Hoofdsponsor

1/72 BTR-80 en BTR-80A (trumpeter) [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kortweg SCHITTEREND !!!!!!
Rivetten maken op de old fashion way , maar ja als de P&D's te groot zijn moet ge wel op deze manier verder gaan.
De loop is goed gelukt volgens mij. En wat die kegel voor de koepel betreft zal ik het morgen (woensdag) eens bekijken als ik daar ben, tevens ik zal eens een stuk zeer fijn koperplaat meebrengen voor je , zodanig dat ge eventueel die andere stootkussens en misschien ook die kegel daaruit kan maken.
Ja Silenoz, het word weer een knap staaltje modelbouw !
 
silenzo , was gisteren al bij u en ziet er inderdaad schitternd uit .
word een mooie eindresultaat. knap werk
 
Goed opgelost om die boutjes te plaatsen. soms heb je op een PE fretje ook nog van die gaatjes om zulke boutjes te maken.
Je gaat echt tot het uiterste om de details zo goed mogelijk uit te werken he,knap.
En zo te zien komt de master of scratching je een hand helpen, alles zal zeker goed komen nu ;)
 
Indien ge er al wilt aan beginnen aan je koepel de volgende tip . Ge maakt hem hem eerst in papier dat ge vouwt . Als hij naar je goesting is plooit ge hem terug open wel met de bedoeling om zo weinig mogelijk te solderen naden te hebben . Dan tekent ge hem over op koperplaatje of aluminium folie en plooit ge de ganse boel opnieuw ? dichtsolderen en tis klaar ......
 
tijdje geleden dat er hier nog een update was, maar daarom niet stilgezeten. Een beetje nagedacht over hoe ik de koepel zou bouwen, en Famo had het voorstel gedaan om hem eventueel in PE te maken. Dus ben ik eerst begonnen met een 3D schets te maken van wat ik zou willen bereiken:



Van de verschillende onderdelen dan een ontvouwing gemaakt op papier:



en vervolgens de verschillende delen eens samengebouwd als een probeersel uit papier:









Nu eerst eens proberen hoe scherp ik de hoeken van de armen kan krijgen in koper, omdat ik daar liever enkele naden zou dichtsolderen, dan alle zijden apart, kwestie van uitlijnfouten te vermijden.
 
je hebt al veel werk in je voorbereiding gedaan voor je koepel zie ik , wel een goede tip van famo
zo heb je inderdaad een betere zicht op wat je in PE moet doen , knap
tom
 
Prachtig é, gewoon .......voila , dat is het !!!!!!!! Het te scratchen stuk eerst ontwerpen op een pc.
Goch, hoe mooi kan het leven toch zijn é ^^

Het is je toch gelukt Bart ! Chique staaltje van een voorbeeld.
Een tip : Om scherpe hoeken te maken in koper, moet ge de plooilijn eerst insnijden in je koper, net zoals men dat doe op een te plooien PE-stuk. Het is net zoals bij PE dat ge de plooilijn in je koper bij manier van spreken openplooid en dus meestal zichtbaar zal zijn hier in jouw geval. Zulke kleine plooiwerkjes kan je misschien best plooien in dat zeer fijne koper dat ik je gegeven heb, ik weet niet meer juist hoe dik die messingplaat is die je daar laatst gekocht hebt.
Voor dat fijn koper ga ik als volgt te werk. Ik snij een stuk af en dan wrijf ik met de houder van mijn scalpel de plooitjes eruit (niet rollen maar gewoon hard over en weer duwen) en daarna wrijf ik het koper zuiver met fijn schuurpapier (korrel 320) en daarna met een nog fijner korrel om de meeste krassen weg te krijgen.

Indien je alles op die schaal zou solderen zou dat een straffe toer zijn ,succes !!

Nu nog het definitieve model !
Breng hem alvast volgende week mee, ik breng mijn SLT mee zoals beloofd
 
had ik ook al aan gedacht, maar ik vrees eigenlijk voor het volgende, de binnenhoek kan je zo scherp krijgen, de buitenhoek blijft een beetje rond, tenzij je je materiaal kan opstuiken. Ik moet nog eens controleren hoe dit juist overkomt op deze schaal, want een plooistraal buiten van 0.2/0.3mm is niet veel, maar als je een elementje hebt van 4mm breed, meet twee zo'n stralen op de hoeken lijken deze enorm, dus een beetje experimenteren hiermee. eventueel denk ik aan inkrassen, met de kras naar buiten plooien en dan de hoek opvullen en schuren, maar eerst eens kijken hoe dit gaat in de praktijk
 
........ eventueel denk ik aan inkrassen, met de kras naar buiten plooien en dan de hoek opvullen en schuren, maar eerst eens kijken hoe dit gaat in de praktijk

Dat bedoelde ik met " de plooilijn openplooien "
 
Dat is een knappe voorbereiding.
 
Breng hem alvast volgende week mee, ik breng mijn SLT mee zoals beloofd

Dat zal niet gaan hoor Famo de SLT is bedrijfsgeheim :laugh:

Mooie voorbereiding voor die koepel.
Als hij erin koper zo gaat uit zien als in papier dan gaat dat super zijn.
Famo heeft me daarnet verteld wie je bent kan er nu een gezicht op kleven Bart.
 
Amaai, da's hier nog gene zever! :O

Dat noem ik nu modelbouw met een hoofdletter 'M'. Puur vakwerk!!




Droop
 
kben benieuwd voor de kleuren
 
hoi,

@ allen, thx voor de commentaren, ik doe mijn best met deze. een kleine preview van hoe het zou moeten worden:



@Yvan: ik ben er nog steeds niet 100% uit, maar ik twijfel nog tussen 3 opties. maar eerst deze afwerken en dan een keuze maken hierover

een klein beetje verder gedaan vandaag, ik heb de twee steunberen gesoldeerd:





De rest zal nog een beetje moeten wachten, ik moet nog een heel deel aanpassen aan de voorkant van de koepel, zowel voor het plaatsen van de kijkapparatuur, als andere zaken. dus deze week zal ik die aanpassingen doen in mijn 3D-model
 
zoals je preview er nu uitziet , zal je koepel zeker slagen in koper

tom
 
@ famo: bedankt voor die koperplaatjes, waar kan je deze vinden? Zou volgende week wel graag eens je projectje aanschouwen. DJ moet er niet voor vrezen, ik ga mijn fototoestel thuis laten, denk da'k hem anders zou durven laten vallen.
 
DJ moet er niet voor vrezen, ik ga mijn fototoestel thuis laten, denk da'k hem anders zou durven laten vallen.

Geen probleem jong hij mag gezien worden het is een knap staaltje scratchwerk, en Famo kent de regels van ons bedrijfje :laugh::laugh:
 
Het koper dat je gebruikt hebt, is dat van dat rolletje of van die plaatjes ? Dat rolletje is een isolatiemantel uit een hoogspanningskabel en die plaatjes komen uit een grote transformator.
Als ge er nog nodig hebt zal ik eens kijken als ik er nog kan aangeraken, laat nog iets weten.

Die 2 torentjes zijn al goed gelukt é, je rechte hoeken zijn mooi scherp
 
Laatst bewerkt:
het komt van dat rolletje, ben gestart met het fijnste, was gemakkelijker te snijden.
 
Die dikkere plaat gebruik ik voor grotere stukken en grote vlakke stukken te maken. Die fijne is beter voor zulke kleine stukken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan