Hoofdsponsor

1/45 Jamaica

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi, Siemen, op beide vragen moet ik antwoorden met "neen".
Neen dit zijn niet de berghouten, aangezien ik toch geopteerd heb voor de dubbele beplanking, en bij deze kit zijn de berghouten eigenlijk "fake" in die zin dat het gewoon een paar dikkere latjes zijn die op de eerste beplanking liggen.
En neen de andere kant is nog niet gedaan... ik weet het een zonde tegen de regel... echter, deze regel is hier eigenlijk niet meer van toepassing omdat, door mijn ingrijpen met de balsa fillers, dit geen plank on bulkhead model meer is, maar een solid hull geworden is, dus deze kan langs geen kant gaan twisten of buigen.

Om nog even terug te komen op de eerste vraag, zoals ik al zei, het zijn geen berghouten, maar ze beginnen wel op de lijn van de onderste berghout, om zo te zien waar ik moet beginnen verjongen.
De voornaamste reden van de hoek van de foto is om te tonen hoe ik probeer om de planken mooi te laten aansluiten tegen de valse kiel.
 
Laatst bewerkt:
Zeer mooi gedaan die romp opvullen.
En zoals siemenraets zegt, wel alle 2 de kanten tegelijk beplanken om kromtrekken tegen te gaan.Ook proberen op een spant te eindigen, zo heb je zeker genoeg stevigheid, hoewel de romp opgevuld is, toch zou ik aanraden op een spant te eindigen met iedere plank.
 
dat voordeel heb je wel met die balsa blokken :D dat zou een eventuele mogelijkheid zijn voor het volgende schip.
excuseer mij i.v.m. de planken, daar zat ik grandioos fout :p
de planken tegen de valse kiel is wel goed gelukt :D even een vraagje in het algemeen: moet je die planken goed laten aansluiten op de valse kiel om later de echte kiel te plaatsen?
 
Hoi, zoals je weet volg ik jou toch met grote bewondering. Maar nu zie ik toch aan de foto een klein probleempje denk ik. volgens mij ben je aan de boeg begonnen. En ben je met verschillende lagen tegelijk aan de gang. Mijn aanbeveling is dat je ondanks dat je de plankjes in stukjes verdeelt toch van de boeg naar de spiegel moet gaan werken. En heb je de maat al genomen van de spanten. Dus de tatale afstand van de verschansing tot aan de kiel. Ikzelf zet dan streepjes per latje. Dan heb je een controle dat ze horizontaal goed blijven lopen om maar te zeggen. Dit omdat je met verschillende maten werkt bij de tweedde keer nog een keer doen. Het heeft dan geen zin deze maten over te nemen. :D
 
Tjah, daar heb je natuurlijk wel een punt, maar ik was van plan on vanaf het onderste latje dat je daar ziet te gaan meten... toch maar goed dat ik beslooten had om met dubbele beplanking te gaan werken he.
Mij kop zat weer ergens anders :confused:
 
Laatst bewerkt:
Hoi, aangezien ik spoedig verder zal gaan bouwen aan dit scheepje (einde van de vakantie, dus de dagen van rust en stilte zijn weer in zicht), heb ik eventjes een kleine opruiming gedaan (een kleine wijziging in bepaalde situaties maakten een zekere discretie noodzakelijk) en enkele opmerking van mezelf, en een antwoord op die opmerkingen verwijderd.

Nu pas viel mijn oog op de volgende vraag van Siemen :
{Quote} even een vraagje in het algemeen: moet je die planken goed laten aansluiten op de valse kiel om later de echte kiel te plaatsen? {Einde quote}

Het is niet omdat we dit stuk een valse kiel noemen, dat daar nog een echte kiel op komt hoor Siemen.
Even een klein woordje uitleg :
Bij een echt schip bestond er dus ook een valse kiel, dit was in wezen niets meer dan een balk die onder de kiel bevestigd werd en die makkellijk te vervangen was wanneer deze "versleten" was door over banken, koraal, rotsen of wat dan ook te schuuren. De balk ving eigenlijk de klappen en de beschadigingen op die de echte (niet te vervangen kiel) anders zou hebben gekregen.
Bij het opduiken van dit soort kits werd deze benaming gewoon over genomen, waarbij het "valse" dan eigenlijk van toepassing was op het feit dat dit stuk niet echt een kiel is waarop spanten te staan, maar een plaat is waar spanten in komen te staan.
 
En vandaag ben ik eindelijk weer begonnen met verder te werken, voorlopig nog geen nieuwe foto's overigens, wegens nog geen zichtbare veranderingen.
De eerste gang aan bakboord is nu aangebracht.
 
Laatst bewerkt:
Hey Dan,

Je schreef :
mede door het feit dat dit scheepje twee maal in de catalogus van Sergarl staat met twee verschillende namen.

Weet je ook wat de andere naam is van dit scheepje in de catalogus ?

Groeten

Pascal
 
Hehe, gelukkig ligt de catalogus naast mijn PC cute

Art.nr. 784 Jamaica (pagina 134)
Art.nr. 777 Shine 1712 (pagina 58)
De pagina nummers zullen ongetwijfeld niet meer kloppen aangezien mijn catalogus van 2001 dateerd.

Het voornaamste verschil (en op het eerste zicht, het enige structurele verschil) is dat de "Shine" twee masten heeft, en de Jamaica slechts eentje, echter op de steunplaat zijn openingen voorzien voor beide masten.(zie foto)
Jamaica002.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok, dan eindelijk toch eens iets met een fotootje.

Aan beide zijden zijn dus drie gangen gelegd. De onderste rand komt overeen met berghout, en van daar af zal ik dus beginnen verjongen.
Wat dat betreft heb ik wel een tijdje in twijfel gestaan of dit principe van "even veel gangen aan kont als aan kop" ook van toepassing was, vanwege de nogal vreemde vorm van het onderschip.
Ik zal er dus maar van uit gaan, dat dit inderdaad het geval was.
Maar dat is voor straks, eerst de fotootjes :

Jamaica015.jpg

Jamaica014.jpg

Ik heb geprobeerd om ze netjes symmetrisch te houden, en zolan niemand een schuifpasser ernaast legt, zien ze er wel symmetrisch uit. Met dien verstande dat het bovenste latje aan bakboordzijde niet netjes aansluit op de valse kiel :((
 
Netjes toch.

Even een klein aandachtspuntje. Ik zie dat bij de derde spant met de achterste spant meegerekend dat er een lichte knik in zit. Daar zou je nog een beetje aandacht aan kunnen geven. Verder geen enkel kritiek. Nu de berghouten aanleggen en verder met het beplanken.
 
Ziet er goed uit. verdacht

Ik zie wel dat je de achterkant aan bakboord iets anders heb afgeschuind dan stuurboord. Dat zie je aan de laatste spant waarvan het donker hout links en rechts een andere vorm heeft. Geen kritiek hoor gewoon een leerpuntje.

Als je links en recht vgl., dan ben je links tegen de de valse kiel aan schuiner gaan afschuinen dan rechts en tegen de geplaatste latjes aan links ben je vlakker gegaan dan rechts.

vraagje : wordt normaal gezien het hout niet doorgetrokken tot aan de spiegel.Is wel een zeer moeilijk bochtenwerk wacko
 
Ja, ik weet dat het niet helemaal symetrisch geworden is :s Maar in werkelijkheid is het veeeeeeel minder erg dan op de foto hoor.

Wat het doortrekken betrefd, bij sommige schepen wel, maar hier komt nog een holle wulf tussen, aan de zijkant zullen ze wel doorgetrokken worden uiteraard.
 
En jawel, ondanks alle beslommeringen met de QM2, en het bouwen van een wedstrijd oldtimer, gaat het werk aan de Jamaica langzaam maar zeker verder. Perfect is ze zeer zeker niet, maar het is tenslotte maar voor de fun, zullen we maar zeggen he, bovendien... anders word ik er toch alleen maar nerveus van.
Vooralleer ik de foto laat zien, eventjes een kleinigheid over de kit. Zoals jullie misschien nog herinneren, was ik dol enthousiast over de pasvorm van kiel en spanten... echter, nu ik met het beplanken bezig ben, is mijn enthousiasme voor deze kit serieus afgekoeld... bijna tot ver onder het nulpunt.
Wat is het probleem dan ?
Wel... dit :

Jamaica001-1.jpg
Wat we hier zien, zijn twee exemplaren van hetzelfde hout, notelaar, echter het onderste is gezaagd zoals het zou moeten zijn, namelijk met de nerf mee, helaas, het overgrote merendeel van de latjes is zoals het bovenste latje, dwars op de nerf gezaagd, waardoor de geringste poging to buigen resulteerd in breken.

Maar goed, genoeg geklaagd, nu de foto van de huidige stand van zaken :
Jamaica-1.jpg
Vooralleer iemand de vraag stelt ; ja, de andere zijde ziet er net hetzelfde uit.

PS: de witte styrofoam die je ziet liggen is niet mijn rommel, maar van een fantasy-projectje van de vrouw (waarbij betrokken zijn : een afgedankte spantenframe ("Tonnant" van Corel) een nightelf figuurtje uit het WoW bordspel, en tientallen screenshots uit WoW).
 
Spijtig van de latjes. Misschien gaat het beter als je ze heel nat maakt.

Het is niet helemaal juist verjongd volgens mij maar eerlijk gezegd ken ik hier zelf te weinig van. Voor de rest ziet het er mooi strak uit.
Komt er nog een tweede beplanking over of niet? Het zijn zo te zien fineerlatjes die je gebruikt of heb ik het hier mis?
 
Het is niet helemaal juist verjongd volgens mij maar eerlijk gezegd ken ik hier zelf te weinig van. Voor de rest ziet het er mooi strak uit.
Komt er nog een tweede beplanking over of niet? Het zijn zo te zien fineerlatjes die je gebruikt of heb ik het hier mis?

De latjes zijn inderdaad niet juist verjongd, hoewel ik in eerste instantie wel van plan was om de theorie eens in praktijk te brengen, vond ik romp te "bizar" om dit goed te kunnen doen voor een eerste keer.
De latjes die je ziet zijn wel degelijk de latjes voor de eerste huidlaag, 1,5x6 mm, daar bovenop komen dan fijnere fineerlatjes.
Dat neemt niet weg dat het model daarna ook nog geschilderd zal worden.
 
Zo. na enkele maanden van inactiviteit, vandaag toch een paar plankjes kunnen leggen op de romp. Daar ga ik nu natuurlijk niet speciaal een foto van nemen, maar ik wilde toch eens laten weten dat ik al m'n moed heb samengeraapt om er weer aan te beginnen.

Vorige week heb ik bovendien twee leuke tekeneningetjes besteld bij Hobbies-online. Namelijk de bouwtekeningen van de Bluenose, en die van een Egyptisch schuitje van een paar millenia geleden, beiden van Amati. Gisteren heb ik deze ontvangen, en dat egyptisch schuitje ziet er wel een erg leuk ding uit om te bouwen.
Het is weer eens iets anders veronderstel, de beplanking op de boot naaien :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan