Hoofdsponsor

1/72 Luftwaffe '46: Focke-Wulf "Flitzer"

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Eén van de vele projecten die het luchtruim nooit zagen maar een groot verschil hadden kunnen betekenen voor het verloop van de oorlog.
Deze "Fritzel" was een studieproject van Focke-Wulf in de ontwikkeling naar jet-aangedreven jachtvliegtuigen. Hoewel de ontwikkeling al redelijk ver stond; met een full-size houten model en enkele sub-onderdelen; werd het project afgevoerd. De ME-262 was zijn intrede bij de luftwaffe begonnen en de Fritzel kon, ondanks de enkele HeS 011 turbojet ipv de twee jets bij de ME, de prestaties enkel evenaren maar niet overtreffen.
Er waren plannen om deze jager te voorzien van een bijkomende Walter HWK 109-509 raket om de klimkracht aanzienlijk te verbeteren maar dit werd later afgevoerd.

De kit is een uitgave van Revell in 1/72 en van goeie kwaliteit. Nette pasvorm, mooi gedetailleerd en weinig tot geen flash.

Flitzer001.jpg

Flitzer002.jpg
 
leuk projectje. heb ergens een mooie what if gezien met witte en grijze kleuren. hoe past deze samen?
 
een leuk projectje, ik ben dol op Luft'46 ontwerpen :)
heb deze al 2 maal gebouwd (1 belgische een tijdje geleden, en recent heb ik een 2-zits nachtjager gebouwd op een ander forum)

ik zal deze volgen, veel succes (PS, opgelet voor de neus, de passing met het landingsgestel is iets minder, dus wat plamuren zal vereist zijn)
 
Draken: Ik heb jou Flitzer al uitvoerig bestudeerd ;) Erg netjes en een beetje vergelijkbaar met het verhaal waar ik mijne ga plaatsen.

Silenoz: Zoals Nils al aangaf blijkt de neus een beetje problemen te geven. Voor de rest lijkt het voorlopig goed te zitten.

Nils: Zag je al voorbij komen op What if ;)
 
Gisteravond nog wat verder gewerkt aan deze toch niet zo goed passend als eerst gedacht.

Cockpitje waar je achteraf dus nul komma nul van terugziet :8
Flitzer003.jpg

Vleugels samengeplakt nadat de wielruimtes een verfje hebben gekregen
Flitzer009.jpg

Uitlaat van de jet (sorry voor slechte focus) en de staartbomen geplakt en naadje weggeschuurd
Flitzer007.jpg
 
We volgen :-)

1/72 is altijd zo'n geprul :D
 
Dan moet ge eens proberen te bouwen zonder uw linkerduim te kunnen gebruiken :wacko:

Affijn, bijna was dit vliegerke een vroegtijdige dood gestorven. De neus is inderdaad een ongelooflijk kreng om dicht te krijgen. Ik had al een deel van het voorste wielruim weggeschuurd om extra plaats te maken, een beetje gedroogpast en zowaar het ging lukken... Tot ik met lijm aan de slag ging, drie pogingen en een grote klem later ben ik een sigaret gaan roken :laugh:

Flitzer013.jpg

Waarna het tijd was om de plamuur boven te halen
Flitzer014.jpg
 
Ziet er al goed uit en die Duitsers hadden soms toch raar ideeen maar waren met sommige ontwerpen hun tijd dik vooruit.

Ben benieuwd naar het vervolg.
Mark
 
Markske; op www.luft46.com zie je hoe ver vooruit ze soms waren :O Al moet ik er wel bij zeggen dat ik op discovery ook al 't één en 't ander gezien heb van de ruskies zenne. Die mannen waren hun tijd ook ver vooruit.

Draken35; merci :)

Na het wegschuren van overtollige plamuur was het tijd om de vleugels aan de badkuip te kleven. Ook hier moest de stukadoor langskomen om de boel wat gladder te maken.
Flitzer016.jpg

Het landingsgestel en de wielekes hebben ondertussen ook al een koetske verf gekregen. Voor de banden heb ik matzwart met lederbruin gemengd, en ze kunnen nog wel een laagske gebruiken zie ik nu :@
Flitzer019.jpg

Flitzer018.jpg
 
Aan de box-art te zien is dit een model waar je veel plezier aan zult beleven eens dat je begint te airbrushen.
Succes ermee...
 
ziet er al goed uit,

ik heb ook al veel opzoekwerk gedaan op luft'46, en (ondanks het feit dat ze aan de verkeerde kant stonden) waren de duisters zeker niet te onderschatten.
ze waren op veel vlakken de geallieerden ver vooruit, zo hadden ze al een jet motor in 1939 (heinkel 178) en waren ze de eerste luchtmacht met een metalen eendekker jager (Bf109A).

niet vergeten, veel van de Amerikaanse en Russische jet ontwerpen stammen af van buitgemaakte duitse ontwerpen.
de MIG-15 was ontworpen uit een Messersmitt ontwerp, net als de SAAB Tunnan (uit de Me1101), de Ilyushin IL22 (Heinkel He343) en de moderne SU-47 Berkut (uit de Junkers Ju287).

zal deze, zoals eerder gezegd, blijven volgen :)
 
Deze doet me heel sterk denken aan de Engelse Vampire. Zeer leuk kitje, ben benieuwd naar het vervolg
 
Deze doet me heel sterk denken aan de Engelse Vampire
De duitsers verschoten ook naar 't schijnt :laugh:

Nadat ik de staartbomen geplaatst had nog een rondje plamuur en schuur gegeven. Canopy afgeplakt en op zijn plaats gelijmd. Het begint zowaar op een vliegerke te lijken.
Flitzer021.jpg

Flitzer020.jpg

Deze waren ook leuk om te doen :8 Knaldingskes uitgeboord
Flitzer022.jpg

Nog een badje geven en dan klaar voor de kleurtjes :)
 
Amai,

1/72 is niet echt mijn ding, daarom respect voor mensen die deze kleine
"dingskes" in elkaar kunnen zetten.
Ik blijf wel volgen.

Grtz.
Luc.
 
De voorbije dagen het dingske van kleurtjes voorzien. Eerst een laagje alumineneminnemum
Flitzer025.jpg

Daarna werd het beestje ziekskes en kreeg rare blauwe vlekjes :unsure:
Flitzer032.jpg

Om vervolgens groen uit te slaan en in stukken uit elkaar te vallen :@ :@ :@
Flitzer034.jpg

Wat was er gebeurd? Wel, die blauwe vlekjes was vloeibaar maskeermiddel om zowa schade na te bootsen. Nadat het groene jasje erover was gegaan en de boel een dagje gedroogd had wou ik de mask verwijderen. Leuk dat de alu onderlaag er mee afkwam :8 Op de vleugels viel het nog mee, maar toen ik aan de romp begon....
Flitzer033.jpg

En toen kwam mijn kort lontje weer boven dus boem, patat, krak :$

't Is nog te repareren volgens mij maar voorlopig zit alles efkes in een doos en ben ik aan een nieuwe doos begonnen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan