Hoofdsponsor

1/72 Savoia S55X (Delta2) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Het wordt tijd dat ik eens aan een vliegtuig begin.
Dit is een rare waarvan vermoedelijk de meeste leden van dit forum het bestaan niet zullen afweten, noch in het echt, noch in kit vorm.
Het betreft hier de Savoia S55X, een watervliegtuig met dubbele romp dat door de Italiaanse kolonel (later minister van Luchtvaart) Italo Balbo gebruikt werd om een propaganda vlucht rond de wereld te maken. In totaal vlogen 24 vliegboten voorzien van Italiaanse civiele registraties in 1933 van Italië via Nederland, Ierland, Schotland, IJsland, en Canada om uiteindelijk de Wereldtentoonstelling in Chicago, USA te bereiken. 23 toestellen zouden later ook terugkeren naar Italië.
Elke civiele registratie verwees naar de naam van de piloot van het vliegtuig. Voor Italo Balbo was dit I - BALB.

De kit heb ik een eerste maal gezien toen ik ongeveer 16 jaar oud was maar ik kon me hem toen niet permitteren. Dit jaar trof ik hem aan op Evil Bay en, niettegenstaande er geen decals meer bij voorzien waren, werd hij de mijne. Wat opzoekingswerk leverde zelfs een PE setje op voor de cockpit en enkele mooie details aan de buitenzijde.

2_Boxart.JPG


Er zijn relatief weinig onderdelen maar de weinige referenties die ik over de bouw gelezen heb zeggen allemaal dat het zeker geen gemakkelijke kit is. We zullen wel zien nietwaar ?

1_Parts1.JPG


1_Parts2.JPG


Tot slot hier nog de PE set van RCR Models uit Italië.

1_PE_RCR.JPG


Ik ga mij niet opjagen bij deze kit alhoewel ik hem graag afgewerkt zou zien tegen de Flanders Contest in Hoboken. Als dat niet lukt zal het voor de Nationals in Wieze zijn.
 
Deze heb ik nog nooit gezien!
Weinig onderdelen, betekent dat dat je veel moet scratchen of bouw je haar uit de doos?
Alvast veel succes ermee...
 
Ben hier ook benieuwd naar, blijf ik ook volgen.
 
Deze heb ik nog nooit gezien!
Weinig onderdelen, betekent dat dat je veel moet scratchen of bouw je haar uit de doos?
Alvast veel succes ermee...

Grotendeels uit de doos maar met gebruik van de extra PE set. Heb tevens al een 2-tal artikels gezien van vroeger gebouwde S55 toestellen zonder PE en daar toch ook reeds iets uit geleerd. Denk dus wel dat er hier en daar wat scratch zal bijkomen.
 
Tijd voor een eerste bouwverslagje.
De Savoia lijkt een gemakkelijke kit om in elkaar te steken zo iets als de vroegere Italeri kits maar schijn bedriegt.
De aangekochte PE set van RCR Models is veelbelovend maar zorgt automatisch voor meer werk (logisch) in het bijzonder aan het cockpit frame.
De cockpit uit de kit heeft geen opening boven in het glas en de PE set is daar wel op voorzien. Waarom een opening ? Wel omdat één van de bijkomende steunen van de motoren, één in V-vorm, van de motor naar de cabine loopt.
Om die reden was het reeds nodig om de motorgondel grotendeels te assembleren zodanig dat zijn juiste positie kan bepaald worden. Er moeten ook bedieningskabels voorzien worden lopende vanuit de cockpit naar de motorgondel.

Een eerste zicht op het bovendeel van de cabine en de motorgondel:

1_Engine_nacelle.JPG


Verder reeds gestart met het aanbrengen van patrijspoorten in de beide rompen:

1_Hull_portholes_inside.JPG


1_Hull_portholes_outside.JPG


Wordt vervolgd.
 
We zijn van start, altijd goed :) succes, en je word gevolgd ;)
 
Aha Erwin ge zijt eraan begonnen. Ik heb die doos gezien op de beurs in Lier toen je hem meehad. Ziet er een machtig model uit.
Succes
 
Machtig, zo'n onbekend type vliegtuig! Een vraagje: waar bevind zich de cockpit, op de boxart zie ik gelijk niets dat op een cockpit gelijkt...
 
gaan we volgen
lijkt me een interesant model
 
Machtig, zo'n onbekend type vliegtuig! Een vraagje: waar bevind zich de cockpit, op de boxart zie ik gelijk niets dat op een cockpit gelijkt...

De cockpit bevind zich in het midden op de bovenvleugel en onder de motoren. Het is de opening welke te zien is onder de motor op foto 1 van mijn vorige update.
 
Hey, :)

Erwin, schone update man, ben benieuwd naar de verdere vorderingen van deze, ziet er een wijs vliegerken uit.8)
 
nog eentje om op Papegem plein te zetten!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Papegem is een plaats bij Rebaix, ook Papignies genoemd.
 
Haha, en ik maar mijn hoofd breken over wat het had kunnen betekenen :D

Bedankt voor de opheldering ;)

Mis jongens, Papegem is een deelgemeente (in feite meer een gehucht) van Lede gelegen halfweg tussen Wetteren en Aalst.
De dichtstbij gelegen gekende deelgemeenten zijn Oordegem en Impe waar de wel gekende Lucien van Impe woont.
Papegem pleine verwijst naar mijn vliegveld waarvan ik foto's gepost heb onder "Project PAMMAS"
 
Ik wist dat het geen gemakkelijk vliegerken ging worden maar ik denk dat ik deze keer mijn persoonlijk record plamuren en schuren ga breken met dit beest.
Eén van de meest vervelende eigenschappen van dit ding is dat je de indruk hebt dat je aan alles tegelijk moet beginnen om tot een goed einde te komen. Normaal gezien zou ik eerst de PE cockpit verder afgewerkt hebben maar gezien het vele schuurwerk dat gaat volgen heb ik besloten deze cockpit pas achteraf er in te steken want ik ben er zeker van dat hij anders beschadigd zal raken. Daarom maar het middenstuk van de bovenvleugel verlijmd.
De naden spreken voor zich ........

1_Top_fixed3.JPG


1_Top_fixed1.JPG


1_Top_fixed2.JPG
 
no pain no gain zeggen ze, maar je hebt dan wel een model dat er weinigen in hun kast hebben...
 
Dat is iets wat ik nog nooit heb gezien,hebben die echt bestaan?? het word wel mooi zo te zien.Knap wer en zeer strak in je afwerking qua scratch werk.
Petje af hoor.
Patje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan