Hoofdsponsor

1/35 Mark V "Hermaphrodite" (Emhar) WWI [DONE][!]

Status
Niet open voor verdere reacties.

mad ice

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
421
Beste collega's,

Hier gaat mijn topic verder die ik eigenlijk bij de diorama's gestart was (zie http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=4501&page=1).

Even een foto van de tank voor de spuitwerkzaamheden:

1_DSC04932.JPG


Beschrijving van de werkzaamheden tot nu toe:

- Het ganse model voorzien van een zwarte laag primer (spuitbus)
- Airbrushen van het model met vallejo air Olive grey (71015). Daarna telkens wat meer vallejo air Grey green (71044) toevoegen aan de Olive grey om de grote vlakken wat op te lichten.
- De rood-witte merktekens werden geairbrusht met Vallejo air White (71001) en Tamiya Flat Red (XF7). Het was trouwens de eerste keer dat ik Tamiya acrylverf door mijn Badger 150 het gejaagd. Dit dankzij de Isopropylalcohol van de apotheek om de hoek, zodat ik zeker was dat ik mijn airbrush terug proper ging krijgen.
- Daarna werden de mitrailleurs zwart geschilderd.
- De uitlaat en pot werden voorzien van een roestkleur (Humbrol °70)
- De boel goed laten uitharden.
- Sols plus behandeling voor gans het model.
- De boel zeer goed laten uitharden.
- Een eerste filter met 5% olieverf (Raw sienna, Van Gogh olieverf) in 95% terpentine.
- Een aantal kleurenfilters: wit, burnt sienna, purple, blauw
- Pinwash met olieverf (Burnt Umber) rond de bouten, enz.
- Verweren van de uitlaatpot met roestpigmenten (Vallejo).

Tot zover den uitleg, tijd voor foto's!!

1_DSC05027.JPG


1_DSC05028.JPG


1_DSC05029.JPG


1_DSC05031.JPG


1_DSC05032.JPG


1_DSC05033.JPG


1_DSC05034.JPG


1_DSC05035.JPG


1_DSC05036.JPG
 
Chique 'n bak zeg !!!! mooi gedaan.

Indien mogelijk zoudt ge een beetje van die roestpigment van die uitlaat moeten zien te krijgen, want die ligt er een beetje te dik op. ( vind ik ).
Voor de rest alleen maar positieviteit.
 
prachtig,ik gebruik die combinatie altijd van tamiya acryl en die alcohol om te spuiten
 
Zeer mooi alleen de roestverwering pigmenten op de uitlaat zijn iets te hard, lijkt doorgeroest te zijn.
 
Thx voor de comments.

De uitlaatpot is inderdaad een beetje "overgepigmenteerd". Zal dit nog wat bijwerken. Voor de rest ben ik nog altijd bezig met het aanbrengen van pinwashes.

De tracks, daarover heb ik eigenlijk nog niet veel gezegd. Niet verwonderlijk want ze zijn echt waardeloos... Dit is bij elke Emhar kit het geval. Ben voor tmoment aan het kijken om mij aftermarket tracks aan te schaffen.
 
Knap gedaan zeg ,juist de uitlaat wat afzwakken maar dat hebben de collega's ook al vermeld.
Ben benieuwd of je dit zult vinden aftermarket tracks.
 
Het enige puntje is al aangehaald, voor de rest hou ik wel van dat warme groen !
 
Iemand tips of technieken hoe ik best mijn uitlaat aanpak? Ondertussen heb ik het pigment er weer afgeborsteld en staat hij terug in zijn eerste jasje, namelijk een laagje Humbrol °70.
 
Effe ter info: Dat beigekleurige dinges die je ziet rond de uitlaatpijp is gemaakt van koffiefilterpapier. Tijdens WO1 werden er dikwijls manschappen vervoerd bovenop de tanks. Omdat ze zich niet zouden verbranden aan de hete uitlaatpijp werd die omzwachteld met rollen asbest.
 
Voor de uitlaat zou ik verschillende roestpigmenten droog aanbrengen op je humbrol.
 
Effe ter info: Dat beigekleurige dinges die je ziet rond de uitlaatpijp is gemaakt van koffiefilterpapier. Tijdens WO1 werden er dikwijls manschappen vervoerd bovenop de tanks. Omdat ze zich niet zouden verbranden aan de hete uitlaatpijp werd die omzwachteld met rollen asbest.

Lol Asbest, wat was er het ongezondste ? de uitlaatgassen of de uitlaat zelf :p
 
@ Ratticus: Tijdens WOI was er niets gezond denk ik. Toch niet aan het front. Die uitlaatgassen, dat was nog het minste, zolang ze maar geen andere gassen tegenkwamen...
 
update:

De uitlaatpot, nu zonder pigment:

1_DSC05081.JPG


Voorkant van de tank, na het aanbrengen van een aantal (pin)washes:

1_DSC05083.JPG


1_DSC05084.JPG


Zijkant:

1_DSC05085.JPG


Het achterste deel is nog niet behandeld met de wash, het voorste deel (waar het kanon zit) wel:

1_DSC05080.JPG


1_DSC05089.JPG


Voor het inlijnen van de bouten enz. + het aanbrengen van roest-regenstrepen gebruik ik Burnt-umber olieverf.

1_DSC05087.JPG


Tot zover deze kleine update
 
Je kan ook met olieverf aan de slag, gebrande sienna gecombineerd met bijvoorbeeld gebrande omber geeft prachtige roesteffecten, zeker wanneer je ze in diverse tinten aanbrengt en zowel gladde als iets ruwere verf gebruikt.
 
Pinwash ziet er goed uit, maar zou toch zoals Guy ook zegt verschillende kleurtonen gebruiken geeft een nog mooier resultaat.
 
Persoonlijk vind ik het jammer dat ge hem op een dio zal plaatsen, dan gaan er eigenlijk allerhande details op in het geheel. Ze zijn er nog wel maar vallen niet meer op. Niet dat ik daarmee afbraak doe aan je planning é, nee nee gij zijt de baas é.

En ja een donkerder pin-washtje hier en daar, eens uitproberen man ge zult zien......
 
Famo, dat dio heb ik de kast ingezwierd en tzal er niet meer uitkomen. Ik gaan deze Mark V op een mooi sokkelke plaatsen met een koperen naamplaatje erbij. Nu ik bezig ben over sokkelkes, waar halen jullie die? Of maken/frezen jullie die zelf? Is er iemand die dit kan???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan