Hoofdsponsor

1/35 Horch Kfz 15 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemaal bedankt voor de positieve reacties.

Voor ik verderwerk wacht ik nu eerst op het setje PE van Eduard. Dit heeft onder meer een supering voor de voorruit.
En verduisteringsplaatjes voor de koplampen. Maar hier heb ik deze uit de kit reeds gebruikt, dat wordt dus voor de scrapbox.

Groeten Rik
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Deze heeft gans de zomer in de kast gelegen, enkel de figuurtjes zijn klaar om hun rit aan te vatten.
Nu nog hun karretje afwerken.

Het model wordt afgewerkt met open dak. Het onderdeel in de kit is afschuwelijk, dit wordt dus zelfbouw met wat messingdraad en MS.

attachment.jpg

Volgens referentiefoto's bestaat de draagconstructie voor het dak uit drie beugels.

attachment.jpg

Hier zijn ze aan elkaar gesoldeerd, klaar voor montage.

attachment.jpg

attachment.jpg

De beugels zijn gemonteerd. Eerst zal ik het model schilderen en verweren. Daarna wordt een lading geplaatst. Pas dan kan ik het canvas dekzeil plaatsen.

Groeten Rik
 
Mooi soldeerwerk! Wat bedoel je met MS?
 
MS : Magic Sculp, een twee componenten putty waarmee je verschillende zaken kunt modelleren : figuren, bepakking, kledij, zeilen,...
Verwerkt een beetje zoals Milliput van Tamiya.

Groeten Rik
 
Dat is inderdaad mooi gesoldeerd.
Ben benieuwd naar het kleurtje dat je deze zal geven...
 
Ongelooflijk mooi werk Rik en een zeer mooie wagen ook eentje om te volgen ...
 
Direct een ander beeld als je die beugels afzonderlijk maakt.
Vind het een tof karretje en eigenlijk zijn er nog tamelijk gemakkelijk fotoos van te vinden.
Hier eentje waar je het opgeplooide dak ziet.

attachment.jpg
bron : mei 1940

Tis waar ook Rik, weet je nu al een beetje meer waarvoor die vertikale stang dient op de zijkant achteraan (ook te zien op de foto)
 
Dag Peter,

Bedankt voor je foto, hij is mij onbekend. Hij zal van grote waarde zijn voor het modelleren van de canvas-top.

Je bron is het boek mei 1940, is dit een oudere versie ? Ik heb de recentste liggen, van 2010, maar daarin vind ik hem niet terug.

Die stang, daar weet ik niet meer van. Misschien om iets vast te sjorren ? Hoewel, ze zit maar aan één zijde...

Groeten Rik
 
Goedemorgen Beste Kijkers !

De kommandeurwagen heeft een zeepsopje gekregen. De PE is ge'primed' en ondertussen is de wagen van preshade voorzien :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot zover de eerste verfhandelingen. Deze lagen wat laten drogen, dan kan ik beginnen aan het panzergrijs.

Groeten Rik
 
Ziet er al deftig uit zo gewoon met de pre-shade :) Ben benieuwd naar het verdere schilderwerk.
 
rik , zijn mooie vorderingen die je doet

tom
 
Het boek Mei 40 (en niet zoals ik verkeerd zei Mei 1940) is uitgegeven in 2000 door Lannoo.

Welk verfmerk zal je gebruiken ?
 
Goedenavond Beste Kijkers !

@Famo : ik vermoedde al dat het om dat boek ging, het is jammer genoeg niet meer verkrijgbaar. Misschien eens zoeken op de tweedehandsmarkt.
Ik schilder het liefst met Humbrol.

Zie maar :

attachment.jpg

attachment.jpg

Met Humbrol 67, Panzergrijs, en de AB heb ik de wagen geschilderd. De motorkap en de spatborden hebben een extra laag gekregen van H67 met een tikje wit. Moeilijk te zien op de foto, maar er is wel degelijk verschil zichtbaar.

attachment.jpg

Ook de bovenste rand van de cabine-wanden kregen een laagje.
De nummerplaten zijn waterdecals uit de kit. Het Tactical Symbol is afkomstig uit een set van Archer, Dry Decal.
Het betreft hier : Aufklarungs-Abteilung. (Verkenningseenheid).

Nu volgt een laagje vernis voor ik aan het verweren kan beginnen.

Groeten Rik
 
Mooi egaal gespoten ;)

Vraagje, heb je geen laagje vernis gelegd daar waar je de decals geplaatst hebt? De kans is groot dat er lucht onder zal komen, wat als gevolg heeft dat je de randen duidelijk zal kunnen zien van de decal en een witte waas krijgt :(
 
Dat schiet hier aardig op. Goed dat je van de preshading toch nog sporen terugvindt, soms wordt die volledig bedekt door een dikke laag waardoor het effect gans verloren gaat. Ik zou hem niet te donker maken Rik, want washes gaan hem nog wat meer verzwaren.
 
@Beyond : ik heb geen vernis gebruikt alvorens de decals te plaatsen. De waterdecals zijn wel geplaatst met Set & Sol.

@Danny : bedankt voor de link, zal het direct even bekijken...

@GUnit : op een vroeger model heb ik het voorgehad dat de preshading verdwenen was wegens te veel lagen van de basiskleur. Daarom heb ik er speciaal op gelet om juist dekkend te schilderen zonder extra's. De extra laag met lichter panzergrijs versterkt ook deze indruk, immers dit zijn twee tegengestelde zones : de preshade komt in de donkerste hoeken terwijl de highlight op de lichtste plekken komt.

Intussen is gans het model overspoten met vernis.

Groeten Rik
 
Preshading en panzergrau is toch een moeilijke combinatie (voor mij toch) want het grijs is zo goed dekkend dat je preshading vlug verdwijnt.
Weet je , eigenlijk kan je de preshading weglaten als je panzergrau spuit, de primer is dan best wit (zoals hier). Gewoon door het aantal spuitlaagjes dat ge op elkaar legt op de randen en effen vlakken verkrijg je kleurverschillen.
Maar het zal in orde komen Rik kennende !
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

De raad van GUnit indachtig, nl dat alles een tint donkerder wordt bij het verweren, heb ik een extra laag ge'AB'st met H67 en meer wit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Hierover nogmaals een vernislaag en ie staat klaar voor de filters.

Intussen heb ik filters aangebracht, maar hierbij heb ik bloed gezweet !!!
Waarschijnlijk ben ik wat onzorgvuldig geweest tijdens het ontvetten. Op een paar plaatsen loste de verflaag tot op het plastiek bij het oplossen van de olieverf. Eerst dacht ik dat het aan de synthetische thinner lag, deze heb ik dan vervangen door Thinner for Washes. Hiermee ging het wel stukken beter.

attachment.jpg

Twee plaatsen waren er het ergst aan toe. Hier bovenop de radiator, ik heb er inmiddels weer wat H67 opgeschilderd.
Misschien kan ik dit nog wat inwerken, anders zal het een chip worden.

attachment.jpg

Dit is de tweede plek, aan de achterzijde van het spatbord, net voor de materiaalkist. Ik had gedacht hier een tentpack over te leggen. Zo zal deze vlek weggestopt worden.

Een derde plek was aan het achterste spatbord, maar deze valt niet op.

Groeten Rik
 
Das pech hebben Rik, maar moesten we altijd weten welke effecten produkten op produkten zouden hebben, modelbouwen zou minder fun zijn, toch? Het is balen, maar je kan ervan leren vind ik.

Hoe je het zult oplossen is wel schitterend en zal tevens opnieuw een meerwaarde geven aan je model ook.

Die vlek bovenop de radiator kan je misschien bewerken met wat grease and oil stain van Mig moest je die hebben, 't is maar een gedacht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan