Hoofdsponsor

1/45 Jamaica

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dany,ik ben héél blij dat de Jamaica voortgezet wordt en ik vind het nog aangenamer te lezen dat je weer héél intressante projekten aan het voorbereiden bent.....................Goe bezig zou ik zeggen :D:D
 
goed dat je weer verder kunt gaan :D betekent toch dat je vingers min of meer terug marcheren zoals vroeger :)

ja, zo'n Egyptische boot, dat zie je echt weinig he :D maar eht zijn wel leuke scheepjes
hehe, beplanking aannaaien ;P
 
Zo, ondanks de nog niet helemaal 100 % functionerende hand, heb ik vandaag m'n computer niet gebruikt, de tijd heb ik gebruikt om toch nog iets te werken aan deze Caraibische meid (mmmm.....) ok, back on topic nu, het gaat over dat houten scheepje, weet je wel :)

Picture001.jpg

Picture002.jpg

Picture003.jpg

Dus, zo zien jullie maar, ik ben dus wel degelijk terug ontwaakt, en met volle moed terug herbegonnen met bouwen... natuurlijk bij het beplanken van een scheepje is de update natuurlijk niet zo spectaculair heh :D

PS : op de middelste foto, kan je dus net links van de witte punaise, een driehoekige schape zien in het hout... als je heeeeel goed kijkt, en goede ogen hebt tenminste,... da's m'n eerste poging om een engelse stealer te maken dus. Hopelijk lijkt het op iets ? Indien niet, mogen jullie het gerust laten weten hoor, er komt tenslotte toch nog een laag bovenop
 
Laatst bewerkt:
Gaat goed zo te zien,

Wel even een vraagje, waarom verjong je de latjes niet?? Dat geeft toch een mooier resultaat.
 
Gaat goed zo te zien,

Wel even een vraagje, waarom verjong je de latjes niet?? Dat geeft toch een mooier resultaat.

Twee redenen,
ten eerste komt er nog een laagje bovenop,
en ten tweede, hmmm, wat was die tweede ook al weer...
euh, ik weet zeker dat er nog een tweede reden was, maar die ontsnapt me alweer, durft nogal eens gebeuren na een flesje of twee wijn :)

ah ja... hum, neen toch nie... zal me wel nog te binnen zappen euh, schieten... hoop ik
 
Ik vind dat je de balsa blokken tussen de spanten mooi hebt geschuurd. De vorm van de romp is beter te zien met de latjes erop dan zonder (althans op foto).

Ik ben benieuwd hoe je de afgewerkte romp gaat beschilderen. Ga je dit met olieverf doen?
 
Hey Dany,

Leuk dat je terug aan het bouwen bent cute

Omdat het hier nu toch over stealers gaat wil ik graag wat vragen : hoe weet je nu of het schip dat je aan het bouwen bent stealers had ?

Groeten, Pascal
 
Aangezien deze boot op de Bahama's gebouwd werd, veronderstel ik dat de bouwers Engelsen waren, dus in tegenstelling tot de Hollanders wel stealers gebruikten. Met zekerheid weet ik het natuurlijk ook niet, maar aangezien ik toch al mijn twijfels heb over de authenticiteit van dit scheepje, doet het er eigenlijk niet zo erg veel toe ook :)

@Michel : inderdaad, voor het schilderwerk zal ik olieverf gebruiken van Talens.
 
Dany, volgens mij gebruikten de Hollanders wel stealers. maar ze gebruikten een andere methode dan de Engelsen om hun stealers te plaatsen
bron: Historic Ship Models
 
Bij de definitievebeplanking wel rekening houden dat de stealer niet spits verjongd mag worden.
Dus verjongen tot de helft van de huidplank .Dit betekent dat er in de volgende huidplank een stuk moet weggenomen worden zodat de stealer perfect past.n
 
Bij de definitievebeplanking wel rekening houden dat de stealer niet spits verjongd mag worden.
Dus verjongen tot de helft van de huidplank .Dit betekent dat er in de volgende huidplank een stuk moet weggenomen worden zodat de stealer perfect past.n

Dat is ook wat ik gedaan heb, met dat verschil dat er een stuk gehaald is, uit zowel de plank erboven als de plank eronder.
Maw, de stealer zelf is helemaal niet verjongd, en loopt aan het boeg-einde uit op een driehoek met rechte hoek.
 
sorry had ik niet gezien,ik was gefocust op dat kleine driehoekje dat nog opgevuld moest worden en dacht dat je daar een stealer ging gebruiken.

sorry
 
Kleine update ; de stuurboordzijde is nu van dek tot kiel volledig beplankt, morgen namiddag zal ik een fotootje nemen om te posten.
Op de bakboordzijde moeten er nog 3 gangen gelegd worden, waarna de volledige romp glad geschuurd zal worden, en de spleten en naden opgevuld zullen worden met een papje van houtschuursel en witte lijm.

Tot morgen...
 
Verdorie, nu vind ik het kabeltje niet om m'n toestel aan m'n pc aan te sluiten, help eens zoeken jongens...
 
Ok, kabeltje nog steeds niet gevonden, maar plotseling ging mij een licht op (ok ok een heel zwak lichtje dan)... mijn printer beschikt over een slot voor geheugenkaartjes :D

Dus bij dezen de romp :

Picture.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Voordat je verder gaan met lijmmensels en hout, maar je kunt het beste eerst de romp verder afwerken met de potdeksels, berghouten enz. Dan gaan vullen met het mengsel. Dan krijg je minder werk, en een mooier egaal resultaat.
 
Een potdeksel heeft deze romp niet hoor, wel berghouten natuurlijk, maar eerlijk gezegd ben ik nog steeds in dubio of ok er een tweede (voorziene) laag op zet of niet.
 
:|
Geen potdeksel. :s

Nou ja...........

Waar word de verschansing dan mee afgesloten tegen inkomend water. ><

Daar zit altijd een sluiting op.
 
:|
Geen potdeksel. :s

Nou ja...........

Waar word de verschansing dan mee afgesloten tegen inkomend water. ><

Daar zit altijd een sluiting op.

Niet vergeten dat dit nog steeds een 18-de eeuws scheepje is he, er komen zelfs nog geschutspoorten in... die niet afgesloten kunnen worden :s
Dit is eigenlijk het type scheepje dat men met recht een Caribische piratenschuit zou kunnen noemen... goekoop, snel, en bewapend :|
In tegenstelling tot de Disney vertelinkjes en de films ligt dit wel degelijk net iets dichter bij de waarheid.
 
Laatst bewerkt:
:|
Geen potdeksel. :s

Nou ja...........

Waar word de verschansing dan mee afgesloten tegen inkomend water. ><

Daar zit altijd een sluiting op.

Verdorie, waar zaten m'n gedachten weer, natuurlijk komt er een potdeksel op. Tjah, 't is ook weer enkele maanden geleden dat ik nog op het plan gekeken heb.
Zoals je ongetwijfeld ook wel gemerkt hebt op de foto, moet de verschansing evenals de kajuit die een geheel vormt met de romp) ook nog beplankt worden natuurlijk.
En natuurlijk was ik ook van plan om dit te doen vooralleer deze meid met allerlei mengseltjes te gaan inwrijven en te masse... err schuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan