Hoofdsponsor

1/72 BTR-80 en BTR-80A (trumpeter) [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoogst indrukwekkende scratch, petje af !
 
Nog even en het forum moet een nieuwe naam krijgen bijvoorbeeld 50/50% :laugh: 50% van de kit en 50% scratch maar mooi werk hoor in deze kleine schaal.

Ron
 
Nog even en het forum moet een nieuwe naam krijgen bijvoorbeeld 50/50% :laugh: 50% van de kit en 50% scratch Ron


Veni , Vidi , Aedifici , Aescratchi

Hij kwam , hij zag , hij bouwde en hij scratchte :laugh: :laugh:
 
@ iedereen, thx voor de commentaren

De grote lijnen van de koepel zijn getekend momenteel, het enige wat nu nog ontbreekt zijn de draaipunten van de bewapening, maar deze zitten normaal gezien niet in de weg voor het solderen.



nu nog de ontvouwingen maken, en dan de grote test, kijken of ik deze ook zo krijg in de praktijk.

Wat ik vandaag ook gezien heb is dat ik de boegplaat op de neus volledig opnieuw moet maken, mr trumpeter is er namelijk in geslaagd deze een millimeter of 5 te smal te maken, en dat op deze schaal... Shame on him
 
Modellen worden soms gewoon te vroeg op de markt gesmeten, ipv. de fouten er eerst uit te filteren, een schande eigenlijk ! Maar dit komt wél goed, zo goede voorbereidingen zeg !
 
vanavond een poging gedaan voor het solderen van de koepel, mijn vingertoppen zijn verbrand, en ik ben de tijd compleet uit het oog verloren, maar dit is waar ik vanavond gestrand ben:





en met een kleine dry-fit van de eerder gesoldeerde onderdelen (ze zijn nog demonteerbaar) ziet ie er zo uit:





De voorkant van de koepel heb ik voorlopig op zijn geheel gelaten, anders schoot er in de midden een reepje van een kleine mm over, en ik was bang dat deze problemen zou geven voor het maken van de kegel. Dit stuk wordt eruit gevijld, op maat voor de richtapparatuur.

Tot een volgende...
 
Laatst bewerkt:
Dit is een gecompliceerde vorm, als je dàt kan doe ik nederig mijn hoedje af !
 
Wauw !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Riskeer het maar eens om hem morgenavond niet mee te brengen !
 
bespeur ik daar een uitdaging? aangenomen zou ik zeggen ;-)
 
makker echt subliem werk en da in de laate uren dan nog , je zou wel eens je vingers verbranden voor ontwerp éééé
tom
 
Ja man dat ziet er goed uit zeg, precies zoals je 3d tekening.
 
@alleman: thx

@DJs: dat was het plan eh ;-)

Misschien voor de liefhebbers eens mijn gebruikte methode uit de doeken doen. Alles begint eigenlijk met het 3D model. Voor mijn werk ontwerp en teken ik vooral in Pro/Engineer (nu Wildfire voor de puristen). 1 van de modules daarbij is plaatwerk (sheetmetal). De modellen zoals deze:

1_koepel_3D_bijna.JPG


zijn dus opgebouwd uit verschillende stukjes, die door het programma automatisch ontvouwd en dan op schaal afgedrukt worden.

Deze prints moeten over gebracht worden op de koperplaten. Er zijn verschillende methoden, maar bij de klant waar ik momenteel werk hebben ze de volgende methode (wegens gebrek aan een laser of iets dergelijks om plaatwerk te maken): het stuk wordt 1/1 afgedrukt en met gewone pritt op de plaat gekleefd. Daarna uitsnijden, bijvijlen en solderen maar...
 
aha!!!!!!!!! meneer tekent ze niet zelf op het koper !!!!!!!! Tja dan is het gemakkelijk é zeg :unsure::unsure:............:laugh::laugh::laugh:
Nee ,eerlijk gezegd moest ik dat kunnen doen, dan is het hek helemaal van de dam ! ^^
 
Dat ziet er wel interessant uit zeg. ;)
 
Jawaade, da's properke's gesoldeerd.
Zoiets solderen ziet er gemakkelijk uit maar is het héél zeker niet.

Mijn klakske af hoor!



Droop
 
thx,

@droop: ik heb het geweten met al die schuine vlakken, en schuiven dat de stukken deden... maar al doende leert men. heb wel een voordeel, door heel weinig soldeer te gebruiken en veel flux, hangt alles goed vast aan elkaar en kan ik er relatief eenvoudig (op het positioneren na) stukken bijsolderen zonder dat de rest loskomt.
 
silenoz heb je koepel nog eens kunnen bewonderen van dicht vrijdag op de club
Applaus knap werk

tom:8
 
@G-unit: u vraagt, wij draaien ;-)

dit weekend niet zoveel kunnen doen, maar bij deze een stand van zaken van de vorderingen. De uitsparing vor de plaat aan de voorkant werd eruit gevijld (eerlijk, de volgende keer probeer ik het met de uitsparing er van de eerste keer in...), en de plaat werd op zijn plaats gesoldeerd, ook de achterzijde werd toegesoldeerd. Hier ook weer geleerd dat je bepaalde openingen best sluit voor je eigen gemak, maar na veel 5-en en 6'en is alles uiteindelijk toe. Er zijn nog enkele kiertjes op de foto's, maar deze zullen met secondenlijm opgevuld worden tot je er niks meer van ziet.

de voorkant:


de rechterzijde:


de achterkant


en tenslotte de linkerzijde:


Nog vlug even ter indicatie van de grootte:



Nu nog de rookwerpers, de draaipunten voor de machinegeweren, hefogen en enkele details..

Tot een volgende, en bedankt voor de positieve commentaren
 
Ik heb al moeite met in 1/35 iets netjes te solderen :laugh: maar je koepel ziet er al goed uit.

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan