Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet te gelove hé, ik was net van plan om het zoeken op te geven, toen ik een verfomfaaid stukje geel-bruin karton (nu stevig papier) vanachter een kast zag piepen. Voorzichtig wat verder getrokken, en de kast wat opgeschoven... tadaam, het bouwplan van dit schuitje :-)

Al weet ik nog niet wanneer ik er zal kunnen aan beginnen want ik heb nog zo veel werkjes te doen, zo weinig tijd, en tijdens de winter ook weer weinig plaats :(
Maar we zien wel :)
 
wat een vonst dany :laugh: een antieke perkament waar de bouw van een oud egyptis schip staat 8)

dat is denk veeeeeeeeeeel geld waart :D

tis te hopen dat de mannen van het muzeum dit niet lezen of ze gaan u stalken tot je het verkoopt ;)
 
Wil graag na de Santa maria dit mooie ding bouwen,ook in skratch enkel nog de plannen opzoeken en dat is het.
 
Dany, er zit nog niets vast en alle delen zaten zo in de kit, ik heb nog niet eens een schuurpapier vastgehad :).
Er komen nog twee spantjes in het open gedeelte, op die spanten komt het touw te zitten volgens mijn tekening.

Tekening kun je als ik klaar ben wel even lenen ;) of nog even goed doorzoeken...

Je heb een zeer leuke site daar,staat bij mijn favorieten zie.
 
Dirk, nu ben ik wel erg benieuwd naar de bouw van Dany :) :)

Die plannen gaan dus een eigen leven leiden als je even niet oplet, niet alleen Dany moest ze zoeken, maar nu ook Doomwas :)
Gelukkig heb ik ze aan de muur vastgezet...

En voor diegenen die haar willen gaan bouwen, het meegeleverde hout is zeer fragiel.
Mijn eerste reparatie al achter de rug en als je even boos naar de valse kiel kijkt trekt die al krom.
Zeer binnenkort wel een foto van de kiel met spanten, die momenteel met maar hele kleine blokjes Lego en kleine klemmen staat te drogen.
 
Michel, volgens Amati is het een schip voor gevorderden met drie sterren (van de 5), voor wat het waard is. Het is allemaal fragiel en er komt veel touw in, meer nog als je op de eerste foto's kon zien, daar zit voor mij de uitdaging.

Even hier op reageren. De sterren staan voor de tijd die je aan het schip kwijt bent in de hout bouw. Dat is anders dan bij de kunststof bouw. De kunststof bouw geeft naar mate de hoeveelheid onderdelen een cijfer. Dus hoe meer onderdelen hoe hoger het cijfer. En dus hoe meer ervaren je zou moeten zijn. Meer onderdelen betekend dan dat je voor complexere zaken komt te staan met kleinere onderdelen.

Een houtbouw geeft niet op het aantal onderdelen maar op complexiteit een cijfer. Bij een eenvoudige romp kan een zeer complexe tuigage zitten, op dat moment spreken we al van een hogere sterren rank.

Het punt is juist dat wanneer we een complex tuig hebben, we vaak een 2 of 3 master hebben met staande wanten enzo. Dat is hier niet het geval.

Dat is dan meestal een verkoop truc die ze uithalen om zo hun scheepje toch nog te kunnen verkopen. De sterren zijn nu vaak ook onder de nieuwere modelbouwers een ijkpunt en worden vaak verward voor kwaliteit.

Verder, Wim een mooi begin. Pas wel op met die vul stukjes, dat je deze wel aan de goede kant zet. Dus eerst de dekken enzo passen voordat je gaat lijmen. 2 mm is veel om weg te moffelen als je net de verkeerde kant hebt gekozen. :)
 
Wim, als je nu al benieuwd bent naar mijn bouw, vrees ik dat je toch nog een tijdje zal moeten wachten hoor, want wegens omstandigheden kan ik hier thuis echt geen houtbouw beginnen, tenzij ik het natuurlijk omzet naar een romp in een ander materiaal... ik zag net dat de valse kiel en spanten geen 3mm zijn zoals ik me herinnerde maar wel 4mm en laat 2mm nu net de standaard carboard zijn die ik liggen heb, dus 2x2=4 ;-)
 
Amazone, de oude Egyptenare kenden geen perkament, maar wel papyrus, wat eigenlijk veel geavanceerder was dan ons middeleeuws perkament.
Ik heb jaaaren en jaaaren een paar papyrus vellen gehad, nooit echt het respect gegeven dat ze verdienden, maar laat ik je wel vertellen dat papyrus heel erg veel verdraagzamer zou zijn dan papier, papyrus kan je bijvoorbeeld al niet verkreukelen om te beginnen.
 
Rik, ik heb inderdaad nagedacht over de vulstukjes. Als ik het goed bekeken heb moet ik er geen last van krijgen.

Dany, rustig aan maar, alles op zijn tijd :)

Als iemand denkt hoe kleiner hoe makkelijker, vergeet het dan maar
icon_smile.gif
.
Inmiddels heb ik de spanten met de Lego-methode aan de kiel bevestigd, in dit geval met kleine blokjes en kleine klemmetjes gedaan.
Hier heb ik geen foto van gemaakt, de methode mag inmiddels bekend zijn. De open ruimtes opgevuld met een stukje fineer.
Daarna had ik mijn eerste reparatie al. Was wat moe en ging toch bouwen en ja hoor, tikte net even tegen de kiel en het onderste houtje van de open ruimte scheurde.
Dit is inmiddels al gerepareerd.
Het geraamte in de kielklem gedaan, maar met 2 steunen bleef het zwabberen.
Vervolgens met 2 hardhouten latjes, een stuk resthout van de kiel en een aantal klemmen een alternatieve klem gemaakt.
Nu zit het een stuk steviger en kan ik met de planken gaan beginnen.

1_Nave_Egizia_008.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een "lief' bootje, maar dat kunnen draken zijn om te bouwen :D
Ziet er wel fragiel uit met die grote klemmen.

Fred
 
Fred, het ziet er heftig uit zo met die klemmen, maar op deze manier kreeg ik wel alles een beetje stabiel.
Normaal plaats je eerst een dek voor de stevigheid, maar dat is nu nog niet de bedoeling.
En los in de kielklem was er niet mee te werken.
 
Hoi Wim,

Komt goed, kleine boten is niet altijd makkelijker heb ik zelf ondervonden bij de Queen Mary 2, maar met jou inzicht lukt dat wel en het ziet er goed uit na mijn mening.:)
 
da komt dik in orde,wim
 
Bart en Yvan bedankt.

Nog even ingezoomd op de vorige foto.
Nu is beter te zien waar een en ander is opgevuld en de rode pijl geeft aan waar Mr.M op bezoek was. Het hout is op die plek 2,25 mm dik, maar liet zich toch weer repareren.

1_Nave_Egizia_009.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wim,

gelukkig maar, want Mr. M. kunt beter niet op bezoek krijgen .:@;);)
 
He, he, he, valt nog mee hoor, die klemmen... Kijk maar eens bij mijn Ictineo... :)

maar je bent goed van start zo. Een slim idee om een extra stevigheid tijdelijk aan te brengen. Dat zal het resultaat ten goede komen.
 
Dit is wel een scheepje om Mr. M regelmatig op bezoek te krijgen :).
Het is allemaal zeer kwetsbaar.

De drie bodemplanken:
1_Nave_Egizia_010.jpg


Na het plaatsen van de bodemplanken alvast de plaats gaatje voor de touwen uitgetekend en dan maar boren.
1_Nave_Egizia_011.jpg


De plankjes voor de zijkant zijn zo vreselijk iel, dat ik ze met schilderstape aan de binnenzijde heb vastgezet aan elkaar.
Die grote klemmen lijken heftig, maar waren wel nodig om de plankjes recht t.o.v. van elkaar te laten komen.
1_Nave_Egizia_012.jpg


Om een beeld te vormen even nog iets meer macro :O, de gaatjes zijn 1,5 mm:
1_Nave_Egizia_013.jpg


Aan één zijde zitten de plankjes nu, nog wel schuren en zo.
1_Nave_Egizia_014.jpg


De hele kit oogt heel simpel, maar dat valt in de praktijk heel vies tegen.
Moet knap mijn best doen om alles een beetje in en aan elkaar te krijgen.
In de zijplankjes moeten straks ook nog gaatjes komen voor de touwen, ben heel benieuwd hoe dat gaat.
 
Laatst bewerkt:
Wim als je de volgende keer gaat boren, zeker met gaatjes zo dicht op elkaar. Kun je beter een stukje tape erover plakken. Of beter, een een zelfde vorm twee keer uitzagen waar je het origineel tussen klemt. En echt klemmen dan. Daarna de gaatjes boren, dan heb je geen bramen en geen afgebroken stukjes meer. :)
 
Hoi Wim,

Het is allemaal klein maar het resultaat komt wel goed.;);)
 
wim het ziet er goed uit maar versta niet goed warom de gaatjes zo dicht tegen de kant moeten. als je ze nu zigzag had geboort hat het tog ook gekunt denk ik je ziet aan de binnen kant tog niets.

het is achteraf natuurlijk wel makelijk klappen . en ik ben er zeker van dat je er goed overna gedacht hebt hoe je het ging aan pakken dus ik heb het volste vertrouwen in het werk dat je levert want als je het model vast hebt zie best wat er kan en niet kan.

goe bezig wim komt helemaal in orde
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan