Hoofdsponsor

1/110 H.M.S. Bounty Revell 1:110

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik effe eens een stukje text uit uw verslag van de Victory


[FONT=&quot]De stappen van het houtwerk. Deze verschillende zijde geven goed het effect van de smoke weer. Zo wordt geheel ineens omgetoverd tot hout. Donker hout nog wel. Ook is hier goed te zien dat de hout nerven nu goed naar voren komen. In dit stadium is er nog geen oker bij gebruikt.

[/FONT]Hoe en wat heb je nodig voor een smoke aan te brengen en hoe doe je dit juist???Ik wil ook wel dat sommige delen er als hout gaan uitzien
 
Smoke is heel gemakkelijk spul, echt wonder middel.

Het is het gemakkelijkste als je dit van Vallejo gebruikt, dit omdat het dan met water is te verdunnen, en dan gemakkelijk met de borstel op te brengen is. Dan kun je wel een borstel en geen brusch gebruiken. Dit ivm de kwast strepen die je nodig hebt. Dan verf je dus ook altijd met de houtnerf mee. Let wel je moet het verdunnen, maar hiervoor zul je even een proefje moeten maken. Meer water is een lichter effect, minder een donkerder. Dit moet je altijd even doen, dit om zo te zien of je de kleur van het hout goed vind.
 
Met dat blauw moet je héél zuinig zijn, Dirk. :D

Maar het is hét systeem om je wit dan ook wit te houden.

Je had beter eerst een proefstukje gespoten op een stukje karton o.d.

Komt wel goed hoor. cute



Droop
 
Te blauw Dirk ?

Ik dacht het niet hoor, bekijk deze foto eens van de Batavia (nu ja, de replica natuurlijk) :

P1010772.jpg
Fotograaf : "Pter"
Bron : Modelbrouwers, draadje : Modelbrouwers.nl modelbouw :: Batavia Topic, "The last voyage!"

Hier zie je dus duidelijk dat het "wit" wel degelijk meer blauw dan wit is.



PS : je ziet ook de spijkers zitten op de romp, deze zijn op deze replica overigens niet zoals ze op de echte Batavia zaten (wat patroon betreft) dit komt omdat men heden ten dage niet dezelfde bouwmethode meer kan hanteren als in de tijd van het origineel (eerst de romp daarna pas de spanten), deze bouwwijze is helaas verloren gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie dit helpt me perfect.

Rik, morgen zou ik zo'n flesje willen gaan kopen, hoe noemt men dit juist???
Ziet er tof uit en zeker de manier die jij gebruikt zal ik toepassen.

Dancooper ik heb hem nu al terug een laagje gegeven met minder blauw morgen de foto's plaatsen.
Bedankt voor de foto, als het nodig is mag je gerust de foto terug verwijderen voor de minste problemen hoor, ik heb het inderdaad gezien, en als ik het zo moest laten zou het nog realiteit geweest zijn ook :D


Bedankt mensen.
 
Dirk,

smoke van Vallejo....Ik weet dat RC Modelcenter in de Voorhavenlaan te Oostende deze in voorraad heeft. Misschien heeft Scotty deze ook?
 
Dirk,

smoke van Vallejo....Ik weet dat RC Modelcenter in de Voorhavenlaan te Oostende deze in voorraad heeft. Misschien heeft Scotty deze ook?

Ok, Scotty heeft deze niet, dus morgen eens naar oostende :D + een bus sol plus :D
Bedankt voor de reactie Dominiek :D
 
De foto mag blijven staan hoor, heb ondertussen de toestemming gekregen van Pter.

Nu ik dat kleur zo bekijk, doet dit mij denken aan een kleur die vroeger beschikbaar was (trouwens, ik vermoed dat het nu ook nog bestaat overigens, al weet ik niet van welk merk), en dit noemde Egg Shell White of zoiets... in ieder geval iets te maken met een eierschaal.... alleen dan geen bruin ei heh.
 
Update 30/08/2008

Dan even tonen aan jullie wat ik gedaan heb.
Ik heb dus alles mooi afgeplakt en zwarte verf in de gaatje gedaan zoals Rik gedaan heeft met de Victory om het beter te laten uitkomen.

1_IMG_1798.jpg
Hier ben ik dus bezig met het schilderen van de luiken in een Rost kleur, hier wil ik dus ook de Smoke gaan op gebruiken, deze middag eens naar de winkel om een paar potjes verf en dus ook de smoke.
1_IMG_1796.jpg

1_IMG_1800.jpg


Dan hier een overzicht van hoe alles is afgeplakt en begonnen aan het schilderen.
1_IMG_1797.jpg

Dan is alles in zen kleurtje gezet, en wachten tot deze middag om eerst een test te doen op wat overschot met de Smoke.
1_IMG_1799.jpg

Hier de romp geschilderd in het witn tips zijn welkom hoor :D
Op de bovenste helft kun je zien dat de tamiya tape toch een stuk van de primer heeft meegetrokken
1_IMG_1802.jpg


En dan een geschenk van onze vriendin de dierenarts veel spuitjes die ik kan gebruiken om men verf te mengen en te doseren.
Ik heb inmiddels ook al de druppelaar gebruikt en het werkt goed, toch moet ik zeggen met een dikken verf dat het niet zo makkelijk gaat als verwacht, verdunnen jullie eerst de verf om ze dan te mengen met elkaar?????
1_IMG_1803.jpg
Zo tot zover deze kleine update.
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat de goede kant op. Let je wel op de sinkholes en de gietresten, die zijn nog redelijk te zien.

Ik zelf werk dit toch altijd wel af met een plamuur of putty. Dan deze terug schuren met een fijne korrel.

Verder je gaat met de roosters zeker de goede kant op. Mijn complimenten. Applaus
 
Dat gaat de goede kant op. Let je wel op de sinkholes en de gietresten, die zijn nog redelijk te zien.

Ik zelf werk dit toch altijd wel af met een plamuur of putty. Dan deze terug schuren met een fijne korrel.

Verder je gaat met de roosters zeker de goede kant op. Mijn complimenten. Applaus

Ja daar heb je groot gelijk in, ik zal deze nog wat weg werken.
Die smoke Rik, ik zal dus die roosters nog een laagje Rost geven en dan is het gewoon die smoke er over schilderen of hoe doe je dit juist, of drybrush je met smoke???
 
Als je smoke met de AB spuit dan krijg je een mooie egale kleur, en dat is niet wat wij willen, dus met een kwast opbrengen. En lekker speels met de kwast aanbrengen, je mag best kwast strepen zien. Daar krijg je juist de struktuur van het hout mee.

Dus verder ga zo door.
 
Als je smoke met de AB spuit dan krijg je een mooie egale kleur, en dat is niet wat wij willen, dus met een kwast opbrengen. En lekker speels met de kwast aanbrengen, je mag best kwast strepen zien. Daar krijg je juist de struktuur van het hout mee.

Dus verder ga zo door.


Bedankt Rik voor de deskundige uitleg, ik zal morgen hopelijk als ik kan verder doen zo te werk gaan met de schilder borstel en dan natuurlijk de nodige foto's hier terug laten zien van de vorderingen.

Ik volg wel veel uw bouw verslag van de Victory, ik kan er niets aan doen maar ik vind deze werkwijze schitterend Applaus
 
Update 01/09/2008

Hier heb ik dus de luiken nu in een Bruine hout kleur geschilderd, op de volgende foto's een beetje meet in dedail.
De vraag is nu zou ik er de Smoke nog op doen??
1_IMG_1808.jpg

1_IMG_1815.jpg

1_IMG_1809.jpg

1_IMG_1814.jpg

Hier boven en onder het stuurwiel en de rekjes die ik ook in een hout kleur heb geschilderd en wel de smoke heb gebruikt.
Ik moet wel nog overal vernis of blanke lak opspuiten.

Onderste foto zonder flits.
1_IMG_1813.jpg

Dan de kanonnetjes die ik heb geschilderd in een Gunmetal Blue, zou ik deze in antasiet zwart schilderen of zou dit mooi zijn, ik zelf denk Antrasiet realistischer is.
Ik heb ook de loop van de kanonnen uitgeboord zoals bij Rik zijn Victory, is wel een secuur werkje he Rik :D
1_IMG_1805.jpg

Je kunt nu mooi zien hoe klein ze zijn, op een saté stokje geprikt :D
1_IMG_1806.jpg

Hier heb ik de romp nog wat bijgeschilderd, waar de bovenste tape is word nog blauw geschilderd.
Ook hier is het terug opletten want ik heb het al 2x opnieuw mogen doen, effentjes me tje penseel te ver gaan en hupla je kunt opnieuw beginnen :\
Het Witte is gespoten.
Ook hier nog geen blanke lak aangebracht natuurlijk, ik wacht tot het dek en de romp klaar is en dan pas alles in een keer in de blanke lak.
1_IMG_1807.jpg
Morgen hopelijk volgende update
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er goed uit hoor. Ik zou de volgende keer om het effect iets beter te hebben, de ondergrond eerst in de kleurk korkbrouwn of donker oker van Vellejo. Dan de smoke eroverheen. Dit omdat de smoke het best donker kan maken. En je dan de kleurschakeringen kan maken.
 
Oi dan nog even vergeten. De kanonnen zullen zwart geschilderd moeten worden. Alleen de mondingen zou je met een beetje grijs kunnen drybruschen, dit om een mooie verwerde look te krijgen, maar dan ook echt heel weinig.
 
Bedankt Rik
Dan nog een vraag, welk touw gebruik ik het best om de want na te maken, dus de zwarte (dikte) en de bruine (dikte) ????
Ik zou morgen naar een winkel willen gaan om de touw te gaan kopen die ik nodig heb en eens proberen de staande want na te bootsen zoals je in de tutorial hebt geschreven.

Bedankt he :D
 
Als eerste is het staande want, altijd wat dikker dan het lopende want. Hier is alvast een aanknopingspunt.

Verder heb ik gunterman garen voor de quilten gebruikt voor het lopende want en ijzergaren voor het staande want. Het lopende want heb ik zwart uitgevoerd en het lopende want in het ecru.

De maten van dit garen is slechts standaart.

Verder is mijn tip om dit altijd zo dun mogelijk te houden in deze schaal. Probeer wel een dikkere garen te gebruiken voor het staande want dan het lopende want is. Het schaaleffect is nu het probleem. Het is nu zo dat er vaak een te dik garen gebruikt wordt. Beter iets te dun dan te dik. Dat benadert dan vaak het beste.

Wil je het want zelf gaan maken??
 
Ja ik wil het zelf proberen, bij de kit zijn ze van plastic, ik wil het eens zelf proberen zodat dit inderdaad mooier zal ogen en het is een goede training voor mijn verdere projecten :D
Ik zal eens zien wat ik kan vinden van haren, dus zo dun mogelijk werken is uw raad, die gaan we opvolgen Rik.

Bedankt voor de mooie uitleg wederom Applaus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan