Hoofdsponsor

1/50 de schooner Rhodora

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat ziet er goed uit, stevige rugegraat :D
 
ziet er mooi uit en er is al behoorlijk wat werk in de kiel gestoken
 
hallo,
de spanten zijn gemaakt en ik heb ze is dryfit geplaatst om te zien of er al een beetje lijn inzit,ik heb ondertussen al een paar problemen gezien,aan de spiegelkant moet ik de kiel verhogen om deze goed te kunnen bevestigen,op de spanten moeten nu nog de dek balken opkomen (het dek heeft een stevige ronding in de breedte en er zit ook nog een kromming van boeg naar kiel,het zal dus meten en passen worden voor dat alles goed zal staan,en dat zal zijn tijd nemen,dus tot de volgende up date.
grtz p.s er staat nog niets in in lijn hé mannen
lus
 
je gaat wel een paar vulblokken moeten maken voor de voor en achterboeg . ziet er ook bizonder fraai uit :)
 
dat is juist amazone,die komen van waar dat de roerkoning moet komen tot de spiegel en tussen eerste spant en de boeg maar de spiegel zal ook niet gemakkelijk zijn.Ik zal een foto er van op het forum zetten ten gepaste tijde om jullie sugesties te bekijken
 
Vind dit een moeilijke methode om alles mooi in lijn te zetten, werk zelf altijd met de spanten onderste boven het spantenplan moet daar natuurlijk voor getekend zijn ;)
 
Lus, als dat de huidige stand van zaken is, toch eventjes ervoor zorgen dat alle bulkheads mooi evenwijdig en rechtop staan hoor, want anders krijg je later serieuze problemen. Misschien kan je aan beide kanten balkjes tussen de bulkheads plaatsen voor meer stevigheid ?
 
bedankt voor de goede raad, maar er staat buiten de kiel nog niets vast ,en er komen tussen de spanten zeker verstevingen, en er komt eerst als de spanten goed staan nog een vals dek zal ik het maar noemen om een goede stevigheid te verkrijgen voordat ik begin met de beplanking.
grtz
lus
 
Hallo Lus,
scratsch bouw vindt ik altijd mooi om te zien, vanaf een paar bladen papier iets heel mooi maken, gewoon tof om te volgen, ga ik zeker doen.
 
hallo, de volgende update,de spanten staan vast er zijn verstevigings stukken geplaatst tussen de spanten en er zijn ook al stukken geplaatst voor de bevestiging van de puttingijzers van de voorste mast,onder aan de kiel zijn er ook geplaatst,het geeft al een stevig geheel,en zo te zien staat alles mooi op zijn plaats,nu nog de spiegel en de dekbalken en de verstevigingen voor de mast dan beginnen te schuren om de kanten v/d spanten af te schuinen.
ik heb me toch maar en schuurmachientje aangekocht(werkt prima)
grtz

lus
 
ziet er al keurig uit
 
Hoi Lus,Je levert zeer proper en stevig werk zie ik Hopelijk kan ik net zo werken want ik wil graag de santa maria bouwen.
 
patje,
de santa maria,is dit een van de schepen van colombus,
heb ge de plans,en word het voledig zelfbouw
groetjes,ronny
 
Dat ziet er heel strak uit Lus, alles lijkt heel mooi in lijn te staan.
En van dat schuurmachientje ga je veel plezier hebben, heb dezelfde staan.
Rik, die van mij komt van HBM uit Waddinxveen.
 
Strak werk, ga je nu eerst het dek plaatsen om alles in vorm te houden ?
 
ziet er goed uit lus . ook de schuurmachiene is een niet te missen ding voor een houtsnuiver :)
 
Netjes lus, ziet er keurig uit.
 
Er zit goed vaart in de schooner.
Zeker zo´n goed machinetje werk erg prettig.

Fred
 
hallo mannen,
ik heb een vraagje,op het onderdek komt er geen fineer te liggen maar houten latjes van 1mm dik,en ik zou die niet een voor een op maat willen zagen maar met een stuk of 5 te gelijk,dan heb ik b.v 20 stuks.Hoe kan ik dat het beste doen?Alle sugesties zijn welkom.
grtz
lus
 
ik denk dat je deze latjes met de 5 of 20 gaat zagen dat er op de kop erg veel stukjes gaan afspringen en het niet meer mooi gaat zijn.

1 mm latjes kan je ook makelijk met een houtbeitel door steken.

als je een klein malletje maakt waar je latjes tussen kunnen en juist de lengte die je moet hebben kan je de beitel elke keer tegen de mal houden en zit je ook altijt juist.

dan kan je makkelijk heel veel plankjes maken in een zeer korte tijt hoor. ge woon een tikje met de hamer geven en ze zijn door.

ik raad dus af om meerdere latjes tegelijk te zagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan