Hoofdsponsor

1/50 de schooner Rhodora

Status
Niet open voor verdere reacties.
dat bedoelde ik eigenlijk niet amazone ,de latjes die ik heb zijn 2cm breed en 1mm dik en ik moet ze in de lengte op 3mm breed maken,ik dacht van er een stuk of 6 opeen te plakken met op een paar plaatsen 2 zijdige plakband er tussen te plaatsen en ze dan door te zagen.
 
a ok dat had ik verkeert verstaan dan .

maar dat gaat ook niet lukken denk ik wat je daar voorstelt.

je kan natuurlijk proberen maar klaag later niet dat je een vinger kwijt bent :)

1 voor 1 is denk hier de enige oplossing . maar kan je ze niet met een mes snijden in plaats van een zaagmaschiene ? of met een bladsnijder ?
 
dag lus,
hier moet ik onze amazone bij treden,het beste is volgens mij ook een voor een zagen
snijden,
het is modelbouw,waarom veel ineens en snel willen gaan,
lus maatje,komt niet goe als ge er opeen wil stapelen om te zagen
groetjes,ronny
 
Hoi Lus,

Ik zou het gewoon 1 voor 1 doen, dan komt meestal het beste resultaat, niet een stel tegelijk doen:nowink:;)
 
Nog één die het één voor één zou doen.
Met meer tegelijk gaat geheid fout (bij mij althans).
 
hallo,weer een kleine update,de dekbalken zijn geplaatst,de vulstukken voor de spiegel en de boeg zijn ook klaar (mooi bij geschuurd)men ziet al een deel v/d vorm v/d spiegel er uit komen.Daar het dek maar 2mm dik word heb ik ook verstevigingen aangebracht waar de masten en de ankerlier moeten komen.nu ga ik het onderdek plaatsen en de mastkokers en de spanten in de juist hoek schuren,daarvoor heb een latje van +- 25 cm beplakt met schuurpapier,zodat ik over 3 spanten tegelijk kan schuren zodat ik de juiste hoek kan krijgen zodat de beplanking tegen de volle spant kan gelijmt worden.
tot zover
grtz
Lus
 
Beste methode is nog een machientje aanschaffen, namelijk de schijfzaag van proxxon :) ... kostprijs weliswaar +325 eurie :(

Ik doe wel deewarig m'n petje af voor deze scratchbouw hoor
 
daarvoor heb een latje van +- 25 cm beplakt met schuurpapier,zodat ik over 3 spanten tegelijk kan schuren zodat ik de juiste hoek kan krijgen zodat de beplanking tegen de volle spant kan gelijmt worden.

Ik gebruik altijd roerstokjes die je bij een blik verf krijgt, die beplak ik met verschillende korrels schuurpapier, ideaal om recht de schuren en ligt tevens lekker in de hand. Stokjes kun je bij elke bouwmarkt, schilder wel voor weinig krijgen :)
 
halo dany bedoeld u tafelcirkelzaag fet van proxxon, die heb ik een paar maanden geleden gekocht,daar da ik de dek latjes mee zagen( prima machientje)
 
Mooi werk Lus, je denkt ook overal aan zo te zien, zelfs de bolling voor het dek.
Petje af..
 
Perfect Lus, heb je goed verstevigd met de balkjes.
 
Beste lus,de collega's hebben gelijk eigenlijk,volg hun raad beter denk ik want het zou idd fout lopen.Uiteraard ieder zijn gewoonte's en ideeen maar ze hebben het bij het rechte eind hier,ik heb jaren houtbewerking gestudeerd en heel wat gezien in die wereld,hout is best soms een eigenwijs item.
Hoe dan ook je resultaat hier spreekt al voor zich,schitterend werk.
Patje.
 
Ziet er goed uit Lus, even een tip ter controle de afstand aan beide zijde ter hoogte van het dek tussen 1 ste en laatste spant meten ;) op je foto krijg ik de indruk dat bakboort iets langer is dan stuurboord kan je foto zijn die een vertekend beeld geeft ?
 
hallo René,ik alles nog eens nagemeten, vanaf de werkplank naar de hoogte van buitenkant dek staat alles redelijk goed,de spanten boven het dek gedeelte die worden nadat de verschansing is gemaakt verwijderd en het dek is ook verdeeld in 2 verschillende hoogtes, het is misschien dat dat u gezien hebt ,en meten is weten men kan het niet genoeg doen?
allesinds bedankt voor de goede raad.
grtz
Lus
 
Lus dat was niet wat ik bedoelde, meten aan beide zijden van je achterste spant naar voor,kijken of de groene afstand gelijk is aan de rode, zo haal je de laatste 0,5 mm verschil er uit

1_rhodora13.jpg
 
rene',
dat is inderdaat een goede manier om alles recht en op zijn plaats te zetten.
maar ik vrees dat dit moet gebeuren voor alles al gelijmt is.
een of twee milimeter recht krijgen tot daar aan toe,maar ik vrees voor meer,
komt volgens mij dan te veel spaning op het werkstuk/lees spant te staan.
verbeter mij als ik fout ben hoor maatje
de groetjes,ronny
 
hallo René en Ronny,u hebt gelijk ,maar het is niet zo exstreem zoals de lijnen op de foto,ik heb een touwtje in het midden v/d boeg naar de spiegel getrokken en aan de 2 zijden de beplanking vast gezet met klemmen en dan gemeten,het zit 1 tot 1,5 mm aan bakboord fout ,maar dat is op te lossen door een deel weg te schuren waar het fout zit, en iets mag het hebben hé, natuurlijk weer meer werk, maar het komt goed.
 
Tja, wat moet ik er nog aan toe voegen..... gaat helemaal prima met al die goede tips!

Fred
 
hallo,
een kleine update,de romp op de juiste maat geschuurd,de dek latjes gezaagd (3 mm op 1mm) een voor een,maar ik heb wel een hulpmiddeltje moeten maken om ze achter het zaagblad naar beneden te houden,ze wilden uit het zaagblad springen (te dun).Waar het 2de dek naar boven gaat ,is afgewerkt met multiplex van 1mm.In het midden v/h dek al de opbouw geplaatst waar de masten moeten komen.Nu moet ik nog uitvissen hoe lang de deklatten moeten komen om een goede schaal te bekomen en het toch rustig blijft als men het bekijkt.Volgende stap zal zijn,uitmeten van de beplanking v/d romp om de verjonging te kennen,en er al een paar plaatsen.
grtz
Lus
 
ziet er goed uit lus en die smalle plankjes zijn echt etertjes als je die moet zagen. ik kan er van mee spreken . moest je er van over hebben hou ze goed bij want ze komen altijt wel eens van pas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan