Hoofdsponsor

1/45 Jamaica

Status
Niet open voor verdere reacties.

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.425
Zo... ik heb maar eindelijk eens de knoop doorgehakt en een doosje van de zolder gehaald, met name de "Jamaica" van Sergal. Er is idd in 1710 een "Jamaica" van stapel gelopen voor de Compagnie, maar of dit dezelfde is betwijfel ik ten zeerste, mede door het feit dat dit scheepje twee maal in de catalogus van Sergarl staat met twee verschillende namen.
Maar goed het gaat er dus om om mijn gedachten eventjes te verzetten, dus ga ik maar niet beginnen muggenziften over de histrorische correctheid van de bouwdoos.

Dit heb ik dus al...

Jamaica001.jpg
Op bovenstaande foto waren deze bulkheads enkel als "dryfit" op de valse kiel geplaatst om the zien of alles een beetje past.

Zelfde van bovenaf :
Jamaica002.jpg

En nu zijn zowaar de bulkheads verlijmt... het valse dek is niet geplakt, maar wel zeiknat erop gespijkerd om het in model te brengen :
Jamaica003.jpg

En twee dagjes later ben ik dus begonnen met het zoveel mogelijk volstouwen van de tussenruimtes tussen de bulkheads. In tegenstelling tot de vingeroefening met de Xebec gebruik ik geen afval stukjes balsa, maar heb ik wel degelijk twee planken gehaald om dit zo netjes mogelijk te doen :
Jamaica004.jpg

Updates volgen later...

Ah ja... natuurlijk de doos :
Jamaica.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha :rolleyes: je kon het dus toch niet laten, mooi zo.

Je bent al goed begonnen, dus zoveel mogelijk volstouwen om later uw beplanking makkelijker te fitten?

Kun je ook eens een foto van de bouwdoos laten zien, dat we een beetje een inzicht hebben over welk soort schip het gaat.

Doe zo verder, blij dat je er aan begonnen bent, of verder aan het doen bent ;)
 
dus zoveel mogelijk volstouwen om later uw beplanking makkelijker te fitten?

Dat is idd de bedoeling dit had ik tot grote tevredenheid ook al gedaan op die Xebec (voorlopig in de koelkast zit), and het maakt het beplanken een flink pak makkellijker.

PS : foto van de doos toegevoegd...
 
Ben blij dat er nog een houtsnuiver bijgekomen is.

Vraagje :
Staan de 2 ogen in een rechte lijn met de de voorste kielsteun.
Volgens het zicht langs achteren wijkt deze een klein beetje af naar links .
Jamaica003.jpg


Ik zie op de foto's ook nergens een uitsparing in de valse kiel waar later de mast moet ingeplaatst worden.Misschien er zelf in maken zodat later de mast direct gemakkelijk gecentreerd staat.
Anders gaat ze misschien gemakkelijk naar voren of achter kippen.
En nu kun jer nog gemakkelijk aan.
 
Hoi, Newbie, ik schrok toch eventjes ivm die ogen, maar ik heb net nog eens gechecked op het model zelf, ik kan enkel tot de conclution komen dat het hier gaat om, ofwel gezichtsbedrog, ofwel een vervorming door de lens van het fototoestel (dat laatste lijkt mij het meest waarschijnlijke).

Wat betreft een uitsparing voor de mast, die is er inderdaad niet, en is helemaal ook niet nodig omdat er ongeveer een centimeter onder het valse dek nog een plaat is met een gat, deze plaat dient als versteviging van de spanten en is een soort lager gelegen "dek". Dus, the mast zal a. door het valse dek gaan, daarna door b.de verstevigingsplaat (die prominent zichtbaar is op de tweede foto), en daarna steunen op de valse kiel. Dus ik denk wel dat ie stevig genoeg zal staan (overigens zonder lijm, enkel vastgehouden door het want, net zoals in het echt dus).

Ik heb toch al een paar houten kits begonnen en/of gefinished, en ik moet eerlijk toegeven, ondanks het feit dat ik dit niet als een representatief schaalmodel van een bestaande boot beschouw (eerder als de representatie van een type, die ik zelf nooit zou hebben gekozen), dat de pasvorm tot op heden verbluffend is. Zelfs de randen van het valse dek verschillen nergens meer dan 1,5 mm (bij de pandora bijvoorbeeld moest ik daar bijna een halve cm weegvijlen), de uitsparingen voor de bulkheads (ik weiger ze spanten te noemen omdat ze dit niet zijn) kloppen perfect, en dat heb ik nog nooit mee gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Ok,sorry voor u te laten schrikken was niet mijn bedoeling maar toen ik de foto aan het nameten was ,was het juist alsof de boegspriet 2mm uit het midden naar links ging.
 
Ook hier even een melding geven. Gelukkig ben je ook getroffen door het houtsnuiven. Er is niets beters he. ;) Maar goed. Ik blijf je volgen. En zo te zien gaat het allemaal de goede kant op. Ook ik ben zeer benieuwd naar de doos en de inhoud. cute
 
Ah ja, natuurlijk een fotootje van de inhoud, komt er aan :)

Jamaica006.jpg

Jamaica007.jpg

En zo ligt ze d'er momenteel bij :
Jamaica008.jpg
 
die opvulblokken zijn enorm handig volgens mij :D minder problemen bij de beplanking

ziet er een leuke kit uit :p

nog veel succes en bouwplezier
 
Wel, bij dit model heb ik er vooral voor gekozen om opvulblokken te gebruiken omwille van het feit dat the beplanking overal eindigt aan de valse kiel, dus niet enkel, zoals gewoonlijk aan de boeg, maar ook aan het achterschip word de beplanking niet door getrokken op de valse kiel.
 
interessant om te volgen heb nog de virginia shooner liggen van artesania latina
 
Die kit ziet er verzorgd uit moet ik zeggen. Veel kritiek heb ik nog niet. Dus ik zou zeggen doe vooral zo voort. :D
 
En de volgende update,
Hier is ze dus :

Jamaica009.jpg

Rommelig he, die tafel... gelukkig is het eigenlijk het bootje van de vrouw, dus die kan niet veel zagen d'er over :)

@Ruben een kit hoort niet te liggen he, die hoort gebouwd te worden ;-)
Hoewel ik het niet echt voor schoeners en sloops heb, vind ik de lijnen van die "Verginia" toch wel mooi, wanneer mogen we daar iets van verwachten ?

@allen, gracias voor de replies..... omg, ik lijk wel alle talen door elkaar te slaan... :-s
 
Laatst bewerkt:
eerst mijn vikingschip afwerke he daarnaga ik er normaal aan beginnen
 
Zo... en nieuwe dag, en dus een nieuwe update (maar daar zal ik nu ook weer geen gewoonte van maken hoor ;) ).

Zoals je kunt zien op de foto's zijn alle fillerblocks geplaatst en grof geschuurd. Het volgende klusje wordt dan om de vorm er netjes in te krijgen (die zit er wel al voor het grootste deel in, maar haar kont moet nog een beetje bewerkt worden).

In haar volle lengte (hoe kort ze ook mag zijn) :
Jamaica010.jpg

Haar neusje :
Jamaica011.jpg

En haar kontje :
Jamaica012.jpg

Tot hoors...
 
dat ziet er al goed uit hé :D
nog een paar puntjes bijwerken, zoals het neusje nog een beetje en de spiegel wat gelijk aan beide kanten.
maar je moet nog fijn schuren, dus ben ik er zeker van dat het hier helemaal in orde gaat komen
dus doe zo verder zou ik zeggen
 
En nu even een kleine update (zonder foto), de eerste twee latjes zijn gekleefd, en het derde met punaises vast gezet (om de vorm erin te krijgen).
Ik heb dus besloten om wel degelijk met de voorziene dubbele beplanking te gaan werken, dit omdat het dus een extra oefening is (2xbeplanken voor de prijs van 1 ;) ).
Wat betreft de latjes, zelfs voor de eerste beplanking heb ik ze op 20 cm afgesneden (het bootje is schaal 1/45 dus 20cm is 9m)het resterende stuk van de lat gebruik ik dus om de stroken te laten alterneren.

Edit : (neen echt waar, ik ken Edit niet, het is gewoon een knop in de interface) Wanneer ik zeg de dat de eerste latjes bevestigd zijn bedoel ik daarmee dus eigenlijk de eerste gang (in het engels, Stroke).
 
Laatst bewerkt:
veel succes met de beplanking, en laat af en toe eens foto's zien :D
 
En een kleine update, met een fototje van de eerste latjes dit keer :
Jamaica013.jpg
 
klein vraagje: zijn dat de berghouten? ze zien er wel groot uit voor gewone plankjes :p

je laat nu een kant zien, maar de andere is toch ook gedaan mag ik hopen?

gewoon een paar vragen uit nieuwsgierigheid, je laat nu een foto zien van een kant ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan