Hoofdsponsor

1/35 Horch Kfz 15 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ai ! das pech hebben....
 
Jongens het boek Mei 40 zou nog steeds te koop zijn kijk hier eens even..

http://www.cosmox.be/boeken/mei-40-9789058266842?gclid=CMKzgLyUwqwCFQsb4QodFDNpqA

Ik ben wat laat om hier op te reageren.
Maar dit boek, waar Danny het over heeft, is niet hetzelfde als dit welk Famo bedoelt. Famo bedoelt het boek van Peter Taghon, uitgegeven in 1989 door Lannoo. ISBN : 90 209 1589 4

Mits wat zoeken kun je het nog vinden. Ik heb een tweedehandsexemplaar op de kop kunnen tikken bij De Slegte.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/mei-40/1001004001507317/index.html Via deze link zijn er nog twee exemplaren verkrijgbaar in Nederland.

En nu zal ik het mijne even doorbladeren. :D

Groeten Rik
 
efkes off topic
@ Rik: Een aantal maanden terug heb ik hetzelfde boek (maar dan de originele uitgave, 1989) terug gevonden op een rommelmarkt. Wel leuk om zo eens de twee te vergelijken. In de heruitgave van Peter Taghon staan identiek dezelfde foto's (duidelijk herwerkt, betere kwaliteit) en bijna alle tekst is dezelfde. Maar in het origineel staat er nog net iets meer tekst en zijn er toch een aantal foto's die je niet terugvindt in de heruitgave.
Ik plaats anders vanavond eens een foto van de twee uitgaves.

Voor de rest: mooie vorderingen die je maakt. Knap airbrushwerk! Wel inderdaad altijd oppassen als je met Humbrol verf spuit en daarna met thinners gaat werken.
 
Laatst bewerkt:
Hello, Mad Ice.

Mijn boek dat ik kocht bij De Slegte is blijkbaar ook een eerste druk (1989) met zowat 240 blz. Blijkbaar is Famo's boek recenter want hij spreekt van uitgifte in 2000.

Groeten Rik
 
Rik, deze heruitgave (2000) vind je misschien nog terug in Standaard Boekhandel. Ik heb de mijne daar twee jaar geleden gekocht rond de kerstperiode. Het kan gebeuren dat dit boek binnenkort terug in de rekken ligt. In December is het meestal wel eens de moeite om de Standaard boekhandel op te zoeken want dan liggen er altijd wel interessante oorlogsboeken. (scoort nog altijd zeer goed als cadeau!)
 
Die heruitgave is waarschijnlijk identiek aan de eerste druk, dus aan één exemplaar heb ik voldoende. Temeer heel wat foto's zijn vorig heruitgegeven in het boek Mei 1940.

Een boek scoort inderdaad altijd nog goed als kerstcadeau. Maar met 100 jaar WOI in het verschiet is dit meestal het hoofdonderwerp qua oorlogsboeken momenteel.
Bij ons in de Westhoek toch...

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Terug on-topic !
Een update van het karretje. Intussen is er een wash opgebracht, deels met Raw Umber en deels met Burnt Sienna.

attachment.jpg

De vlek naast de radiator valt toch al minder op, niet ? Misschien nog wat drybrushen ?

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik wil wel opmerken dat de wash sterker naar voor komt door het gebruik van de flash bij het fotograferen.
Met het blote oog is het effect minder sterk.
De stelen van schop en houweel kregen reeds hun hout-look. Het metalen gedeelte moet nog onder handen genomen worden.

Nu wat details schilderen : achterlichten in rood, metaal van het gereedschap, spiegels, versnellingspook, uitlaat...

Daarna wat chips aanbrengen.

'k Moet nog efkes zoeken in de sparebox naar enkele K98. Ik heb zelf enkele houders gescratchd om deze geweren vast te zetten in de wagen. Op voorbeeldfoto's zijn deze beugels duidelijk te zien. Links en rechts van het dashboard en aan de staaf achter de voorzetels.

Groeten Rik
 
Kvind de washes echt goed aangebracht, ze komen heel goed tot uiting en geven het model onmiddelijk zn uitstraling.

Ivm de vlek op de radiator zou ik zelf niet meer drybrushen, vind er hem volledig bijhoren eigenlijk.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Aan de wagen heb ik vandaag niet verdergewerkt. Maar, de wagen heeft een lading nodig vooraleer ik de canvas-top kan modelleren.
Daarom heb ik wat inspiratie, of noem het voorbeelden, opgedaan op deze site : http://wehrmachts.kisten.free.fr/grenades_mle39.htm

Naast enkele jerrycans wil ik enkele kisten in de laadruimte plaatsen. Deze worden uiteraard gescratch'd. Op bovenvermelde site vond ik voorbeelden en afmetingen van houten kisten voor granaten.

Aan de hand hiervan heb ik volgende gefabriceerd :

attachment.jpg

De kist is plasticard, met een graveersteker voorzien van houtnerf. In Rod 0.88 mm, drie mm lang, heb ik twee putjes geboord 0.3 mm. Ook in de kist zijn deze gaatjes geboord. Met een fijn koperdraadje 0.2 mm dik, is de beugel van de handgreep gemaakt en met secondelijm vastgezet in de kleine gaatjes. Nu moeten nog twee kleine beugeltjes gemaakt worden (per kist) voor de sluiting.

Effe gepriegeld. :8

Groeten Rik
 
Pfff man, jij hebt arendsogen ze. Ze zien er super uit, ben benieuwd als ze in een kleurke zitten.
 
Er is een beetje werk aaan maar het resultaat mag zeker gezien worden.
Het wagentje zal in orde komen.
 
Het komt al tot leven Rik, het interieur zal veel aan het uitzicht doen.
 
Ja G, ben bezig wat kleine prutsen te maken om de laadbak te vullen. Een kist die ik zal vol stoppen met proviand (brood, worst, fles). Een kistje voor geweergranaten.
De kisten hierboven, voor stielgranaten en enkele jerrycans.

Als dit geplaatst is kan ik de canvas top afwerken.

'k Heb zopas wat gesurfd naar foto's om te checken wat ik mag qua chippen. Blijkbaar zal ik zeer spaarzaam moeten zijn : op historische foto's zijn bijna geen chips merkbaar. Zelfs modellers plaatsen er maar zeer weinig.

Misschien enkel wat lichte krassen...

Groeten Rik
 
Zeer mooie kisten Rik en een zeer interessante site,heb hem gelijk opgeslagen...;)
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik heb spaarzaam wat chips aangebracht.

attachment.jpg

De lederen bekleding van de zetels hebben al een eerste basiskleur van Burnt Sienna gekregen.
Door de transparente eigenschap van olieverf komt de preshade duidelijk naar voren.
Bedoeling is om er nog een laag van Burnt Sienna en Raw Umber op te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

De lelijke vlek, waar de verf loste, heb ik al bij al toch redelijk kunnen camoufleren...

attachment.jpg

Het spatbord van het reservewiel heb ik wat sterker ge'chipt'. Dit heeft een specifieke reden. Later zal blijken waarom.
Wie wil mag al eens een gokje wagen. :dry:

attachment.jpg

attachment.jpg

Op een foto van een museummodel stelde ik vast dat de beugels, die uit hout bestaan, in hun naturel kleur waren.
Omdat ik dit een mooie kleurvariatie vind heb ik ze in houtkleur gezet. Om het geheel verder te breken overweeg ik om de canvas top in een groene tint te schilderen.

Groeten Rik
 
Op een foto van een museummodel stelde ik vast dat de beugels, die uit hout bestaan.....

Zijn die beugels dan rond of eerder vierkantig van doorsnee. Indien die rond waren maakten ze er vroeger toch wel hun werk van om een legervoertuig te maken. Nu ja ,de Duitsers maakten geen brol é !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan