Hoofdsponsor

1/72 Spitfire MK1a (Airfix) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
K

KillerRu

Guest
Besten,

Heb in de loop der weken een vliegtuigje gebouwd. Hieronder het resultaat! Helemaal nog niet tevreden maar daarom wacht ik ook op tips, en hints van hoe ik het er 'echter' moet laten uitzien? Commentaar is ook welkom.

Foto's:
24lou1v.jpg
4usxep.jpg

Mvg
Glenn
 
Ziet er zeker niet slecht uit hoor!
Als je zegt dat je het model er "echt" wil laten uitzien kan je misschien het volgende eens proberen:

*Een wash voor de paneellijnen. (subtiel)

*Chipping (kleine krasjes of slijtage in de verf nabootsen) Wel op die plaatsen waar je slijtage kan verwachten (referentiefoto's!)

*Als je een airbrush gebruikt kan je bv een zeer fel verdunde mistlaag van je lichtste camouflage kleur over de bovenzijde van je model spuiten. Dit doet de kleuren oud en stoffig lijken en ze komen iets dichter bij elkaar waardoor het geheel minder speelgoedachtig over komt.

* pre-shaden of post-shaden (veel info over te vinden op verschillende fora en vaak een onderwerp van discussie :@)


Ga op zoek naar bouwverslagen van modellen die jou , qua afwerking, aanspreken en je ontdekt vaak hoe de auteur dit resultaat bekomen heeft.

Mvg,

Bart
 
Aha, een Spit op 1/72 van Airfix !! Op die schaal en in die uitvoering is het nog altijd één van de beste kits die verkrijgbaar zijn.
Het model dat ge gemaakt hebt ziet er best mooi uit. Hier en daar wat details, zoals de uitlaten die in de camo-kleuren geschilderd zijn, de inlaat onder de motor die vanbinnen een zwart kleurtje kan gebruiken. En volgens mij staat het landingsgestel een beetje ver uit elkaar.

De makkelijkste manier om tips en truuks te krijgen is een bouwverslag starten. Als ge nog eens een Spit maakt, geef dan een seintje, ik wil met veel plezier helpen.

Groeten

Wet Sellery
 
Aha, een Spit op 1/72 van Airfix !! Op die schaal en in die uitvoering is het nog altijd één van de beste kits die verkrijgbaar zijn.
Het model dat ge gemaakt hebt ziet er best mooi uit. Hier en daar wat details, zoals de uitlaten die in de camo-kleuren geschilderd zijn, de inlaat onder de motor die vanbinnen een zwart kleurtje kan gebruiken. En volgens mij staat het landingsgestel een beetje ver uit elkaar.

De makkelijkste manier om tips en truuks te krijgen is een bouwverslag starten. Als ge nog eens een Spit maakt, geef dan een seintje, ik wil met veel plezier helpen.

Groeten

Wet Sellery

Ook als ik andere vliegtuigjes maak? Want met die fokker... Zit ik serieus in de problemen... Mede omdat ik de Revell kit echt onafgewerkt vind... Veel stukken zijn niet mooi afgewerkt (moet ik zelf nog bijvijlen) en er ontbreekt zelfs een onderdeeltje. Heb ik spijtig genoeg te laat opgemerkt zodat ik niet meer terug kan...

Mvg
 
Heb eens een poging gedaan om de panel lines te accentueren:

P1060185.jpg

Let me know what you all think...:unsure:

duidelijkere afbeelding:
295bhbo.jpg
 
Ziet er niet slecht uit. Hoe ben je tewerk gegaan ?

Misschien ook even de wheelbays opnieuw schilderen ? Deze waren ook in cockpit green.

Groeten

Wet Sellery
 
Ik heb het tutorial van Droop gebruikt, met plakaatverf, water en afwasmiddel. Laten drogen en dan haaks tegen de lijnen uitwrijven.
En bedankt voor de tip over de wheelbays.

Mvg
 
Dat ziet er inderdaad al een stuk ralistischer uit...
 
Besten,

Ik heb de bovenkant ook recent gedaan nu nog mss een paar details aan toe voegen? Iemand ideeën voor details? En wat moet ik eerst doen? De Decals maskeren voor ik er met het vernis op ga? En welk vernis dan nog? Mat of Blinkend?

Alvast bedankt voor de hulp,
Glenn
 
Hallo Glenn,

De decals moet je niet gaan maskeren hoor.
De vernis zorgt er zelfs voor dat je decals beschermd zijn en mettertijd niet meer zullen loskomen.

Misschien nog een tipje:

Aan de bakboordzijde, ter hoogte van de cockpit (de linkerkant, bij vliegtuigen spreekt men ook van bak- en stuurboord) kan je daar waar de piloot steeds in- en uitstapt, wat verwering aanbrengen zodat het net lijkt dat daar de verf is afgesleten.
Zo'n piloot botste tijdens het instappen al eens met z'n laarzen tegen de romp en daar sleet de verf enorm snel. ;)


Droop
 
@Droop: Bedoel je het chippen? Moet dit voor de vernislaag gebeuren? En welke kleur kan ik hier best voor gebruiken?

Mvg

Edit hier een foto van de bewerkte bovenzijde:
DSC_0006.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er zeker niet slecht uit hoor!
Als je zegt dat je het model er "echt" wil laten uitzien kan je misschien het volgende eens proberen:

*Als je een airbrush gebruikt kan je bv een zeer fel verdunde mistlaag van je lichtste camouflage kleur over de bovenzijde van je model spuiten. Dit doet de kleuren oud en stoffig lijken en ze komen iets dichter bij elkaar waardoor het geheel minder speelgoedachtig over komt.

Ga op zoek naar bouwverslagen van modellen die jou , qua afwerking, aanspreken en je ontdekt vaak hoe de auteur dit resultaat bekomen heeft.

Mvg,

Bart

Momentje daar.
De Engelsen gebruikten rubberen masker om de camouflage aan te brengen, rubberen matten dus die gesneden waren in het patroon. Dat is de reden waarom de camouflagepatronen op Spits en Hurricanes geen overspray hebben.
 
Momentje daar.
De Engelsen gebruikten rubberen masker om de camouflage aan te brengen, rubberen matten dus die gesneden waren in het patroon. Dat is de reden waarom de camouflagepatronen op Spits en Hurricanes geen overspray hebben.

Ik zie niet in wat deze opmerking, ook al is ze historisch correct, te maken heeft met de tips die ik meegegeven heb...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan