeft helemaal geen vezel en is ook niet te buigen moest je dat van plan zijn natuurlijk .

of dat seder hout geschikt is weet ik ijgelijk niet dat zul je moeten ondervinden
 
korte update,de kiel is gemaakt ,nu nog de spanten uitzagen en op de juiste maat brengen ,en dan kunnen we beginnen te bouwen.
 
Hoi Lus,

Succes met de bouw van de schooner rodora.:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan