Hoofdsponsor

1/72 Bombardier/Canadair CL-415

  • Onderwerp starter liftmaster
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
L

liftmaster

Guest
De meeste zullen die vliegtuig wel eens zien vliegen hebben in het zuiden van Frankrijk, Spanje of Italië. Daar beginnen ze volop al de oude CL-215's te vervangen. Vanwege dat avgas (loodhoudende vliegtuigbrandstof) minder en minder geproduceerd wordt vanwege milieu normen, zocht men naar een oplossing en werd de CL-215 gemonderniseerd met een nieuwe cockpit en vooral nieuwe Pratt & Witney turbo prop motoren. Deze geven het vliegtuig een goedkoper eoperatie mogelijk, minder onderhoudskosten, enz.

Ik heb deze doos een hele tijd geleden nog bij Broux in Hasselt gekocht. Dit was in 2003, wanneer deze doos pas door Heller uitgebracht was. Ik ben er in der tijd met begonnen, maar door omstandigheden niet afgemaakt. Met de afleveringen van Ice Pilots NWT gezien te hebben, ben ik de kast terug gaan af zoeken naar dit betreffende vliegtuig. Het was er nog en ga er terug aan beginnen. Het zal met stukken zijn, maar het moet dit jaar zeker af.

De doos
DSC00402.jpg

Inhoud wat nog niet gedaan geweest is
DSC00404.jpg

Wat reeds gedaan geweest is
DSC00403.jpg
 
Ik heb de romp in mekaar geplakt, aan de binnenkant ga ik niet meer aandacht geven, dit ga je later toch niet zien door de kleine ruitjes. De buitenkant zal wel wel het meeste opvallen.

DSC00410.jpg
 
Mooi toestel, heb ik altijd al een "specialeken" gevonden.
 
Mooie kit, Johnny, de heller 215 heb ik ook ooit nog gehad, helaas nooit de kans gehad haar te bouwen, wegens in beslag genomen door m'n schoonbroer :(

Wat ik me wel nog herinner van de kit (ik veronderstel dat dit bij de 415 net hetzelfde is) is dat het plastic wel verschrikkellijk dun was, zo dun dat je de kleuren er bijna gewoon doorheen kon zien.
 
Dit is wel een gave. Mocht je een keer in Marseille op het vliegveld komen daar staan er buiten het zomer seizoen een hoop geparkeerd!

Ben benieuwd hoe deze in elkaar gaat.
 
Ik heb ze daar zien staan en van kort bij mogen bekijken. Voordeel om als journalist te kunnen werken.

Het zijn indrukwekende vliegtuigen en eigenlijk nog steeds op een oude manier gebouwd. De romp zelf verschilt niet veel van de CL-215.

Tussendoor ga ik aan mijn projectje een verder werken. Als ik nog in het land ben en het te slecht weer is om met de wagens buiten te komen, dan zal er wat schot in de zaak komen.

@Dancooper
De plastic is op sommige plaatsen vrij dun, maar met een goed onderlaag en wat lagen erop komt het nog vrij goed uit. De CL-215 heb ik zelf nooit gebouwd, maar denk niet dat de kit veel verschilt van de CL-415. De vleugels en de motoren maken het grootste verschil denk ik.
 
De vorige dagen terug alles nog een uitgehaalt en wat aan gewerkt als een tussendoortje.

De romp is proper gemaakt en wordt voor de moment van zijn lagen voorzien. Ondanks 30gr gewicht is het nog een staartzitter, ga nog langs de winkel gaan voor wat lood.

DSCN0822-bewerkt.jpg

De vleugels zijn ook proper gemaakt van bramsel en geplakt.

DSCN0824.jpg

De foto's zijn niet ideaal, moet het eventjes stellen met een kleine Nikon. De anderen zijn in groot onderhoud.

De motoren zijn ook klaar en volledige vleugel is ook gemonteerd, hier zal ik later nog foto's van maken.
 
De vlotters zijn klaar voor montage later

DSCN0826.jpg

Van de achterste vleugel heb ik een heel deel bramsel moeten verwijderen, maar het is nog een goed resultaat geworden.

DSCN0827.jpg

Dit was de toestand van de vleugel nog vorige week

DSCN0828.jpg
 
De vleugel zoals hij vandaag in elkaar zit

DSCN0884.jpg

De motoren zijn ook in orde

DSCN0885.jpg
 
Ik heb hem ook juist af maar er zijn decals kapot gegaan groetjes.
 
Een briefje sturen naar Heller, dan sturen ze je een setje af. Heb ik vroeger ook eens voor gehad en binnen de 14 dagen waren ze hier.
 
Eventjes toch wat werk aan de romp verricht, dan kan ik hier warm binnen wat werken om de decals op de romp te zetten.

DSCN0891.jpg

DSCN0893.jpg
 
Momenteel staat de romp op zijn drie punts landingsgestel. Blijkbaar was de 30gr. niet voldoende.

Vleugel staat er ook op gemonteerd, foto's volgen binnenkort. Momenteel druk bezig met fotoreportages en artikels te schrijven.
 
Vandaag nog eens een uurtje tijd gehad om hem nog eens boven te halen. De vleugel staat erop en de motoren. Ik hoop tijdens de winter eens wat meer tijd te hebben, dan altijd maar werken.

20121004_192125.jpg

20121004_234247.jpg
 
Ziet er toch al goed uit, heb hier de oudere 215 versie liggen dus ik blijf volgen.
 
De CL215 en CL415 van Heller hebben gemeen. Enkel de vleugel, staartdelen en de cockpit zouden verschillen.

Zelf ben ik nog op zoek naar de CL215 kit, maar de oudere dozen hun decals zijn meestal niet in zo'n goede staat.
 
Al de decals zijn er op aangebracht en nu rest er nog wat kleine details die nog verder moeten afgewerkt worden. Ik ga morgen als het droog is, buiten wat foto's nemen van het vliegtuig. Dan post ik ze hier later.
 
De CL-415 is klaar. Een paar detail zijn er nog, maar dat komt nog.

Ik ben buiten nog eens vlug wat foto's bij daglicht gaan nemen.
_DSC9093.jpg

_DSC9097.jpg
 
Heel mooi. In het daglicht komen de felle kleuren echt tot hun recht.

Heb een zwak voor dit soort blus-toestellen. Ik wil graag een Mars-firebomber maken, jammer dat de modellen zo duur zijn.
 
Thanks, Pascal!

De Mars is een ultiem vliegtuig. Ik ben ze met twee in één doos op schaal 1/144 tegen gekomen in Washington, maar naar mijn mening wat te duur. Wie weet vinden we ze ooit wel eens wat goedkoper.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan