Hoofdsponsor

1/72 Fokker E.III (Revell) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

KillerRu

Guest
Wel dan toch maar een nieuw setje gaan halen, eerste kleine stukjes al in de verf gegoten. Nu heb ik enkel een vraagje, ik verf ze altijd op 't rekje omdat me dat is aangeraden, maar de droogtijd ligt al gauw op 6u. dus moet ik ze achteraf er nog afhalen, en dan nog bijwerken waar ik ze heb afgeknipt. Is er hier een snellere methode voor? Of gewoon geduldig blijven?

Anyways hier eerste foto's:
2nl6y5e.jpg
2u5vwqa.jpg

Mvg
Glenn
:ph34r:
 
Hoi,

bepaalde stukken kun je schilderen op het raampje. Ik haal ze er meestal af. (lees bijna altijd)

Een handig middelke om die kleinere stukken dan te schilderen is ze te plaatsen op een stukje Blue-Tack
of van die Pritt poster buddies. (kneedbaar goedje)
 
Ik mag gerust zeggen dat ik in m'n leven al enkele vliegdinges heb gebouwd en nog (bijna!) nooit heb ik stukjes die nog op de sprue (gietvorm) zaten geverfd.

Ik monteer eerst de stukken die zich binnenin het vliegtuig bevinden (bijvoorbeeld de cockpit). Werk die volledig af, dus schilderwerk en eventuele decals inbegrepen. Plaats die dan in het model. En als ik dan later aan het spuitwerk begin dan maskeer ik eerst de eerder geschilderde cockpit en bijhorende canopy met bv. Tamiya masking tape.
Open cockpits zoals bij een WO1 vliegtuig kan je best afdekken met natte watten, propjes papier enz.

Als je toch eerst de kleine stukjes gaat schilderen op de sprue dan moet je er wel voor zorgen dat de plaatsen waar later de lijm op komt te zitten, eerst terug van alle verf worden ontdaan omdat anders de lijm niet goed zal houden.


De manier die Pastis hierboven beschrijft wordt ook heel veel toegepast. ;)





Droop
 
Ik probeer altijd zoveel mogelijk te plakken en daarna te verven / spuiten.
Verf en lijm gaat meestal niet goed samen: of je verf lost op, of je onderdeel plakt slecht.
Bovendien moet je toch vaak kleine gaten of kieren opvullen met putty en terug glad schuren om tot een echt mooi resultaat te komen.
In dat geval is het vooraf verven ook voor niets geweest.

maar de droogtijd ligt al gauw op 6u

Probeer eens acrylverf van Revell of Tamiya.
Droogt veel sneller, ruikt een stuk beter en laat zich makkelijk verwerken...
 
Knap modelletje die Fokker. Ik heb die ooit nog eens ineengeflanst (letterlijk) toen ik nog heel wat jaren jonger was.

Is die ook te verkrijgen in schaal 1/35?

Christophe
 
Knap modelletje die Fokker. Ik heb die ooit nog eens ineengeflanst (letterlijk) toen ik nog heel wat jaren jonger was.

Is die ook te verkrijgen in schaal 1/35?

Christophe
Denk het niet, na wat opzoekwerk te hebben gedaan enkel de 1/72 gevonden van Revell
 
Denk het niet, na wat opzoekwerk te hebben gedaan enkel de 1/72 gevonden van Revell

Hallo,

Er zijn enkele EIII beschikbaar:
1/72 schaal: Revell en Eduard
1/48: Eduard
1/32: nog geen, maar in voorbereiding bij Wingnut Wings (injected) en misschien ook bij SRAM (resin)
 
Ik heb recent een foto gevonden die wel al wat afwijkt van wat Revell voorschrijft, persoonlijk vind ik ook wat de foto voorschrijft mooier:

Fokker-E_III-105-15.jpg

Alleen weet ik niet hoe ik het plaat effect van de neus kan verkrijgen?
 
Ja ik vind het zo meer lijken op 'n stuntvliegertje, met een wapen dan wellisware met dat motief... Maar het kan hé?
 
Dat is geen hamerslag hoor,het is een gewoon schilderspatroon in 2 kleuren
Volgens mij toch gewoon te schilderen,zijn maar gebogen lijntjes ,toch?
Wel een beetje raar,maar als het zo moet.


idd niet, eigenlijk was dat van mij een verkeerde woordkeuze. of dat motief er zo is opgeschilderd?? Ik denk eerder dat dat blank metaal is die bepantsering rond de motor. Waarschijnlijk gewalst .... Vind het er mooi uitzien, hoe je dat gaat moeten verwezenlijken op schaal...????

heb ondertuss al meerder fotos van die Fokker E.III op het web ontdekt, met diverse motieven op die bepantsering maar het lijkt me niet dat dit er op geschilderd is.
 
Knap modelletje die Fokker. Ik heb die ooit nog eens ineengeflanst (letterlijk) toen ik nog heel wat jaren jonger was.

Is die ook te verkrijgen in schaal 1/35?

Christophe

Is ooit uitgebracht door Battle-Axe in schaal 1/32. Of die nog in productie is???

@KillerRU

Baaidewei de bepanstering rond de motor heet eigenlijk de" Cowling" was dat woord ff kwijt...:$
 
OK,

Nieuw project, dus laten we starten met het begin. Kunt ge eens wat foto's plaatsen van de eerste pagina van de bouwbeschrijving, en ook wat foto's van de onderdelen, waarop goed te zien is welke onderdelen ge al geschilderd hebt.
Laat ook even weten welke versie of uitvoering ge wilt maken, en liefst ook daarvan (staat ook op het bouwplan) een foto.

Om wat inspiratie op te doen, kunt ge misschien dit eens bekijken :

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=137&t=29261

http://modelingmadness.com/reviews/w1/cazeindecker.htm

http://www.aircraftresourcecenter.com/Gal10/9701-9800/gal9779-Fokker-Duan/00.shtm

Groeten

Wet Sellery
 
Ik ben donderdag terug thuis en zal dan zeker en vast foto's nemen, het model dat word beschreven (en de kleuren) zijn die van de eerste link die je me hebt gegeven.

mvg
 
Laatst bewerkt:
Hier een update met de beloofde foto's:
DSC_0001.jpg
DSC_0002.png
DSC_0003.jpg

Er is dus nog héél veel werk aan de winkel... Tips die ik nu al kan toepassen zijn altijd welkom, wat is trouwens een goedkoop middel om de lijnen te plamuren?

Mvg
 
Hoi KillerRu,

Een leuk project,mischien een stomme vraag, maar waarom plamuren julie, zijn de delen niet pasvorm of voor de naden ?:worried:
Ik lees dat nogal eens op de forums, daarom vraag ik het.:unsure:

KillerRu, het ziet er goed uit.:)
 
gewone putty,van revell bv,er zijn zovele merken.

Ja, er zijn inderdaad verschillende merken.
Maar let op, de ene is nogal verschillend van structuur dan de andere. Er bestaat een kans dat je graag met Revell werkt en niet met Vallejo of Milliput..... (zijn voorbeelden)
Je zult het moeten proberen en ondervinden waar je zelf het liefste mee werkt.
 
Ok bedankt, voor de rest andere tips voor 't schilderen? Doen jullie eigenlijk de kleine onderdeeltjes eerst voor je ze er op plakt? Of plakken jullie en dan pas schilderen?

Mvg
 
Dat is echt afhankelijk van het moment.
Zo kun je soms gemakkelijk dingen ineen plakken en daarna schilderen. Maar soms kun je indien ze reeds geplakt zijn, ergens niet meer bij en moet je dus wel degelijk afzonderlijk schilderen.

De boodschap: Goed over nadenken alvorens te schilderen of te plakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan