Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

wim500

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 mei 2009
Berichten
3.199
Mijn volgende project zal de Nave Egizia van Amati (schaal 1:50) worden.
Wellicht is het woord schip wat overdreven, het model heeft een lengte van 35 cm en daarmee is ze nog kleiner dan de Jonk.
Het zal naar alle waarschijnlijkheid mijn laatste kleine boot worden uit een kit.

Volgens de fabrikant werd dit Egyptische schip o.a. gebruikt tijdens het bewind van koning Sahoere (Sefres, Sahoera).
Sahoere was de tweede koning van de Egyptische oudheid uit de vijfde dynastie en regeerde van 2487 vC tot 2475 vC.
Hij gaf veel om de economische positie van zijn land en handelde met diverse buurlanden. Met dit soort schepen werd ceder- en ebbenhout vervoerd uit Libanon naar Egypte.

De vroege Egyptenaren (3000 vC) bouwden hun schepen nog zonder gebruik te maken van nagels, zij bonden de diverse delen met touwen stevig aan elkaar.
Pas rond 2500 vC werden ook nagels gebruikt. Bij de Nave Egizia is het de bedoeling de diverse delen met touwen bij elkaar te houden, dat zou dus in de tijd gezien nog wel kunnen.

Met dank aan het www (in het bijzonder Wikipedia).

De kitdoos:
1_Nave_Egizia_001.jpg


De bouwbeschrijving (dat gaan heel veel gaatjes worden):
1_Nave_Egizia_002.jpg


Op het eerste oog wederom een prima tekening van Amati:
1_Nave_Egizia_003.jpg


Het meegeleverde hout:
1_Nave_Egizia_004.jpg



En touw, touw, touw en touw:
1_Nave_Egizia_005.jpg


Ga nog even bezien of ik alles van de kit ga gebruiken, eigenlijk zijn nagenoeg alle meegeleverde delen van hout of touw.
De echte bouw zal pas in januari gaan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er als een zeer mooie kit uit. Kan niet anders zeggen.... Ben wel benieuwd hoe het dek straks in de romp gaat passen... Verder heel veel plezier..
 
Rik, over de inhoud van de kit mag ik zeker niet klagen.
Maak me nu nog geen zorgen over het dek, dat zal z'n plekje wel krijgen.
 
dat ziet er weer heel mooi uit wim.

veel sux6 met de bouw want dit zie je niet dikwijls voorbij komen .
 
wat een leuk schip Wim, en wat klein weer:wacko:
Is weer wel een uitdaging bouwen met touw.
Succes en met deze kleine dame,

Fred
 
Deze ga ik weer stilletjes volgen. Zal wel mooi staan naast de Jonk op de volgende ledendag :D:D:D

Christophe
 
Dirk, ik heb nog maar 1 summier bouwverslag kunnen vinden en 1 fotoreportage van een afgebouwd model. Op de forums die mij bekend zijn, staat ze niet.

Fred, het is inderdaad hout met veel touw en dus ook veel bijenwas (die komt nu weer van pas).

Christophe, ze past zeker goed naast de Jonk, maar ik kan niet nog niet beloven dat ze de volgende ledendag al af is ;).
 
Heel interressant, want ik heb dit bouwplan ook liggen :)
 
Dus binnenkort een scratchproject Dany? ;) :)

Hehe, ja, maar wanneer precies kan ik ook nog niet zeggen... misschien een idee voor een duo-bouw ?
Al zal ik eerst eens goed moeten zoeken waar ik dat plan gelegd heb.
 
En al gevonden Dany :)
Ik ga rustig door en zie wel of je aanhaakt..
 
Mooi model Wim. En best moeilijk denk ik want je ziet de beplanking langs binnen ook.
Veel plezier met de bouw!
 
En al gevonden Dany :)
Ik ga rustig door en zie wel of je aanhaakt..


Potverdikemepoterdorie, heb al al m'n kasten afgezocht en niet te vinden, althans niet deze, wel nog een iets minder gebruiksvriendelijke versie die ik twee jaren geleden in het Museo Naval gekocht heb in Barcelona. Maar m'n zoektocht gaat door ....
 
Rustig aan maar hoor Dany, ik heb veel geduld :nowink:.

Michel, volgens Amati is het een schip voor gevorderden met drie sterren (van de 5), voor wat het waard is. Het is allemaal fragiel en er komt veel touw in, meer nog als je op de eerste foto's kon zien, daar zit voor mij de uitdaging.

Oké Rik, vooruit dan, de eerste plaatjes.

Vanavond even een dryfit gedaan van de kiel en spanten. Bij mijn vorige kits mocht ik nog het een en ander schuren voordat de spanten een beetje pasten. Bij deze kit is er al over nagedacht. Er is ruimte genoeg over gelaten om er nog een stukje fineer tussen te kunnen zetten. Ook aan de zijkanten is er wel wat ruimte over gelaten.
Om het fineer er tussen te zetten heb ik niet eens zo veel druk hoeven uit te oefenen, het hout bij het open gedeelte van de kiel is 2,25 mm.

1_Nave_Egizia_006.jpg


1_Nave_Egizia_007.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens de bouwbeschrijving die ik me herinner misschien wel die sterretijes, maar ik heb nog maar enkele maanden geleden die tekeningen heel goed bekeken en dat leek me toen toch echt maar 1 sterretje hoor, en dat betreft natuurlijk enkel de romp natuurlijk.

damn, ben verdomme nog altijd of zoek naar dat plan eigenlijk
al was het maar als een tussendoortje :(
 
hmm, missien toch proberen die museum plannen om te zetten naar werkbare tekeningen..... hmm, neen denk niet dat ik zoiets kan
 
Wim, was het niet handiger geweest om die gleuven in je spanten te slijpen voor je ze installeerde ? Ik doel op die gleuven waar je naderhand koord omwikkelt ?
 
Kijk als ik de plannen (slechts ongeveer 10 euro voor betaald) niet meer terug vind, zull en we het maar uw bouw laten hé :-)

Heb nochthans gecheckt of er nog voorraad was, maar de firma is verhuis, en zowat alles staat momenteel "out of stock" :-(
 
Dany, er zit nog niets vast en alle delen zaten zo in de kit, ik heb nog niet eens een schuurpapier vastgehad :).
Er komen nog twee spantjes in het open gedeelte, op die spanten komt het touw te zitten volgens mijn tekening.

Tekening kun je als ik klaar ben wel even lenen ;) of nog even goed doorzoeken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan