Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik, inderdaad kan ik het beter even afplakken. Ik zag de foto en ik dacht er al aan. De volgende gaatjes (veel) komen allemaal in het zicht, dus dan is het wel noodzaak.

Bart, dank je en dat hoop ik ook.

Dirk, toch niet zo goed nagedacht deze keer, want dat zigzaggen is eigenlijk veel beter. Ben weer eens puur de BB aan het volgen. Ga er nog wat gaatjes bijmaken. je weet maar nooit.
 
Toch weer iets kunnen doen aan de Egyptische schone.
Het gaat momenteel niet heel hard, druk thuis en op het werk en dan heb je niet altijd zin om een lange tijd te bouwen.
Maakt niet uit, komt vanzelf weer.

Inmiddels beide romphelften geplaatst.
Op een kleine afstand van elkaar meerdere gaatjes van 1,6 mm boren door een paar lagen hout ging lastig en er splinterde toch wel eens wat hout af (en ik had het afgeplakt).
Voor de stevigheid een extra latje geplaatst. Door de gaatjes heb ik een 1 mm draad twee keer geregen; dat lukte alleen maar omdat ik de eerste 3 cm van het touw had ingesmeerd met secondenlijm. Die lijm maakt het touw hard genoeg om het een beetje door de laagjes hout te kunnen manouvreren.

1_Nave_Egizia_015.jpg


1_Nave_Egizia_016.jpg


In de open ruimte van de mast komen nog 2 spanten die betouwd moeten worden.
Daarvoor met een klein vijltje wat sleufjes gemaakt.

1_Nave_Egizia_017.jpg
 
Laatst bewerkt:
wat een aparte (maar wel leuke) manier van bouwen
volgens mij lukt het wel, dus ik hou me weer stil :sleep:
 
Wat een werk, maar wat zal het mooi worden, knap.
Die beplanking zit wel goed in elkaar zie ik, een rare manier van zwaluwstaart, Ward had me er iets over getoond in zijn magische boek :)
 
wat een aparte (maar wel leuke) manier van bouwen
volgens mij lukt het wel, dus ik hou me weer stil :sleep:

Mark, apart is ze zeker.
Mede daarom is er ook bijna geen goed referentiemateriaal en heb ik net als bij de Jonk weer wat vrijheid van handelen.
 
Toch weer iets kunnen doen aan de Egyptische schone.
Het gaat momenteel niet heel hard, druk thuis en op het werk en dan heb je niet altijd zin om een lange tijd te bouwen.
Maakt niet uit, komt vanzelf weer.

Inmiddels beide romphelften geplaatst.
Op een kleine afstand van elkaar meerdere gaatjes van 1,6 mm boren door een paar lagen hout ging lastig en er splinterde toch wel eens wat hout af (en ik had het afgeplakt).
Voor de stevigheid een extra latje geplaatst. Door de gaatjes heb ik een 1 mm draad twee keer geregen; dat lukte alleen maar omdat ik de eerste 3 cm van het touw had ingesmeerd met secondenlijm. Die lijm maakt het touw hard genoeg om het een beetje door de laagjes hout te kunnen manouvreren.





In de open ruimte van de mast komen nog 2 spanten die betouwd moeten worden.
Daarvoor met een klein vijltje wat sleufjes gemaakt.



Hey maatje dat ziet er een boeiende bouw uit en goed aangepakt.schitterend met dat touw.;)
 
Wat een werk, maar wat zal het mooi worden, knap.
Die beplanking zit wel goed in elkaar zie ik, een rare manier van zwaluwstaart, Ward had me er iets over getoond in zijn magische boek :)

Dank je Dirk.
Ik heb zelf de indruk dat die 'zwaluwstaarten' een onregelmatige beplanking moeten simuleren.
Wat ik wel aan referentie heb gevonden bleek namelijk niet van een strakke beplanking te zijn.
Echter dat blijft moeilijk te zeggen, omdat veel van tekeningen moet komen en wat er dan al gevonden is niet meer in goede staat was.

Ben dan ook wel benieuwd wat er in dat magische boek van Ward staat over deze beplanking.
 
Hey maatje dat ziet er een boeiende bouw uit en goed aangepakt.schitterend met dat touw.;)

Dank je Patje.
Trouwens met dat touw ben ik ook weer eigenwijs geweest.
Ik doe het net weer anders dan Amati heeft aangegeven; op deze manier vond ik het mooier en het was ook nog eens praktischer uitvoerbaar.
 
Hoi Wim,

Dat ziet er goed uit, zeker met het touw dat er door hebt geregen en trouwens de spanten waar het touw ook moet komen doe je ook netjes ( de sleufjes in de spanten ), vakwerk Wim.

En zo heb ik weer wat geleerd. ( met secondelijm de uiteinden bewerken, een goeie tip Wim ).;)
 
Hoi Wim,

Dat ziet er goed uit, zeker met het touw dat er door hebt geregen en trouwens de spanten waar het touw ook moet komen doe je ook netjes ( de sleufjes in de spanten ), vakwerk Wim.

En zo heb ik weer wat geleerd. ( met secondelijm de uiteinden bewerken, een goeie tip Wim ).;)

Dank je Bart.
Het trucje met de secondenlijm is niet nieuw hoor en zeker niet van mezelf.
Normaal gebruik ik een beetje houtlijm om de puntjes van het touw te verharden, dan vliegen de touwtjes door blokken en zo heen.
Met secondenlijm wordt het touw echt behoorlijk hard, nog harder dan met houtlijm, het lijkt dan wel een naald.
 
RESPECT hoor Wim.

Zo klein! Gelukkig heb je een goede bril.
smiley5292.gif


Fred
 
heel knap al weer wim je hebt echt vrouwe handjes :)
 
Dank je Dirk.
Ik heb zelf de indruk dat die 'zwaluwstaarten' een onregelmatige beplanking moeten simuleren.
Wat ik wel aan referentie heb gevonden bleek namelijk niet van een strakke beplanking te zijn.
Echter dat blijft moeilijk te zeggen, omdat veel van tekeningen moet komen en wat er dan al gevonden is niet meer in goede staat was.

Ben dan ook wel benieuwd wat er in dat magische boek van Ward staat over deze beplanking.

Dat denk ik niet Wim, toen ik anderhalf jaar geleden in het Museo Maritim in Barcelona was, heb ik een model gezien van een gelijkaardig scheepje (en de plannen ervan gekocht), en die had net zo'n beplanking. En wat betreft referentiemateriaal (niet voor ons, maar wel voor archeologen) is er meer beschikbaar dan voor pakweg een karak uit de 12de eeuw. Waarom ? Heel eenvoudig, er is er namelijk eentje van bewaard die nooit in het water geweest is, en die zo'n kleine 3000 jaar veilig en wel in een hermetisch afgesloten "kast" (graf) gestaan heeft.
Ik denk dat Amati (en de mensen van het Museo) ginder de mosterd gehaald hebben, dus accuraat zal het wellicht wel zijn.
 
Dany, jammer genoeg ben ik geen archeoloog, dus dat referentiemateriaal ben ik niet tegengekomen.
Heb van één foto kunnen zien dat de beplanking niet regelmatig was, maar dat kan dus ook komen omdat het al zeer oud was.
Dan ga ik toch nogmaals eens zoeken waarom die beplanking zo zat, wellicht voor de stevigheid.
In ieder geval bedankt voor de aanvulling.
 
hallo Wim,ik gebruik om touw door de blokken enz een draad doorsteker,dat kan men kopen in een winkel voor naaiprodukten, bv de Veritas,heel gemakkelijk.En natuurlijk is het bootje al knap vooruit gegaan!!
grtz
lus
 
hallo Wim,ik gebruik om touw door de blokken enz een draad doorsteker,dat kan men kopen in een winkel voor naaiprodukten, bv de Veritas,heel gemakkelijk.En natuurlijk is het bootje al knap vooruit gegaan!!
grtz
lus
Ik vind het een heel goed idee, Lus.
Maar als je een gaatje hebt van 0,6mm, of 2 gaatjes in twee schijfblokken of 3 gaatjes in drie schijfblokken en je draadje is 0,25mm, dan moet je het draadje dubbel plooien rond het ijzeren haakje van veritas om die door het gaatje te trekken.
Dus twee maal 0,25 plus 2 maal de dikte van het veritas ijzer,..... of heb ik het verkeerd voor.
Of maak je de schijfgaatjes groter ?

groetjes
Ward
 
het kan natuurlijk zijn dat ge het niet kunt gebruiken voor alle gaatjes ,maar bij mij lukt het toch goed om de kleinste blokken(3mm)en een gaatje van 0,6mm om daar draad door te trekken; ik zal een foto van het apparaatje en eens doorsturen.
grtz
lus
 
Lus en Ward,
Het is misschien een idee, maar ik weet niet of ik precies hetzelfde apparaatje voor ogen heb.
Is het misschien dat gekromde dunne ijzertje, waarmee je draad door een naald kunt halen.
Lus, een fotootje zou welkom zijn. Er komen nog vele gaatjes aan, waar dan ook nog 1 of 2 draden doorheen moeten.
Bij 2 draden moet het wel tegengesteld gebeuren, dus van links een keer en van rechts een keer.
Tot nu toe was 1 keer geen probleem, maar de 2e vanaf de andere kant was wel een beetje prutsen.
Daar had ik voordeel met de ruim met secondenlijm ingesmeerde punt.

Voor de gaatjes waar 2 x 1 mm draad doorgehaald moest worden heb ik op de beste plaatsen geboord tot 1,6 mm en op de meer precaire plaatsen (dicht bij de rand) 1,3 mm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan