Hoofdsponsor

1/48 P40-N Warhawk "Geronimo" (Hasegawa)

mad ice

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
421
Mijn volgend projectje is een 1/48 kit van Hasegawa: de P40-N Warhawk, één van de mooiste jagers uit WOII. De kist die ik ga bouwen is de P40 van Lt. Bruce Campbell genaamd "Geronimo". Deze jager was rond december 1943 gestationeerd op Nanumea Island (Polynesië, Stille Oceaan).
Hier een foto van toen:

1_P40-N_Geronimo.JPG


De kit:

1_DSC05109.JPG


Instructies:

1_DSC05110.JPG


1_DSC05111.JPG


Het eerste wat ik gedaan heb is de stoel van de piloot opnieuw maken uit plasticcard, omdat deze uit de kit te dik was en niet realistisch oogt.

1_DSC05113.JPG


De uitlaat van de radiator wordt ook wat gedetailleerd:

1_DSC05114.JPG


De inlaat van de radiator wordt uitgeboord en voorzien van draadnet:

1_DSC05118.JPG


De bevestiging voor de riemen van de piloot wordt ook opnieuw gescratcht met wat koper en plasticcard:

1_DSC05117.JPG


De verschillende onderdelen die straks een laagje cockpit-green zullen krijgen:

1_DSC05119.JPG


De romp van het vliegtuig bestaat uit 2 stukken. De staart moet je eraan lijmen. Dit is waarschijnlijk express zo gedaan om nog andere varianten van de P-40 te kunnen uitbrengen.

voila, tot zover de eerste kennismaking met de P40-N van Hasegawa.
 
Oei, nog een foto vergeten bij te voegen van de twee stukken:

1_DSC05120.JPG


voila!
 
Deze ontbreekt ook nog in mijn verzameling,

Dus ik ga zeker volgen.

Mooi werk heb je al gedaan tot nu toe:wow:

Grtz.

Luc8)
 
Uw stoel is mooi gescratched.
Benieuwd wat we nog gaan te zien krijgen
 
mooie wijzigingen, zo zie je maar dat het ook zonder aftermarket kan. Hoe ga je de riemen doen? stukjes tamiyatape? Welk materiaal heb je gebruikt voor de draadnetten van de radiator?
 
@ Silenoz: uit wat ik de riemen zal vervaardigen is nog niet beslist. Tzal inspiratie van tmoment zijn die de doorslag geeft. Die draadnetten van de radiotor komen uit de sparebox, maar oorspronkelijk uit een upgrade-setje voor de grilles van een 1/35 King Tiger dacht ik.
 
Nadat dit projectje bijna 2 jaar heeft stil gelegen heb ik onlangs besloten om nog eens een 1/48 - projectje tot een goed einde te brengen. Zoals je ziet op bovenstaande foto's was ik nog niet verder geraakt dan de cockpit-onderdelen klaar te maken voor de spuitcabine.
Deze werden van een verfjasje voorzien met Tamiya-verfjes en de Evolution-airbrush. Gebruikte kleuren: Nato Green (XF-67) + 1/3 Cockpit Green (XF-71).
Nadien werden bepaalde delen die hoger in de cockpit zijn gelegen opgelicht met hetzelfde mengsel waaraan enkele druppels Flat flesh (XF-15) werden toegevoegd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed dat ge deze terug oppakt. Heel mooie scratch onderdelen, maakt direct een wereld van verschil. Knap gedaan.
 
Lol, deze zat blijkbaar lang in de kast :D
Ziet er leuk uit.

mvg

Patrice
 
tijd voor nog eens een update:

ondertussen werd de cockpit verder afgewerkt. De pilootstoel werd voorzien van scratchbuild-riempjes gemaakt van wijnfolie en restjes PE:

attachment.jpg

attachment.jpg

enkele foto's van de cockpit:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Even een dryfit om te zien of alles past:

attachment.jpg

attachment.jpg

de beide romphelften werden gelijmd en de naden zorgvuldig weggewerkt met mr. surfacer 1000. het gedeelte waar je geen surfacer wil plak je best af. Met een fijn penseel worden de naden voorzien van mr. surfacer. Je penseel kan je reinigen in Tamiya "extra thin cement". wanneer de surfacer goed droog is kan je gaan schuren zodat de naad niet meer zichtbaar is.

attachment.jpg


verschillende onderdelen (waaronder wheelbays) worden afgeplakt voor de verdere schilderwerken. Ik heb dit pas gedaan nadat de beide vleugelhelften aan elkaar zijn gelijmd en de wheelbay dus al op zijn plaats zat. Het beste is om de wheelbays op voorhand af te plakken en dan pas de vleugelhelften te lijmen. dit bespaart je weer wat prutswerk...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Mooie vorderingen die je maakt. Dat ziet er al drukker uit he, als die cockpit is geschilderd.
Zet je hem op op een vignetje zoals op de foto??
 
Dat ben ik van plan swaken, alleen moet ik nog van die roosters vinden op schaal 1/48... Nie gemakkelijk...
 
Hier word deftig werk geleverd.
Nu ja van onze mad ice zijn we dat gewoon é
 
Dat ben ik van plan swaken, alleen moet ik nog van die roosters vinden op schaal 1/48... Nie gemakkelijk...

PSP platen.

Volgens mij te krijgen in PE vorm bij Eduard en misschien ergens nog te verkrijgen van Verlinden.

Leuke build trouwens
 
Ik heb net eens gekeken, Eduard heeft een paar sets PSP plating op 1/48 in PE, die van Verlinden dat zijn gewoon bedrukte kartonnen platen.
 
@ Walesha: deze had ik ook al gezien. Alleen jammer dat het gewoon een display-base is en geen aparte PSP platen in PE.
 
@ Walesha: deze had ik ook al gezien. Alleen jammer dat het gewoon een display-base is en geen aparte PSP platen in PE.
Oei, zijn het geen aparte dan? Was me niet opgevallen... mss eens informeren bij Daco of hij er nog heeft op 1/48?
 
het landingsgestel voorzien van remleidingen:

attachment.jpg

naden die niet zichtbaar mogen zijn (gebaseerd op referentiefoto's) worden zorgvuldig weggewerkt met mr. surfacer. Panellines moeten hier en daar bijgewerkt worden. Ik doe dit met DYMO-label - tape. Deze tape is erg dik en sterk waardoor je makkelijk met een "panelscriber" de panellines terug kunt ingraveren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan