Hoofdsponsor

1/45 Jamaica

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, ondanks alle beslommeringen gaat het werk aan de Jamaica toch ook nog vooruit.
Zoals eerder, de beplanking van dek tot kiel is reeds af, nu gaat de beplanking de hoogte in.

Jamaica015-1.jpg

En de kapitein hoeft nu ook al niet meer in de gutsende regen z'n dejeuners te geven ...
Jamaica016.jpg
 
Als Leek.....maar zeker als grote FAN.........je levert hier ook een mooi houtsnuivers werkje af....zéér knap...en hop naar de volgende update..:D:D:D
 
Hehe, leuk om een fan te hebben :):

Zoals ik reeds heb vermeld zal dit scheepje uiteindelijk geschilderd gaan worden. Ik weet dat de meesten een houten scheepje liever "naturel" zien, en in veel gevallen ben ik het daar ook mee eens.
Echter,kijk eens naar de foto's uit mijn vorige post.
Elk oppervlak dat je ziet moet nog eens een fineerlaagje krijgen (behalve de valse kiel, krijgt geen laagje meer), niets mis mee natuurlijk, ware het niet dat alle hout in de kit (behalve natuurlijk de multiplex), uit de zelfde houtsoort bestaat.
Wanneer ik dit bootje dus af zou werken met olie of lak ipv te schilderen zou het echt wel een saaie boel worden.

Terwijl ik dit aan het typen ben, zijn de latjes van de bakboord verschansing nu ook in hun vorm aan het drogen.
Hier heb ik echter een foutje gevonden, waarschijnlijk ergens ontstaan door een aan deze kant net iets verkeerd gelegd plankje.
De bakboord verschansing is komt namelijk 2mm lager uit dan de stuurboord kant, daar zal ik dus een beetje moeten zeuren.
 
Aan de kijkcijfers te zien heb je meer fans. :D:D

Gaat goed zo. Dat de verschansing nu anders uitkomt heeft vaak te maken met het feit dat niet alle latjes even breed zijn. Het scheelt weinig, maar meet maar eens na. Daarom ook altijd dit van te voren controleren. En op de eerste huiddeel maatstreepjes aanbrengen. Dan voorkom je dit soort zaken.

Verder gewoon opvullen. Een mooie onderkant die mooi in e kleurlak/beits is gezet, geeft toch al vaak een helemooie uitstralling. :D:D Gewoon doen dus.
 
Het komt helemaal goed Dancooper. Als je zo verder doet wordt het een heel mooi model.
 
Hartelijk bedankt hoor.

En opnieuw een kleine update.
Het bovenste plankje van het bakboord achterschip heb ik op de juiste hoogte aangebracht om symmetrisch te zijn met stuurboord.
Daarna heb ik de naad tussen dit, en vorige plankje opgevuld met een reepje hout (tussen de rode lijntjes) van hetzelfde latje.

Jamaica017aanduiding.jpg
 
Ok, in mijn vorige updates was de eerste beplanking van de romp bijna klaar.
Het zou maar stom zijn om een update te plaatsen bij ieder plankje die erbij komt, nietwaar.
Dus... (tromgeroffel) de eerste beplanking is nu klaar, ziehier de Jamaicaanse langs all haar kanten (om om het zedig te houden, niet van langs vanonderen cute ) :

Birdseye :
Jamaica018.jpg

Klaar om overvaren te worden ? :
Jamaica019.jpg

Oef, toch nog overleefd, het gevaar is geweken :
Jamaica020.jpg

En twee ooggetuigen van langs beide kanten :
Jamaica022.jpg

Jamaica021.jpg

Nu is het een paar dagen wachten vooralleer ik met de tweede laag begin, misschien zelfs tot volgende maand, eerst moet ik nog het een en ander nagaan.

Tot spoedig...
 
Hey Dan,

Ziet er heel mooi en glad uit. En dat voor een eerste beplanking Applaus Applaus Applaus
Zo te zien ga je niet veel schuur- en plamuurwerk hebben, alles past heel netjes.

Groeten, Pascal
 
Pascal,was mij net voor cute.
Ik wilde ook al schrijven dat je waarschijnlijk niet veel zwaar schuurwerk kunt hebben.Alles zit lekker strak aan.
Maar komt hier nog een laag fineerlatjes overheen,of heb ik het niet goed gelezen?.

Mooi werk :k.

Ron.
 
Komt inderdaad nog een laagje fineer overheen :)
Echter weet ik nog niet helemaal zeker of ik het fineer uit de kit zal gebruiken (in latjes) of als ik eens uit de bol zal gaan door bladen fineer aan te schaffen en het eens te doen zoals het moet. (indien ik bladen ga aanschaffen zal dat echter helaas moeten wachten tot volgende maand :( )
 
In principe vind ik altijd,dat je je het best wel moeilijk mag maken.Daar leer je altijd heel veel van.

Als je zelf het fineer zou gaan snijden,weet ik zeker dat je daarme voorruit gaat.
Het zou alleen wel wat jammer zijn,als je dat dan pas volgende maand zou kunnen gaan doen.Dan moeten we er iets langer op wachten...grapje hoor.

Maar mijn advies is toch wel,lekker zelf doen.Geeft ook veel meer voldoening.

Ron.
 
Komt inderdaad nog een laagje fineer overheen :)
Echter weet ik nog niet helemaal zeker of ik het fineer uit de kit zal gebruiken (in latjes) of als ik eens uit de bol zal gaan door bladen fineer aan te schaffen en het eens te doen zoals het moet. (indien ik bladen ga aanschaffen zal dat echter helaas moeten wachten tot volgende maand :( )

Man......laat je fantasie werken...ik vind het echt knap wat je hier presteert,en ik ben er zeker van dat je de juiste keuze zal maken.....om dit tot een juweeltje te maken..........:D:D:D
 
Dat scheepje begint al aardig wat vorm te krijgen.

Ik vind het wel knap wat je hier neerzet, Dan. B:




Droop
 
Is inderdaad al goed op weg om een pracht schip te worden.
De beplanking ziet er goed uit Danny, zoals de anderen al zeggen zal je niet veel moeten schuren en met de fineer er op zal het een beauty worden.

Ik blijf dit draadje natuurlijk volgen
 
Terwijl ik dit aan het typen ben, zijn de latjes van de bakboord verschansing nu ook in hun vorm aan het drogen.
Hier heb ik echter een foutje gevonden, waarschijnlijk ergens ontstaan door een aan deze kant net iets verkeerd gelegd plankje.
De bakboord verschansing is komt namelijk 2mm lager uit dan de stuurboord kant, daar zal ik dus een beetje moeten zeuren.


Dat de verschansing nu anders uitkomt heeft vaak te maken met het feit dat niet alle latjes even breed zijn. Het scheelt weinig, maar meet maar eens na. Daarom ook altijd dit van te voren controleren. En op de eerste huiddeel maatstreepjes aanbrengen. Dan voorkom je dit soort zaken


wat je ook kunt doen is eerst de berghouten plaatsen ,daarna de zandstrook en dan de ruimte ertussenin beplanken.
Dan heb je geen probleem als sommige latjes breder(1/10mm) zijn dan andere.

zou ik zeker doen als je zelf je fineer gaat snijden.
 
Indien je fineer wil hebben ,deze link gevonden.

een pak restfineer van 500gr voor 10 euro.

Craft Supplies
 
wat je ook kunt doen is eerst de berghouten plaatsen ,daarna de zandstrook en dan de ruimte ertussenin beplanken.
Dan heb je geen probleem als sommige latjes breder(1/10mm) zijn dan andere.

Ehhhh, ho even, waar kijken we naar. Natuur getrouw of een kit versie. Neem je een kit versie en daar de BB van. Dan zou je hier in kunnen uitwijken. Maaaaarrrrrrr.

Een echt schip is niet zo beplankt. Dat wat bij een groot schip kan kan dus ook in het klein. Let wel dan op hoe die huidgangen lopen. Dus vanaf de spiegel tot de boeg. Allemaal evenwijdig, iig zoveel mogelijk. Dan heb je met de bovenstaande methode dus een probleem en moet je vulhouten gebruiken.

Het maken van eigen fineer is gemakkelijker dan je denkt.

Men neemt een metalen liniaal waarmee men langsop kan snijden. En een reep van het fineer. Dan lijmen we de reep van het fineer op een snijmatje of plankje kan ook. Meet hoe breed je de latjes wilt hebben, maak dan een hogere aanslag waar de liniaal tegen aanvalt. Nu kun je tegen het stukje fineer de te snijden fineer aanleggen en de liniaal tegen de aanslag, en dus ook snijden. Zo heb je een snijmal gemaakt en kun je er zeker van zijn dat alle latjes ook echt even breed zijn.

Het breedte verschil komt vanuit de winkel. Die winkelier besteld meerdere keren per jaar zijn hout. Maar niet uit het zelfde lot. Dus is het ene hout toch anders door allerlei invloeden dan het andere. Het kan maar zo te krap gesneden zijn door instelling enz. Hier moet je altijd goed op letten als je hout koopt.

Ik zelf leg het hout altijd in een stapel op elkaar. Dan als het stapeltje mooi recht licht. Dan draai ik dit op de zijkant en druk alles netjes aan. Zo haal je snel de ongelijke er tussen uit. Maar ook die taps lopen of anderzins haperingen hebben. Je betaald tenslotte voor kwaliteit toch. Dus moet de winkel dat ook leveren. En dat betekend zeker dat de houtsoort gelijk is en dus ook voor de houtmaat.
 
Een echt schip is niet zo beplankt. Dat wat bij een groot schip kan kan dus ook in het klein. Let wel dan op hoe die huidgangen lopen. Dus vanaf de spiegel tot de boeg. Allemaal evenwijdig, iig zoveel mogelijk. Dan heb je met de bovenstaande methode dus een probleem en moet je vulhouten gebruiken.

dit is een leerrijke discussie voor iedereen,geen betweterij van mijn kant uit.
Ik moet nog veel leren dus het kan zijn dat ik het totaal verkeerd zie.

dus wat ik voor ogen had is:

Je zet eerst de berghouten op de exacte hoogte zowel SB als BB.
Dan plaats je de zandstrook.
De ruimte die hiertussen is deel je door de breedte van de huidplanken.
(uitvoerig uitgelegd in een how-to van Pter bij modelbrouwers)
Hierdoor krijg je huidplanken die // lopen van boeg naar stern en heb je nergens invulstukken nodig.
Voordeel is dat nu de berghouten exaxt staan ,want daar gaan de mensen kijken omdat daar de kanonnen ook meestal staan, en zien ze niet direct een correctie in het hout om alles op de juiste hoogte te krijgen.
 
Hierdoor krijg je huidplanken die // lopen van boeg naar stern en heb je nergens invulstukken nodig.
Voordeel is dat nu de berghouten exaxt staan ,want daar gaan de mensen kijken omdat daar de kanonnen ook meestal
Je hebt het goed gelezen, maar Pter gaat uit van een redelijk gemakkelijk schip qua rondingen. Kijk eens naar de bolling in dit schip. Reken het maar uit, je zult het niet gaan redden. Van hier uit krijg je geen kans om de latjes in vorm te snijden. En moet je gaan werken van boven naar beneden. Daarna een valse berghout plaatsen.

Wij noemen dit wel eens smokkelen. Maar wil je natuurgetrouw werken komt dit wel mooi uit.

Natuurlijk beschouw ik niets als betweterig, enkel als nieuwe info. :D:D
 
Even een kleine foto-loze update. Ondanks de drukke dagen (boodschappen voor het kerstdiner, versieren van het huis... enzovoorts), heb ik toch nog even de tijd gehad om theoretisch verder te werken aan de Jamaica.
Inderdaad, enkel theoretisch, wat betekent dat ik een boel afmetingen en notities genomen heb.
Hierbij ben ik tot de conclusie gekomen, dat de tweede beplanking gewoon met de strips uit de kit zal gebeuren.
Een tweede conclusie is dat de tekeningen elkaar, en het model tegenspreken wat betreft de locatie van de berghouten.
Wanneer ik de berghouten zou willen plaatsen zoals ze op de zij-tekening aangegeven staan, moet het hout eerst en vooral een onmogelijk vorm gaan aannemen, en ten tweede, dan komt het berghout aan de achterkant niet uit op een plaats die logisch is ten opzichte van de vorm van de romp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan